Annons:
Etikettövrigt
Läst 2890 ggr
Ians
4/8/14, 10:58 PM

Våra hygienprodukter

Har suttit idag och skrivit ett långt inlägg angående hygienprodukter, att det finns en massa konstigt i dem det visste jag redan. Men djurrester 🤮 tex i vanlig tandkräm finns det adrenalinkörtlar från gris som ett exempel.

Vad gör dessa adrenalinkörtlar i tandkrämen då? Jo den är en kalciumkälla! Men även i tvålen och schampot har de smusslat ner rester från slakterierna!

Nu är det jag som går ut och köper mig en vegansk tandkräm, alternativt gör eget tandpulver, för att borsta mina gaddar med.

Och en vegansk tvål! För usch och fy! Inte vill jag tvätta mig med djurrester!

Länge har vi varit uppmärksamma på bra miljöval och att produkterna inte är djurtestade. Men att de innehåller djurdelar är inte något som jag varit medveten om iaf.

Även tvättmedel och sköljmedel kan innehålla slakteri avfall, så nu blir det till att kolla igenom noga och välja produkter som inte har sådana ingredienser. Vanlig grönsåpa med citron doft har jag använt länge här hemma, men familjen tycker inte att det luktar Ajax, Nej för det är inte Ajax.

Men efter denna upplysningen så tycker de nog att den där såpan är nog inte så illa ändå!

Det finns alternativ som tom säljs i dagligvaruhandeln om man inte har råd att köpa snor dyra produkter på hälsokosten. Garant såklart har ett bra utbud på rengöring, schampo och balsam utan djur tillsatser, de säljs på Hemköp. Willys har en hel del även de, och Ica lika så. Lite dyrare än det vanliga sortimentet, men inte snordyrt!

Annons:
Nelley
4/8/14, 11:12 PM
#1

#0 Själv är jag vegan och undviker allt sånt där i allra högsta grad men jag tänker att om det är slaktrester och inte att djuren blir dödade för endast den delen så är det väl bättre att det kan användas till såna saker än att bara kastas bort. Om det nu är en kalciumkälla med adrenalinkörtlar och en "bra sak" så är det väl bättre, tycker inte du? Är du vegetarian/vegan? För om du inte är det så förstår jag inte hur det stör dej.

Ians
4/9/14, 10:19 AM
#2

Jag är vegan sedan en tid tillbaka, men det är inte av den orsaken jag reagerar. Jag tycker det är äckligt att det finns rester av djur i mina rengöringsmedel och hygienprodukter överhuvudtaget.

Det Går att göra ex tandkräm utan animaliska tillsatser, så jag misstänker att de används för att de är billigare att smussla ner lite slakteri avfall i dessa produkter.

Även tvål och schampo går att tillverka utan animaliska tillsatser. Just hygien produkter är väl inte det första jag tänker på när det gäller värnandet om djuren, förutom att de inte är djurtestade då, och att det är bra miljöval. Men att de även har blandat ner delar av djur i dessa produkter gör mig rent arg! Det borde klart och tydligt deklareras att det finns animaliska tillsatser i produkterna!

Nelley
4/9/14, 7:10 PM
#3

#2 Det håller jag med om! De borde informera användarna av dessa produkter hur och vad de innehåller och tillverkas.

shigne
4/10/14, 7:52 AM
#4

Att det finns "djurrester" är inget nytt, men att det fanns i tandkräm, tvättmedel etc. DET hade jag ingen aaaanig om!

Det är för bedrövligt!!! Läbbigt, äckligt….usch! 🤢

Ibland smyger den in såna saker i innehållsdeklarationen med ord som en vanlig dödlig inte begriper vad det egentligen är - är det så i tandkräm etc.? 

Jag vet för x antal år sedan, så innehöll hudkrämer kollagen, som på den tiden sas att det var malda djurfoster. Kollagen skulle vara bra för att hålla huden ung och fräsch.

Har numera sett att kollagen börjar komma tillbaka i hygien och skönhetsprodukter - kan det vara så att det är malda djurfoster som vi smörjer in oss med för att vi ska i möjligaste mån hålla oss unga och fräscha? 

Var är vi på väg egentligen? Håller etik och moral på att spåra ur?

Tuva-Lena
4/10/14, 11:19 AM
#5

Visst är det upprörande men å andra sidan, slaktar man ett djur så bör man ta tillvara allt, även det man kan använda i andra sammanhang.

Förr gjorde man såpa, salvor och krämer på ister t ex! Och tänk bara på kläderna vi bär, visst ingår det djurrester även i dom!

I mer avlägsna delar av världen, där man är tvungen att jaga för att överleva, tar man tillvara på ALLT som man möjligtvis kan använda för att hålla sig hel och ren, utöver näringsbehovet då..

Man kan också göra egen såpa genom att blanda kalilut med fett, förslagsvis cocosfett då med lite tallbarrolja för den fräscha doftens skull, och vatten - helst destillerat vatten för att undvika bakterietillväxt. Fettet i såpan, om man gör stor mängd, kan härskna också så ofta tillsätter man något "surt", citronsyra eller borax t ex, för att få ner PH en aning.

Här kommer ett urgammalt recept på såpa, som sägs vara av den magiska varianten.. Skämtar

 Asklut
Isterklumpar sparade av julgrisen
• Nyligen avlivad orm (ev. groda eller sandödla) - 1 st
• Åbrodd - några kvistar
Ene - några kvistar
• Tre olika soters fågelhjärtan
• Pors
• Liljekonvaljblommor
I det fria anlades en eld på aspved och av askan gjordes lut som silades noga. Luten slogs i ett kokkärl och i detta lades ister, fågelhjärtan och växter. Sist i koket lades ormen. Allt kokades under noggrann omrörning. Den såplika massan användes som tvål och ansågs hälsobringande.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Silvestris
4/12/14, 10:50 AM
#6

Min Coop tar har båd Weleda och Urtekram i sitt sortiment. Vi kör på Urtekrams tandkräm, tvål, schampo och balsam sedan länge.

Jag ser dock inga direkta problem att man använder animaliska produkter i hygienprodukter (jag äter kött), men det ska självklart framgå av ingrediensförteckningen.

Det kollagen som används i skönhetsprodukter utgår jag kommer ifrån brosk. De flesta "västerländska" länder tillåter inte slakt av dräktiga djur vilket innebär att foster i stort inte finns tillgängliga för någon industri. 

Men brosk finns det i mängder och brosk är en bra källa till kollagen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: