Annons:
Etiketthälsokost-kosttillskott
Läst 2570 ggr
Torin
2014-03-20 15:58

Mat som sänker kolestorol

Jag är vegetarian. Nu påstår läkare att jag har för höga blodfetter och vill att jag skall äta Statin. Men det blir inget med det. Frågan är därför vad det finns för mat som håller nera blodfetterna.

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Annons:
mafaldahej
2014-03-21 01:14
#1

Något som är väldigt effektivt är havrekli. Koka gröt på den i stället för havregryn. Mer näring i och godare, tycker jag. Man kan göra muffins på banan och havrekli och äta till mellanmål. Gott och kolesterolsänkande. Har mycket bra effekt!

Tuva-Lena
2014-03-21 09:52
#2

Japp! Håller med föregående talare! Jag äter havregrynsgröt, dock inte den "nyttiga varianten" som beskrivs ovan utan den gamla hederliga gjord på havregryn.

Upptäcker just att "Life-butikerna" gör reklam nu på TV för "betaglukan", som är kolesterolsänkande, och betaglukan finns det gott om i havre, så varför slänga ut onödiga pengar på kosttillskott när man kan äta god gröt istället? SkämtarLycka till!

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Ians
2014-03-21 12:11
#3

Jag undrar lite vad TS äter, att vara vegetarian är inte alltid det samma som att äta bra.

Det finns många vegetarianer som enbart utesluter kött ur sin kost, och äter smörgås och pajer, chips, godis, choklad, kaffebröd etc "mat" som innehåller mycket transfetter

Dvs fortfarande äter skräpmat men tror att de är nyttiga för att de inte äter kött.

Så framför allt skulle jag rekommendera att du ser över din kost. Om nu så inte är fallet så föreslår jag vitlök, ingefära och vitamin B3 som är effektiva rackare att dra ner det onda kolesterolet med.

Dessutom finns det ju två typer av kolesterol det goda och det onda, om man uttrycker det enkelt LDL = det goda kolesterolet HDL= det onda kolesterolet.

Att ha ett högt värde av LDL kolesterol sänker risken för hjärt och kärl problem, medan ett högt värde av HDL ökar risken.

Så jag skulle rekommendera dig att äta mycket råkost och naturlig mat, inga kött substitut i form av soyakorv, färdiglagade rätter biffar, pajer  etc Vara försiktig med mjölmat så som smörgås, kaffebröd etc etc

Dricka mycket minst 3 dl vatten/ kg kroppsvikt/ dag en uttorkad kropp visar också på ett högt kolesterolvärde. Och icke att för glömma Motion i Lagom mängd.

Kika gärna in i tråden "Är du sur?" Syra/bas balansen är också viktig för ett hälsosammare liv.

[rara]
2014-03-23 10:21
#4

Tvärtom Ians. Det goda kolesterolet = HDL och det onda = LDL

Ians
2014-03-24 03:34
#5

#4 Ja, så det kan bli :D

erik35
2014-03-25 15:45
#6

Åk till Spanien

Annons:
Magi-cat
2014-03-25 18:31
#7

#6 Förklara gärna närmare. Jag förstår inte alls poängen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

erik35
2014-03-25 20:21
#8

Kroppen omvandlar kolesterol till D vit om den får tillräckligt med sol, vilket vi inte har i Sverige under vinterhalvåret.

Magi-cat
2014-03-25 21:18
#9

#8 Det verkar något svårgenomförbart om hela Nordens befolkning skulle flytta till Spanien under vintern.☀️

(Man kan äta D-vitamintillskott också.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Torin
2014-03-26 11:55
#10

Tycker jag inte fått något bra avar på frågan om vilken mat som reducerar blodfetter, utöver vitlök och ingerfära.

Det kan jag ju inte leva på.

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

erik35
2014-03-26 13:28
#11

Nu handlar denna tråd om Torin och inte hela nordens befolkning. Get off my back!

Magi-cat
2014-03-26 13:39
#12

#11 om något jag sagt i tråden förargat dig ber jag om ursäkt. Det var inte meningen så.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-03-26 22:15
#13

#10 Vitlök, Gurkmeja och ingefära är bra eftersom det motverkar inflammation. Havre och havrekli har också nämnts. Bönor och linser.

Motion är (förstås) bra, som vanligt. 🙂

Här en artikel från Må Bra, men använd inte Becel som de klämmer in på slutet, det är rena skräpet!

http://mabra.com/maten-som-sanker-ditt-kolesterolvarde/

Framför allt finns det en mytbildning runt kolesterol.

"Det är svårt att äta sig till ett högt kolesterolvärde. Kroppen reglerar nivåerna själv genom att bilda mer kolesterol om vi får i oss lite kolesterol via maten. Äter vi kolesterolrik mat drar kroppen ner sin egen produktion av det, förklarar Lena Jonasson."

Många är kritiska mot kolesterolfixeringen:

http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=14567


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: