Annons:
Etiketthomeopati
Läst 14470 ggr
aeon
4/4/12, 11:33 AM

Vad är det jag har fått för medicin?

Hej!

Har en envis inflammation i örontrumpeten med hörselnedsättning och värk.

Äter penicillin som inte verkar hjälpa speciellt mycket.

Fick idag av min homopat något som heter Sankombi D6 och Pulsatilla D30.

Försöker googla på detta men det är så svårt att förstå vad det har för verkan.

Någon som kan hjälpa mig och förklara?

Tack!


Annons:
orsakverkan
4/4/12, 12:00 PM
#1

Du har fått sockerpiller utan verkan. Av homeopaten dvs…

Tuva-Lena
4/4/12, 12:18 PM
#2

..och det VET du förstås, orsakverkan? Jag önskar att jag kunde uttala mig så där tvärsäkert jag också, men tyvärr så ligger jag alltför långt efter i utvecklingen. Hur bar du dig åt för att få all denna kunskap?Obestämd

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

orsakverkan
4/4/12, 12:41 PM
#3

#2 Jag skriver bara vad min intuition säger till mig. Homeopati känns fel helt enkelt. Och magkänslan brukar väl sällan ljuga?

orsakverkan
4/4/12, 1:04 PM
#4

Sankombi D6 är i alla fall en kombination av Nigersan och Mucokehl. Nigersan (Aspergillus niger) är en sorts svartmögel. Mucokehl (Mucor racemosus) är en annan mögelart som verkar vara allergiframkallande för människor.

Men det finns ingen anledning att oroa sig då möglet är rejält utspätt (1 del mögel per 1 miljon delar vatten). Det kan dock finns spår av möglet i sockerkulorna.

Pulsatilla D30 görs på backsippa. Men pga av den höga utspädningen finns inte en enda molekyl kvar av blomman. Det är alltså rent socker (laktos).

Joppo
4/4/12, 1:08 PM
#5

#0 Vet du hur homeopatisk medicin är tänkt att fungera? Jag råder dig att kolla upp det.

I exemplet med Pulsatilla d30 så är det alltså ett avkok på blomman Pulsatilla som spätts ut och skakats enligt ett speciell mönster i 30 omgånger. Sett ur ett vetenskapligt perspektiv ska du vara glad om du får i dig en enda molekyl av det påstått verksamma ämnet efter denna behandling.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Homeopati

http://www.alternativmedicin.se/sok/Hom-198.html

Ians
4/4/12, 2:57 PM
#6

##4+5….Då är det ju ett Ännu större mirakel att det faktiskt fungerar! Skrattande

Har sj haft mkt God erfarenhet av just homeopatiks medel både till mig sj o mina djur! O djuren har ju inte ens förmåga att veta Vad de skall känna eller inbilla sig att det hjälper för….o de blir friska iaf!

Mirakel mao!

Annons:
Joppo
4/4/12, 3:02 PM
#7

#6 Eller så har ni blivit friska på helt egen hand utan sockerpillrens inverkan Flört Man ska inte underskatta kroppens egna läkeförmåga.

Ians
4/4/12, 3:10 PM
#8

Vad jag inte förstår är att de som inte tror på homeopatmedlens inverkan på läkning i kroppen Alltid skall komentera dem ändå…..

Helt obegripligt…dels är de så utspädda enl dem så de inte är varken giftiga eller har någon verkan…

Patienterna betalar sj för dem…dvs ingår inte i allmäna medels högkostnads skydd…

Och de är dessutom billiga!

Om jag vill dricka vatten o tror att jag blir frisk av det så är det väll min ensak! Skrikandes

Lägg energin på farligare saker som dessutom kan skada användare o omgivningen…..överdriven användning av antibiotika  tex

Detta ger i förlängningen starka stammar av Multiresistenta bakterier…ett än större hot mot Alla i samhället än att någon äter homeopatmedel!

Joppo
4/4/12, 3:37 PM
#9

#8 Nu handlar väl inte den här tråden egentligen om homeopati i stort, utan om vad de båda läkemedlen i #0 innehåller. Anser du att det som jag och orsakverkan skrivit i inlägg 4 & 5 är fel? Ok, vi uteslöt båda den sk minneseffekten i vattnet, men eftersom den inte har något vetenskapligt stöd, så är det kanske inte så konstigt?

Du får väl föra fram dina teorier om hur bra homeopatin är, så får väl TS bilda sig en egen uppfattning om hens mediciner är verkningslösa eller inte?

Ians
4/4/12, 6:20 PM
#10

Det var nog inte så att Frågan egentligen var ställd utifrån en tvivlares synvinkel….då hade h*n ställt den i ett helt annat forum Flört…om h*n ens hade brytt sig om att söka upp en homeopat då……. Utan mer vad det var för preparat.

Men ni svara oavsett vart frågan ställs…dvs oavsett vilket forum….och alltid med intentionen att det är Rene skiten!…..Så jag tänkte att det ingick i en sorts svartmålande av allt som inte har exakt vetenskaplig verkan….Där av min reaktion i inlägg #8..

Det blir ju lite fel när man ger sig in i forum som speciellt riktar sig till de som använder o har god erfarenhet av ex homeopatmediciner då.

Visst har man rätt att skriva i vilket forum man vill…men man bör kanske rätta sig lite efter intressegruppen för forumet o gå fram med varsamhet o respekt!

abbis
4/4/12, 6:39 PM
#11

#10…precis…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

gummimamma
4/4/12, 8:10 PM
#12

Tro på det du tror på, och låt andra tro på det DE väljer att tro på, så kan vi leva i fred på jorden. Det blir aldrig bra om man försöker tvinga sin tro på någon annan. Detta gäller både gudar, mediciner och så mycket annat. Visa respekt för andras fria vilja!

Tuva-Lena
4/4/12, 10:43 PM
#13

#12 Där tar du upp någonting väldigt viktigt g-mamma. Att man tillåts tro det man vill - tron kan ju försätta berg som man säger..

Ibland kan jag känna lite sorgsenhet över personer som alltid vill ha svart på vitt på vad dom skall tro och inte. Tänk så begränsade dom blir! Ett öppet sinnelag borgar för fler egna erfarenheter och när det kommer till kritan så är det ju dom egna erfarenheterna som gör oss visare, inte vad vi läser oss till.

Såna här forum som AB, är ju till för den fria tanken och ofta är det just fritänkare man träffar på här, d v s människor som inte tror på annat än det dom själva har upplevt. Samtidigt är dom öppna för nya infallsvinklar, vilket oftast ger dem en stabilare grund att stå på.

Ett öppet sinnelag ger, som jag ser det, ett rikare liv.Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Silvestris
4/4/12, 11:12 PM
#14

Billiga och billiga, jag känner till folk som fått betala 600 kr/pillret när de köpt medel från "välrenommerade" homeopater.

Jag har faktiskt gett homepatmedel en chans (inte mot några allvarliga sjukdomar) både på mig själv och på djur. Totalt verkningslöst, men det kan ju bero på min skepticism. Precis som ni påpkar så kan tro försätta berg… vi kallar det placebo.

Det är sedan naivt att tro att verkningslösa medel inte är farliga. Det händer, kanske inte så ofta i Sverige men ändock, att människor blir allvarligt sjuka och tom. dör för att de förlitar sig på homeopatika, böner, exorcism osv. Det är inte ofarligt. Det är därför det är så viktigt att när man kan påpeka att det faktiskt saknas belägg för att de här metoderna saknar effekt utöver placebo.

Och jag citerar en klok man:

"Det är bra med ett öppet sinne, men inte så öppet att hjärnan trillar ut."

Jag behöver inte tro på magi och övernaturliga ting för att leva ett fullgott liv så tyck inte synd om oss som ser skönheten i trädgården trots frånvaro av féer, tomtar och troll.

Tuva-Lena
4/5/12, 12:41 AM
#15

#14 "Tycka synd om" var väl starkt tycker jag.. tycka synd om, gör man om personer som man anser vara hopplösa fall. Sedan vet jag inte om någon person med öppet sinne har sett sin hjärna trilla ut för det. Denne "kloke man" tillhör möjligtvis inte den belästa s k "intelligentian"? Man bör desutom skilja på klokskap och intellekt..

Att ha ett öppet sinne betyder inte heller att man kör fast i ett enda tänk, utan det öppna sinnet kännetcknas av att man tar in information från flera källor. Man avfärdar alltså inget utan håller alla dörrar öppna, något som jag anser vara skillnaden mellan en intellektuell person och en klok sådan.

Vad sedan det övernaturliga, magi, troll, tomtar eller fèer har med homeopati att göra, får du förklara närmare.. jag förstår det inte.Foten i munnen

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Silvestris
4/5/12, 8:31 AM
#16

# 15 Har du någon slags grundläggande utbildning i naturvetenskap bör du förstå kopplingen mellan homeopati och magi. Om man är öppen för allt trots att vetenskapen har förkastat (genom vetenskapliga studier) en hypotes befinner man sig iaf nära stadiet att hjärnan håller på att trilla ur. Ett vetenskapligt förhållningssätt handlar om att vara nyfiken och undersökande. Det handlar absolut om att ha ett öppet sinne, men att kunna hålla sig saklig och pröva hypoteser för att lära sig mer om hur saker och ting fungerar.

abbis
4/5/12, 9:05 AM
#17

90% av den vetenskapliga forskningen sponsras av stora företag och ekonomiska intressen,bl.a den konventionella läkemedelsindustrin.Självklart vill inte dom ha fram forskningsresultat att homeopatin är verksam..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Silvestris
4/5/12, 9:27 AM
#18

#17

Vad du missar är att läkemedelsbolagen skulle ha allt att vinna på att finna resultat som stödjer homeopatiska medels verkan. Om de skulle finna vetenskapligt stöd för det skulle det innebära att de kan börja tillverka läkemedel som innehåller extremt lite (till inget) verksamt ämne som späds med vatten. Kanske blandas med lite alkohol eller görs till sockerpiller osv. Det skulle vara extremt billiga läkemedel att tillverka. Sitter du sedan på patent kan du sätta rejält höga priser och bara casha in (tills patentet löpt ut).

Sedan kan ju faktiskt homeopater själva (förutsatt att de har någon slags vetenskaplig utbildning) själva utföra vetenskapliga studier. Det borde finnas ett stort intresse bland homeopater att få ett vetenskapligt erkännande eftersom det skulle innebära att de skulle nå fler människor. De skulle kunna hjälpa fler (och tjäna mer pengar, men sådant är ju homeopater ointresserade av). Om homeopaterna bara organiserade sig och bestämde sig för att tillsammans finansiera en eller flera studier på lovande substanser skulle det vara fullt görbart. Är studierna sedan vetenskapligt utförda och håller god kvalité kan studierna likt vilka andra som helst publiceras i vetenskapliga tidsskrifter.

Tuva-Lena
4/5/12, 9:46 AM
#19

#16 Faktum är att jag har utbildning inom både naturvetenskap och medicin, men jag låter mig för den skull inte förledas tro, att det som (företags)sponsrade forskare tar fram som vetenskapliga "bevis" skulle vara hela sanningen.

Titta på inlägget #0. Där har du ett typiskt exempel på att vetenskapligt belagd forskning, som resulterat i en mirakelmedicin mot infektioner - inte alltid ger det resultat man utlovat. Att i såna lägen hålla alla dörrar öppna - genom att ha ett öppet sinnelag, ser jag dessutom som en instinktiv handling för att kunna bli frisk.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

abbis
4/5/12, 9:46 AM
#20

#18

1, att använda sig av naturliga ämnen i praparat innebär att du inte kan ta patent på detta. Så att bara casha in är ju inte så lätt då. Däremot om du jobbar med syntetetiska preparat kan du patentera dessa formler, alltså möjlighet att casha in pengar.

2, Vetenskapliga studier är gjorda, bara det att den "konventionella" vetenskapen ej köper dessa. Vi har genom århundranden haft motstånd mot saker som ej är fullt mätbara. Och att lägga så stor vikt vid att den konventionella vetenskapen är allena rådande är ju inte alltid så bra, se bara på PCB som man fick Nobelpris för.

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Annons:
Silvestris
4/5/12, 10:04 AM
#21

#20

Alldeles oavsett om läkemedelsbolagen skulle välja att patentera enskilda verksamma ämnen eller strunta i patent skulle det vara extremt billiga läkemedel att tillverka och det skulle gå att tjäna mycket pengar.

Vetenskapen godkänner inte dåligt utförda studier. Det är väl genomgående den kritik studier på homeopatika brukar få, studierna är inte väl utförda. Vid närmare granskning visar det sig även att de inte håller. Det hände ju tex. det företag som trodde sig kunna håva in Rands miljon. Deras studie såg välgjord ut och fick stor uppmärksamhet. Vid närmare granskning visade det sig att studien inte var dubbelblindad utan att resultaten var en fabrikation av labassistentens egen tro. När hon inte längre visste vilka prover som kom från homeopatisk behandling resp. kontroll kunde inte längre någon skillnad påvisas. Ändock bärs just denna studie (inte av dig) fram av en stor del av homeopatanhängarna som bevis för att homeopati funkar.

#19

Penicillin har aldrig varit en vetenskapligt belagd behandling mot inflammationer (TS lider enligt inlägget av en inflammation, inte av en infektion). Läkaren är en lallare som knappast baserar sin behandling på evidens. Jag har också blivit felbehandlad av läkare (läkare som inte har baserat sin behandling på evidens tex. genom att försöka behandla virus med antibiotika). Att vissa läkare gör fel gör inte att homeopati blir mer rätt.

Ians
4/5/12, 4:38 PM
#22

Nu tar vi och åter går till sj frågeställningen! Av 21 inlägg så finns inte ett enda med svar på Det so var den egentliga frågan!

Att föra en evighets diskussion ang homeopati VS Läkemedelsindustrin leder ingenstans!

Denna kommentar har tagits bort.
Ians
4/5/12, 5:41 PM
#24

inlägg #23 borttaget eftersom Den inte tillför TS frågan något!

aeon
4/6/12, 9:33 AM
#25

Förstår att detta var ett ämne med mycket känslor men min fråga var alltså om någon kan förklara bättre vad de två preparaten jag fått kan göra för min öroninflammation.

Tacksam för svar på det för nu har väl frågan om huruvida homoepati fungerar ellere inte  Flört


szirius
4/6/12, 9:43 AM
#26

( komentaren bort redigerad pga för Tråden…. orelevant innehåll/ Ians)

mayolica
4/6/12, 4:37 PM
#27

Men hallå där.??? Förvånad

Här kommer någon helt fredligt in på en sajt om Alternativa Behandlingar och ställer en fråga om några alternativa medicinerna h*n har fått?. Men vad händer?  Jo, H*n blir totalt överkörd och får läsa om några som för en debatt om olika argument för och emot homeopatei,snacka om trådkapning och dom som försöker styra upp i tråden och svarar seriöst blir oxå överkörda.

Jag tycker att det är respektlöst mot trådskaparen att göra så här, det ser ut som att man till varja pris går in för att hävda sej, lyfta fram det egna intresset och bara klampar på utan att ta någon som helst hänsyn till vad det var trådskaparen ville med tråden,vad det var h*n frågade efter?

Ni som är intresserade av att diskutera era olika åsikter om homeopati får gärna fortsätta att göra det,men skapa en då en egen tråd att föra den debatten på. (kanske ev på Skeptism iFokus istället?)

Till aeon.

Tyvärr är jag inte tillräckligt insatt i homeopati för att kunna ge dej något bra svar. Jag hopps att någon av våra medlemmar som kan homeopati tittar in och svarar. Här är några adresser jag hittade där du kan läsa lite om homeopati så länge. Hoppas det ordnar sej för dej.

www.scanfarma.se/Homeopati/vad-ar-Homeopati.html

www.alternativmedicin.se/sok/Beh-054.html

www.alta-medica.se/faq.htm

~ mayolica ~

Annons:
Ians
4/6/12, 6:53 PM
#28

Bra inlägg Mayolica!

Magi-cat
4/6/12, 7:43 PM
#29

#0 synd att inte homeopaten förklarade mer vad du fått för medel…men du kanske har hittat något nu i länkarna du fick ovan?

Jag har väldigt god erfarenhet själv av homeopatiska medel, de brukar vara fantastiskt bra och verksamma om man får rätt sort.

Sankombi vet jag inte vad det är och hittar det inte i min litteratur. Men Pulsatilla (backsippa) är ganska vanligt. Man ger inte homeopatmedel mot en sjukdom, utan mer till människan bakom.

Två människor med officiellt samma sjukdom kan alltså få olika medel. Sedan tar man också hänsyn till när symptomen blir bättre/sämre vilken tid på dagen det är bättre/sämre och mycket sådant.

Man pratar också om olika "typer" som alltså olika medel passar till, varav pulsatillatypen är en. (jag är också en pulsatilla-"typ", sägs det)

Sådana konstitutionella medel är upbygande på sikt.

Pulsatilla ges också mot fysiska symptom såsom förkylning, hosta, rinnande näsa, katarr etc.

Men - hoppas det kommer någon homeopatiskt kunnig som kan svara bättre!

Lycka till!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

frodig
4/7/12, 10:13 AM
#30

Jag har hittat lite info till dig, Aeon. Det kommer ur Birgitta Klemos enorma kunskapsbank. Hon har gedigna kunskaper i Natur- och Alternativmedicin, och har varit verksam i mer än 40 år.

Det här kan jag läsa ut:

Sankombi-droppar används vid inflamation och svullnad. Men just SankombiD6 hittar jag inte info om.

Dock handlar D6 om akuta problem, det är snabbt verksamt och kan därför ge förstförsämringar.

Pulsatilla (Backsippa) brukar sättas in för känslor, slemhinnor, nästäppa, utrensning. Obs att just PulsatillaD30 har jag inte heller direkt info om.

D30 handlar om överaktivitet, stress och brukar inte ge förstförsämringar.

Hoppas det här hjälper dig lite. Be om en liten "lektion" och anteckna nästa gång du träffar Homeopaten Glad.

frodig
4/7/12, 10:20 AM
#31

Kom på att du kanske skulle ha glädje av att läsa lite runt ikring de här med homeopati och naturläkeri.

Jag tror dom här två finns att låna på biblioteket - Nya Naturläkarboken och Våra läkande växter båda skrivna av Raimo Heino. Kanske något för dig Glad!

Tuva-Lena
4/7/12, 1:38 PM
#32

Med risk för att bli idiotförklarad av "vetenskapen", så kan jag tipsa om en huskur som jag själv brukar använda mig av när öronen spränger vid förkylningar. Jag tar en vitlökslyfta, som jag naggar lite i toppen, och för in i hörselgången. Vitlök är bakteriedödande som ni vet och jag har haft vitlöken i örat några timmar, eller så länge som det behövs, och alltid fått en positiv reaktion, d v s inflammationen ger med sig. Nu har jag inte gått så länge som du, men kanske värt att pröva ändå..? (Tänk bara på att inte föra in vitlöksklyftan alltför långt in i örat.Tyst)

Eloge till dig mayolica!Cool

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Magi-cat
4/8/12, 8:29 AM
#33

#32 Man ska aldrig bry sig om "vetenskapens" idiotförklaringar! SkrattandeCool

Instämmer i ditt tips om vitlöken. Det är också bra om man lindar in klyftan lite, gasväv eller liknande, då det kan bli för retande annars. Det funkar ändå.

Även tibetanska örtdroppar, Sancho, är mycket bra att ha på en sudd i örat. Har jag använt mycket,


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ians
4/8/12, 8:32 AM
#34

Sanchos är toppen! har hjälpt mig från att få problem med bihålorna..pga för torr luft på jobbet!

Annons:
aeon
4/9/12, 8:23 AM
#35

Hur gör du med den Ians?

Jag ska stryka vätskan runt örat och utefter halsen.


Ians
4/9/12, 5:22 PM
#36

Jag smörjer mig i näsan med det…en droppe per näsborre….o det gör susen!

iiamia
11/3/12, 7:24 AM
#37

#32

Vill bara påpeka att detta är en supereffektiv metod :)

MEN man ska med försiktighet stoppa in en klyfta vitlök utan omslag,

Den kan ge en brännande verkan, ev brännskada, och förstöra hörselingången.

(Grannen gjorde så, för att hon inte litade på att det skulle bli nån effekt)

Jag gör på samma sätt, fas jag tar en tuuuunn kompress runtom och lägger den i hörselinfarten.

På barnen har jag gjort en vänligare variant som man kan börja med om man vill:

Ta lite olivolja och pressa ner en klyfta vitlök, lägg detta i en liten glas el kopp som tål värme. Ställe detta i kastrull och värm till lite mer än fingervarm. Kan värmas om o om igen! Ta sen en liten bomullstuss o dutta i geggan, lägg om en tunn kompress och lägg in i örat…

Mina öronbarn inkl mig själv som kan ha värk, även nu i vuxen ålder, gör detta.

Ians
11/3/12, 7:53 AM
#38

Jätte bra tips iiamia…med oljan o vitlök! Det tackar vi för!

iiamia
2/17/14, 9:47 AM
#39

Märks att det var längesen jag var här :)

Skeptisismens ådra är som det brukar, men jag är också tacksam om sånt tas i en annan tråd, så alla vet vad man vill diskutera :)

Ha en fin dag!

Upp till toppen
Annons: