Annons:
Etiketthälsokost-kosttillskott
Läst 5849 ggr
Shakti
2013-10-06, 14:27

Chia frön

Har just fått upp ögonen för det här super fröet Chia som jag tänkte tipsa er om här på sajten.

Citerar ur Kurera: "Chiafrön är en av växtrikets bästa omega-3 källor som är viktigt för hjärnfunktionen och hjärnutvecklingen hos barn, dessutom innehåller de rätt balans mellan omega 3 och omega 6. Fröna innehåller åtta gånger mer omega-3 än lax. Chiafrön binder upp till 12 gånger sin egen vikt, är super för vätskebalansen och underlättande för matsmältningen. Fröna innehåller bland annat mängder av magnesium, tre gpbger mer järn än spenat och fem gånger mer kalcium än mjölk, samt kostfiber, essentiella aminosyror och antioxidanter. Chia ger också en jämnare blodsockernivå." http://kurera.se/chiagrot/

Läste också att man inte ska överskrida 15 g om dagen och att man bör se till att dricka mycket vatten tillsammans med fröna.

Annons:
OlgaMaria
2013-10-06, 14:31

Men får man i sig någonting av näringsämnena? Fröna verkar inte brytas ner något i tarmen. Eller läcker näringen ut? De är ju dock jättebra som tarmreglerande medel så klart.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Shakti
2013-10-06, 14:48

Kostfibrerna kan man inte bryta ner, men näringsämnena kan man bryta ner. Fröna suger ju upp vatten så dessa har inga skal som håller tätt.

Ians
2013-10-06, 18:04

Dessa små frön är min nya favorit i smoothies. Ett bra sätt att få i sig omega-3!

Nev
2013-10-06, 19:29

Inte för att jag vill vara en gnällspik, men jag är ju en närking :)

De sista 10 åren har det med jämna mellanrum dykt upp superfruits, superberries, superseed och superfood. Dessa är naturligtvis det som sägs, högpotenta produkter fulla av nyttigheter. Men är det lokalproducerande bönder i Eucador och Tibet som upplyst oss om dessa fantastiska produkter? Självklart inte, utan stora kommersiella företag lanserar dessa produkter till oss hälsomedvetna konsumenter ( alternativt de som söker en snabb lösning).

Men den stora baksidan är ofta det som händer i de producerande länderna som ska förse hela Västvärlden och den snabbt ökande medelklassen i Asien med dessa superproducts. Befolkningen i de producerande länderna får se en av sina basvaror bli en lyxvara de inte har råd att köpa och bönderna odlar så extensivt att jordarna lakas ut.

Nu vet jag att vi lever i ett globalt samhälle där vi hela tiden köper mat och andra ting från hela världen. Men ibland måste man stanna upp och fundera på hur man handlar.

Här i Sverige har vi superfrukter som blåbär, tranbär, jordgubbar m.m. Vi har fisk med massor av Omega i. Bönor, linser o.d odlas runt om i världen på schyssta villkor. Så planerar vi lite så är det inga problem.

Sen är det självklart att vi ska njuta av acai, goji, chia och Quinoa ibland, men inte så intensivt som marknadskrafterna vill att vi ska göra. 

Detta ämne snackas det mycket om i världen, en skärpt kille hittar ni på denna länk:

http://www.motherjones.com/environment/2013/05/are-superfoods-quinoa-chia-goji-good-for-you

NiklasTyreso
2013-10-06, 20:21

Kan man grodda chia frö?

Ians
2013-10-07, 08:02

Bra inlägg Nev, När producerat är alltid bäst. En för egen del äter jag inte fisk och linfröolja smakar skit, så då är det trixigt att få i sig Omegal3. Men skall kika efter andra alternativ.

Annons:
Tuva-Lena
2013-10-07, 09:56

Håller med, jättebra inlägg och inte alls gnälligt!🙂 Det behövs sannerligen att vi konsumenter blir lite omruskade ibland och inte sväljer all reklam som innebär att man utarmar områden runt om i världen där (super)varorna produceras.

Inget illa sagt om ditt inlägg Shakti, tack för ett superbra tips!🙂 men kanske skulle vi prova oss fram till vad som passar just oss bäst. Och som sagt .. för mycket och för lite skämmer allt.

Inte vet jag, men jag tror att naturen förser oss med det vi behöver på den plats vi bor. Har människor bott där i generationer så lär den vara tillräckligt "utprovad" för att passa våra moderna magar också. Det är väl snarare så, att den kost man hade förr inte är tillräckligt "välsmakande" för den bortskämda nutidsmänniskan, därför häller man i sig en massa kompletterande "godis" som skall ersätta den för platsen naturliga kosten.🤔

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Nev
2013-10-07, 11:38

Rapsolja innehåller både Omega 3 och Omega 6. Istället för den klassiska olivolja på salladen eller pastan fungerar rapsoljan. rapsoljan har mer fleromättade än olivoljan också.
Valnötter är goda till mycket och  är en naturlig Omega 3  källa.

OlgaMaria
2013-10-07, 12:34

Rapsolja är ingen bra källa till omega 3 då det innehåller en väldigt hög del omega 6. Därmed inte sagt att rapsolja är dåligt, men det ökar vårt behov av omega 3.

Över huvud taget är jag tveksam till vegetabiliska källor till omega 3. Det är bevisat att vårt upptag från dessa källor är dåligt jämfört med animaliskt omega 3. Själv tar jag tillskott av omega 3.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Shakti
2013-10-07, 16:28

Naturligtvis är det upp till var och en att kolla under vilka omständigheter livsmedlena som de köper produceras. Chia frön odlas inte bara i Südamerika utan även i Australien och jag har tills nu bara sätt ekologiska chia frön från special farmar t.ex i Australien där dom säkert inte produceras under oetiska förhållanden. Det handlar heller inte om stora mängder eftersom det enligt Eu lag måste stå på förpackningar att ett dagligt intag av 15 gram inte får överskridas. 15 gram binder över 0,3 Liter vatten på grund av högt innehåll av kostfiber och därför finns det begränsningar, för att man inte kan dricka hur mycket vatten som helst.

Andra saker som quinoa som finns på marknaden en längre tid har gjort quinoa så dyr att en del av den inhemska befolkningen i sydamerika inte har råd att köpa det längre. Det är ett mindre problem än vad produktionen av andra livsmedel orsakar.

Nu för tiden produceras det ungefär 80 000 ton quinoa per år. I sydamerika produceras det flera hundra miljoner ton kött om året och det odlas 250 miljoner ton soja som djurfoder och för den sakens skull skövlas regnskogen eftersom det annars inte finns tillräckligt med odlingsmark. Tills nu är ungefär en tredjedel av alla regnskogar förstörda och när skogshuggarna stöter på Indianer som lever där blir de dödade. Dom som överlever har inget hem, ingen odlingsmark och måste svälta. Det utrotas djur och växter och varje år försvinner ett par hundra arter för alltid från den här planeten.

Ett annat problem är palmoljan. För den sakens skull skövlas också regnskog och palmolja används inte endast för mat utan förekommer i tvålar och i allt möjligt.

Med kläder är det heller inte bättre. Odling av bomull kräver så mycket pesticicer som ingen annan planta och sen är det t.ex barnslavar i Indien som tillverkar kläder åt oss i Europa. Om du alltså vill gnälla, bör du inte ha fokus på ett par chia frön som ett fåtal personer äter 15 gram om dagen av, utan det finns som jag visade dig allvarligare anledningar till att gnälla.

Shakti
2013-10-07, 18:07

Det vet jag förresten inte… Men sök på nätet så finner du säkert svaret på det :)

Shakti
2013-10-07, 18:57

#7 Mitt inlägg var egentligen inte menat som något annat än som just bara ett tips, för dom som intresserar sig. Vem som inte intresserar sig behöver inte bry sig det minsta om dessa frön…. som inte ens har en smak utan som bara är himla nyttiga.

När det kommer till andra nyttiga "supervaror" som finns där ute, odlas inte allt under dåliga omständigheter utan mycket odlas även under bra omständigheter. T.ex odlas amaranth också i europa och dessutom helt ekologiskt och qiunoa finns förresten att få som fair trade med för dem som bryr sig om sådant….

Sen är det också som så att det inte växer mycket på vintern i Sverige så en hel saker är man tvungen att importera.

Köper man svenskt kött kan det mycket väl hända att den kossan har ätit flera hundra kg sydamerikansk soja. Om man köper kläder som är tillverkade i Sverige kan det hända att tyget är tillverkat i Indien av barnslavar.

Medan du nu sitter och skriver på din dator eller använder din Mobiltelefon är du kanske inte medveten om att den innehåller ett ämne som bryts ner i Afrika och som har kostat tusentals människor deras liv… Det här är verkligen dom allvarliga problemen för det handlar om varor som massproduceras åt miljarder människor, medan superfooden bara konsumeras av en liten procentdel.

Nev
2013-10-07, 22:39

För det första så har jag i mitt inlägg inte påstått att man inte ska äta Chiafrön. Jag menar rent allmänt att när det gäller dessa produkter så finns det en anledning att de ploppar upp på marknaden en efter en.
Vi har i Skandinavien och på nära håll en massa egna nyttiga livsmedel som är tillräckligt bra för att våra kroppar ska må gott. 
Men visst har globaliseringen lett till att vi fått en mer spännande matkultur, på både gott och ont.

Alla saker du räknar upp kring skövling av regnskogen för att producera soja som blir djurfoder till nötkött som vi sedan äter här i Sverige är illa. Liksom barnarbete i Indien och metallutvinningen Afrika där barn och vuxna utnyttjas extremt.
Men för mig är det inte mindre illa att lokalbefolkningen inte har råd att köpa sin naturliga föda för att den har blivit en häftig hälsoprodukt i västvärlden.
Att sätta det ena mot den andra är inte vidare solidariskt. Folk ska ha råd att köpa sin basföda likväl som att ett barn i Indien ska ha rätt att gå i skola och inte behöva sitta inlåst för att producera kläder till oss i Sverige.

Även när det gäller fairtrade och ekologi som jag själv tycker är väldigt viktigt får man också vara vaken på hur produktionen sker. För det första är fairtrade inte lika med ekologiskt (vilket vissa blandar ihop). För det andra så kan man ha skövlat regnskog och kört iväg urbefolkning för att skapa odlingsbar mark. Mark som sedan blir eko. cert. och ingår i ett kooperativ som är med i fairtrade.Med detta menar jag inte att det alltid är så, men det händer.

Annons:
Shakti
2013-10-09, 11:54

Men nu var det ju endast chiafrön som jag tipsade om och chiafrön har ingen lokalbefolkning som sin huvudsakliga basföda längre.

Vad som gäller amaranth och quinoa så var det indianernas huvudföda för hundratals och tusentals år sedan för att man inte kunde odla något annat där uppe i anderna som dom levde på flera tusen meters höjd. Sedan kom spaniorerna och eldade upp deras fält och det var dödsstraff på att odla amaranth.

I dag har knappast någon amaranth och quinoa som huvudföda längre. Inte minst för att kulturerna som levde högt uppe i anderna inte existerar längre. 

Nuföriden har vi problemet att dom inhemska som lever i regnskogsområden som odlade deras egen mat inte har möjligheten att odla själva längre eftersom köttindustrin har tagit i från dem deras odlingsområden för att tillverka kött. Därför måste de köpa mer mat själva. De har inte bara inte råd med amaranth och quinoa, utan de har heller inte råd att äta kött fast det produceras miljoner ton på deras områden. Inte löser sig väl det här problemet om man slutar äta quinoa, utan folk måste sluta äta kött.

Man kan köpa quinoa som har ett faitrade märke och då vet man att man har hjälpt folk som lever där nere, men det finns inte en enda köttprodukt som skulle kunna få ett fairtrade märke. 60% av alla fairtrade produkter som säljs i Sverige är ekolgiska och var och en kan välja själva vad han köper.

Det där med att endast köpa närodlade varor låter ju bra men är inte realistiskt. Titta omkring i ditt eget hem så får du se hur lite av sakerna som du har som verkligen kommer från Sverige. Allt som är gjort av plast är gjort av olja och inte finns det väl oljefält i Sverige? Om kläderna som du köper inte är av bomull är dom för det mesta av polyester eller av polyamid som också är gjord av olja. Om du köper dig en svensk mobiltelefon kommer delarna från andra länder. Orsaken till att jag tar upp allt det här är bara för att belysa dom verkliga problemen. Det är saker som inte ens går att jämnställa med chiafrön som ingen människa behöver lida eller gå hungrig för.

Ians
2013-10-09, 12:35

Ett litet recept på en uppiggande dryck med Chiafrön:

ISKIATE

1 msk chiafrön

1 glas vatten

Låt stå en stund så fröna "slemmar till sig"

0.5 citron eller lime….pressa ur saften, och blanda i den med vattnet och chiafröna

1 msk honung….blandas i det andra

Drick, det ser ut som fiskyngel men smakar lite syrligt och fräscht, en super sportdryck bättre än de köpta med en massa tillsats medel. Ger energi och antioxidanter!

Shakti
2013-10-09, 13:10

Tack Ians. Det där är ju receptet på drycken som ger tarahumara folket kraft att springa långa sträckor. En rikig energibooster som jag definitivt kommer att testa. Har bara använt chiafrön i müslit tills vidare men eftersom jag tränar en hel del med ska jag pröva ut denna dryck i samband med det… Tack!

Shakti
2013-10-26, 12:43

Nu har jag druckit Iskiate nästan varje dag under några veckor och jag älskar verkligen den drycken. Superläcker och hälsosam :)

Ove-D
2013-10-27, 16:55

Någon som vet om Chiafrön är försurande eller basbildande i kroppen?

Shakti
2013-10-28, 08:57

På grund av att fröna innehåller så mycket mineraler är dom nog mer basbildande. Men eftersom man inte ska äta dom i så stora mängder så är det inte det som är det mest avgörande i kosten.

Näring
2014-01-23, 13:13

Chiafrön är bra och lätt att mortla sönder. Men näringsmässigt är det minimal skillnad mellan chia- och linfrön, så tycker man att chia är dyrt så är linfrön ett billigare alternativ. Precis som nästan alla nötter och frön så innehåller dessa rikliga mängder av alla mineraler utom jod och selen, rikliga mängder av alla vitaminer utom A, C och D, fullvärdigt protein och i motsats till andra nötter och frön så innehåller chia och linfrön rikligt med omega-3 och mindre omega-6, vilket ger en fördelaktig omega-3-omega-6-balans. Köp inte linfröolja då fleromättat fett oxiderar snabbt, utan köp hela linfrön som ni mortlar själv. Likaså chiafrön måste mortlas, annars får vi inte i oss näringen. Omega-3 från chia och lin omvandlar vi till övriga omega-3-fettsyror så länge vi äter så lite som möjligt av omega-6, d.v.s. oljor, margarin, ingredienserna "vegetabilisk olja" och "vegetabiliskt fett", och övriga nötter och frön. Alla nötter och frön är basiska.

Annons:
Upp till toppen
Annons: