Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikett: övrigt
LĂ€st 1105 ggr
Magi-cat
1

Hostmedicin utan verkan

NĂ€r ska man sluta med bluffmedicinen som bara lurar pengar av folk?😉😛

Minst Ă„tta studier visar att receptfria hostmedel inte har större verkan Ă€n placebo. 

De som har verkan Àr receptbelagda, opiatbaserade och har biverkningar.

Honung kan vara minst lika bra, sÀger dr Litonius.
"Honung överlag Àr en mycket spÀnnande produkt nÀr det gÀller naturmedel, det innehÄller en del intressanta Àmnen ur medicinsk synvinkel."

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/02/23/hostmedicin-har-ingen-effekt

"Freden mÄste komma först. Gör den inte det, min vÀn, kommer inget efter den."
💓 SajtvĂ€rd pĂ„ Fenomen, HjĂ€rnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Mia-Li]
1

HÄller verkligen med dej Magi-cat hÀr.
De som Àr receptfria Àr bara skit
och de som Àr belagda med recept mÄr man dÄligt av.
Jag har fÄtt en burk honung med eucalyptosolja och mentol som Àr mycket bÀttre Àn det som sÀljs pÄ Apoteken.

Aldrig att de har hjÀlpt mej.

Magi-cat
0

#1 đŸ‘

tarotlasse
0

Jag kan bara hÄlla med dig.

Har hittills inte hittat ngn receptfri hostmedicin som hjÀlpt.

Jag sjĂ€lv ska Ă€ven vara vĂ€ldigt försktig med mediciner med opiater som visserligen Ă€r ett naturlĂ€kemedel. Men jag har svĂ„rt att hantera denna typ av lĂ€kemedel.  

Men hĂ€r i stan pĂ„ ett apotek har man en hostmedicin som man gör sjĂ€lva och som sĂ€ljs under disk.

Som inte Ă€r sĂ„ tokig och som Ă€ven barnen gillar och den lindrar i alla fall för stunden.   

Men den gĂ„r lika bra att göra  denna host medicin sjĂ€lv Timjansisrap.

Bara vÀrma upp timjan och sirap sila av.

Lasse

Magi-cat
0

#3 Men hĂ€r i stan pĂ„ ett apotek har man en hostmedicin som man gör sjĂ€lva och som sĂ€ljs under disk.

Vad menar du med det? đŸ€”

tarotlasse
0

Jo personalen  tillverkar hostmedicinen sjĂ€lva pĂ„ Apoteket.

Den finns inte ute i apotekshyllorna eller i ordinarie sortiment utan man fĂ„r be personalen om denna timjansrap sĂ„ plockar dom fram den.

Var vĂ„rdcentralen pĂ„ orten som rekommenderade denna lokaltillverkade hostmedicin nĂ€r barnen spottade o frĂ€ste Ă„t den ordinarie hostmedicinen.

Lasse

tarotlasse
0

Du kan ju alltid bestÀlla dina egna mediciner pÄ apoteket.

Du kan alltid LÀmna ett eget recept pÄ ingredienser sÄ blandar apoteket till det Ät dig.

FörutsÀttningen Àr ju dock att det Àr receptfria ingredienser.

Eller att du fÄr det utskrivet pÄ recept.

Men Àr sÀkerligen upp till apotek till apotek jag bestÀllde en blandning pÄ apoteket dÀr de vÀgrade att sÀtta i hop det jag ville ha.

Jag skulle ha en sjĂ€lvlysande special tejp  och det krĂ€vdes receptfria  ingredienser som finns pĂ„ apoteket. Men tvĂ„ av dem Ă€r lite kĂ€nsliga och kan bli explosiva tillsammans sĂ„ dĂ€rför jag inte ville tillverka det sjĂ€lv. Men det ville som sagt vad inte apoteket heller sĂ„ vissa begrĂ€nsningar har de ju pĂ„  vad man bestĂ€ller.

NĂ€r det gĂ€ller just hostmedicin sĂ„ rekommenderade min lĂ€kare en kombination av 3 olika recept belagda lĂ€kemedel. 

Sedan blandade apoteket sjÀlva i hop dessa men det blev dyrt för apoteket tog extra betalt för att blanda i hop detta.

Apoteket rekommenderade mig att om lÀkaren skrev ut detta fler gÄnger sÄ skulle jag be om att fÄ det utskrivet var och en för sig.

SÄ kunde jag sjÀlv blanda i hop det och skaka flaskan sÄ blev det mycket billigare.

SĂ„ har du sjĂ€lv ett recept pĂ„ t.ex ett naturlĂ€kemedel och sjĂ€lv  inte vĂ„gar blanda i hop det. SĂ„ kan du bestĂ€lla det pĂ„ Apoteket sĂ„ sĂ€tter de i hop receptet men det kostar som sagt vad lite.

Lasse

Magi-cat
0

#6 Apoteken blandar inte sjÀlva till nÄgon medicin, utan fÄr de in ett recept pÄ nÄgon medicin som ska framstÀllas skickas det till en produktionsanlÀggning som blandar till det och skickar sedan ut till apoteket.

Du har dĂ„ lite annorlunda önskemĂ„l mĂ„ste jag sĂ€ga đŸ˜ƒ Att de inte vill blanda till explosiva ingredienser fĂ„r man nog ha förstĂ„else för
.💣

Ians
0

😂 förstĂ„r de stackars apotekarna Tarotlasse, nĂ€r du kommer in och vill ha medicin med "krut" i!

tarotlasse
0

Jo dĂ„ har bara Apoteken  med eget labb ingredienserna hemma sĂ„ blandar de till de du önskar t.ex salvor eller som  ngn  hĂ€r skulle vilja ha honung, mentol och euaclyptos olja. 

Men det tar ju betalt för att tillverka det.  

Vissa apotek gör ju fortfarande eget julgodis. Senap med vĂ€ldigt lokala recept mm vid juletid. 

Som Ă€r vĂ€ldigt populĂ€ra pĂ„ vĂ„r lokala julmarknad och pĂ„ det lokala apoteket och sĂ€ljs ingen annan stans. 

PĂ„ detta apotek vet jag att vĂ€nner har fĂ„tt salvor  som inte finns pĂ„ hyllorna tillverkade.    

Hur mĂ„nga av dagens  Apotek i dag som har ett eget labb för tillverkning vet jag inte. 

Men Ă€r nog inte sĂ„ mĂ„nga Ă€r nog bara det gamla statliga Apoteken. 

Men de som sĂ€ljer timjansenapen Ă€r ett litet Apotek pĂ„ det stora köpcentrumet och de tror jag knappast har eget labb. 

Men  timjansirapen Ă€r deras egen tillverkning.  

NĂ€r jag kom in pĂ„ Apoteket med ett recept jag hittade i en bok om fysiskt mediumskap om att tillverka sjĂ€lvlysande fĂ€rg. 

Det fanns en tejp innan som var sjĂ€lvlysande för tex nödutgĂ„ngar mm.  Nu mer Ă€r det  bara fĂ€rdiga skyltar inte riktigt vad jag sökte. 

Det stod att det var lite vanskligt att tillverka sjĂ€lv sĂ„ jag gick först till fĂ€rgaffĂ€ren  men de  hade inte alla ingredienser och hĂ€nvisade mig till apoteket.  Jag gick till det som jag vet har eget labb för inga konstiga ingredienser och som faktiskt redan finns pĂ„ apoteket. 

Men hon pÄ Apoteket spÀnde ögonen i mig och undrade vad tusan jag skulle ha det till och att det hjÀlpte dom absolut inte mig med.

Min kollega asgarvade Ă„t mig och berĂ€ttade att tvĂ„ av ingridenserna jag ville ha blandat anvĂ€nde Anders Breivik i sina bomber i Oslo.   

Vilket jag inte hade en tanke pĂ„  jag skulle ju bara ha 100 gram sjĂ€lvlysande fĂ€rg  som jag skulle mĂ„la tejpbitar med. Det var ju absolut inte sprĂ€ngmedel jag ville ha. 

SĂ„  det var nog tur att de pĂ„ Apoteket inte ringde polisen. 

Lasse

Magi-cat
0

#9 Enligt Apoteken.se blandar de inte till sjÀlva alls utan en produktionsanlÀggning gör det. Det verkar inte troligt att apoteken hÄller sig med egna lab! LÄter vÀldigt otidsenligt, Àven om det vore trevligt.

Det enda jag ser pÄ apoteken Àr ett vÀldigt standardiserat sortiment.

Fast nu kommer vi utanför Ă€mnet
.

abbis
0

senapen bestĂ€lls i volym och tillverkas inte av nĂ„gon apotekspersonal i labbet..Har en kollega som tillverkar burkarna..som sen skickas ivĂ€g till senapstillverkaren och sen distribueras ut..

Att tillverka saker som det inte Ă€r kontroll pĂ„ och sĂ€lja under disk undrar jag om man verkligen fĂ„r göra, speciellt pĂ„ ett apotek..😕Oavsett om ingredienserna Ă€r receptfria eller inte.. Man fĂ„r inte sĂ€ga att t.ex eteriska oljor Ă€r lĂ€kande i detta landet ..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Magi-cat
0

"Att tillverka saker som det inte Àr kontroll pÄ och sÀlja under disk undrar jag om man verkligen fÄr göra, speciellt pÄ ett apotek" Nej det fÄr de inte och det görs inte heller!! Apotek har inte rÄd att ha egna lab lÀngre! TyvÀrr.