Annons:
Etiketthuskurer
Läst 3142 ggr
gummimamma
2014-08-28 18:05

Förkyld i flera månader

Jag har en vän som varit förkyld i många månader. Den ene förkylningen med feber, snuva, hosta, halsont mm avlöser den andre. Hon hinner precis vara frisk ett par dagar och sedan blir hon sjuk igen. Tips på vad hon kan göra för att stärka sin immunförsvar?

Annons:
shigne
2014-08-29 10:14
#1

Det beror väl på vad din vän har gjort redan?

Sommar och förkylning brukar vara ett gissel!

Ians
2014-08-29 12:02
#2

Håller med Shigne! Sedan beror det på om det finns en underliggande allergi tex. Det triggar förkylningarna!

Har en make som har allergi i botten och som ofta är förkyld, de perioder då det han är allergisk mot är extra aktivt.

gummimamma
2014-08-29 15:11
#3

Jag vet inte exakt allt hon har gjort för att slippa förkylningar. Men hon säger att allt började egentligen för 2 år sedan när hon blev gravid. Efter det har hon varit nästan ständigt förkyld med några korta perioder då hon mått bra.

shigne
2014-08-29 15:51
#4

Det låter som om hon kanske inte ska experimentera allt för mycket, utan kolla upp ordentligt! 2 år låter väldigt mycket tycker jag!

Näring
2014-08-29 22:08
#5

Ät mindre socker, godis, skräpmat, läsk o.s.v.

Tar hon D-vitamintillskott?

Volito
2014-08-31 08:20
#6

Kan vara allergi men i grund och botten kroppen skriker efter rensning. Man måste få bort allt slem som samlats i kroppen och inte tillföra mat som bildar massor av nytt (allt vad har med mjöl och mejeri att göra i första hand!) och socker, som skrevs innan.

Annons:
Ians
2014-08-31 13:19
#7

Håller med det som skrivits innan. Hur har vi det med näsdroppar ? Många blir beroende av dem ex vid en graviditet, det gör att de går runt och är ständigt förkylda.

Hur mår hon psykiskt? Inte allt som manifesterar sig fysiskt är fysiskt, utan sitter i själen. Inte helt ovanligt att man får en förlossnings depression, som man går runt med länge.

Men man kan konstatera att något hände fysiskt eller psykiskt just vid graviditeten/förlossningen, inte helt ovanligt är det att man triggar igång autoimmuna sjukdomar som ligger och lurar, allergier, etc just vid "trauman" som kroppen upplever, och en förlossning kan vara ett sådant tillfälle. 

Varmt citronvatten på morgonen detoxar kroppen och ger en bra start på morgonen.

Icke att förglömma kanel och honungs kuren.

Bikarbonat kuren är bra för att göra kroppen mer basisk, för en försurning av kroppen i form av socker , kolhydrater etc  sliter på immunförsvaret. Så en kost omläggning med mer grönsaker och frukt, basiskt citronvatten på morgonen skulle kunna göra susen.

Volito
2014-08-31 15:51
#8

Kan bara nämna att jag var ständigt förkyld på vintrarna 3-5 x . Från och med den tiden när slutade med allt utom grönsaker, frukt, nötter, frö och oljor i icke lagat format - har inte varit förkyld i 3 år nu… I övergångsperioden bra hjälpte kolloidal silver…

gummimamma
2014-09-02 06:16
#9

Tack för tipsen. Ska prata med min vän…

tarotlasse
2014-09-04 13:46
#10

Har man gått så länge med förkylningsproblem och provat olika metoder.

Så ska man absolut söka läkare för sina problem.

Jag vet sedan tidigare att väldigt många sjukdomar och förkylningar  kan härstamma från magen och en obalans i bakterie floran i magen. 

Jag gick väldigt länge efter en lunginflammation utan att bli riktigt frisk och fick då veta av en läkare att när man får en sådan stark antibiotikakur som jag då fick.

Så kan  det i bland skapa en obalans i bakteriefloran i magen och han rekomenderade hälsokost preparatet Probi för att återställa balansen. 

Efter det så försvann både mina magproblem och mina förkylningsbesvär. 

Men framför allt bör din vän besöka en läkare för att utesluta att det rör sig om ngn annan typ av sjukdom som påverkar imunförsvaret. 

För hittar man inte grundproblemet så kan man exprimentera i alla evighet innan man hittar rätt och blir bra.

Jag gick i 6 månader med mina besvär och mina experiment  innan jag pratade med vårdcentralen och läkaren om vad jag provat och de tog en massa prover. De rekommenderade  då detta hälsokost preparat. 

Vilket hjälpte mig att bli frisk igen. 

Lasse

Upp till toppen
Annons: