5-HTP
Någon som använt 5-HTP?
1. Hur funkar det? Blev ni hjälpta?
2. Hur hög dos tar man?
3. Tar man en "kur" eller man måste fortsätta jämt?
4. Var köper man det?
5. Biverkningar?

1. 5HTP är förstadiet till både serotonin och melatonin, dvs det hjälper till både med att höja humöret och att ge bättre sömn. Jag blev definitivt hjälpt av det.
2. Rekommenderad dos brukar vara 1-2 kapslar. I speciella fall och under överinseende av kompetens näringsterapeut kan man ibland ta högre dos men det är inget man bör laborera med själv.
3. Man kan antingen ta en kur eller så länge man behöver.
4. Finns att köpa i hälsokostbutiker på nätet.
5. 5HTP är inte beroendeframkallande och ger inga biverkningar om man behöver tillskott av 5 HTP och använder dem rätt.
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Jag har köpt lite på E-bay. Det är 200mg kapslar.
1. Om det funkar? Ja det tror jag. Jag tar en kapsel varje kväll innan jag lägger mig och känner mig inte deppig. Så kanske så funkar det.
2. Jag tar 200mg.
3. Jag tror att man ska ta det kontinuerligt.
4. E-bay. Vad jag vet så säljs det inte längre här i detta land.
5. Jag har inte märkt några. Man kan bli dåsig, men det gör ju inget om man ändå tänkt sova.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Här finns att köpa från Sverige:
http://naturprodukter.se/stress-somnbesvar/thorne-research-5-hydroxytryptophan-90-tabl/
/Sjöis

E-bay med lägre priser.
Dessa köpte jag:

Visst är det billigare att köpa från utlandet, jag ville bara tala om att det fortfarande går att få tag på i Sverige.
/Sjöis
Finns det ingen risk att kroppens egna tillverkning av seratonin/melatonin sätts ur spel om man tillför dessa utifrån under en längre tid?
(jag googlade lite och hamnade i en tråd på flaschback forum där de varnade för långtidsbehandling av 5-HTP pga denna orsak)

Det är kanske möjligt, man bör nog göra ett uppehåll ibland.

Det är inget jag har hört talas om. Jag tog 5 HTP kontinuerligt i flera år och hade sedan inga problem med att sluta.
/Sjöis

Är det något nytt ,har aldrig hört talas om förut. Kanske kan vara något för mej,jag tål inte dom vanliga antidepressiva medicinerna🤔
~ mayolica ~

Nej, det är inte nytt utan har funnits länge. 5 HTP är kroppens eget förstadie till serotonin och melatonin.
Vet du att även vitamin D3, omega 3 och MSM kan ge ordentlig antidepp-effekt i terapeutiska doser? Det kan också vara värt att prova. 🙂
/Sjöis
vad är MSM?
Jag httade en produkt nu men det var pulver som skulle blandas i vätska och det var för hår hud och naglar stod det.
Det är kanske fel produkt. Från bodystore
===
===
Opti MSM, 225 gram
Bättre Hälsa
Och jag hittade även
Bio-Silica MSM, 120 tabletter
Pharma Nord
Är det samma fast i tablettform?
Vilket märke är bäst.
Är det bra för humör välmående osv även fast det står mest hår hud naglar

Omega tre och D vitamin har jag provat och tycker mej ha märkt en liten skillnad. MSM märkte jag ingen effekt av.
~ mayolica ~

MSM är bra för hår och naglar också, så det är rätt produkt.
För att få bra effekt krävs det ofta terapeutiska doser som sagt, och bra kvalitet på tillskotten. Det man köper i livsmedelaffärer är sällan något att ha utan det ska vara de bra grejorna från hälsokost. Viktigt också att dra ner ordentligt på socker eftersom socker är en stark bidragande faktor till att förvärra depressioner.
/Sjöis
Nu har jag beställt 5-htp från länken som #3 skrev. Jag tordes inte beställa från utomlands. Det känns osäkrare men det kanske är jag som är nojig bara. Är rädd att få hem några andra konstiga piller om det är från nån oseriös.

Jag har aldrig haft problem med utlandsleverantörer.

#16 Jag håller med Farwuq , att jag beställt från utlandet olika saker och fått det jag beställt, så man behöver nog inte vara så orolig. Det finns dessutom omdömen om de olika leverantörerna där det står om de är säkra, de som inte sköter sig försvinner snabbt! En sak indrar jag, det står att man kan dela upp dosen på två till tre ggr/ dag, men som jag förstår det så tar de flesta EN dos på kvällen. Någon som prövat att ta även under dagen?

Hur 5-HTP uppför sig i kroppen är beroende av dagsljuset. Tar man det på kvällen bildas melatonin som gör att man sover gott och tar man det på morgonen/dagen så bildar kroppen istället serotonin som höjer humöret. Dessa två samverkar ju också så att man har lättare att bli på bättre humör om man sover gott och man sover bättre om man är på bättre humör.
/Sjöis

#19 Tack! Men måste fråga om du har några länkar som stödjer ditt svar?

Nix, jag har inga länkar, men googla gärna själv och läs på.
/Sjöis
alltså, om man både sover dåligt och också behöver bli mer uppåt på dagarna måste man ta en morgon och kväll då eller räcker det på kvällen ändå?
Jag undrar också om man nu inte skulle ha nån brist på dom där ämnena är det då farligt att ändå testa och ta tabletterna ett tag?

Jag har bara tagit det på kvällen. Om det är sövande vet jag inte d.f.a. jag tar även sömntabletter.
Men det har lite effekt mot ångest. Och man bör nog börja med 5-HTP innan man tar t.ex. SSRI. Själv vägrar jag SSRI, och min neurologi-doktor tycks ha accepterar det.
Dom har skrivit ut ssri men jag vägrar bli beroende av nåt och har inte ens hämtat ut det.
#23 har du testat att skippa sömntabletten och bara ta 5-htp? Funkade inte det?

Nä det har jag inte. Jag tar valeriana också, så det skulle nog inte bli fullt ut rättvist än då.
Det sägs att man vist kan sluta med SSRI, en kollega till mig hävdar att han slutade, men det var lång nertrappning.
Själv tar jag - för mina nervsmärtor - flera beroendeframkallande mediciner, och detta sedan flera år.

5-HTP är läkemedelsklassat i Sverie. I andra länder säljs det som ett receptfritt naturmedel.
Läs gärna Mia Lundins bok Kaos i kvinnohjärnan för mer information om bl a 5-HTP eller kolla på hennes hemsida.