Annons:
Etikettnaturlig-hudvård
Läst 5390 ggr
Elpida
7/2/12, 9:11 AM

Hårvård utan kemikalier

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har fått tips från några andra på iFokus om hårvård helt naturligt. Bland annat står äggtvätt på min testlista, ska prova att avsluta med en äppelcidervinägerskölj. Kolla in länken finns flera olika metoder och tips!

http://www.nopoo.se/har/tvatta/

Ska bli spännande att se hur mitt långa hår klarar detta, man ska ju vänta tills håret är helt tortt med att reda ut det så jag får väl vara ett skogstroll tills det gör det Skrattande. Om man använder äggmetoden är det viktigt att tänka på att skölja in inte högre temperaturer eftersom ägget då stelnar och blir äggröra istället…Tyst.

Eftersom jag vill ha efterskölj i mitt långa hår ska jag testa att skölja med äppelcidervinäger utblandat i vatten med någon droppe eterisk olja i för luktens skull. Bäst är nog att blanda i handfatet, doppa ner håret och även se till att man sköljer hårbotten ordentligt eftersom det är den man egentligen rengör och återställer ph-balansen på.

Någon som kanske redan provat en av metoderna i länken? Skriv gärna hur ni upplevde det i så fall eller om ni har fler tips!

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Annons:
LottaO
7/2/12, 9:23 AM
#1

Min bror körde helt naturellt i tre-fyra månader (bara på test). Hade inte riktigt så långt hår som du, men långt. Duschade i princip varje dag, sköljde noga men helt utan schampo. Vet att han fortfarande väldigt sällan tvättar håret med schampo. Det är inget man tänker på. Det är ju inte smutsigt. Och för att förekomma vissa entusiaster så är ju äppelcidervinäger definitivt en kemikalie! ;-)

Dansa kan man alltid göra!

Elpida
7/2/12, 10:12 AM
#2

#1 Berätta för den novise, hur är det en kemikalie? Frågar eftersom jag faktiskt inte är så insatt … eller orkat ta reda på..

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Elpida
7/2/12, 10:23 AM
#3

Det är ju lite beroende på vilken hårbotten man har, vilken metod som passar. Det är ju egentligen inte håret i sig självt som behövs tvättas så ofta, och metoderna i länken går ju främst ut på att massera hårbotten. Jag tror att det som din bror körde Lotta kallas för WO (water only) och det kör jag mellan tvättarna för att skona så mycket som möjligt.

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

LottaO
7/2/12, 10:47 AM
#4

Var tvungen att googla och hittade detta:

Det må förefalla trivialt att veta vad en kemikalie är för något, men penetreras frågan detaljerat visar det sig vara mycket komplext.

Anders Börjesson har också lagt ned ett mycket gediget arbete för att ta fram bakgrundsmaterial i frågan. Under arbetets gång visade det sig också önskvärt att på samma gång försöka definiera inte bara ordet ”kemikalie” utan även begreppen ”kemiskt ämne” samt ”kemisk produkt”, eftersom dessa flitigt används i lagtextsammanhang mm. Vid nomenklaturutskottets möte den 5 februari 2001

_

kunde vi till sist enas om definitioner för de tre enligt följande;

_

Med ”kemiskt ämne” avses ett grundämne eller dess föreningar med andra grundämnen till molekyler eller specificerade entiteter av ett och samma slag.

Med ”kemisk produkt” avses ett kemiskt ämne eller en blandning av flera sådana, som används industriellt eller kommersiellt.

■ Med ”kemikalie” avses en kemisk produkt som är makroskopiskt homogen.

Vidare:

http://www.krc.su.se/documents/Kemikalie_Kv10_01_63_65.pdf

Solklart, eller hur Flört Tror jag slutar där, insåg att jag inte hade koll…

En kemikalie är ej heller avsedd att förtäras. Det innebär att ättiksyran hemma i köket inte är en kemikalie så länge du använder den som tillsats vid bakning, eller gör julens traditionella mintkyssar. Men om du får för dig att göra rent din grannes spis med samma ättiksyra och tar betalt för dina tjänster så förvandlas den till en kemikalie. Verkar detta rimligt?

Dansa kan man alltid göra!

Elpida
7/2/12, 11:55 AM
#5

Det var det där sista jag tänkte lite på, är vinäger ett hopakok med tillsats eller en naturlig produkt? Kan tänka mig att det byter namn när man börjar använda det till annat, eller sätter ihop det med t.ex baking soda för rengöring.

Vinäger är ättika framställt ur vin eller cider (och mindre sällan öl). Vad som gör vinäger surt är den ättiksyra som bildas när alkoholen i oxiderar. Till skillnad från ättika innehåller vinäger även arom från drycken som den gjorts av och inte sällan får örter eller andra kryddor dra i vinägern för att ge nya smaksensationer.

Äppelcidervinäger i traditionell medicin

Äppelcidervinäger är den vinäger som oftast associeras till bättre hälsa. Den är även vanlig inom traditionell medicin sedan lång tid. Något vetenskapligt stöd för att äppelcidervinäger är nyttigare än annan vinäger finns däremot inte.

Nyttiga ämnen från äpplena finns i äppelcidervinäger och de inkluderar:

Samtligt material är hämtat från sidan Nyfiken Vital där det finns massor av info om just vinäger. Mycket intressant läsning då den kan hjälpa till med massor. Glad

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

LottaO
7/2/12, 1:00 PM
#6

Då är det ju frågan som är intressant. Är äppelcidervinäger som man använder i håret en kemikalie eller inte?

Har du det i sallad är det solklart inte, häller du det runt kranen på handfatet för att få bort kalkavlagringar är det det. Vad gäller för hårrengöring? ObestämdKyss Gränsfall?

Dansa kan man alltid göra!

Annons:
[Starman]
7/2/12, 5:31 PM
#7

#0

Allting är uppbyggt av kemikalier. I framtiden får du använda orden "kemiska produkter" istället. Även om det också är fel, så är det lite mindre fel än att hävda att ägg, vinäger och olja inte innehåller kemikalier.

Glad

LottaO
7/2/12, 7:11 PM
#8

Att jag trodde att du skulle dyka upp här Starman Glad (ingen negativ tanke, bara en tanke!)

Det jag skrev kom alltså från Svenska Kemistsamfundets nomenklaturutskott. Har ingen aning om vad de har för status, men de verkar vara lite inriktade på kemi…

En kemikalie är alltså enligt Svenska Kemistsamfundets nomenklaturutskott

en kemisk produkt som är makroskopiskt homogen

och

En kemikalie är ej heller avsedd att förtäras. Det innebär att ättiksyran hemma i köket inte är en kemikalie så länge du använder den som tillsats vid bakning, eller gör julens traditionella mintkyssar. Men om du får för dig att göra rent din grannes spis med samma ättiksyra och tar betalt för dina tjänster så förvandlas den till en kemikalie.

Med detta som utgångspunkt är ägg ingen kemikalie för att den inte är homogen - men det är klart vispar man ihop ägget innan man har det i håret, så visst.

Och ägg, vinäger och olja är kemikalier så länge man inte använder det till mat alltså.

Dansa kan man alltid göra!

[Starman]
7/3/12, 3:45 PM
#9

#8

Svenska Kemistsamfundet borde få ordning på sin terminologi.

En kemikalie kan inte vara en kemikalie och inte en kemikalie på samma gång. En kemisk produkt är vad de syftar på inte bör förtäras. Kemikalier förtär man dagligen.

LottaO
7/3/12, 6:29 PM
#10

Eftersom hela artikeln gick ut på att reda ut begreppen hänvisade jag till den. Jag trodde att det var som du säger och kanske har du rätt. Men eftersom jag inte kände mig lika säker så googlade jag lite. Och hittade alltså den artikeln jag länkade till. Jag vet fortfarande inte (men kanske ändå tror som jag gjorde från början, alltså som du säger) och bryr mig inte så mycket. Eller det gör jag ju - lite… Vi kan i alla fall konstatera att kemikalie inte nödvändigtvis betyder gift. Förlåt Elpida för trådkapning.

Dansa kan man alltid göra!

szirius
7/3/12, 7:08 PM
#11

#9 det är nog många som inte har koll på detta…även såna som skriver om detta i form av "vetande"…..just därför blir man förvirrad, för man läser överallt att det varnas om att det är kemikalier i ditten o datten, så då tror man att det är rätt formulering, på det som anses vara GIFTIGT, för det är ju vad de själva velat uttrycka…Obestämd ( Ok,ok även ägg kan säkert vara giftigt om man intar 200 st på raken, allt är relativt så det behöver vi kanske inte orda omSkrattande)

Tack för upplysningen iaf , nu vet jag att det rätta uttrycket ska vara

"kemisk produkt" dåFlört ( Frågan är om jag ska minnas detOskyldig)

Kanske nån som vill tjäna pengar nu kan stämma alla som skriver på sina produkter att de är helt fria från kemikalier….heheTungan uteFlört

Elpida
7/3/12, 7:59 PM
#12

Tänk så bra, alltid lär man sig ngt nytt!Glad

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Lise-lotte 30
8/14/12, 11:09 PM
#13

jag brukade  tvätta mitt hår med honung och bikarbonat, funkar jätte bra. tvättar även ansikte med honung och tar bikarbonat i då och då för att peela lite.

Annons:
Ians
8/15/12, 10:38 AM
#14

Nu skall här prövas….ägg gulor o aloevera gel….kan de bli ngt tro?

Hur gick det m ditt hår elpida?

Elpida
8/15/12, 11:46 AM
#15

#14 Hahaha, ja hur gick detSkämsTungan ute. Jag har inte provat än… det är alltid något man ska stressa till efter duschen (som alltid kommer efter träningen..) ungar som är störthungriga eller ska vi iväg. När jag väl har tid så har jag glömt..Obestämd

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Ians
8/15/12, 12:00 PM
#16

Jag har nu prövat o sitter o luktar lite mysko av vinäger o ägg….får se när håret torkat hur det blir…

Hade i blandningen i gott o väl 30 min …som en inpackning….sköljde sedan ur det o eftersköljde med vinäger vatten.

tyvärr hade jag ite äpplecidervinäger hemma så det fick bli vitvinsvinäger o vatten 2tsk till ca 5 dl vatten

skall köpa hem äpplevarianten om detta ger bra resultat….mest för att jag ser att folk som tvättar med ägg tydligen inte behöver tvätta så ofta o tror att min Hårbotten skulle må bra av det.

Men de luktar lite mysko…som en pizzasallad ungefär Obestämd men det sägs gå bort när det torkat…ja vi får se

Ians
8/15/12, 2:21 PM
#17

Nu har håret torkat o är både mjukt o blankt…det blir en flaska äpplecidervinäger iaf

Detta måste prövas fler gånger!!!!!!

Får se hur hårbotten reagerar på sikt!

ulrikame
1/14/14, 7:52 PM
#18

min syster tvättar håret med bikarbonat (blandningen står på nopoosidan) och sköljer med äppelcidervinäger. hon har haft problem med mjäll tidigare och det har försvunnit sen hon började med detta. tror att hon tvättar håret en gång i månaden därimellan sköljer hon  det med vatten. funkar jättebra :)

[Starman]
1/14/14, 8:34 PM
#19

Mot mjäll tror jag inte det finns några garantier att äppelcidervinäger fungerar. Då bör man nog införskaffa ett riktigt mjällschampoo.

Har själv provat det mot mjällbildning utan resultat, och min användning var ihärdig. Däremot gör det själva håret mjukt och skönt, så om man har torrt och frissigt hår kanske denna huskur är behjäplig. :)

Upp till toppen
Annons: