Chiafrön
Vi har en gammaltråd som tar upp dessa frön också, men vill gärna dela några fina recept med er som jag hittade i tidningen Må Bra.
Chiafrön innehåller rikligt med Omega 3 och ALA (alpha lipoic acid) som är en kraftig antioxidant som ökar fettförbränningen och förser musklerna med energi, vilket gör att man får större uthållighet ex vid träning.
Omega3 är svårt att få i sig om man som jag äter vegankost, så alla naturliga källor i växtriket är sällsynta men välkomna.
Detta frö har fått lite dåligt rykte då man lätt kan får förstoppning om man äter dem som de är, de suger åt sig enormt med vätska nämligen i sin naturliga form. Men om man gör en gelé av dem innan man äter dem 1 del frön och 9 delar vatten så är risken minimal för denna stoppande effekt.
Gelén används ofta i Rawfood recept för att göra pudding av, med bär tex eller raw choklad.
Man kan också göra denna gelé och blanda i sin gröt för ett högre fiber innehåll. En msk av fröna i den goda naturliga energidrycken Fresca ger oväntat mycket energi och sätter fart på mycket i kroppen. Mycket bättre än de energidrycker som säljs i butikerna!
Eller varför inte baka med dem?
Kika in i länken och låt er inspireras 😉
http://mabra.com/alla-pratar-om-chiafron-har-ar-basta-recepten/

Tack för ett supertips!
Jag har glott lite på chiafrön och även fått dem rekommenderade av en vän som ätit dem i flera år. Själv har jag inte plånbok för dem just nu.

Ians Jag kan även rekommendera dig Efalex.
En helt vegetarisk essentiel fettsyra tillverkad av linblomman och innehåller betydligt mer Omega 3 en chiafröna.
Den är flytande och smakar visserligen vidrigt illa.
Men den finns även i kapselform men då kommer man inte i från de kemiskt tillverkade bindningsämnena. Som finns i alla kapslar och precis allt i piller form.
Lasse
#2 Men Efalex innehåller även fiskolja, så veganskt är det dock inte.

Då måste de ha ändrat receptet i sådana fall.
Tidigare så stod det på flaskan att det var en ren vegetabilisk produkt.
Lasse

Jag var inne och tittade på innehållsförteckningen nu.
Du har helt rätt det innehåller i dag fiskolja från tonfisk.
Lasse
Linfrön är ett billigt alternativ till chiafrön. Rent näringsmässigt är det minimal skillnad mellan dessa frön.

För min del finns det något som jag inte riktigt mår bra av i linfrön, men absolut är det ett mycket billigare och bra alternativ för dem som tål dem! Tack Näring för det inlägget 🙂

Linfrö är både billigt och dessutom ett helt oslagbart naturläkemedel för högt blodtryck och dessutom har ett högt innehåll av omega3.
I en forskningsstudie som publicerades i Dagens medicin förra året.
Visade det sig att en grupp med personer med högt blodtryck som fick en vanlig muffins varje morgon och en som fick muffins med krossade linfrö. Att de som fick muffins med linfrö där sjunk blodtrycket radikalt.
Studien visade att linfrö hade mer blodtrycks sänkande effekt en vad någon blodtrycksmedicin som finns på marknaden har.
Men ger också ett varningens tecken att har man lågt blodtryck så bör man vara väldigt försiktig med att inta linfrö.
Jag hade gärna tagit en muffins varje dag i stället för tre olika mediciner för mitt ärftliga höga blodtryck som även påverkas av min brist på sömn.
Men Linfrö har ju en hel del biverkningar så många som inte mår bra av att äta linfrö också.
Lasse

Aha ☝️ kanske därför jag inte mår bra av linfrön, jag har ett mkt lågt blodtryck nämligen. Tack för den upplysningen Lasse, en lär sig något nytt varje dag 😉
Ians,
Nej det är inte p.g.a. blodtrycket. Att linfrön sänker blodtrycket har att göra med dess höga innehåll av omega-3, och chiafrön har i princip lika mycket omega-3 (t.o.m. en aning mer!). Hade dom gjort samma undersökning men använt chiafrön istället, hade dom fått liknande resultat, med liknande biverkningar. Jag har också väldigt lågt blodtryck och jag äter 2msk mortlade linfrön varje dag utan några som helst problem. Så anledningen till att du inte mår bra av linfrön måste bero på något annat.

Tack för den reflektionen, Näring!

Jag mår själv dåligt av Linfrö och absolut inte pågrund av blodtrycket som är för högt.
Utan jag blir hel kass i magen av linfröna.
Lasse