Finnar!!
Nån som har nått bra tips på hur man blir av med, och förebygger att få finnar? Tvätta ansiktet varje dag verkar inte funka, och jag är inte sådär jätteförtjust i dessa starka, klistriga medel man kan köpa.
Nån som har nått litet knep så man får fin hy igen?

Hm, tyvärr har jag väldigt liten erfarenhet av finnar… eller tyvärr, det är jag förstås jätteglad för, men det innebär att jag inte kan hjälpa dig alls… hoppas att det finns någon annan härinne som har kunskap om detta.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Hej Totemo! :)
Ingen erfarenhet här heller dessvärre men jag säljer hudvårdprodukter, som är baserade på isländska örter och vegetabiliska oljor, och har bl a ett acne medel i en liten flaska som man skall stryka på huden vid acne.
Produkterna innnehåller inga konserveringsmedel eller syntetiska tillsatsämnen - helt naturliga. Du kanske har lust att prova? Isåfall till reducerat pris förstås! :)
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Jag vet inte om man ska rekomender solarium,men det hjälper ju till en del att både torka ut finnar och man får en vacker färg och renhet i hela hyn….annars är jag inte så hemma på det här med acne…Nu när solen kommer fram är det bara att sitta ute en stund så får man det hela gratis..*L
MVH Broken
för det första så är de flesta acneproblem något som man äter sig till. Det handlar om vad du stoppar i dig, hur du stoppar i dig, din livssituation i övrigt samt det du tvättar och smörjer din hud med.
För det andra, för att klura ut var problemet ligger behöver jag ha reda på var i ansiktet acnen sitter så kan jag berätta vilka organ som är i olag.
Vi reagerar olika på olika födoämnen. jag tex får tillbaka mina finnar under kindbenen så fort jag äter för mycket sötsaker och kolhydrater. Uder kindbenen sitter nämligen zonen för tunntarmen och den tillsammans med tjocktarmen bråkar mycket vid för stora intag. Därav en av orsakerna till att jag skurit ner på kolhydraterna. Vad du reagerar på vet endast du men försök dra dig till minnes om något speciellt och så undviker du den födan i fortsättningen.
Huden är det organ som får sin näring sist och det läks sakt inifrån och ut. När en acne läks ut kan det ta iallafall tre månader, ibland upp till ett år eller mer.
Börja från scratch med rengörningen. Enklast möjliga utan e massa starka saker i. Olivolja! Den är otroligt bra samtidigt som du både smörjer och får ett naturligt solskydd. Läs artikeln om olivolja här på sajten.
Alltså är acne en komplex historia som kan ta sin tid att både finna den springande punkten samt att läka. Men det går alldeles utmärkt, bara man är beredd att jobba lite för den fina hyn som finns därunder
/Karin
Om man vill ha bort finnarna fort och läka ut dom så är ju kådsalva ett hett tips.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

vad jag har fått veta av läkare, så finns det inga medicinska bevis för att det vi stoppar i oss leder till finnar. men ofta kan man uppleva ett väldigt märkligt samband. man ska kanske inte ha allt för mycket tilltro till vetenskapen alltid, men man kan inte vara säker på att det man stoppar i sig har betydelse heller.
jag ska fylla 20 i år, har massor med finnar. lika mycket som för 15 år sedan. ganska frustrerande. sånna riktigt stora äckliga bölder. Det som hjälpt mest för mig är antibiotika. Har tagit i pillerform. Hade oxå ett tag en kräm med antibiotika i som var toppen, men så blev jag allergisk. Men av allt jag testat så är det bara antibiotika som faktist fungerar, utifrån min erfarenhet iaf. Och så är det viktigt att göra rent, så att inte porerna täpps igen och blir inflammerade eller hur det nu fungerar. Men att ha på oljor tror jag inte på, min hy är fet nog som det är.
kan säkert finnas många orsaker till varför man har finnar. hormoner, obalans i kroppen, orenheter osv. tycker mej ha sett på tv att om man äter nyttigt så blir huden bättre oxå.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Jag har lidit av en svår acne snart i 13 år och äntligen har jag fått hjälp av rätt läkare. Min acne är helt borta. Fick tabletter + salva. Tabletterna heter Tetralysal 300 mg och salvan heter Rozex 0,75%. Dock har jag inte använt salvan, för jag tyckte den var så himla kletig. Tabletterna tar man 1 på morron och 1 på kvällen. Min hy är lika slät som innan jag fick acnen. Prata med din läkare om detta skulle vara nåt för dig. Dessa mediciner fås endast på recept.
Jag tror inte medecin är något för mig, jag har inte svår acne, utan ett fåtal finnar i ansiktet som såklart inte är så smickrande.
Tänkte om någon hade något enkelt tips på hur man får bort dom snabbt och lätt, kanske nån huskur eller liknande. Är inte intresserad av medeciner, för så allvarligt är det inte för mig.
#8 Kådsalva…*viskar*
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
# 9 låter klistrigt.. vart får man tag i nått sånt? 

Det är nog väldigt individuelt vad som funkar bäst mot det hela,
För min del var det att minska eller låta bli att äta vissa saker speciellt choklad, sen brukade jag använda en salva som heter stioxyl eller basiron samt rengöra med mildare blandning Salubrin funka bra mot dom, men det kändes… när man rengör med det..
fast då vet man att det ger någon effekt.. 
/RL
finns mycket som inte är styrkt av medicinen eftersom läkarna ofta inte ser till helheten utan tar bara problemet som sådant och inte bakomliggande orsaker. Att hela tiden ta piller mot något när orsaken till problemet inte elimineras är ju lite till att elda för kråkorna. Finns många obalanser i en kropp som inte görs något åt eftersom det finns en viss nivå som ska uppfyllas inom skolmedicinen, men som kan skapa rejäla problem för den som har obalansen.

Amen :)
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

det var tetralysal jag tog oxå! funkade verkligen bra. för oss med lite större acneproblem så kan ju det vara ett alternativ. men man ska ju undvika att käka antibiotika. för mej funkade det under tiden jag tog det. men eftersom man inte kan käka konstant så har det kommit tillbaka sedan.
kådsalva… jag har sån, men det är ju så fett! kan det verkligen vara bra?
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Grön soltorkad lera från Frankrike. Finns att köpa på nätet.Man blandar med vatten lägger på och låter torka,sedan är det bara att plocka av. Finnarna torkar ut snabbt.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
# 15 det låter inte helt fel! vet du nån internetsida som säljer?
#10 Kådsalva kan man dels köpa på nätet, eller så kan man hitta det i hälsokost, små handarbetsbutiker (bäst) och på ICA och Konsum.
Det är inte klistrigt alls, man stryker på det på kvällen och det är borta på morgonen, man blir inte fetare i hyn av det och man kan använda det till allt möjligt annat också..
Jag svär vid Kådsalvan eftersom jag vet att den är naturlig och faktiskt funkar, inget kanske eller möjligtvis utan faktiskt funkar :)
Jag tänkte dessutom att det var ett lämpligt behandlingsförslag med tanke på att den är en Alternativ behandling.. :)
jovisst kan det vara bra med lera men en lermask får aldrig torka! Blir huden det minsta röd efteråt så har den använts fel.
# 10 jag ska kolla upp den nästa gång jag handlar! :)
Man ska undvika att äta för mycket ost:) läste en intressant artikel om det. och har även själv märkt att jag får mer finnar om jag har ost hemma;) hehe. lite jobbigt eftersom jag faktiskt älskar ost.
men så behöver det inte vara för alla.
man kan också ta lite bomull med vodka på och ta över finnarna, det torkar ut.
Min blogg: SweGizmo.se
# 20 ost gillar jag inte så det är ingen fara för min del.
Vodka? ok! Uppfattat! :)
Testa ansiktsrengöring med Tea Three oil det ska tydligen hjälpa :)
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Jag hittade lite tips i Kärringråd-boken:
Citron Gnid in huden med outspädd citronsaft, låt denna sitta på i 1/2 - 1 minut och skölj sedan väl med kallt vatten. Upprepa behandlingen 2 ggr/vecka. Smörj in en fuktighetskräm efteråt för att undvika att huden blir irriterad.
Jäst och Kefir Lös upp ett halvt paket jäst i 2matskedar Kefir. Smörj detta på den orena huden och låt det sitta på i 30 min. Skölj därefter med ljummet vatten.
Bägge tipsen ska hjälpa mot både finnar och pormaskar.
Potatismjöl Pudra finnarna på kvällen så kommer du att märka en förbättring redan nästa morgon.
Tandkräm Om du smörjer på den på kvällen brukar huden bli fin igen på några dagar.
Och det sista; ;-)
Modersmjölk Spruta lite på en bomullstuss och pensla på huden flera ggr/dag.

Acne/Finnar har väl en del med Hormoner att göra, en vecka innan jag ska ha min Mens får jag alltid en "massa" finnar. Har alltid haft problem med finnar, har periodvis gått på ngt som heter Aha-behandling och jag fick helt underbar hy, det var tom så att folk kommenterade det. Problemet är att man ska gå en gång i veckan under 6 veckors tid och det kostade en hel del per besök, så det är inget jag kan prioitera för tillfället. Men visst påverkar det en del vad vi stoppar i munnen. Sen en tid tillbaka använder jag en Peeling/Scrubbkräm som jag köper på Apoteket, den hjälper faktiskt. Använder inga andra salvor eller medel. Glöm inte att dricka vatten inte i överdrivna mängder, men ett par glas mer än vad du nu dricker per dag, det är oxå bra för huden.
Min bok "Vägar till välbefinnande" tipsar om avocado,för att den har starka antibakteriella och svampmotverkande egenskaper,så den är bra för akne och andra irriterande hudproblem.
Såhär står det:
- Mosa avocadokött till en kräm och applicera den på torra hudpartier för att lugna och återfukta.Mal lite pepparrot, som är rikt på svavel och låt den dra i varm mjölk i en halvtimme.Sila och använd vätskan som ansiktsvatten.Du kan också låta en tesked av den rivna roten lösa sig i en kopp cidervinäger i 1 vecka och använda på samma sätt.Den svider ganska ordentligt men den fungerar mycket bra.
För min del har finnar alltid uppstått pga. att jag, helt i onödan, börjat använda någon dyr produkt!
Jag tvättar mig, sedan unga år, med vatten och ingenting annat, jag smörjer in mig med en fetare typ av ansiktskräm eller vanlig hudkräm utan parfym förstås.
Jag har aldrig haft stora problem med finnar utan lite mer några stycken då och då.
När jag fått dem hanterar jag dessa som ett vanligt infekterat sår, är de riktigt inflammerade tar jag till och med och duttar med lite alsolsprit på såret (inte i hela ansiktet, för starkt).
Det som annars är universalmedel för min del är Aloveran.
Jag har flera egna krukor som står lite här och där och de är perfekta till allt :)
Angående den franska soltorkade leran
Efter ett helt år på sjukhus i spanien med ett ben som inte fick någon hud (kallbrand) och läkarna provat alla tips de fått från andra kända sjukhus över hela världen, kom de på att prova detta 1000 åriga medel.
De lade på leran som torkade och låg på under natten, på morgonen när den togs bort fanns en fin hinna över benet. Jag kunde åka hem och kura mej själv.
På några dagar fick jag hud på hela benet.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#4 vad tror du finnar på ryggen kan bero på?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ansiktsvatten med Tea Tree, olivolja med droppar av ylang ylang och lavendel (på vintern även någon citrus) och en aloe vera gel är mitt recept på en fin hud utan finnar! Använd en ansiktstvätt som på djupet utan att torka ut huden. Om man försöker torka ut en fet hud producerar den ännu mera talg så det funkar inte.

"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
Hejsan,
Även jag har haft problem med acne, och provat olika mediciner, alldeles för många olika krämer som läkare har skrivit ut till mig och det har funkat för stunden men så fort jag slutar med medicinen så kom det tillbaka. Min mamma tipsade mig då om en homeopat. Den damen sa till mig att sluta äta mejeriprodukter och mjöl för att sedan succesivt återgå till det och pröva mig fram till om det var ett av anledningarna till varför jag hade acne. Det visade sig att jag var mjölkallergiker och fick finnarna av mjölk i olika former och av som det nämnes tidigare för mkt kolhydrater(ex godis) Mina problem var borta. Sedan började jag använda naturliga produkter såsom weledas hudvård serie och älskar den. Jag har aldrig kunnat använda någon form av olja eller fet kräm tidigare och nu känns det helt underbart. Min hy ser jätte fin ut!
Håller med om vad som sagt tidigare, att det man stoppar i sig visar sig på ytan.
Det enda som fungerat på mig är en Basiron i från Apoteket som är både en tvättkräm och sedan en kräm man smörjer in med. I samband med det har jag först haft en scrub att tvätta rent med.
Vill du ha mer naturligt kan jag rekommendera Aloe Vera MSM, en jättebra men dyr kräm.
Mitt tips är kallpressad kokosolja, både som tvätt och ansiktskräm. När du tvättar blöter du ansiktet med lite vatten sen masserar du in oljan. Efter det tar du en tvättlapp, tvättpads eller handduk, blöter den i varmt vatten och torkar av(upprepa detta två gånger så du får bort all olja). Fukta ansiktet med lite ansiktsvatten eller vatten och smörj på kokosolja. Kokosolja sägs ha bra effekt mot finnar. Googla kokosolja och finnar/acne. Jag har fått fina resultat av att använda kokosolja:)! Basiron fungerade absolut inte för mig-det är alldeles för starkt och förstör huden. Sedan fick jag även en allergisk reaktion där hela ansiktet och ögonen svullnade upp(obs jag hade absolut inte använt basiron i närheten av ögonen), blev knottrigt, kliade och alldeles illrött. Tog en hel vecka för ansiktet att se någorlunda normalt ut. Sedan bleker även basiron textilier, det blir jättefula fläckar på kläder, kuddar och handdukar-tänk vad de skadar huden om de bleker textilier!
Hoppas du hittar något som fungerar för dig!
"Man blir vad man äter" Jag är 30 och har oxå fortfarande problem med finnar, men upptäkt genom uteslutningsmetoden vad det var som gjorde att jag fick det. Jag har inte heller mkt finnar men fick helt plötsligt jätte mkt finnar, kände mig som 15år igen. Jag äter mestadels rawfood 80% alltså väldigt ren & näringsrik mat och kunde inte förstå varför jag fick finnar i alla fall. Men insåg att jag den senaste tiden köpt "kakao nibbs" som jag knapra en handfull varje dag. När jag sluta med det så försvann finnarna. Sen när jag fuskade så kom de tillbaks. Så nu testar jag igen med att sluta med kakaobitarna. Och de är under utläkning. Ost har oxå en verkan till att ge mig finnar. Varför just kakao ger mig finnar? Det vet jag inte.. OBSERVERA: detta gäller mig och min kropps reaktion. Jag har väldigt hög förbränning och äter mycket renande mat. Då svarar kroppen med utrensning med en gång. Som andra oxå nämnt så är det inte bra att tvätta ansiktet för ofta. Det dödar din kropps egna balans & ekosystem! Kroppen har en alldeles unik förmåga att läka sig själv!
"Man blir vad man äter" Jag är 30 och har oxå fortfarande problem med finnar, men upptäkt genom uteslutningsmetoden vad det var som gjorde att jag fick det. Jag har inte heller mkt finnar men fick helt plötsligt jätte mkt finnar, kände mig som 15år igen. Jag äter mestadels rawfood 80% alltså väldigt ren & näringsrik mat och kunde inte förstå varför jag fick finnar i alla fall. Men insåg att jag den senaste tiden köpt "kakao nibbs" som jag knapra en handfull varje dag. När jag sluta med det så försvann finnarna. Sen när jag fuskade så kom de tillbaks. Så nu testar jag igen med att sluta med kakaobitarna. Och de är under utläkning. Ost har oxå en verkan till att ge mig finnar. Varför just kakao ger mig finnar? Det vet jag inte.. OBSERVERA: detta gäller mig och min kropps reaktion. Jag har väldigt hög förbränning och äter mycket renande mat. Då svarar kroppen med utrensning med en gång. Som andra oxå nämnt så är det inte bra att tvätta ansiktet för ofta. Det dödar din kropps egna balans & ekosystem! Kroppen har en alldeles unik förmåga att läka sig själv!
Använder själv sesamolja och neroli droppar(eterisk olja) som båda gynnar sårläkning till ansiktet. Har man inte råd med det så kan man som förgående nämt använda kokosolja, aleovera, msm pulver vatten, koleodialt silver, arganolja, osv. Det finns jätte många naturliga produkter på marknaden att välja på.
Jag har haft finnar i 10 år och har äntligen hittat något som faktiskt fungerar!!! 😃
Vitamin B5 pantotensyra! Efter en månad har jag inte en enda finne för första gången på.. jag vet inte hur länge! Har bara kvar ärren nu som bleks lite mer för var dag. :)