Annons:
Etikettövrigt
Läst 2041 ggr
Magi-cat
2012-01-08 09:44

Antibiotikaresistens

Problemet med antibiotikaresistens är stort och erkänt. Ändå är det som om man fortsätter i oförminskad fart, med förbundna ögon och hoppas på det bästa.

Hörde just på SvT:

Flera nyfödda barn har dött (minns inte vilket sjukhus det var i Sthlm) pga att de smittats av antibiotikaresistenta bakterier. Sjukhus som borde vara en trygg plats! Istället är det precis tvärtom i dessa fall!

25000 dör i Europa varje år pga antibiotikaresistens.

Otto Cars, professor i infektionssjukdomar, uttalade sig om orsakerna till dagens problem. Antibiotika har missbrukats, man har under årens lopp "överanvänt /och/ felanvänt" det, menade han. Ja, vi har rentav blivit invaggade i ett "globalt självbedrägeri" där också läkemedelsindustrin drivit på.

Störst problem är det med multiresistenta tarmbakterier där man i många fall helt saknar antibiotika.

Ändå är ju risken för antibiotikaresistens ingenting okänt! Redan penicillinets upptäckare Fleming lär i sitt tal när han fick Nobelpriset ha varnat för just detta.

Men läkemedelsbolagen har tjänat ofantliga summor på att antibiotika inte bara används utan överanvänds på ett totalt huvudlöst sätt. Och medicinen är intimt sammanlänkad med läkemedelsbolagen.

Om det inte finns antibiotika som fungerar blir mycket av den vanliga sjukvården svår eller omöjlig att bedriva.

(Dags för det kolloidala silvret igen kanske?)

Läs mer i "Läkare utan vapen" av dr Björn Ramel


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Tuva-Lena
2012-01-08 10:39
#1

Ja, jag hörde just på nyheterna om det lilla barnet som hade dött p g a infektion av resisténta bakterier. Små barn har ju inte hunnit utveckla nåt immunförsvar än.

Det är hemskt med "övernavändningen" av antibiotika och som du säger, att det är en bekväm väg att mota infektioner med. Samtidigt så använder sjukhuspersonal handsprit istället för att tvätta händerna, i tron att det skulle räcka..

Ja är inte så insatt i kolloidalt silver och hur det påverkar bakterier/virus, men en överanvändning av det kanske kan få samma effekt på sikt? Bäst är att låta kroppen sköta enklare infektioner själv, på det sättet aktiverar vi vårt eget immunförsvar, som då samtidigt stärks.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Tuva-Lena
2012-01-08 10:48
#2

Jo en sak till: Man kan t ex göra en jämförelse med virusinfektioner, som vi ju inte har några direktverkande läkemedel mot. I dom fallen får kroppen själv ta hand om invaderande virus, avdöda dom och sedan återhämtar sig kroppen själv på naturlig väg. Oftast är ju också virusinfektioner värre, men där som sagt får kroppen själv ta hand om dem. Man skulle alltså kunna ha samma inställning till bakterierinfektioner, typ streptokocker m fl.. men icke, det är ju så bekvämt att skriva ut antibiotika istället - "och så var sjukvården av med den.." Och läkemedelsföretagen gnuggar händerna åt nya intäkter.

En paranets: Sambon drabbades av harpest i somras. Den orsakas av en bakterie, men läkara stod helt rådvilla och kunde inte förstå vad det var för infektion. Tur var väl det, för sambon tillfrisknade utan anitibiotika, visserligen efter ganska lång tid med konstiga symptom, men att kroppen kunde fixa infektionen själv är ju ett bevis på det.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Ians
2012-01-08 18:09
#3

Vill bara för sakens skull säga att…detta gällde prematur barn som inte har något skydd alls mot bakterier som vi andra klarar galant.

Man är lite chockad över att det först efter detta infördes stränga hygien rutiner…även för besökande föräldrar.

Att inte ha det innan var som att leka med en tidsinställd bomb….

Pagan
2012-01-08 22:48
#4

ja men herre gud, vad har hänt med sunt förnuft?

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

LottaO
2012-01-09 06:48
#5

Om ditt barn är sjukt, tex öroninflammation, vilken förälder avstår antibiotika för att det är sunt förnuft? Inte jag!

Dansa kan man alltid göra!

Ians
2012-01-09 07:01
#6

Jag tror att man inte behöver utesluta varken det ena eller det andra Lotta.

Här har vi kört med alernativametoder i första hand….men när det inte biter på infektionen så går vi till doktorn….och har man en utvecklad öroninflammation så har man nog gjort vad man kan hemma. DÅ är det dax för doktorn!

För mig har det gällt att mota Olle i grind…..att kväsa förkylningen i dess linda..innan man fått föjd infektioner…mer än att försöka bota allvarliga infektioner på egen hand……

Som det så vackert står…."Allt har sin tid…."

För mig är det DET frnuftet handlar om….men jag är inte rabiat Flört

Annons:
Tuva-Lena
2012-01-09 10:44
#7

Ja jag tycker nog att man skall försöka själv först, som du säger Ians. (När jag får ont i öronen så stoppar jag i första hand en vitlöksklyfta i örat, Passformen är otroligt bra!Skrattande Jag hade själv återkommande öroninfektioner som barn, badade för mycket.)

 Sedan måste ju sunda fönuftet avgöra där också´. Har man en infektion som innebär stark smärta för ett barn, så väljer man naturligtvis det som kan lindra smärtan snabbt. Men nu skriver man ut antibiotika i parti och minut, även till vuxna för att dom inte skall behöva vara hemma från jobbet! Herre gud, vi är bara människor och med det följer infektioner som kroppen måste ges en chans att bemästra på egen hand - för vårt eget bästa.. eller varför inte, för det för tidigt födda barnens skull.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Magi-cat
2012-01-09 11:21
#8

Det verkligt stora problemet är att vi snart inte har den valfriheten. Många bedömare (hänvisar igen till boken Ramel: Läkare utan vapen, fast det finns naturligtvis fler) anser att antibiotikaresistensen löper amok till den grad att experterna redan förlorat kontrollen.

Fler och farligare mikroorganismer, och färre antibiotikum som biter på dem. Det är situationen som den är, vare sig vi vill det eller inte.

Naturligtvis har antibiotika räddat många liv och det sågs som en välsignelse när det kom i en tid när lunginflammation var ett livsfarligt tillstånd. Men det har missbrukats och nu är vi där vi är.

Det bör naturligtvis vara så att man ska använda förebyggande och uppbyggande för att bevara hälsan. Och sedan använda antibiotika när det är absolut nödvändigt.

Det här har läkarna vetat om länge. Ändå skriver de fortfarande ut för att folk inte ska behöva stanna hemma från jobbet…..På så sätt förvärrar de situationen. Och det är bara en munnens bekännelse att man måste dra ner på antibiotikan, när inget görs.

Sjukvården är så fartblind att allt bara fortsätter rulla på, fler mediciner, mer vacciner, mer antibiotika - tills man kommer till vägs ände….

Det finns några whistleblowers, men de har det inte lätt.

Fler och fler ser dock vart det är på väg och efterfrågar aktivt alternativ! Mycket klokt!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pagan
2012-01-09 20:49
#9

Hmmm ja jag förstår dig Lotta, nu var jag ju helt inne på texten både i #0 och #1 - följde lästipset och hamnade på http://fof.se/tidning/2011/4/bokanmalan-lakare-utan-vapen-moter-bakterier-utan-granser så min kommentar var en reaktion på både texten där att det ges antibiotika utan skälig grund och att handsprit ersätter handtvätt - därav mitt svar. kunde kanske varit mer utförlig.

Sedan blir jag väääldigt oroad av att - som människa - anhörig - som förälder inte veta om man kan lita på läkaren. Man tror ju att de vet bäst!!

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Magi-cat
2014-05-01 15:39
#10

WHO tar upp frågan om antibiotikaresistens:

"Världshälsoorganisationen WHO varnar för att antibiotikaresistens hos bakterier är ett globalt hot mot människors hälsa. "Superbakterier" gör att människor i en nära framtid börjar dö i sjukdomar, som hittills varit lätta att bota"

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/05/01/who-resistens-mot-antibiotika-ett-globalt-hot-0


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ians
2014-05-01 15:54
#11

Ja vi betalar ett högt pris för antibiotika användningen, den skulle ju frälsa oss från sjukdomar! Men så glömde man kolla vad som händer i förlängningen!

När mina barn var små kunde man få antibiotika för de flesta tillstånd…nästan från allt från nageltrång till riktigt elaka bacillusk invationer! vilket gjorde att man blev misstänksam när de började bli mer restriktiva, kändes som de struntade i en. Men med facit i hand så får man nog säga att de borde dragit i bromsen tidigare än så!

Dock finns det läkare som fortfarande skriver ut antibiotika hejvilt! vi har en dam på hemmet som äter säkert en kur i månaden, hon har en så bra doktor 😎 Har funderat lite på riskerna för oss som jobbar med den typen av patienter som inte ger sig förrän de har ett recept med antibiotika i handen, och deras omgivning, för de andra boendena är också äldre multisjuka utan speciellt stort immunförsvar. Vad händer om den som äter mycket antibiotika drar in någon riktigt multiresistent bacill, med de andra som bor på hemmet Och vi som jobbar där…..det är något som oroar mig faktiskt!

NiklasTyreso
2014-05-02 19:37
#12

Jo, barn under 5 år skulle dö mycket oftare om vi inte hade antibiotika. Lunginflammation dödar redan idag många gamla, men utan antibiotika skulle vi alla känna personer som dog i förtid. Bland vuxna i arbetsför ålder skulle det vara livsfarligt att operera sig utan antibiotika. När antibiotikan inte längre fungerar ska man enbart genomföra livsnödvändiga operarioner. Livskvalitetshöjande operationer ex led-operationer som ger bättre rörelseförmåga eller minskar smärtor kan bli livsfarliga. Förlossningar blir mycket farligare utan antibiotika och kejsarsntt blir livsfarliga. Skönhetsoperationer kommer upphöra utan antibiotika. Jag skulle vara livrädd om jag behövde operera blindtarmen utan antibiotika. Vitlök och röd solhatt är inte tillräckligt när febern går över 40 grader och det rinner gult var ur operationssåren.

Upp till toppen
Annons: