Annons:
Etiketterakupressurakupunktur
Läst 7338 ggr
Ziddam
2014-01-11 11:16

Armband mot åksjuka?

Hej!

Jag undrar om någon har testat armbanden mot åksjuka? Jag har köpt ett par men får det inte riktigt att "kännas" bättre?

//Madeleine

Annons:
Sjöstjärna
2014-01-11 11:22
#1

Jag har testa och fick ingen effekt alls.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Pagan
2014-01-11 12:14
#2

Kanske kan få lite svar här🙂

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

motherangel
2014-01-11 13:41
#3

Har har testat och för mig funkar det jättebra! :)

Men det är nog olika ifrån person till person :)

alla dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet

Ians
2014-01-11 15:26
#4

#3 precis! Allt fungerar ju lite olika beroende på person, så det är en svår fråga att svara på generellt om det kommer att fungera för TS eller inte. Man får helt enkelt prova.

Ziddam
2014-01-12 10:09
#5

Jag trodde lite mer att det var svårt att hitta rätt ställe?

[Starman]
2014-01-14 13:20
#6

Detta är ju såklart bara trams. I riktiga studier har sådana här armband och dylika bluffprodukter aldrig presterat bättre än placebo.

Annons:
Magi-cat
2014-01-14 13:23
#7

Själv älskar jag placebo som hjälper mot åksjuka.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Starman]
2014-01-14 13:44
#8

#7

Gillar du att bli lurad också då, eller? För det är ju det som försäljarna av de här armbanden gör, de lurar sina kunder.

Ians
2014-01-15 17:02
#9

#8 Så apoteket är en lurendrejare då Starman? Tänk de har jag ofta tyckt men av andra orsaker 😉

[Starman]
2014-01-15 18:26
#10

#9

Absolut! Aktiebolaget Apoteket är lurendrejare. Har haft mail-korrespondens med dem angående detta otyg.

Magi-cat
2014-01-16 08:52
#11

En svårt sjuk anhörig till mig låg för döden. Hon kunde inte längre svälja tabletter mot illamående och smärta, det fanns helt enkelt inget mer att göra. De underbara sjuksköterskorna (för alltid i tacksamt minne) berättade då lite försiktigt om "åkarmbandet", förklarade hur det fungerade och vi nappade direkt.
Jag vet inte säkert om det hjälpte min anhöriga att bättre uthärda den sista tiden, men det hjälpte oss. Vi kände att vi gjorde något. Det hjälpte oss att känna oss lite starkare och lite mindre hjälplösa, i en situation där ett halmstrå kan göra skillnad. Kanske h*n också kände det så, vi vet inte.
Jag kan möjligen förstå att det här låter som strunt för en del, men jag kan inte förstå varför någon annan skulle se som sin mission att hindra oss att frivilligt för cirka en hundring försöka det vi kan när inget annat återstår. 

Det var en mer allvarlig berättelse.

Vanlig lindrig åksjuka, t.ex. när man åker buss kan man stå ut med, men jag hoppas kunna fortsätta med det oförargliga åkarmbandet. Mitt eget placebo, som hjälper.❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

scheindel
2014-01-16 09:06
#12

#8: ja. att sälja produkter vars effekt inte kunnat visas genom riktiga vetenskapliga försök och vars resultat inte är bättre än placebo i en butik som förutsätts sälja läkemedel och utan att tydligt uppge bristen på vetenskaplighet är lurendrejeri.

http://www.dn.se/debatt/bluffprodukter-skadar-fortroendet-for-apoteken/

jag skulle vilja rekommendera de här föreläsningarna om vikten av solid vetenskap:

http://www.ted.com/talks/ben_goldacre_battling_bad_science.html

http://www.ted.com/talks/michael_specter_the_danger_of_science_denial.html



[Mia-Li]
2014-01-16 09:33
#13

ÄVEN om det nu är placebo, så verkar det ju iallafall hjälpa vissa.
Så placebo eller ej, varför förkasta något som funkar? Det är ju inget farligt man använder sej av.
Kanske att det står på paketen när man köper att vissa påverkas inte alls medan andra kan känna skillnad?

Annons:
[Olaf]
2014-01-16 11:49
#14

Instämmer Allt är inte bevisat men tycks kunna fungera ändå. Å andra sidan kan sånt som bevisats vara verksamt inte alltid fungera eller ge biverkningar som man inte klarar av. Jag kan till exempel inte äta antihistaminpreparat, något som jag slängt ut pengar på i ren desperation gång på gång för att slippa hösnuvan…suck! Pest eller kolera liksom. Men hellre kliande ögon och nysningar än totalt utslagen. Nu ska jag pröva att käka bipollen i god tid. Har en vän som botade sin hösnuva med bipollen. Vad gäller åkarmbandet så kan det ju vara värt att testa, några blir ju tydligen hjälpta. Ska man sitta å vänta på att saker och ting måste ha bevisats efter alla konstens regler så kan man ju faktiskt missa verkligt fin hjälp som finns att tillgå. Vi snackar ju inga jättesummor. Bipollen, till exempel är inte särskilt dyrt.

[Starman]
2014-01-16 12:12
#15

Mia-Li, vid det här laget har du fått förklarat för dig hundratals gånger vad placebo är. Att du fortsätter att inbilla dig att placebo = faktiskt fungerar är måttligt irriterande.

Magi-cat
2014-01-16 12:14
#16

"Dock rör hon sig".

Att säga att s.k. placebo inte fungerar är ett gammeldags synsätt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Mia-Li]
2014-01-16 12:20
#17

#15
Har jag?
Jag fortsätter "inbilla" mej att placebo KAN fungera. Hjälper det folk som tex genom detta åkarmbandet att inte bli åksjuka, så är det ju kanon.
ÄVEN om det inte är bevisat genom någon vetenskap.
Så visst KAN placebo fungera.

[Starman]
2014-01-16 12:30
#18

#16

Att tro att akupunktur och dess avarter fungerar är ett gammeldags synsätt.

scheindel
2014-01-16 12:33
#19

problemet är ju att om apoteket börjar kränga grejer som endast fungerar genom placeboeffekten och utan att på ett tydligt sätt göra kunderna uppmärksamma på vilka produkter som har en "verklig" effekt och vilka som är placebo, så kan ju vem som helst börja sälja vad som helst som botemedel mot vad som helst till apoteken som de sen kan sälja vidare till allmänheten.

åksjukearmband låter ju harmlöst, men var ska man dra gränsen? när är det ok att sälja placebo på samma villkor som preparat med dokumenterad verkan och när är det inte? är det t ex ok att sälja placebo mot huvudvärk på samma villkor som man säljer ipren? det skadar fortfarande ingen och vi vet att placebo kommer att hjälpa vissa. men är det rimligt om apoteket likställer det med ett medel som har dokumenterad effekt mot huvudvärk och där man vet att sannolikheten för att det ska hjälpa är betydligt högra än sannolikheten för att ett placebopreparat hjälper? kan man inte tycka att apoteket då borde upplysa kunden om skillnaden?

jag tror det är viktigt att man kan gå till ett apotek och lita på att det som säljs uppfyller vissa krav. jag tror det är olyckligt om hela ansvaret för att kolla upp effekten av en påstått medicinsk produkt hamnar på kunden för det är helt uppenbart att många människor faktiskt inte har den kompetensen. 

man  måste kunna skilja mellan tro och vetenskap. det är inget fel i att använda akupressur om man tror att det kommer att fungera, men man bör vara medveten om att det inte finns några vetenskapliga belägg för att det här armbandet fungerar och att det därmed inte kan likställas med andra läkemedel. man måste ha en förståelse för vad vetenskaplighet faktiskt innebär och varför det är relevant.

placebo är jättebra i många fall, men det hör inte hemma tillsammans med riktiga, testade, läkemedel på ett apotek.



[Starman]
2014-01-16 12:42
#20

#17

Jösses, Mia-Li. Du har fått det förklarat för dig hundratals gånger, men ändå inte förstått. När ska det sjunka in, egentligen? 🤔

Placebo är per definition ett preparat eller en behandling som helt obejektivt inte har någon mätbar grad av verkan på den sjukdom som man behandlar med placebo. 

Det kan alltså inte fungera. Per definition kan det inte fungera.

Annons:
[Mia-Li]
2014-01-16 12:48
#21

#20

Har jag? Vad menar du med att jag inte förstått???🤔
Placebo har inte nån verkan på själva sjukdomen. MEN den kan ha verkan på att eventuellt minska smärta, illamående odyl. Som i denna tråd mot åksjuka. Det kanske inte funkar på alla men några. 

Jag VET, Starman att man INTE BOTAR sjukdomar genom placebo. Det är inte det var tråden handlar om. 

Varför testar du inte åksjuke-armbandet själv, Starman? Sen kan du säga om det funkade eller inte.

[Olaf]
2014-01-16 12:50
#22

Ja Starnan testa armbandet! Törs du det? Edit Skojade lite bara. Annars kan vi helt enkelt sluta oss till att vi har lite olika åsikter om saken.

[Mia-Li]
2014-01-16 13:02
#23

Fast Starman kanske inte lider av åksjuka. Men då kanske han/du har någon annan i din vänkrets som har det och som du kan be testa armbandet.
För att sitta och säga att det bara är trams, när man själv inte ens har provat, är ju inte direkt ärligt.

[Starman]
2014-01-16 13:02
#24

#21 För att jag inte kastar pengar på bluffbehandlingar. Nog sagt.

Magi-cat
2014-01-16 14:05
#25

Som hostmedicin. Som inte fungerar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Starman]
2014-01-16 15:01
#26

#25

Till vem och angående vad riktar du din kommentar?

Ians
2014-01-16 17:07
#27

Tycker vi tar en egen tråd om Placebo, inbillning etc! För nu började det spåra ur totalt!

Denna tråden handlar om att TS vill ha svar på en enkel fråga……är det någon som provat åksjuke armbandet? Och har ni märkt någon effekt?

Några fler som har erfarenhet av detta armband, och som har något att tillföra Den diskussionen?

Annons:
Upp till toppen
Annons: