Motion
Här pratar vi om alternativabehandlingar, och det är ju bra. Men man skall inte underskatta vad lite motion kan göra för livskvalitén! Både fysiskt och psykiskt….
Det behöver inte vara stor svulstigt och pretentiöst, för de formerna av motion är de som sällan blir gjorda.
Jag vet inte hur många gymkort jag köpt, och köpt snajsiga kläder att använda där, sedan har lusten att gå dit avtagit rätt snabbt. Alla som gjort så någon gång räcker upp en hand 😉
skämt å sido, vi behöver röra på oss för att må bra, det är helt klart! Men vad gör man när man inte har tid att infinna sig vid en viss tidpunkt? Då får man se till att komma igång själv, på tider som passar en själv. speciellt om man som mig har udda arbetstider. Eller en kropp som inte ställer upp på beställning och orkar när det är dags.
så jag tog och dammade av mina Gångstavar! Och det är riktigt roligt att gå med dem, hade glömt det faktiskt, eftersom jag använde dem mycket innan jag fick min knäskada. Men nu har de fått komma till heders igen….
Såg att det finns stavar med vikter som ökar träningsintensiteten ytterligare, plus att de har en fjädring så att det inte blir så stumt för armarna och axlarna, man kan bli rätt öm där efter ett tag!
De finns i lite olika viktklasser 4kg för den som önskar lite vardagsmotion i all enkelhet, eller för rena nybörjare som inte tränat på länge.
6 och 10 kg för dem som är lite mer avancerade och för dem som är vältränade och vill få lite omväxling i sitt tränande.
Fördelen med stavgång eller Nordic Walking som det också kallas om man vill ha en flashigare benämning på det, är att man kommer ut, man kan träna när man vill och hur intensivt man vill. Man kan öka sträckan, höja vikterna eller välja vägar med mer backar etc etc
Sedan finns det lite olika stilar man kan använda sig av som ger mer träning osv.
Men för en lite lagom röten tant, så räcker det alldeles utmärkt med att sätta den ene foten framför den andra i en lagom takt, till att börja med. Man skall gå så fort att man tar i lite, men fortfarande kan prata utan att tappa andan.
Så styr konditionen takten och längden på promenaden. Skall man få upp flåset så börjar men med att gå ca 3 ggr i veckan och ökar på till 5 ggr/vecka allt eftersom, ca 45-60 minuter/ gång skall man ha som mål.
Har man dålig kondition så kan man börja med en 10-15 minuter och gå lite oftare istället tills man får upp flåset lite. Något som jag själv känt är att man kan gå i backar lättare när man får lite hjälp av stavarna och armarna. Promenaden upplevs inte lika jobbig, så man kan dels gå längre och i mer kuperad terräng, än utan stavar.
Just nu nöjer jag mig med mina gamla enkla stavar, men det blir nog ett par med vikter så småningom ;)
Men det finns ju mycket annat man kan roa sig med för att få upp konditionen, cykling, simning, dans, ro,hämta en bångstyrig häst i hagen etc etc
Vilken är din favorit ?
Och har du upplevt att motion gör någon skillnad i din vardag?
motion gör enorm skillnad! ett av problemen med vårt utseende- och inte minst viktfixerade samhälle är att folk tenderar att se på motion som något man gör för att bli snygg och inget annat. bryr man sig inte om hur man ser ut, eller om man är smal ändå, behöver man inte heller motionera verkar många resonera. det är ju väldigt synd med tanke på hur stor nytta motion gör.
för mig personligen är det humöret och det mentala måendet som jag märker mest skillnad på. man blir gladare, piggare och känner sig mindre stressad om man motionerar regelbundet. man får en generell "må bra-känsla" när man har motionerat.
motion förebygger och lindrar depressioner och för mig som har haft ganska stora problem med just återkommande depressioner har det betytt mycket. jag har haft perioder i mitt liv där jag har motionerat regelbundet och andra perioder när jag inte har gjort det och såhär i backspegeln kan jag se ett tydligt samband. jag har bara varit deprimerad under perioder när jag inte motionerat ordentligt.
allt det där med att motion minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, vissa cancerformer, benskörhet och risken för fallolyckor hos äldre och så vidare är ju jättebra, men det är resultat som man liksom inte ser omedelbart.
humöret och känslan av att vara stark kommer ju däremot direkt när man motionerar. det är tydligt och påtagligt på ett helt annat sätt. det blir som en omedelbar belöning för att man var duktig och motionerade, vilket gör att det är lättare att hålla motivationen uppe än om ens enda motivation är rädsla för att eventuellt kanske bli sjuk i framtiden.
min favoritmotion är dans och promenader/joggingturer med hundarna.

Jag har alltid motionerat så för mig är det ett naturligt inslag i livet. Skulle må skitdåligt om jag inte fick komma ut o röra på mig en dag. (Sjukdagar är hemska, inte så mycket för sjukdomens skull men för att jag inte får komma ut och röra på mig i samma utsträckning.) När vi motionerar utsöndras ju också ett "må-bra-hormon", endorfin, och man blir lika "beroende" av det som av beroendeframkallande droger.
Alla avfallsprodukter kroppen producerar, när den smälter födan, gör vi oss av med lättare när vi motionerar, av den anledningen att ämnesomsättingen får en extra skjuts genom den förbättrade blodcirkualtionen/genomblödningen.
Man mår bättre bevisligen, man håller sig lättare frisk, man blir faktiskt mer härdad på alla möjliga sätt.
Sedan är det väldigt viktigt att själv känna efter VAD och VILKEN motion som passar en. Gym i all ära, men är det verkligen den motion som passar en äldre aningen överviktig, något förslöad medelålders "tant eller farbror"? Nej säger jag, börja mjukt och kräv INTE för mycket av din kropp i början, jämför dig inte med de vältränade människor med perfekta kroppar du ser på de ställena, dit kommer du förmodligen aldrig att nå själv - både åldern och ditt tidigare levnadssätt säger det. Ta upp motionstanken utifrån dina egna förutsättningar, gå sedan vidare därifrån. Sätt upp olika delmål istället för att ha ett enda svårnått mål. Var realist men sluta aldrig att vara optimist.
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Jag gillar promenader ute i naturen! Visst funkar en promenad bland villorna i byn också, men kroppen får en helt annan träning ute i naturen, när den får jobba med det ojämna underlaget. Hela kroppen får jobba på ett helt annat sätt med att hålla balansen.
Gymmet gillar jag också. Men det gäller att hitta ett gym man trivs med… Alla är inte likadana. Framför allt är inte de som besöker gymmet likadana överallt! Jag har inte testat alla gymmen här i närheten, men det finns några att välja bland. Men jag vet att åtminstone en av dem är den som alla "trendkänsliga" skriver in sig på när de vill gymma. Där ska man ha de senaste trendiga kläderna och skorna. Där kan man träna efter de senaste trenderna. Där ska man vara snygg och välsminkad även efter en hård gympass!!! Nä, tvi vale! "Mitt" gym är det inte så på. De som kommer dit har väldigt varierande kläder på sig. Ingen bryr sig om dina kläder, så länge de inte stinker av gammal svett. Och skorna ska vara rena och inte sprida jord över hela gymmet. Vilket märke det är på dem är strunt samma. Om du är sminkad eller nyfriserad är din ensak. De flesta tar sminket och friserandet efteråt, om alls. Lättare, och varmare, att dra en varm och go mössa över hårburret när man ska hem.
Tyvärr har det inte blivit mycket träning för mig den senaste tiden… Det har varit allt för mycket värk i kroppen. Och värken har bara blivit värre när jag försökt träna. Hoppas det rättar till sig snart, för jag saknar framför allt promenaderna.
#3 håller med! vilken typ motion spelar jättestor roll! jag tror att anledningen till att det där med motion rinner ut i sanden för många är just att de väljer fel sort. det är så enormt många som börjar motionera men som slutar efter bara några veckor eller ett par månader trots att de vet att det är bra för dem.
nyckeln till att fortsätta med motionen är att hitta något man gillar. hittar man en motionsform som man tycker är kul, så att man ser fram emot att göra det, så är det inga problem att göra det till en vana men tycker man inte det är kul är det jättesvårt. då kommer man alltid medvetet eller omedvetet leta efter en ursäkt att hoppa över passet just idag. träningen kommer inte bli lika ofta och inte lika regelbunden och tillslut rinner det ut i sanden. det är få som har en så präktig självdiciplin att de lyckas komma iväg gång på gång trots att de innerst inne inte känner för det.
man måste prova sig fram och inte bara gå till gymmmet eller jogga bara för att det är det vanligaste. det finns massor av olika motionsformer. så måste man också komma ihåg att det går att byta motionsform om man inte tycker det är kul. byta är oändligt mycket bättre än att sluta helt.