Restless legs
Undrar om någon vet nåt bra knep/ huskur som hjälper MIT Restless legs dvs myrkrypningar i benen.

Jag antar att du har testat det mesta, men det första jag kommer på är ett fotmassagebad, som inte bara är härligt för fötterna, det sätter igång cirkulationen i benen också. Du kan "krydda badet" med tallris som innehåller tallbarrolja förstås och passa på att göra "tåhävningar" när du borstar tänderna. Ha du rosmarinolja i närheten så ta en dutt utav det också! ( I badet alltså! :) Du kan göra egen genom att blötlägga rosmarin i rapsolja t ex, låt det dra i ca tre veckor på en varm plats, sila av växtdelarna, sedan har du en fin och cirkulationsbefrämjande olja. Oljan går bra att smörja in ben och fötter med också. :)
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

🌹Tack det ska jag testa. Rosmarin ska inhandlas imorgon!

Fint! :) Tänk på att oljan skall täcka all rosmarin, annars kan det börja mögla. Lycka till!
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Du kan också pröva med tillskott av magnesium. Det är ganska vanligt med magnesiumbrist har jag för mig….och symptomen kan just vara restless legs.

Pröva ett fotbad med Epsomsalt några gånger i veckan, det ger ett bättre upptag av magnesium genom huden, och kan lindra restless legs ganska bra faktiskt. Även bra när man får kramper i vaden lite nu och då.
En annan tanke är, har du kollat ditt blodvärde Hb? Man får ofta restless-legs om man har järnbrist. En kur med Blutsaft kan göra susen då!

Har hört att ett glas Schweppes Tonic Water innan sänggående ska hjälpa 🤔
Har själv inte provat, men en vännina provade och tyckte det hjälpte efter ett par dagar.

#6 Det är kikinet i den som hjälper. Faktiskt en vanlig medicin mot just kramper. Däremot får jag svårt att andas av kinin, något att tänka på.

beror på hur allvarligt det är…rls kan vara allt från lätt irriterande till fullständigt handikappande…har du talat med någon läkare?
ians vet inte om jag skulle kalla rls för kramper…det är inte riktigt samma sak

Tack snälla ni för alla tips o råd! Ska testa dem. Jag har inte sökt läkare för det. Däremot var jag hos doktorn i november och då tog han massvis med prover bl A hb och det var bra. Blir blir det värre får jag söka hjälp. Har en jobbarkompis som har stora problem hon har fått tabletter av läkare. Men man blir tydligen väldigt trött o dåsig av den sorten hon har fått. Jag vet att en del får Parkinson medicin vet inte om det är det hon fått,

Järnbrist ska man undvika vid restless legs och det gör man genom att öka intaget av järn genom att få i sig c-vitamin tillsammans med maten. C-viatamin ökar järnupptaget.
Ät b-vitaminer.