Annons:
Etikettövrigt
Läst 2007 ggr
Angel3
2014-03-04, 19:14

Ansträngd muskel

vad kan jag göra för att min stora nackmuskel ner till ändan ska slappna av och inte vara spänd??

Finns det några tips.

Annons:
Naznaz
2014-03-04, 19:27

Hej!

Jag har några tips här är dem:

1-Andning, syraupptagning. Ta djupa andetag. stäng munnen och andas in genom näsan sedan andas ut genom munnen. försök att ta ut all luft från lungan och börja igen med djupa andning. upprepa den övning ca en kvart. 🙂

2-Olja händerna med olivolja sedan smörja de områden som du har besvär med, massera lätt upprepp flera gånger.

3-Med finger topparna försök trycka lätt på de områden du har besvär med 🙂

Kram/ Naznaz

Kram/Naznaz

Angel3
2014-03-05, 09:34

Tack för tipsen.

Gjorde detta igår så idag har jag träningsvärk.

Tuva-Lena
2014-03-05, 09:47

Det är två olika muskelgrupper du har problem med, dels nackmuskultaruren då som fäster i och kring skuldran/axlarna. Sedan har du "filèn", erector spinae som den heter på fint språk, som sträcker sig från nacken ner till korsryggen. Du kan även kolla upp musklerna på sidan om halsen, alltså de som går ut från öronområdet och fäster nere vid nyckelbenet. Ofta blir dom spända om vi har ovanan att spänna käkarna..

Vad jag själv brukar göra när jag inte har någon tillgänglig som kan massera bak i ryggen, är att gnida mig mot en dörrpost! Perfekt och "tar" bra! Man känner också väldigt tydligt var man bör massera, för dom områdena ömmar mer än de andra. Man får alltid träningsvärk efteråt men det släpper efter någon/ett par dagar.

Ett bra sätt att hålla musklerna mjuka i fortsättningen är att ta varma bad, gärna med eterisk olja i, eller tallris är en annan dunderkur/ tallbarrolja går lika bra.

Sedan är ju det allra bästa sättet att hålla sina muskler mjuka och smidiga att motionera, yoga är det allra bästa för det stretchar samtidigt alla muskler.

Lycka till! :)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

tarotlasse
2014-03-05, 10:47

Jag säger som Tuva- Lena det är inte så lätt att massera detta själv på egen hand.

En dörrpost är väl ok men du skulle få betydligt snabbare  och effektivare hjälp om du gick väg till en massör eller naprapat för att lösa upp muskelknutor mm.

Finns även medicinsk yoga med utformade rörelser för just det muskel problem du beskriver.   

Men samma rörelser  andning och övningar bara ett annat namn på samma sak.

Fick ett tips förra veckan om en rätt så ny bok om denna så kallade medicinska yoga som skall vara riktigt bra.

Men jag skrev tyvärr  inte upp namnet och mitt minne är inte som det ska vara nu mer så kommer inte i håg namnet på boken.

När man väl är ok igen så är ju Yoga´n förträfflig för att förebygga så att besvären inte återkommer.

Lasse

Ians
2014-03-05, 14:56

Har du badkar så är ett bad med Epsomsalt helt fantastiskt i ordentligt varmt vatten, så ligger du kvar i 20 min….men gör gärna detta på kvällen för man kan bli rejält trötter 😉

[Borttaget]
[Borttaget]
2014-03-09, 05:32

Inlägget är borttaget

Annons:
Upp till toppen
Annons: