Annons:
Etikettövrigt
Läst 4942 ggr
Magi-cat
2013-12-29 10:00

Aluminium i deo

Ingen nyhet, egentligen, men vanlig deo med antiperspirant är inte särskilt nyttig. För mycket aluminium tillförs kroppen och aluminium är inte bra. Nu föreslår man bättre gränsvärden:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18093148.ab

Deodorant har också diskuterats i samband med bröstcancer.

Bäst och trevligast är ändå att använda en naturligt deodorant eller en som innehåller så lite kroppsfrämmande jox som möjligt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Alenzi
2013-12-29 10:02
#1

#0 Ge gärna tips på en sådan, även de jag har sett som marknadsförs som mer naturliga har innehållit någon form för aluminium.


Magi-cat
2013-12-29 10:13
#2

sökte på sajten och såg att det varit uppe förut. 🙂Här är ett förslag:

#5 

Rosenserien kanske, och Weleda. 

Eller låta bli helt?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

gummimamma
2013-12-29 10:24
#3

Deo kristallsten är helt naturlig, luktfri och ofarlig. Innehållre bara naturliga salter.

Alenzi
2013-12-29 11:34
#4

#2 Skall kolla innehållsförteckningen på dessa. (och ursäkta om jag drar upp ett uttjatat ämne, men jag tänkte att eftersom du skrev "Bäst och trevligast är ändå att använda en naturligt deodorant eller en som innehåller så lite kroppsfrämmande jox som möjligt." så kanske du satt och ruvade på ett bra tips :) Har som sagt letat under flera år men aldrig hittat något utan aluminium. Använder själv deo ytterst sällan, men ibland är det onekligen bra att ha ;) )

#3 Deokristall är ju aluminium det också, 

"Potassium alum, potash alum, tawas, or potassium aluminum sulfate is a chemical compound: The potassium double sulfate of aluminium. Its chemical formula is KAl(SO4)2 and it is commonly found in its dodecahydrate form as KAl(SO4)2.12(H2O). Alum is the common name for this chemical compound, given the nomenclature of potassium aluminum sulfate dodecahydrate. It is commonly used in water purification, leather tanning, dyeing,[citation needed] fireprooftextiles, and baking powder. It also has cosmetic uses as a deodorant"

Från http://en.wikipedia.org/wiki/Potassium_alum


Alenzi
2013-12-29 11:59
#5

Weleda! Då satt du ju inne med något, TS, inget aluminium :D Hurra, det skall testas.


Magi-cat
2013-12-29 12:08
#6

#5 Använder själv Weleda 🙂 Gillar den mycket.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
mayolica
2013-12-29 23:09
#7

Jag kan inte med att ha på mej deodorant tycker det känns kladdigt och äckligt Illamående

~ mayolica ~

[Starman]
2014-01-02 19:14
#8

"Deodorant har också diskuterats i samband med bröstcancer."

Varför tyckte du det var nödvändigt att påpeka det?

[Starman]
2014-01-02 19:17
#9

I övrigt tycker jag artikeln är ett ypperligt exempel på sunkig sensationsjournalistik med tydliga undertoner av skräckmångleri.

Om aluminium i deodorant hade några skadliga effekter på människor så hade detta varit välkänt vid det här laget. Detta "larm" kommer att rinna ut i sanden då det faller på sin egen orimlighet att deodoranter skulle vara farliga för människor att använda.

Bara falskt larm och larmet togs väl "på allvar" av Aftonbladet på enda anledning att skräckmångleri säljer lösnummer.

Magi-cat
2014-01-02 20:07
#10

#9 Så om man upptäcker ett olämpligt ämne i en produkt ska man bara hålla tyst av den anledningen att det måste vara ofarligt för att ingen påtalat det förut? 🤔

Tydligare gränsvärden måste vara enbart larv då också, för om det hade behövts hade det redan funnits? 🤪

Nädu, man får allt vara beredd på att allt inte är nyttigt eller ens ofarligt bara för att det finns…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Starman]
2014-01-02 20:58
#11

#10

Och i vanlig ordning så vantolkar Magi-cat med flit det hon läser. Kan du inte sluta med det någon gång?

Magi-cat
2014-01-02 21:20
#12

#11 Så låt oss då åtminstone konstatera att man kan, om man vill, undvika deo med aluminium. Struntar man i det kan man använda det bäst man vill.

Men utan att känna till fakta har man inte ens underlag för att välja.

Tydliga gränsvärden bör ingen ha något emot.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Starman]
2014-01-02 23:25
#13

#12

Ja? Det kan vi konstatera. Ingen tvingar dig att använda deodorant över huvud taget.

En till sak vi kan konstatera är att det här larmet kommer falla i glömska, eftersom det är extremt överdrivet.

Hade den mängd aluminium som tillsätts i deodoranter varit farlig för människor att använda så hade vi känt till det sedan länge, det hade varit välkänt eftersom miljoner människor använder deo varje dag och har gjort det i väldigt många år.

Aftonbladet kommer alltid att sälja lösnummer på sådana här "larm".

Vad du får ut av att slunga dem vidare är en annan fråga, samt varför du fann det nödvändigt att påpeka att deodoranter felaktigt har kopplats samman med bröstcancer (självklart utan att använda ordet "felaktigt").

Annons:
Ians
2014-01-03 11:26
#14

Starman detta är ju som sagt inga nyheter egentligen, det HAR varit uppe på tapeten tidigare! Nytt är väll att man nu vill ha gränsvärden för hur mycket aluminium deodoranterna får innehålla. Viket jag tycker är jätte bra!

Kopplingen mellan bröst cancer och alzheimers och aluminium har också gjort förut. Säkrast borde vara att välja produkter som inte innehåller denna metall.

Att detta skulle falla i glömska är väl enbart en dröm för deodorantfabrikanterna 😉 att stilla drömma om!

Sedan får jag säga till Magi-cats försvar att hon inte verkar ha feltolkat det du skrev alls. Men du trallar vidare i din raljanta stil som vanligt. OM du inte menar så som det tolkas så är ett tillrätta läggande av vad du egentligen menar mer på sin plats, än en raljant nedlåtande ton.

Magi-cat
2014-01-03 12:04
#15

Eftersom det här är ett forum för alternativa behandlingar där man är intresserad av…alternativ, tycker jag det är helt på sin plats att lägga in en tråd om farhågor med aluminium i deodoranter. Tips på alternativ har också kommit upp.

Den som föredrar kemikalievarianten med aluminium kan ju fortfarande använda det.

Läs gärna om den norska riskvärderingen för aluminium, vilken föranledde artikeln i Aftonbladet:

"Personer som daglig bruker antiperspirant risikerer å få i seg for mye aluminium. Det er konklusjonen i en risikovurdering som Vitenskapskomiteen for mattrygghet (VKM) har gjort av aluminium i mat, drikke og kosmetiske produkter på oppdrag for Mattilsynet."

Långvarigt intag av aluminium har i djurförsök gett skador på nervsystemet.

Kroppen har inget behov av tillfört aluminium.

http://www.vkm.no/eway/default.aspx?pid=277&trg=Content_6498&Main_6177=6498:0:31,2367&Content_6498=6187:1893682::0:6271:3:::0:0

Egen kommentar: Även om risken säkerligen är låg, får man lägga den till alla andra ämnen/medel som omger oss och som vi inte behöver. Kanske det blir en kumulativ effekt.
Platser på jorden där man utvinner aluminium är bland de värsta ur miljösynpunkt. Är det värt det - för deodoranter? (NEJ!)
Sedan läcker det ut på våra åkrar och i vattendrag.
Jag tycker i alla händelser att det är mycket bra att frågan tas upp och att man kan välja bort kemikalieindustrin om man vill…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Starman]
2014-01-03 20:56
#16

#14

"Kopplingen mellan bröst cancer och alzheimers och aluminium har också gjort förut. Säkrast borde vara att välja produkter som inte innehåller denna metall."

Att hetsa upp sig över allt som "kan" vara farligt lär ju inte lämna någon vid särskilt god psykisk hälsa. Säkert är att ingen har tagit skada av att använda deo. Det hade varit välkänt sedan länge om deo med aluminium på något sätt skulle vara farligt att använda.

"Att detta skulle falla i glömska är väl enbart en dröm för deodorantfabrikanterna Skämtar att stilla drömma om!"

Varför tror du det?

"Sedan får jag säga till Magi-cats försvar att hon inte verkar ha feltolkat det du skrev alls. Men du trallar vidare i din raljanta stil som vanligt. OM du inte menar så som det tolkas så är ett tillrätta läggande av vad du egentligen menar mer på sin plats, än en raljant nedlåtande ton."

Varken du eller Magi-cat har tolkningsföreträde i det jag skriver, och om du tittar på Magi-cats svar i #10 så borde det vara självklart för dig att hon misstolkat det jag skrev. Exempelvis på grund av alla halmdockor som hon ställer upp.

[Starman]
2014-01-03 20:57
#17

#15

Lycka till att hitta en deo utan kemikalier. 🥵

Magi-cat
2014-01-04 10:07
#18

Så kan man ju också undra hur pass bra det kan vara att daligen hindra kroppsutsöndringar att ta sig bort från kroppen och till ytan: (mina markeringar med fetstil)

"Deodoranter kombinerat med antiperspirant-agenser klassas som läkemedel av FDA. Antiperspiranter försöker att stoppa eller avsevärt minska svett och därmed minska det fuktiga klimat där bakterier trivs. Aluminiumklorid, aluminiumkloridhydrat och blandningar av aluminium-zirkonium används ofta i antiperspiranter. Aluminiumkloridhydrat och blandningar av aluminium-zirkonium är de vanligaste ingredienserna i kommersiella antiperspiranter. Aluminium-baserade komplexer reagerar med elektrolyterna i svetten för att bilda en gelplugg i svettkörtelns kanal. Pluggarna hindrar körteln från att utsöndra vätska och tas bort med tiden av naturlig hudömsning. Metallsalterna arbetar på ett annat sätt för att stoppa svett från att nå ytan av huden: aluminium-salterna interagerar med keratinfibriller i svettkanalerna och bildar en fysisk kontakt som avvärjar svett från att nå hudens yta. Aluminium-salter har även en viss sammandragande effekt på porerna, som får dem att krympa och som ytterligare förhindrar svett från att nå hudens yta. Blockeringen av ett stort antal svettkörtlar minskar mängden svett som produceras i armhålorna, men detta kan variera från person till person."

Det står även så här, där man kan konstatera att studierna visar på motstridiga slutsatser:

"En liten andel människor är allergiska mot aluminium och kan uppleva kontakteksem när de utsätts för deodoranter som innehåller aluminium. En studie från 1998 uppgav att användning av antiperspiranter som innehåller aluminium har varit knuten till den systemiska ackumuleringen av aluminium som troddes öka risken för Alzheimers sjukdom. En studie från 2007 påstod att personliga hygienartiklar är en möjlig bidragsgivare till kroppsbelastning av aluminium, och nyare bevis har kopplat bröstcancer med aluminium-baserade antiperspiranter. En studie från 2008 angav att inga vetenskapliga bevis stöder hypotesen om att deodoranter och/eller antiperspiranter ökar risken för bröstcancer."

citat från: http://sv.wikipedia.org/wiki/Deodorant


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tant Grön
2014-01-04 13:25
#19

Man kan göra egen deodorant om man vill 😉

http://smasteg.nu/ett-snabbt-saett-att-goera-egen-deo

[Olaf]
2014-01-06 16:33
#20

#19 Gillar din länk! Sympatisk miljösajt. Och här om deon vetenskapligt testat å allt!: "Vår testperson applicerade deodoranten i ena armhålan medan den andra fick fungera som referens. Resultatet blev att testpersonens referensarmhåla svettades fritt och luktade svett medan den med deodorant behölls lukt- och fuktfrihet. Detta höll i sig hela dagen och kvällen och utklassade därmed många deodoranter som finns på marknaden. Andra saker som redaktionen gillade med den hemmagjorda deodoranten var att den inte kändes kladdig och att den var helt luktfri." Kokosfett, bikarbonat och maizenamjöl ingår i receptet.

Annons:
Tant Grön
2014-01-06 16:49
#21

Om man inte vill/hinner göra deodoranten, så kan man prova att pudra på bakpulver. Det tar bort lukt utan att täppa till svettkörtlarna.

Upp till toppen
Annons: