Annons:
Etikettrecept
Läst 1312 ggr
tarotlasse
2014-09-16 09:31

Ta en kopp kaffe innan tuppluren

Det har ju länge varit känt att koffein är en garnterad sömn förstörare för det flesta .

Nu visar en vetenskaplig studie gjord av David Dinges vid Universitety of Pennsylvania.

Att koffeinet kan effektisera en tupplur mitt på dagen.

När man dricker kaffet så aktiverar det substansen adenosin en sorts dåsighetsmolekyl i hjärnan omedelbart.

Koffeinets uppiggande verkan börjar först bli effektivt efter 30 min.

Så om man tar en tupplur mitt på dagen så dricker man en kopp kaffe precis innan så blir de första 20 minuternas sömn avsevärt effektivare.

När det är dags att vanka efter 30 minuter så börjar koffeinets  uppiggande verkan  gå igång  så vid en tupplur kan man med fördel dra nytta av koffeinets fördelar. Dock visar studierna att koffeinet stör längre sömnperioder så det är inte lämpligt att dricka   sitt kaffe innan sin nattsömn.

Undantag finns även där av medicinska orsaker  där kan koffeinet hjälpa vissa personer med specifika sömnstörnings diagnoser att sova men de är inte så vanligt.

Lasse

Annons:
Ians
2014-09-16 11:39
#1

Det är också känt att ålder har en viss betydelse där. Äldre personer kan ha en omvänd effekt av koffeinet, det gäller även mediciner som fungerar lite annorlunda på äldre system/kroppar än på dem de är utprovade på. Företrädesvis yngre män.

Men då är jag inte dum i huvudet då jag tycker att jag blir trött när jag dricker kaffe och inte så pigg som det sägs att man skall bli!!!

Min mor har i alla år sovit bättre när hon tar en kopp kaffe precis innan hon går och lägger sig, hon med. Vilket många tycker är knepigt, men då finns det en förklaring till det också.

En kollega , som hoppar in då och då på natt passet, påstår att om hon tar en kopp kaffe innan hon går o lägger sig så är hon piggare när hon vaknar och inte så "däven" som man kan bli när man sover på udda tider. däremot så passar jag mig för att dricka kaffe innan jag går från jobbet, för då somnar jag inte när jag kommer hem, men det kan ju bero på att jag har ca 1 timmes resväg hem.

Bra information Lasse som förklarar lite varför vi känner som vi gör!

obstitant
2014-09-16 12:34
#2

Intressant! Det har hänt mig flera gånger att jag har känt mig lite trött på eftermiddagen och funderat på att ta en tupplur, så bestämmer jag mig för att ta en kopp kaffe istället - och istället för att bli pigg blir jag jättesömnig, lägger mig och sover en stund, och är sen mycket piggare! Kul att det kanske finns en förklaring.

Upp till toppen
Annons: