Hostmedicin utan verkan
NĂ€r ska man sluta med bluffmedicinen som bara lurar pengar av folk?đđ
Minst Ätta studier visar att receptfria hostmedel inte har större verkan Àn placebo.
De som har verkan Àr receptbelagda, opiatbaserade och har biverkningar.
Honung kan vara minst lika bra, sÀger dr Litonius.
"Honung överlag Àr en mycket spÀnnande produkt nÀr det gÀller naturmedel, det innehÄller en del intressanta Àmnen ur medicinsk synvinkel."
http://svenska.yle.fi/artikel/2014/02/23/hostmedicin-har-ingen-effekt
"Freden mÄste komma först. Gör den inte det, min vÀn, kommer inget efter den."
đ SajtvĂ€rd pĂ„ Fenomen, HjĂ€rnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
HÄller verkligen med dej Magi-cat hÀr.
De som Ă€r receptfria Ă€r bara skitâŠoch de som Ă€r belagda med recept mĂ„r man dĂ„ligt av.
Jag har fÄtt en burk honung med eucalyptosolja och mentol som Àr mycket bÀttre Àn det som sÀljs pÄ Apoteken.
Aldrig att de har hjÀlpt mej.
#1 đ

Jag kan bara hÄlla med dig.
Har hittills inte hittat ngn receptfri hostmedicin som hjÀlpt.
Jag sjÀlv ska Àven vara vÀldigt försktig med mediciner med opiater som visserligen Àr ett naturlÀkemedel. Men jag har svÄrt att hantera denna typ av lÀkemedel.
Men hÀr i stan pÄ ett apotek har man en hostmedicin som man gör sjÀlva och som sÀljs under disk.
Som inte Àr sÄ tokig och som Àven barnen gillar och den lindrar i alla fall för stunden.
Men den gÄr lika bra att göra denna host medicin sjÀlv Timjansisrap.
Bara vÀrma upp timjan och sirap sila av.
Lasse
#3 Men hÀr i stan pÄ ett apotek har man en hostmedicin som man gör sjÀlva och som sÀljs under disk.
Vad menar du med det? đ€

Jo personalen tillverkar hostmedicinen sjÀlva pÄ Apoteket.
Den finns inte ute i apotekshyllorna eller i ordinarie sortiment utan man fÄr be personalen om denna timjansrap sÄ plockar dom fram den.
Var vÄrdcentralen pÄ orten som rekommenderade denna lokaltillverkade hostmedicin nÀr barnen spottade o frÀste Ät den ordinarie hostmedicinen.
Lasse

Du kan ju alltid bestÀlla dina egna mediciner pÄ apoteket.
Du kan alltid LÀmna ett eget recept pÄ ingredienser sÄ blandar apoteket till det Ät dig.
FörutsÀttningen Àr ju dock att det Àr receptfria ingredienser.
Eller att du fÄr det utskrivet pÄ recept.
Men Àr sÀkerligen upp till apotek till apotek jag bestÀllde en blandning pÄ apoteket dÀr de vÀgrade att sÀtta i hop det jag ville ha.
Jag skulle ha en sjÀlvlysande special tejp och det krÀvdes receptfria ingredienser som finns pÄ apoteket. Men tvÄ av dem Àr lite kÀnsliga och kan bli explosiva tillsammans sÄ dÀrför jag inte ville tillverka det sjÀlv. Men det ville som sagt vad inte apoteket heller sÄ vissa begrÀnsningar har de ju pÄ vad man bestÀller.
NÀr det gÀller just hostmedicin sÄ rekommenderade min lÀkare en kombination av 3 olika recept belagda lÀkemedel.
Sedan blandade apoteket sjÀlva i hop dessa men det blev dyrt för apoteket tog extra betalt för att blanda i hop detta.
Apoteket rekommenderade mig att om lÀkaren skrev ut detta fler gÄnger sÄ skulle jag be om att fÄ det utskrivet var och en för sig.
SÄ kunde jag sjÀlv blanda i hop det och skaka flaskan sÄ blev det mycket billigare.
SÄ har du sjÀlv ett recept pÄ t.ex ett naturlÀkemedel och sjÀlv inte vÄgar blanda i hop det. SÄ kan du bestÀlla det pÄ Apoteket sÄ sÀtter de i hop receptet men det kostar som sagt vad lite.
Lasse
#6 Apoteken blandar inte sjÀlva till nÄgon medicin, utan fÄr de in ett recept pÄ nÄgon medicin som ska framstÀllas skickas det till en produktionsanlÀggning som blandar till det och skickar sedan ut till apoteket.
Du har dĂ„ lite annorlunda önskemĂ„l mĂ„ste jag sĂ€ga đ Att de inte vill blanda till explosiva ingredienser fĂ„r man nog ha förstĂ„else förâŠ.đŁ
đ förstĂ„r de stackars apotekarna Tarotlasse, nĂ€r du kommer in och vill ha medicin med "krut" i!

Jo dÄ har bara Apoteken med eget labb ingredienserna hemma sÄ blandar de till de du önskar t.ex salvor eller som ngn hÀr skulle vilja ha honung, mentol och euaclyptos olja.
Men det tar ju betalt för att tillverka det.
Vissa apotek gör ju fortfarande eget julgodis. Senap med vÀldigt lokala recept mm vid juletid.
Som Àr vÀldigt populÀra pÄ vÄr lokala julmarknad och pÄ det lokala apoteket och sÀljs ingen annan stans.
PÄ detta apotek vet jag att vÀnner har fÄtt salvor som inte finns pÄ hyllorna tillverkade.
Hur mÄnga av dagens Apotek i dag som har ett eget labb för tillverkning vet jag inte.
Men Àr nog inte sÄ mÄnga Àr nog bara det gamla statliga Apoteken.
Men de som sÀljer timjansenapen Àr ett litet Apotek pÄ det stora köpcentrumet och de tror jag knappast har eget labb.
Men timjansirapen Àr deras egen tillverkning.
NÀr jag kom in pÄ Apoteket med ett recept jag hittade i en bok om fysiskt mediumskap om att tillverka sjÀlvlysande fÀrg.
Det fanns en tejp innan som var sjÀlvlysande för tex nödutgÄngar mm. Nu mer Àr det bara fÀrdiga skyltar inte riktigt vad jag sökte.
Det stod att det var lite vanskligt att tillverka sjÀlv sÄ jag gick först till fÀrgaffÀren men de hade inte alla ingredienser och hÀnvisade mig till apoteket. Jag gick till det som jag vet har eget labb för inga konstiga ingredienser och som faktiskt redan finns pÄ apoteket.
Men hon pÄ Apoteket spÀnde ögonen i mig och undrade vad tusan jag skulle ha det till och att det hjÀlpte dom absolut inte mig med.
Min kollega asgarvade Ät mig och berÀttade att tvÄ av ingridenserna jag ville ha blandat anvÀnde Anders Breivik i sina bomber i Oslo.
Vilket jag inte hade en tanke pÄ jag skulle ju bara ha 100 gram sjÀlvlysande fÀrg som jag skulle mÄla tejpbitar med. Det var ju absolut inte sprÀngmedel jag ville ha.
SÄ det var nog tur att de pÄ Apoteket inte ringde polisen.
Lasse
#9 Enligt Apoteken.se blandar de inte till sjÀlva alls utan en produktionsanlÀggning gör det. Det verkar inte troligt att apoteken hÄller sig med egna lab! LÄter vÀldigt otidsenligt, Àven om det vore trevligt.
Det enda jag ser pÄ apoteken Àr ett vÀldigt standardiserat sortiment.
Fast nu kommer vi utanför Ă€mnetâŠ.
senapen bestÀlls i volym och tillverkas inte av nÄgon apotekspersonal i labbet..Har en kollega som tillverkar burkarna..som sen skickas ivÀg till senapstillverkaren och sen distribueras ut..
Att tillverka saker som det inte Ă€r kontroll pĂ„ och sĂ€lja under disk undrar jag om man verkligen fĂ„r göra, speciellt pĂ„ ett apotek..đOavsett om ingredienserna Ă€r receptfria eller inte.. Man fĂ„r inte sĂ€ga att t.ex eteriska oljor Ă€r lĂ€kande i detta landet ..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
"Att tillverka saker som det inte Àr kontroll pÄ och sÀlja under disk undrar jag om man verkligen fÄr göra, speciellt pÄ ett apotek" Nej det fÄr de inte och det görs inte heller!! Apotek har inte rÄd att ha egna lab lÀngre! TyvÀrr.