Etikettövrigt
Läst 1092 ggr
Magi-cat
2014-02-23, 10:21

Hostmedicin utan verkan

När ska man sluta med bluffmedicinen som bara lurar pengar av folk?😉😛

Minst åtta studier visar att receptfria hostmedel inte har större verkan än placebo. 

De som har verkan är receptbelagda, opiatbaserade och har biverkningar.

Honung kan vara minst lika bra, säger dr Litonius.
"Honung överlag är en mycket spännande produkt när det gäller naturmedel, det innehåller en del intressanta ämnen ur medicinsk synvinkel."

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/02/23/hostmedicin-har-ingen-effekt

Peace
[
2014-02-23, 10:23

Håller verkligen med dej Magi-cat här.
De som är receptfria är bara skit…och de som är belagda med recept mår man dåligt av.
Jag har fått en burk honung med eucalyptosolja och mentol som är mycket bättre än det som säljs på Apoteken.

Aldrig att de har hjälpt mej.

Magi-cat
2014-02-23, 10:26

#1 👍

Peace
tarotlasse
2014-02-24, 09:30

Jag kan bara hålla med dig.

Har hittills inte hittat ngn receptfri hostmedicin som hjälpt.

Jag själv ska även vara väldigt försktig med mediciner med opiater som visserligen är ett naturläkemedel. Men jag har svårt att hantera denna typ av läkemedel.  

Men här i stan på ett apotek har man en hostmedicin som man gör själva och som säljs under disk.

Som inte är så tokig och som även barnen gillar och den lindrar i alla fall för stunden.   

Men den går lika bra att göra  denna host medicin själv Timjansisrap.

Bara värma upp timjan och sirap sila av.

Lasse

Magi-cat
2014-02-24, 09:36

#3 Men här i stan på ett apotek har man en hostmedicin som man gör själva och som säljs under disk.

Vad menar du med det? 🤔

Peace
tarotlasse
2014-02-24, 10:26

Jo personalen  tillverkar hostmedicinen själva på Apoteket.

Den finns inte ute i apotekshyllorna eller i ordinarie sortiment utan man får be personalen om denna timjansrap så plockar dom fram den.

Var vårdcentralen på orten som rekommenderade denna lokaltillverkade hostmedicin när barnen spottade o fräste åt den ordinarie hostmedicinen.

Lasse

tarotlasse
2014-02-24, 10:52

Du kan ju alltid beställa dina egna mediciner på apoteket.

Du kan alltid Lämna ett eget recept på ingredienser så blandar apoteket till det åt dig.

Förutsättningen är ju dock att det är receptfria ingredienser.

Eller att du får det utskrivet på recept.

Men är säkerligen upp till apotek till apotek jag beställde en blandning på apoteket där de vägrade att sätta i hop det jag ville ha.

Jag skulle ha en självlysande special tejp  och det krävdes receptfria  ingredienser som finns på apoteket. Men två av dem är lite känsliga och kan bli explosiva tillsammans så därför jag inte ville tillverka det själv. Men det ville som sagt vad inte apoteket heller så vissa begränsningar har de ju på  vad man beställer.

När det gäller just hostmedicin så rekommenderade min läkare en kombination av 3 olika recept belagda läkemedel. 

Sedan blandade apoteket själva i hop dessa men det blev dyrt för apoteket tog extra betalt för att blanda i hop detta.

Apoteket rekommenderade mig att om läkaren skrev ut detta fler gånger så skulle jag be om att få det utskrivet var och en för sig.

Så kunde jag själv blanda i hop det och skaka flaskan så blev det mycket billigare.

Så har du själv ett recept på t.ex ett naturläkemedel och själv  inte vågar blanda i hop det. Så kan du beställa det på Apoteket så sätter de i hop receptet men det kostar som sagt vad lite.

Lasse

Magi-cat
2014-02-24, 15:54

#6 Apoteken blandar inte själva till någon medicin, utan får de in ett recept på någon medicin som ska framställas skickas det till en produktionsanläggning som blandar till det och skickar sedan ut till apoteket.

Du har då lite annorlunda önskemål måste jag säga 😃 Att de inte vill blanda till explosiva ingredienser får man nog ha förståelse för….💣

Peace
Ians
2014-02-24, 16:50

😂 förstår de stackars apotekarna Tarotlasse, när du kommer in och vill ha medicin med "krut" i!

Mvh Ians ❤️ Sajtvärd:Alt.behandl medarb:Spiritualism[ ](http://yogaochmeditation.ifokus.se/) [http://yogaandthings.blogspot.se ](http://yogaandthings.blogspot.se) [ ](http://spiritualism.ifokus.se/)
tarotlasse
2014-02-24, 18:20

Jo då har bara Apoteken  med eget labb ingredienserna hemma så blandar de till de du önskar t.ex salvor eller som  ngn  här skulle vilja ha honung, mentol och euaclyptos olja. 

Men det tar ju betalt för att tillverka det.  

Vissa apotek gör ju fortfarande eget julgodis. Senap med väldigt lokala recept mm vid juletid. 

Som är väldigt populära på vår lokala julmarknad och på det lokala apoteket och säljs ingen annan stans. 

På detta apotek vet jag att vänner har fått salvor  som inte finns på hyllorna tillverkade.    

Hur många av dagens  Apotek i dag som har ett eget labb för tillverkning vet jag inte. 

Men är nog inte så många är nog bara det gamla statliga Apoteken. 

Men de som säljer timjansenapen är ett litet Apotek på det stora köpcentrumet och de tror jag knappast har eget labb. 

Men  timjansirapen är deras egen tillverkning.  

När jag kom in på Apoteket med ett recept jag hittade i en bok om fysiskt mediumskap om att tillverka självlysande färg. 

Det fanns en tejp innan som var självlysande för tex nödutgångar mm.  Nu mer är det  bara färdiga skyltar inte riktigt vad jag sökte. 

Det stod att det var lite vanskligt att tillverka själv så jag gick först till färgaffären  men de  hade inte alla ingredienser och hänvisade mig till apoteket.  Jag gick till det som jag vet har eget labb för inga konstiga ingredienser och som faktiskt redan finns på apoteket. 

Men hon på Apoteket spände ögonen i mig och undrade vad tusan jag skulle ha det till och att det hjälpte dom absolut inte mig med.

Min kollega asgarvade åt mig och berättade att två av ingridenserna jag ville ha blandat använde Anders Breivik i sina bomber i Oslo.   

Vilket jag inte hade en tanke på  jag skulle ju bara ha 100 gram självlysande färg  som jag skulle måla tejpbitar med. Det var ju absolut inte sprängmedel jag ville ha. 

Så  det var nog tur att de på Apoteket inte ringde polisen. 

Lasse

Magi-cat
2014-02-24, 18:33

#9 Enligt Apoteken.se blandar de inte till själva alls utan en produktionsanläggning gör det. Det verkar inte troligt att apoteken håller sig med egna lab! Låter väldigt otidsenligt, även om det vore trevligt.

Det enda jag ser på apoteken är ett väldigt standardiserat sortiment.

Fast nu kommer vi utanför ämnet….

Peace
abbis
2014-02-25, 10:11

senapen beställs i volym och tillverkas inte av någon apotekspersonal i labbet..Har en kollega som tillverkar burkarna..som sen skickas iväg till senapstillverkaren och sen distribueras ut..

Att tillverka saker som det inte är kontroll på och sälja under disk undrar jag om man verkligen får göra, speciellt på ett apotek..😕Oavsett om ingredienserna är receptfria eller inte.. Man får inte säga att t.ex eteriska oljor är läkande i detta landet ..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Magi-cat
2014-02-25, 11:09

"Att tillverka saker som det inte är kontroll på och sälja under disk undrar jag om man verkligen får göra, speciellt på ett apotek" Nej det får de inte och det görs inte heller!! Apotek har inte råd att ha egna lab längre! Tyvärr.

Peace
Upp till toppen