Blodtryck/dålig kost och stress
Blodtryck/dålig kost och stress
Vår västerländska livsstil har stor del i att så många – nära 2 miljoner svenskar – har för högt blodtryck. Därför är rekommendationen alltid att förändra de delar av livsstilen som kan påverka blodtrycket. Det handlar om att går ner i vikt, sluta röka (även om det är svårt ), äta mycket frukt och grönsaker, motionera regelbundet och hålla igen på alkohol och salt. Om du bara har lätt förhöjt blodtryck räcker det ofta med detta och du slipper äta medicin.
Viktigt att tänka på att minska på stressen och tänka på att ta en stund där man mediterar eller bara slappnar av och lyssnar på andningen. Vi lever ett allt för stressat liv samtidigt som vi äter fel och då framför allt för mycket fett.
Allt fett som är modifierat eller gjort på konstgjord väg bör undvikas men det känner vi ju till.
Fett är bra men man bör då tänka på att äta rent fett som smör, kokosfett
Att leva med rätt kosthållning är mycket viktigt för din allmänna hälsa. Själv gör jag en grön drink varje morgon som har balanserat min kropp och alla funktioner och det har gjort att min kosthållning har ändrats. Nu vill kroppen ha mera frukt och grönt helt av sig själv och sockersuget har minskat i och med detta.
Så börja med en ny kosthållning är mitt tips för att undvika inte bara högt blodtryck utan många andra hälsoproblem.
Undvik saker som:
• Läsk/redbull
• Hamburgare
• Korv
• Pizza
• Margarin
• Magra produkter
• Odlad fisk
• Vitt mjöl
• Ris
• Alla former av socker
• Undvik vanligt salt
Tänk också på att dricka massor av renat vatten.
Jag rekommenderar 3-4 liter om dagen
Här är några andra tips
1. Andas djupt Långsam andning och meditativa metoder som yoga och qigong minskar stresshormonerna i kroppen – hormoner som ökar blodtrycket.1. Promenera Motion ökar hjärtats förmåga att transportera syre, så att det inte behöver jobba lika hårt för att pumpa blod. Raska promenader har visat sig sänka blodtrycket hos personer med högt blodtryck.
2. Promenera Motion ökar hjärtats förmåga att transportera syre, så att det inte behöver jobba lika hårt för att pumpa blod. Raska promenader har visat sig sänka blodtrycket hos personer med högt blodtryck.
3. Ät kalium Kalium brukar rekommenderas vid högt blodtryck – så försök öka ditt kaliumintag. Bananer, russin, sötpotatis, tomater, bönor, melon och ärtor innehåller mycket kalium.
4. Drick med måtta En liten mängd alkohol varje dag har visat sig leda till sänkt blodtryck – men det rör sig om små mängder. För mycket alkohol har bara negativa effekter.
5. Njut av mörk choklad Mörk choklad innehåller flavonoler som gör blodkärlen mer elastiska. Men ät chokladen med måtta.
6. Satsa på koffeinfritt Koffein kan höja blodtrycket genom att det leder till att blodkärlen drar ihop sig. Koffeinet förhöjer även effekten av stress.
Lars Andersson
Vi på OHC-Health finns här för att ge dig en optimal hälsa.
Gratis konsultation och rådgivning 0733-945306 http://ohc-health.com/
Mycket spännande läsning under "Artiklar om hälsa" Nyhetsbrev

Tack - vilket bra inlägg :-)- detta ska jag hålla kållen på
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
Bra inlägg och fina tips!
Men är det verkligen bra att dricka så mycket vatten som 4 liter per dag? Lär inte det skölja ut även nyttigheter? eller är jag ute och cyklar? 😃
"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"
Jag skulle inte vilja dricka fyra liter. Men om man dricker mycket vatten kan det var bra att lägga i lite havssalt i vattnet.
Ett klipp om the watercure. Kanske kan vara av intresse.

Fyra liter vatten låter väldigt mycket! Nyttan av alkohol tror jag är en myt.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Om man detoxar då bör man ha som riktmärke att få i sig 3 dl vatten/ kg kroppsvikt /dygn. Några 3-4 L rakt av oavsett kropps storlek är inte alls nyttigt. Som #2 påpekade så sköljer man ut alla mineraler ur systemet, vilket inte alls är jätte nyttigt.

Om man detoxar då bör man ha som riktmärke att få i sig 3 dl vatten/ kg kroppsvikt /dygn. Några 3-4 L rakt av oavsett kropps storlek är inte alls nyttigt. Som #2 påpekade så sköljer man ut alla mineraler ur systemet, vilket inte alls är jätte nyttigt. Ex: En person som väger 75 kg bör dricka 2,25 L med den beräkningen.

Det kan rubba elektrolytbalansen.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen