Annons:
Etikettövrigt
Läst 384 ggr
Ians
8/25/14, 2:16 PM

Äldreomsorg

Ja eller vad man skall kalla det!

http://www.svt.se/nyheter/sverige/expert-15-000-gamla-riskerar-svalta-ihjal

Läs länken!

Bland annat så konstaterar man att undernäring inte alltid syns, pga att den undernärde är lite överviktig. Dvs övervikt är inte alls ett mått på hur vi tar upp näring, utan man kan alltså ha näringsbrist utan att det syns!

Problemet är att vi har en traditionell syn på mat i detta landet, och många gamla orkar inte äta mer än de gör vid varje måltid. 

Äter man frukost vid 9, lunch vid 12.30 och middag/ kvällsmat vid 17 eller 17.30. Lägg också till att man inte rör sig eller utför något arbete, kanske tom sover mellan endel av måltiderna, eller äter lugnande mediciner som gör en lite mer passiv. Nu skall vi inte ta diskussonen om de medicinerna, för en människa som har svår ångest skall naturligtvis få hjälp med den.

Man orkar helt enkelt inte äta speciellt mycket mer. 

Vi har på vårt boende fått som uppgift att ge dem som är vakna lite extra under natten….Men vem är vaken när man fått sömntabletter att sova på?

Och vi väcker inte folk mitt i deras goaste sömn för att servera nyponsoppa tex! Bara tanken på det låter ju helt befängd!

Så sättet att se på måltider borde ses över. Dels så skulle man servera mindre portioner och oftare istället! Samt se över nutritionen för varje individ.

Svaret är inte att servera mat på nätterna utan att se till att få en bättre fördelning av intaget under dagtid, helt enkelt öka spannet på dagens timmar genom en omfördelning personalmässigt,  Från kl 09 till 19 till ex 07 till 20, och göra det möjligt för de boende att ens orka äta tillräckligt  och kanske även ett lite snacks innan kl 24.

Kanske servera frukosten redan vid 07, då förutsätter det att man har dagpersonal som börjar tidigare och att man kanske ser äver rutiner som duschning etc och sköter det efter frukost. Varför skall alla vara klädda till frukost tex? Själv äter jag gärna frukost i pyjamas!

Och varför skall dag och natt personal avlösa varandra? Kanske en överlappning istället!

Har man frukost redan klockan 7 så hinner man med ett mellanmål innan lunch! Och drar man ner på portionerna så att det finns möjlighet att äta något mer på eftermiddagen så får man in även ett mellanmål där.

Och låt säga att några i dagpersonalen slutar först kl 22 då kan man senare lägga kvällsmaten till klockan 19 och några mackor till dem som vill ha mer innan klockan 24.

För dem som man vet inte äter nattmacka så kan man tex ha näringsdrycker hemma gjorda eller köpta. Med ordentligt med näring i inte bara kalorier. 

Dessutom tänker jag på dem som bor hemma som sitter där med sin smaklösa oftast inte ens utseendemässigt aptitliga, mikrouppskrämda mat i en plast låda, och äter ensamma, gemenskap har man sett att det ökar intaget av maten.

Så:

En omfördelning av personalen, till tider som bättre passar verksamheternas krav, och inte är traditionella sjukhustider.

Mindre portioner.

mellanmål

Nutritions utredning på individ nivå, där ingår även översyn av mediciner, och dess inverkan på näringsupptaget.

Förstärkning med näringstäta drycker, obs ej kaloritäta drycker , utan just näring i form av vitaminer och mineraler! För dem som har svårt att äta tillräckligt. Är man gammal och sjuk och dessutom begåvad med ett par illasittande löständer, så orkar man inte tugga sallader och frukt i den utsträckning som man behöver för att få i sig någon form av näring som är något att tala om.

Mat som lagas så nära brukarna som möjligt, inte mat som skickas länga vägar, eller serveras från frysen in i en mikro och till bordet. Där förlorar man mycket näring.

Mat skall ätas i gemenskap!

Detta är inga nyheter redan för 10 år sedan läste jag rapporter från USA där forskare konstaterade att 90% av dem som bodde på hem, hade brist på vitaminer och mineraler. Sedan har det inte hänt någonting alls. Man har bara konstaterat att så är det!

Dags att ställa krav på äldreomsorgen kanske?! Om inte annat så hamnar man där förr eller senare 😉själv!

Jag kan konstatera med den lilla kunskap jag har i nutrition, att många problem som våra gamla har skulle kunna lösas ganska lätt med mer näring!

Man kan ju undra varför de piggar på sig när de får dropp, om det inte gått allt för långt! Jo för att då får de näring och har möjlighet att må så bra de kan må, trots sjukdomar etc

Annons:
Tuva-Lena
8/26/14, 9:50 AM
#1

Du har helt rätt Ians, men det man vill framhålla i inslaget är vad undernäringen beror på:  Det vill säga Underbemanning - ett annat "under.." om man säger.

Personaltätheten är för dålig på kvällarna och då kan man inte ge de äldre samma uppmärksamhet som under dagen, eller upptäcka deras behov på samma sätt. Detsamma gäller aktiviteter; hade man tillräckligt med personal som kunde aktivera de äldre, så skulle de naturligvis ha bättre matlust när maten serveras. De skulle också kunna säga till på kvällen, bara det fanns någon ledig personal som hörde dem. men oftast är personalen upptagen med annat och andras behov.

Det här är inget som de anställda kan påverka, det handlar om för knappa resurser till äldrevården. Jag förstår att alla, åtminstone de flesta, anställda vill att de äldre ska må bra, men det går inte att påverka så mycket när resurserna är för knappa. Därför vill jag ge större resurser till äldrevården! Det är trots allt människor som har betalat skatt i hela sitt liv, för att de den dagen de behöver skall kunna lita på att samhället betalar tillbaka lite av det de har satsat under hela sitt liv i välfärden.

Jag tycker att det är DÅLIGT att människor inte skall kunna lita på att de skall kunna känna trygghet, den dagen de behöver utnyttja den allmänna servicen!

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Magi-cat
8/27/14, 8:20 AM
#2

Ja, usch, det är inte klokt…Nämns ens något om detta i valet? Den ofta lågavlönade personalen som sliter hårt i jakten på minuterna, de gamla som inte har någon stark röst själva? Vem talar för dem?

Problemet är pengarna, och att samhället lämnat över vården av de mest hjälplösa till riskkapitalbolag som bara ser pengar och som för över vinsterna till utlandet.

Det räcker inte att bara ge mer pengar till vården. Pengarna måste gå till rätt ändamål, till de gamla, inte till vinster åt riskkapitalbolagen! Pengar finns, men de ska styras rätt!

Artikel i Expressen om stress, press och hetsjakt:

http://www.expressen.se/nyheter/stress-press-och-hetsjakt-pa-pengar/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: