Motion förebygger Alzheimer
Finns det något rörelseträning inte är bra för? 🙂
I en studie fann man att personer med begynnande glömska efter ett 12-veckors träningsprogram presterade bättre på minnestest och satte mindre hjärnkapacitet i arbete för att utföra samma uppgifter jämfört med utan träning.
Man hoppas nu också kunna förebygga Alzheimer för personer i riskgrupper genom motion.
http://neurosciencenews.com/neurology-alzheimers-exercise-mci-446/
Det som är bra för kroppen är också bra för hjärnan!☝️
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Japp! Rent logiskt kan man tänka sig att den ökade blodcirkulationen som man får automatiskt med motion, även ökar genomblödningen i hjärnan..👍
Tänk så klar i hjärnan jag ska vara då, som går ca 1 mil om dagen..☝️…dom dagarna man inte är stressad och lägger plånboken i kylskåpet..😟
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Tack för en bra länk! Jo det är klart att det är logiskt att man mår bättre i hela kroppen av att röra sig. Ännu ett skäl att inte fuska med motionen 😉

#1 Oj, går du så långt? Vad härligt!
Plånboken i kylskåpet? 😃 Bra ställe! Själv brukar jag alltid fnatta runt i sista stund och leta plånbok och bilnycklar, *suck*. Det lär å andra sidan inte vara något tecken på att hjärnan håller på att skrynkla ihop sig som ett russin. (Den kanske bara har viktigare saker för sig? 😇)

Motion ökar blodcirkulationen, stärker muskler, är bra för syreförsörjningen - allt som allt faktorer som är bra för hjärnan också. Och allt hör ihop - varför skulle INTE saker som är bra för kroppen vara bra för hjärnan? Och så är det trevligt…
Men det är också, inte minst viktigt, själva nervsystemet som utvecklas bättre med fysisk rörelse. Fler nervceller bildas och "mognar".
På köpet får man en bot för oro och ångest. Man fann i studie att fysisk aktivitet omorganiserar hjärnan så att dess svar på stress och ängslan blir svagare och inte överskuggar annan, normal, aktivitet.
http://well.blogs.nytimes.com/2013/07/03/how-exercise-can-calm-anxiety/

Vill man ytterligare öka chansen att behålla hjärnan i trim ända upp i hög ålder, får man sitta ner också - om man läser böcker!😎
Studien nedan visar att det är bra att läsa för att behålla minne och skärpa upp i hög ålder. TV-tittande ger inte alls, föga förvånande, den goda effekten.
Skriver man också är det bra praktik - man nöter in informationen så den sitter bättre och kopplar dessutom ihop med muskelminnet.
Så läs böcker, börja tidigt och fortsätt hela livet!👍

Undrar om det gäller ljudböcker också??? 🤔 min nya passion. så trevligt när någon läser för en innan man somnar, på bussen etc etc

#6 Exakt vad jag tänkte på, Ians!!
Det är ju stor skillnad att ta in via ögonen och öronen - vilket är det som avgör?
Studierna är gjorda på "vanlig" läsning via ögonen, men spelar det någon roll? Skulle vara roligt att veta….
Ljudböcker blir ju allt mer populära. Det låter trevligt som du beskriver….🙂Själv har jag inte fallit för dem riktigt, vill läsa "som vanligt" 😎

Antioxidanter kan också vara bra mot Alzheimer enligt en studie:
"A study from the University of Ulm suggests that people with mild dementia – an early sign ofAlzheimer's Disease – have significantly lower blood concentrations of vitamin C and beta-carotene than their healthy counterparts."

Förutom annat som är bra för att förebygga demenssjukdomar talar man också om maten, förstås. I det här fallet medelhavskost som man funnit är bättre än medicin!
"According to a number of leading British health experts, the much-praised diet is not only safer, but potentially more effective than the “dubious” drugs currently prescribed against conditions like Alzheimer’s disease"

Mer om Alzheimer!
En finsk studie föreslår att cyniska människor lättare drabbas av Alzheimer.
Att en positiv livsåskådning är bättre för hälsan än en irriterad och världsfrånvänd inställning, men hur och varför vet man inte riktigt. Inte heller känner man till hela bilden av det pussel som ger Alzheimers sjukdom.
Men tydligen är graden av cynism och livsinställning en faktor. Vad som sedan menas med cynism diskuteras inte närmare, men intressant är det, inte bara med tanke på Alzheimers.
Man kan också tänka sig det omvända, tror jag: Att predisposition för Alzheimer gör en mer irriterad och bitter…
http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/kan-cynism-kopplas-till-alzheimers

Eller så kan man tänka som så att, det gäller att tänka på vad man tänker! Dvs att man kanske kan stoppa Alzheimers med att tänka mer positivt 😉
Njae egentligen är det nog inte så, utan sanningen ligger mer åt att, man kan se en demens komma redan många år innan den bryter ut, eller är mätbar. Om man tänker efter så har man sett en gradvis förändring, men skyllt på diverse helt naturliga orsaker!
Det finns forskning som talar för att det tom går att spåra en demens 10 år tillbaka i tiden, skadorna finns där alltså redan innan man ser själva demensen. speciellt i fallet med Alzheimers som är en lurig sjukdom, då den drabbade själv känner av att något inte stämmer och kompenserar för sina tillkortakommanden länge innan någon annan märker det påtagligt. Oftast så är det detta som ger dessa humörsvängningar i ett senare stadium av sjukdomen, precis innan det blir uppenbart för omgivningen att det är något som är ordentligt fel.
Och med en start sträcka på 10 år , kan man exempelvis skylla på helt naturligt åldrande, som en förklaring till glömska etc
Stress tex ger Alzheimers liknande symtom, som i och för sig går tillbaka om man slutar stressa, dock ger det bestående skador om man inte gör något åt sin stressade livsföring utan bara kör på.
Hjärnan är en del av kroppen som vi vet mycket om, trots det inser vi att vi vet väldigt lite i slut änden. Det är ju kroppens huvudkontor, där alla reaktioner sker, automatiska, logiska och socialtbetingade , en del av kroppen som slits oerhört under en modern livstid.
Så det finns väldigt mycket att utforska när det gäller just hjärnan! Så än har vi nog inte facit i handen, när det gäller just Alzheimers, tyvärr.
För då hade det ju räckt med att medvetet tänka goda tankar, så hade risken minimerats!
Hjärnan är fascinerande faktiskt!