Annons:
Etikettövrigt
Läst 3345 ggr
Ians
2014-04-05, 18:25

Gluten och mjölkprodukter

Enligt många rapporter som kommer så står  Gluten intolerans för många sjukdomar som vi drabbas av, och en obehandlad gluten intolerans kan även orsaka laktosintolerans.

Det sägs att tarmen läcker gluten ut i systemet och där skapar en ständigt pågående inflammation, hos många, utan att de är medvetna om detta. När man tex har mer diffusa symtom av sin gluten intolerans, en sk tyst gluten intolerans, där personen upplever sig må bättre av att avstå från gluten, är det ännu svårare att upptäcka intoleransen.

Gluten intolerans orsakar inte bara problem med tarmen, utan kan i förlängningen orsaka andra besvär, som att trigga igång autoimmuna sjukdomar som diabetes, sköldkörtelbesvär, leversjukdomar, psoriasis, eksem, migrän etc

Även psykiska besvär kan komma av gluten intolerans som trötthet, nedstämdhet, överaktivitet, depressioner, humörsvängningar.

Många med gluten intolerans får även näringsbrist eftersom det förstör tarm luddet i tunntarmen som skall ta upp näringen från den mat vi äter.

Många vuxna har diffusa symtom som inte alltid kan härledas till just de klassiska tecknen på gluten intolerans dvs magproblem, diarré, viktnedgång, etc

Man kan tom få en viktökning som man har svårt att bli av med, pga att man överäter omedvetet, för att kroppen försöker att balansera näringsbristen. Man blir trött, överviktig och deprimerad.

Andra symtom på gluten intolerans kan vara slemmbildning i näsan, återkommande bihåleproblem, värk i kroppen, stelhet och ömhet i leder efter vila, koncentrationssvårigheter, huvudvärk, trötthet trots att man sovit, benägenhet för benbrott pga kalciumbrist,

Tyvärr får man då olika diagnoser och behandlas för de sekundära problemen, och ingen tittar riktigt på helheten, vilket gör att man kan gå med en obehandlad gluten intolerans utan att den upptäcks.

Inte alltid går det heller att konstatera gluten intolerans via blodprover som sagt, utan enda sättet är att utesluta gluten ur kosten och se hur individen mår av detta.

Man kan även drabbas av en sekundär laktosintolerans, dvs att man inte tål mjölkprodukter pga den obehandlade gluten intoleransen. Tarmens slemhinnor är skadade av gluten intoleransen och det gör att man inte heller tål laktos. Denna form av laktosintolerans ger sig i och med att grundproblemet läker ut, och man kan ofta äta mjölkprodukter igen.

Varför får vi då gluten intolerans i så stor utsträckning idag? Kanske för att vi aldrig under vår historie har ätit Så mycket vetebaserade produkter som nu. Förr var vetebröd finbröd, som man åt vid kalas och speciella tillfällen. Vardags brödet bestod mer av råg och korn som innehåller mindre mängd gluten än vetekornet. En större exponering av gluten lyfter då också fram problemet på ett annat sätt.

Säkert kan andra faktorer spela in som stress, snabbmat etc som belastar kroppen och gör oss mindre motståndskraftiga och får våra kroppar att löpa amok i en strävan att normalisera och balansera sig. Vilket gör att vi reagerar kraftigare än vi kunde ha gjort med andra förutsättningar. Dessutom så har vi mer forskning idag, dvs man känner till orsak och verkan på ett helt annat sätt än förr.

Annons:
Ians
2014-04-06, 10:23

Själv har jag nu varit utan gluten och mjölkprodukter, utan att fuska en enda dag i 4 dagar. Det har väl inte gett några resultat att tala om än, men vi får se hur det går.

Jag har ju flera av symtomen IBS, hypotyrios, ledvärk, återkommande bihåle problem pga en evig snuva året runt som aldrig ger sig, depressioner, och ett mycket ojämthumör. Så jag tycker nog att jag för min del måste pröva även detta.

Sedan en tid tillbaka äter jag veganmat till vardags, men har fuskat emellanåt, det är dessa fusk stunder jag nu försöker att undvika. Har i första skedet satt en månad som prövoperiod, eftersom jag känner att då behöver jag inte känna det som ett oöverstigligt berg. Men är väl medveten om att tarmen kan behöva längre tid att läka och det är först då man kan se ordentliga resultat, planen är dock att ha denna månad som en "inskolning" och hitta andra vägar i mina mat rutiner, så att det blir lättare att avstå från gluten och mjölkprodukter även framöver om det ger den minsta vink att jag mår bättre av detta.

Vi får väl se vad det ger!

Dock har jag sett att min tid som vegan har räddat mig från de evinnerliga förkylningar som härjat i familjen sedan årsskiftet. Fyra riktigt ilskna förkylnings perioder som de haft sedan nyår, har jag klarat mig ifrån. Men så fort jag fuskat så har jag känt hur det börjar klia i halsen och snoret blir mer intensivt, då har jag snabbt kommit upp på vägen igen och sett till att äta strikt veganskt, och symtomen har klingat  av igen.

Så för min del ligger det något i detta med att avstå från gluten och mjölkprodukter av hälso skäl, om så bara för att slippa bli förkyld!

Kommer att skriva i denna tråd och berätta om mina erfarenheter, så häng med om ni vill se vad det ger för mig. Kom dock ihåg att detta är Mina erfarenheter som jag  delar, och ingen strikt vetenskap.

Men man kan ju bli inspirerad av detta iaf 

Idag kör jag dag 4 helt utan gluten och mejeriprodukter!

Magi-cat
2014-04-06, 14:52

Tack för intressant tråd, Ians!

Lycka till! 🌺

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

shigne
2014-04-08, 09:55

Tack för att du delar med dig Ians!

Visst har det funnits, och finns, funderingar kring gluten etc. Allra helst nu när man börjar komma upp i en aktningvärd ålder 😉, med allt vad det innebär.

Vi söker ju hela tiden efter något som vi mår bra utav. Ibland är det lätt att göra en förändring, ibland går det sämre och ibland inte alls…

Kram till dig Ians!

Ians
2014-04-08, 10:09

Dag 6 ,

Sakta sakta kommer lite mer energi, ex så gav jag mig ut på en långpromenad igår kväll med vovven, något som inte hänt på länge efter 2 jobbnätter!

Magen fungerar lite bättre, det brukar bli tvärstopp efter att jag jobbat några nätter, med smörgåsar och bullar och kakor. Men blir lätt benägen att äta skräp när man är trött, vilket man blir under natten om man hänger sig att äta ofta under arbetspasset.

Numer så äter jag ett lätt kvällsmål innan kl 24, med glutenfrimusli och havregurt, och några bananer. Sedan är det enbart vätska som gäller fram till klockan 06, då man normalt skulle ätit om man sov under natten. Även då blir det ett lätt mål med havregurten och någon banan. Så går jag och lägger mig när jag kommer hem, när jag vaknar är det dags för lite riktig mat så man får i sig även det mellan två jobbnätter. Och så kör jag samma mat rutin nsta natt igen!

Faktiskt har kroppen börjat svara positivt på detta!

mayolica
2014-04-11, 02:08

Intressant tråd.🙂    

Jag misstänker starkt att jag oxå kan ha någon form av dold glutenintolerans 🤔

~ mayolica ~

Ians
2014-04-11, 11:35

Under min tid med LCHF så mådde jag rent själsligt/psykiskt, mycket bättre, nu är jag nog benägen att tro att detta faktiskt mest berodde på att jag inte åt produkter med gluten i under den tiden.

Att jag slutade med LCHF berodde på att jag fick mycket mer värk i kroppen under den tiden, då min kropp inte riktigt tålde allt kött under den tiden.

Nu då jag äter köttfritt Och glutenfritt fungerar det bättre, men det är ju individuellt detta. Har hört de som blivit av med värk med LCHF kost. så det får ju var och en själv känna efter hur det känns.

Nu kör jag på i detta spåret för att se hur det kommer att fungera i längden.

Annons:
Magi-cat
2014-04-11, 11:47

Vad härligt att du hittat något som du mår bättre av, Ians!🌺

Jag tror också att gluten (eller egentligen vete) är något som ofta funkar dåligt i våra kroppar.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: