Annons:
Etikettövrigt
Läst 5377 ggr
Magi-cat
2014-04-28 13:28

Den giftiga frukten

9 av 10 ickeekologiska frukter innehåller bekämpningsmedel! Värst är vindruvor och det räcker inte att skölja dem…

Det är inte några harmlösa ämnen heller, utan hormonstörande och cancerogena. Hur påverkar de barnen, kan man ju fråga sig…

Frukt och grönt ska man äta mycket av sägs det, för att må bra. Men om våra må-bra-frukter, maten som ska hållas oss friska och sunda, innehåller gift?? Då sitter man i en rävsax.

Det måste göras någonting åt det här, vi kan inte hållas på och sätta i oss gift!

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fruktkorgens-varstingar_3503462.svd?sidan=8


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Geru
2014-04-28 13:39
#1

Frågan är ju lite i vilken mängd dom förekommer, och sen hur stor mängd det måste vara för att vara skadligt. Annars har man ju både kvicksilver och annat kul i kroppen:p

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Wony
2014-04-28 13:41
#2

Viktigt att det kommer fram, så att folk blir mer och mer medvetna. Själv försöker jag köpa så mycket jag kan från svenska odlingar, dock är det svårt att hitta alla sorters frukt då. Kan jag, köper jag ekologiskt. Det är inte alltid det är så bra sortiment på lokala affären, så man får liksom ta det som finns…

Magi-cat
2014-04-28 14:28
#3

Livsmedelsverket säger givetvis att halterna är väldigt låga och att det inte är någon risk att äta frukten. Men har man verkligen tagit i beaktande den sammanlagda effekten av alla hormonstörande ämnen vi får i oss? Och hur känsliga barn är?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ians
2014-04-28 18:38
#4

Jag tror att det är viktigt att välja ekologiskt odlat. Men butikerna har svårt att sälja dessa frukter då ex äpplena har naturliga fläckar etc och det ratar de moderna konsumenterna. Där står då handlaren med en massa frukt som ingen vill ha, och väljer då att sälja, de kraftigt besprutade sorterna, som konsumenterna vill ha, av ekonomiska skäl! Så där binder vi ris åt egen rygg!

Vi äter hellre blanka fina frukter, lika stora, utan en enda fläck…..med gifter från besprutning och vaxer för att göra dem blanka!

De som har egna träd förstår vad jag pratar om, inte ser äpplena ut så, på de träden, som dem vi köper i affären, eller hur?

Då finns det nog en anledning till att de gör det, eller hur?

Geru
2014-04-28 19:24
#5

#4 Inte bara det, odlingarna ger mindre i och med att saker blir förstört. 

Att äpplena i affären inte ser likadana ut är mest för att det inte är samma sort…

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

tarotlasse
2014-04-28 21:42
#6

Det jävliga är att i alla fall när det gäller vindruvorna så har det visat sig vara lika mycket gift i de ekologiska druvorna.

Läste en artikel för ett par år sedan var kommer jag inte i håg men där kunde man läsa att druvorna och även de ekologiska vinerna innehöll lika mycket gifter som de som inte var ekologiskt odlade . 

De som odlade ekologiskt förklarade detta med. Även om de inte använder gifter i sin odling så gör grannarna det. 

Så dels under flygbesprutning och dels genom bevattningen  så sprids gifterna även till grannarnas druvor som inte använder gifterna.

Så tyvärr är det lika mycket gifter i det ekologiska druvorna.

Bara för att det är ekologiskt odlat så behöver inte  det betyda att det är giftfritt. 

Betyder bara att just den odlaren inte använder bekämpningsmedel. 

Det är vad jag vet enbart ett område i Italien där ett helt distrikt och alla odlare i distriktet  beslutat att odla ekologiskt o där man kan få någorlunda giftfria druvor och viner.    

Det går inte heller att förglömma det enorma fusk som sker med just ekologiskt odlade grödor. 

Enligt EU kommissionens rapport om matfusket som publicerades i december månad där låg tyvärr  de ekologiska varorna på 3e plats bland det livsmedel som det fuskades mest med i Europa. 

Lasse

Annons:
Magi-cat
2014-04-28 21:54
#7

Men - man måste göra någonting

Frågar man efter giftfritt/ekologiskt/närodlat ökar efterfrågan. Vi måste tala om att det är vad vi vill ha, annars blir det aldrig någon skillnad!

Vi kan ju hoppa över vindruvor över huvud taget, det kan man vara utan. Synd bara om de odlare som försöker klara sig utan gift….

Fusk är överallt, men genom att ge upp och säga att ingenting spelar någon roll så visar vi ju inte heller vad vi vill ha!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarotlasse
2014-04-28 22:33
#8

#7

Jo jag håller med dig och tyvärr gäller inte detta bara druvor utan även andra frukter där  den ekologiska odlarens frukt även får gift i sig på grund av grannarnas  besprutning.

Så att säga att man slipper dessa gifter genom att äta ekologiskt är en ända stor lögn tyvärr. 

Jag köpte både frukt, grönsaker, kött o ägg av vår granne som brann för ekologiskt. 

Tyvärr visade det sig att vårt område  i utkanten av södra Helsingborg var det område i hela Sverige som hade det högsta halterna av tungmetaller och gifter i marken och i det vi odlade i hela Sverige.

För både kopparverket, Rexolin, Kemira och Allers tryckeri släppte ut enorma mängder tungmetaller och gifter som hamnade på våra tomter och denna bondes ekologiska odling

Så varken bonden som jag litade fullständigt på eller mina egna odlade grönsaker örter o frukt var giftfria även om jag inte besprutade med ngt annat en grönsåpa i min trädgård.   

Så länge man kan tjäna enorma pengar på att fuska och de ekologiska varorna är så mycket dyrare så rör det sig om enorma belopp. 

Eller som Aurvedan från Kina där användarna blev svårt blyförgiftade och ett 20 tal fick så svåra skador och fick läggas in på sjukhus  för att växterna växte på indstrimarker där det  tidigare odlats Blybatterier.

Det fuskade inte men de hade inte kunskapen om vad som redan fanns i marken.

Sedan kommer vi till det enorma fusket utöver detta  

Vid stick kontroller av frukt och grönsaker från Italien visade det sig att 70%  av de  redovisade ekologiska varorna som lämnade Italien inte var ekologiskt odlade och är troligtvis likartat i övriga länder- 

Sedan tillkommer grossister och butiker som i användare länderna som också gärna tjänar en slant. 

Så tyvärr är det bara ett minimum av det ekologiska varorna som säljs i butikerna som verkligen är ekologiskt odlade.

Så helt ärligt förr köpte jag ekologiska produkter även om det var dyrare i dag med en halv sjukskrivning och ett halvt aktivitetes bidrag Där jag lever på existensminimum  så skulle jag aldrig få för mig att köpa ekologiska varor längre dels får jag tyvärr lika mycket skit i mig men till 30% dyrare pris det blir många tusenlappar till en rad grossister som asgarvar för att jag är så jäkla naiv och gör deras plånböcker tjockare.

Inte fan hjälper det miljön det kommer alltid fuska på det ena eller andra sättet. men lika mycket gift lär vi ändå ha i den ekologiskt odlade maten.

Mitt krav att inte ngt som säljs som ekologiskt ska få innehålla gift oavsett om grannaen besprurtar eller inte är det inte giftfritt sska det inte heller få säljas som ekologiskt.

Annars kommer vi aldrig någonsin kunna förändra detta. 

Lasse

Magi-cat
2014-04-29 06:53
#9

Lasse, hinner inte besvara hela ditt långa inlägg nu, men:

Mitt krav att inte ngt som säljs som ekologiskt ska få innehålla gift oavsett om grannaen besprurtar eller inte är det inte giftfritt sska det inte heller få säljas som ekologiskt.

Kravet på säkerhetsavstånd finns för svensk odling, Jag ska leta reda på det senare.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ians
2014-04-29 07:43
#10

Lite känns det som att vi borde ge upp bara när man läser dina inlägg Lasse. Äta det som bjuds och låta oss luras…

Eller så kan vi börja ställa krav som konsumenter, handlarna Vill ju trots allt sälja, det är det de lever på….och vi vill äta juste mat!

Problemet ligger i att de flesta inte bryr sig, eller har gett upp! Eller vägrar att köpa äpplen tex som har en enda liten fläck, eller inte är lika stora, eller inte glänser av vaxer!

Vi har vant oss vid att så skall äpplena se ut, punkt slut! Gurkor SKA vara raka och se likadana ut i disken, annars så ratar vi dem! vilket gör att det inte är ekonomiskt "fruktbart" för handlarna att ta in annat än just det!

Visst det finns rester av skit i jorden, och vi har smutsat ner så det är näst intill omöjligt att odla helt giftfritt! MEN vi behöver då sannerligen inte lägga till mer skit än nödvändigt. Kräver konsumenterna varor som det inte fuskas med så kommer det att produceras varor som är så rena det går att få, och även grannodlarna kommer att gå över till giftfria odlingar, för de vill inte stå där med sina skinande äpplen och raka gurkor som ingen vill ha . Då har vi nått en bit på vägen!

Det är kanske dags också att inse att vi inte kan ha all frukt i disken året runt utan att betala ett högt pris för dem, hälsomässigt och miljömässigt. Äta mer säsongsbundet istället, vilket betyder mer närproducerat!

Låter det helt otroligt korkat eller idealistiskt? Kanske Men det är kanske dags att vända åter till verkligheten, och inse att vi faktiskt HAR en stor makt som konsumenter!

Wony
2014-04-29 07:57
#11

#10 Håller med dig där! Om konsumenterna inte bryr sig, kommer vi aldrig att kunna förändra något.

tarotlasse
2014-04-29 18:06
#12

#9

Vad spelar det för roll om det finns ett säkerhets avstånd som någon parlamentariker bestämt. 

Om det ändå finns gifter och bekämpningsmedel i grödan. 

Jag tycker personligen att köper man en ekologisk vara så ska man kunna kräva att den är fri från gifter och bekämpningsmedel.

Har ingen betydelse om odlaren själv inte använder gifter eller bekämpningsmedel.  

Har odlaren sin odling på en gammal industri mark, använder en förorenad vatten källa eller en tidigare ägare grävt ner gift tunnor på marken som inte odlaren själv känner till. 

Som min granne som brann för ekologisk odling men den kemiska industrin 5 - 10 km i från odlingen förorenade marken han odlade och hade sina djur på. 

Så får den nuvarande odlaren kalla sig hur ekologisk den vill för är ju själva varan som säljs som ska vara giftfri tycker jag personligen. 

Kontrollera varan som levereras i stället för att kolla  upp odlaren och kräva en massa avgifter för  tillstånd osv för att kunna köpa sig till  att få kalla sin odling ekologisk. 

Tycker det är den stora bristen i lagstiftningen om ekologiska varor. 

För vad spelar det för roll  om varan är ekologiskt odlad om varan ändå innehåller gifter och bekämpningsmedel.

Lasse

tarotlasse
2014-04-29 21:42
#13

#10 

Nej vi ska absolut inte ge upp kravet på ekologisk odlad mat  men nuvarande lagstiftning och regler om ekologiskt odlade produkter så är det faktiskt skit samma. 

För det är beklagligt men skrattretande hur naiva och lurade vi blir i dag. 

Butiken och grossisterna ja visst  lyssnar man  på vad vi efterfrågar och vad gör man packar om varorna så vi får mer ekologiskt i butiken och  man tjänar mer. 

För det säljs så mycket mer ekologiskt i butikerna en vad som odlas.

Så att vi konsumenter önskar mer ekologiskt betyder inte att det blir mer ekologiska varor i butiken. 

När regelverket ser till odlaren och på sättet det odlas på och inte på själva produkten. 

Att det går att köpa ett intyg på ekologisk odling för det är stora kostnader för att få ett tillstånd för detta. 

En skärpt lagstiftning på att  själva produkten är fri från gifter och bekämpningsmedel är väl det minsta vi kan kräva.

Vad spelar det för roll om bonden i Fukushima odlar ekologiskt när marken är förorenat av radioaktivt avfall. 

Så länge vi inte sätter krav på att produkten är giftfritt utan bara på att odlaren inte använder gifter i sitt arbete så är ju ekologiskt rena skämtet tyvärr. 

Så därför jag personligen inte betalar mer för en ekologisk produkt i dag för en lapp om ekologiskt säger inget om en giftfri produkt med dagens regler. 

Om ett mejeri köper in 10% av sin  produktion av ekologiska bönder och sedan i processen blandar alltihop så är det samma mjölk i förpackningen som det står ekologiskt på som den vanliga mjölken. men 10% får man sälja som ekologisk även om det inte är just den ekologiska mjölken i  just den förpackningen. 

Nej så vill inte jag ha det i alla fall.  

Jag är inte emot ekologisk odling tvärtom men  jag är fruktansvärt kritisk till det nuvarande regelsystem och fusket inom ekologiska produkter. 

Reglerna kan vi påverka genom påtryckningar på myndigheter och beslutsfattare om skarpare regler och hårdare straff för fusk .

Fusket ja det kan vi aldrig påverka som konsument för det är inget vi kan se eller avgöra i butiken vad som är vad.

Lasse

Annons:
Magi-cat
2014-04-29 21:54
#14

Jag vägrar att tro att det är så nattsvart som jag uppfattar att du målar upp, Lasse! Om det är det så är det ju bara att ge upp och det kan vi inte!

Jag vet de som har hönsgårdar och som månar om sina höns som om de vore praktiskt taget familjemedlemmar, odlar bär och grönsaker på det allra omsorgsfullaste sätt och vis - och som sakta men säkert fått efterfrågan på sina produkter och säljer dem även i vanliga affärer!

Vi har Mats-Eric Nilsson, Hemlige Kocken, som ger ut böcker och sprider kunskap via föredrag. Många har fått upp ögonen för matfusket och vill ha riktig, äkta mat, inte färgat matsurrogat!

Efterfrågan och opinion är det som gör skillnad. Handeln är känslig för vad konsumenten frågar efter. 

Sedan är inte allt helt svart eller vitt, klart man ska hålla upp ögonen för allt fusk. Sätt gärna krav på politiker också. Men vi kan inte bara gnälla på allt dåligt, utan måste framför allt framhålla det som är bra, som föredöme och för att visa att det går!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-04-29 21:59
#15

Några av fördelarna med ekologisk odling i länken. Inte minst viktigt är att det ger fler blommande växter, blommande ogräs - just det som behövs för att hjälpa bina som riskerar ta slut, vilket skulle få svåröverskådliga följder.

http://www.krav.se/vilka-ar-miljofordelarna-med-ekologisk-odling


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-04-29 22:01
#16

Från livsmedelsverket om ekologisk mat:

http://www.slv.se/grupp1/Markning-av-mat/Ekologisk-mat/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ians
2014-04-29 22:04
#17

Förstår bättre vad du menar nu Lasse,

Och exakt vi måste påverka både som konsumenter i butik Och på politisk nivå! Där håller jag fullständigt med dig! Men det är värt att kämpa för, inte lägga sig platt och bara acceptera, som jag uppfattde ditt inlägg innan.

Låt oss se till att påverka och tvinga fram lagar som ger oss konsumenter en bättre trygghet och insikt, att det som står på förpackningen är det vi köper och inte skit till ett hutlöst pris!

Vi måste agera och inte resignera! Det var min tanke 😉

tarotlasse
2014-04-29 22:27
#18

#14 

Ja du såg Du programmet uppdrag granskning nu innan påsk om där det tog upp detta med frigående höns ekologiska ägg mm 

Om hur många miljoner ägg som såldes felmärkta bara under påsken. 

Det är totalt omöjligt att så få  godkända ekologiska hönsfaramrare  i Sverige kan producera så mycket ägg och då ta ca 1 kr mer per ägg för detta så det med höns och ägg är tyvärr ett ruggigt exempel på Ekologiska produkter tyvärr. 

Vi kan inte acceptera detta längre det  krävs riktigt hårda tag. 

Nu menar jag inte att vi ska spränga bilarna med ägg i luften eller släppa de frigånde hönsen fria ur sina burar och plocka fjädrarna från kycklorna så de fryser i hjäl som man målade minkarna som  man målade pälsen på och sedan förstörde underhudsfettet så de avled transporterna det löser inte ett skit bara försämrar sirutationen. MEN FÖR FAN KÖP INTE  DESSA EKOLOGISKA ÄGG SOM INTE HAR HAFT EN NÄRHET AV EN  EKOLOGISK ODLING ATT GÖRA MEN KOSTAR ÄNDÅ 1 KRONA MER EN FÖR DEN ANDRA HÖNAN SOM TRÄNGDES I SAMMA BUR.

Tycker du det helt ärligt att den ekologiska odlingen sker på detta sätt. 

Enligt mig är det rent förjävligt att det går till på detta sätt. 

Men vi kan absolut inte bli  som vegana aktivster och döda alla dessa djur som värper dessa fusk ägg. 

Lasse

Magi-cat
2014-04-30 07:47
#19

Några fördelar med KRAV:

- mindre bekämpningsmedel som ytterligare rubbar balansen i det ekologiska systemet

- ekologisk mångfald gynnas. Ekologisk odling har många fler blommor som dels är rödlistade, dels gynnar pollinerande insekter. (som står under hot.)

- fler insekter och fåglar. Sånglärkan är vanligare vid ekologiska odlingar.

- KRAV-bonden använder inte GMO

- mindre utsläpp av växthusgaser

- ekologisk odling gynnar jordens bördighet, mullhalt, maskar och småkryp

http://www.krav.se/darfor-ar-ekologisk-mat-battre-miljon


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-04-30 07:50
#20

Det finns säkert mycket att kritisera med ekologiskt, mer att utveckla och förbättra, absolut! Men ändå är det den enda vägen att gå.

Här är Naturskyddsföreningens syn på åtta myter om ekologiskt:

http://www.naturskyddsforeningen.se/vad-vi-gor/jordbruk/eko/8-satt-att-doda-myter-om-ekologiskt


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2014-04-30 08:10
#21

Lite fakta och forskning om den ekologiska maten i länken nedan.

Bl.a. nämns:

"Livsmedelsverket genomför kontinuerligt kontroller avseende bekämpningsmedelsrester. År 2006 togs 27 prover av färska ekologiska grönsaker och frukter. I dessa påträffades inga mätbara resthalter av de undersökta bekämpningsmedlen. Detta ska jämföras med samtliga prov av färska grönsaker och frukter som togs år 2006 (1120 prov) och som innefattade både ekologiska och konventionella livsmedel. Här påträffades bekämpningsmedelsrester i 65 % av proverna. I drygt 5% av dessa prover överskreds dessutom gällande gränsvärden för bekämpningsmedel. De årliga undersökningarna visar att rester av konventionella bekämpningsmedel generellt påträffas i lägre grad i produkter som producerats i Sverige än de som odlats i EU eller som importerats."

http://www.ekokassen.se/neweko/fakta.php


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tuva-Lena
2014-04-30 09:10
#22

Ett bra exempel på konsumentmakt är det KRAV-kött som kommer allt mer, med lokala gårdsslakterier, där man i första hand ser till djurens bästa, men också till att köttet skall vara nyttigt för oss konsumenter - utan antibiotika bl a. Så inte ska vi ge opp! Ett annat bra exempel är kravet på frigående höns som nu både Coop och Willy's har anammat!

Visst kan vi påverka! Det kan ta tid men det räcker med att en varukedja börjar så brukar det andra se sig tvungna att följa efter - miljö-och djurtänk har blivit ett försäljningsargument! Tummen upp Så kan det också bli för frukt och grönt och jag håller med dig Ians, vi behöver INTE ha "färsk" frukt av alla sorter året runt! När jag var barn längtade man efter apelsinerna som kom på senvintern och tomater fanns inte heller att köpa mitt i vintern, jo det fanns några bortglömda stackare i disken som hade sett bättre dagar men som ingen ville köpa..

Problemet med oss bortskämda konsumenter numera, är att vi handlar med ögat och inte med hjärnan..

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Ians
2014-04-30 09:11
#23

Å vad gott att titta in i denna tråden nu på morgonen, man får liksom hopp om livet och mänskligheten Magi-Cat! Tusen tack!

Men vi måste fortsätta att som konsumenter och medborgare att påverka både med det vi handlar och politiskt. Vill vi inte köpa skit, så skall det inte löna sig att sälja skit till oss!

Och står det ekologiskt så skall det vara ekologiskt! Inte bara något som packats om i andra påsar!

tarotlasse
2014-04-30 16:01
#24

Det är många vackra ord men verkligheten ser  så annorlunda ut tyvärr.

Jag bor ju i en hamn stad  där det  mesta av frukt o grönt kommer till Sverige och vi har otaliga frukt och grönt importörer här i stan. 

En av mina vänner har en grossist firma som levererat frukt o grönt till hela Sverige och jag har en klient som jag regelbundet ger alternativ behandlingar till som arbetar för  en av Sveriges största importörer av  frukt o grönt. 

Det berättar båda om det enorma fusket när det gäller frukt o grönt. 

Bananer t.ex så är det ingen som längre köper in ekologiska bananer 

Det håller inte helt enkelt de får kassera ca 90% av en leverans för de är ruttna och överjästa efter båt transporten och en ren ekonomisk förlust att köpa in ekologiska bananer. 

Men handeln kräver att ekologiska bananer ska levereras så man levererar ekologiska bananer även om de inte köper in några ekologiska bananer . 

Är bara flygfrakt som fungerar men få som transporterar bananer med flygtransport. 

Den personen jag ger regelbundna alternativbehandlingar till berättar att han under de senaste 2 åren aldrig tagit emot och lossat en enda transport med ekologiska bananer men att att han varje vecka lastar lastbilar som levererar varor till livsmedelsbutiker i hela landet med ekologiska bananer. 

Han säger att han visserligen bara lossar och lastar transporterna men han är inte dum i huvudet för att begripa att tar man inte emot några ekologiska bananer så kan man ju inte rimligtvis leverera dessa ekologiska bananer. 

Det är så påtagligt just med bananerna men han säger att han upplever att han även levererar mer ekologisk frukt en vad han tar emot även när det gäller andra frukter. 

Min bekant som tidigare drev en import o grossist firma för frukt o grönt sa att det sker ett enormt fusk och det är stora pengar det rör sig om sedan vill inte personen närmare gå in på detaljerna. 

Men sa att inte bara  är grossisterna som fuskar utan att de levererade frukt till torghandlarna som inte köpte in några som helst ekologiska frukt o grönsaker men de sålde däremot ekologiskt odlade frukter o grönsaker i sina stånd på torget. 

Det går inte i hop så skärpta lagar straff och kontroller krävs innan jag personligen betalar tusentals kronor om året för att återigen börja köpa ekologiska varor. 

Jag var noga med att köpa ekologiskt  innan för jag vill verkligen vara miljömedveten men min ekonomi tillåter inte det i dag och när jag då vet att fusket är så enormt stort  i dag ser jag ingen anledning att lägga denna merkostnad på ekologiska varor längre. 

Hade det däremot verkligen varit ekologiska varor och gift fritt så hade jag nog troligtvis gjort en annan prioritering i mina inköp. 

Så för att jag ska börja köpa ekologiskt igen så behövs det en rejäl förändring och betydligt skarpare regler och straff för de som fuskar.

Sedan kan man fråga sig vad kan man idag köpa utan det fuskas med det. 

I går så fick  jag från TT att ett så stor bolag som ICA fortfarande fuskar med  datum märkningen på köttfärsen  t.ex. 

Så det är långt i från bara de ekologiska varorna som det fuskas med. 

Lasse

Magi-cat
2014-04-30 16:23
#25

Ett stort bekymmer i dagens samhälle är den massiva exponeringen för bekämpningsmedel och hormonstörande ämnen (Jag tror vi har en tråd om det sistnämnda) och dess verkan inte minst på de allra känsligaste, barnen.

I en studie på höns visas att de hönor som fick ekologisk foder, växte något långsammare men klarade påfrestningar på immunförsvaret bättre än konventionellt uppfödda höns.

http://www.slu.se/sv/centrumbildningar-och-projekt/epok-centrum-for-ekologisk-produktion-och-konsumtion/forskning/vad-sager-forskningen/livsmedelskvalitet-och-halsa/ar-det-battre-for-halsan-att-ata-ekologiskt/

Ekologiskt lantbruk har större biologisk mångfald:

http://ekolantbruk.se/pdf/42050.pdf

Studier talar om större näringsinnehåll, bl.a. zink och järn, i ekologiskt odlad frukt, grönsaker och spannmål.

http://www.doktorn.com/artikel/nyttigare-att-%C3%A4ta-ekologiskt

Visst är handeln medveten om vad konsumenten efterfrågar!

https://www.coop.se/Vart--ansvar/Hallbar-konsumtion/10-skal-att-valja-ekologiskt/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-04-30 16:33
#26

Det finns väldigt mycket man vill ändra på, i lagstiftning, i tillämpning, i attityd och konsumentbeteende, men jag tror att det ändå är en förändring till det bättre på väg. Fler och fler efterfrågar rena varor utan kosmetika och konstiga ämnen. (Det skulle inte förvåna mig om konsumtionen av vindruvor gått ner….)

Mycket är deprimerande, men det måste finnas ett hopp och det gör det.

Lite OT, men ändå inte: Lägger in en länk från en TED-föreläsning där en expert på bin berättar om hur bina dör, om "food deserts" (enorma områden i Nordamerika med en och samma gröda), hur annorlunda och svårt det skulle bli om de pollinerande insekterna drabbas av en kollaps. De har minskat drastiskt i antal sedan tiden efter andra världskriget när man började på allvar med bekämpningsmedel….

Men inte ens där är allt hopplöst. Genom att plantera mer blommor (=ogräs) och blommande täckgrödor, upplåta diken och mellanodlingar för blommor, gynnas pollinerande insekter och på så sätt gynnas djurlivet och vi människor…Allt hör ihop och man måste jobba MED naturen, inte MOT den!

I ekologiska odlingar finns mer blommor och ogräs = bra för bin. Bra för alla. Det behövs mer ekologi och helhetssyn! Och det GÅR att göra något!

http://www.ted.com/talks/marla_spivak_why_bees_are_disappearing

(Men efterfrågar vi inte det ekologiska, giftfria, närodlade, så faller ju också den möjligheten.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[rara]
2014-05-01 11:02
#27

Sen brukar ju livsmedelsverket göra stickprov även på ekologisk frukt.

"Även 62 stycken ekologiska frukter testades 2013. 61prover var helt fria från bekämpningsmedelsrester men i ett prov av banan fanns en låg halt av ett bekämpningsmedel. Rester av bekämpningsmedel i ekologisk frukt är ovanligt. Trots att kemiska bekämpningsmedel inte är tillåtet i ekologisk odling kan kemikalier spridas från närliggande oekologiska odlingar t.ex. vid flygbesprutning, lagring och transport."

http://www.naturskyddsforeningen.se/sites/default/files/dokument-media/kampanjmaterial/Bekampningsmedelsrester_i_vara_fruktkorgar_faktablad.pdf

Annons:
Ians
2014-05-01 12:54
#28

Tack rara !

Du återställer hoppet om att det finns hopp för oss som inte vill äta bekämpningsmedel.

Magi-cat
2014-05-02 13:53
#29

Lasse: "Om hur många miljoner ägg som såldes felmärkta bara under påsken. 

Det är totalt omöjligt att så få  godkända ekologiska hönsfaramrare  i Sverige kan producera så mycket ägg och då ta ca 1 kr mer per ägg för detta så det med höns och ägg är tyvärr ett ruggigt exempel på Ekologiska produkter tyvärr."

Menar du att vanliga ägg säljs som ekologiska och att det fuskas uppsåtligt och regelbundet?

Jag frågade en person inom miljö. Personen beskrev processen med KRAV-ägg och regelverk för mig och fann det i det närmaste uteslutet att man normalt skulle kunna fuska då äggen stämplas innan de lämnar gården och packas i ett KRAV-packeri.
Hela den processen är noga kontrollerad och det är snarare mycket höga krav inom KRAV.

Om KRAV-märkning:

http://www.krav.se/hur-kontrolleras-den-krav-markta-maten

krav och kontroll:

http://www.slv.se/grupp1/Markning-av-mat/Ekologisk-mat/

https://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/handel/tradgardsvaxter/eushandelsnormerforfruktochgronsaker/kontrollavkvalitetochmarkning.4.4ab01cfa121d451df3a800044.html

Krav på ekofrukt:

http://www.ekofrukter.se/kravs-regler/

Och till sist kan man ju akta sig för att köpa "billig" frukt! Den är egentligen dyr…både miljömässigt och hälsomässigt. För att inte tala om förhållandena för de som handhar och plockar "billig" frukt på andra sidan jordklotet…Där är det nog bättre att avstå helt.

http://www.skanskan.se/article/20131208/NYHETER/131209381/-/billig-frukt--en-halsorisk


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

NiklasTyreso
2014-05-02 19:51
#30

Riskspridning behöver man använda även på matens område. Genom att sprida sitt intag av födoämnen på många olika sorter minskar man risken för förgiftning om ett enstaka livsmedel innehåller höga nivåer skadliga ämnen. Den som tvärt om äter mycket av några få födoämnen får snabbt höga nivåer av skadliga ämnen om de finns i just de få födoämnen den personen äter. Mat/dryck man konsumerar dagligen/ofta under lång tid är absolut viktigast att den innehåller låga nivåer av skadliga ämnen.

Cristine
2014-05-02 20:05
#31

Snart får alla bönder göra som denne kämpe som riskerar sitt liv varje dag. Videon är på spanska i hans stora inneodling med bara förbjudna växter som botar

**Josep Pàmies är en bonde känd för sitt stöd för den populära lagstiftningsinitiativ mot GM i Catalunya, och som medlem i föreningen "Sweet Revolution", där det främjar kunskap och användning av medicinalväxter. Tack vare honom har vi Stevia, han upptåckte år 2000 att det var samma företag som sålde giftet Aspartam men förbjöd stevia. Han började investigar och med likasinnade föddes Sweet Revolution och de  lyckades få stevian fri, men han är medveten om att hans liv står på spel då han sedan2000 odlar inomhus förbjudna medicinalväxter och reser runt och informerar folk om dessa plantor som en del botar bara på några timmar svåra sjukdommar. När han rest i Afrika och latinamerika  har de stora medicinjättarna betalt personer 500 kr för att förgifta honom. Calanchoa kan utrota cancer. Läkarna skickar i smyg folk till honom för att få bot
**

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Magi-cat
2014-05-04 07:48
#32

En lista på de 12 "värsta" frukterna, med avseende på bekämpningsmedel och en lista med de bästa…

Äpplen, jordgubbar och vindruvor i topp på värstinglistan.

Avocado toppar bästinglistan.

"According to the EPA, pesticides can cause health problems including nerve damage, birth defects, and cancer. Children are especially vulnerable to the adverse effects of pesticides, because their internal organs are still developing and thus easily affected. In addition, since children eat and drink more than adults do in relation to their body weight, they could possibly consume more pesticides in foods."

http://www.medicaldaily.com/dirty-dozen-2014-apples-rank-dirtiest-foods-produce-aisle-280022

(OBS gäller förstås inte svensk frukt. Det är en amerikansk lista.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarotlasse
2014-05-06 09:57
#33

#29 

Ja du det är ju bara att leta upp programmet  om du nu var uppdrag granskning eller om det var kalla fakta som sändes innan påsk om just fusket med äggen. 

I går när jag var på coop så var ett 6 pack ekologiska ägg 8 kr dyrare en ett 6 pack vanliga ägg så det var i går mer en 1 krona ägget i prisskillnad. 

Så det är enormt mycket pengar detta fusk rör sig om. 

I går publicerades det en  ny rapport från Eu kommisonen om matfusket. 

Där man konstaterar att mer och mer av matfusket tas över av den organiserade brottsligheten eftersom det är enorma pengar att tjäna på matfusket. 

Att kontrollen inom EU är obefintliga och straffen är alldeles för lindriga. 

Nu är det snart EU val och här är personnvalet så mycket viktigare en vad partipolitiken är. 

För viktigare att titta på personens intressefrågor inom politiken en vad personen har för parti tillhörighet. 

Personligen kommer jag att rösta på någon som brinner för detta med matfrågor och för Ekologisk odling  och som vill ha en skarpare lagstiftning för att minska detta fusk. 

Vilket parti personen tillhör kommer vara helt  oväsentligt för min del.

Lasse

Magi-cat
2014-05-06 11:50
#34

#33 Det är klart att ekologiska ägg är dyrare! De ägg jag handlar (COOP) föds upp på en gård som arbetat oerhört hårt med sina ekologiska odlingar och hönsen springer fritt under säsongen. (Man får komma och titta). De har anledning att vara dyrare! De är goda också.
Jag tror inte någon på COOP eller annanstans har varit och fifflat och bytt ut de här äggen. Tror du det?

Den jag talade med (#29) har del i tillsynsansvar och förklarade alltså för mig att äggen stämplas redan på gården så att man alltid kan härleda dem. 
Det är klart det ändå kan fuskas och om organiserad brottslighet börjat intressera sig för äggproduktion känner jag inte till. Det är i så fall en fråga om kriminalitet.

Vad vi hittills ändå kan göra, anser jag, är att efterfråga ekologiskt (de första som annars dör ut är de ärligaste!), fråga efter äkta mat och vara medveten konsument!

Det verkliga matfusket har pågått länge: det fusk som får oss att tro att medel och ämnen, färg och konstigheter i glada förpackningar med mördande reklam är livsmedel!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Wony
2014-05-06 12:00
#35

Färgen på gulan är för övrigt en bra vägledning. Jag har jämfört vanliga burhönsägg med ekologiska ägg och till sist gårdsägg, som köps direkt från hönsägaren. Den vanliga billiga äggen har en ljust gul gula, och smakar nästan ingenting. Eko-äggen är något bättre till färg och smak, medan gårdsäggen är mörkt gula, har en kraftig och fyllig smak - så som ägg "ska" smaka.

Dessutom är gårdsäggen vi köper billigare än de billigaste äggen på affären… 👍

Magi-cat
2014-05-06 12:11
#36

#35 Håller helt med dig. (Den gulare gulan beror visst på att de frigående hönsen äter gröna växter och en massa annat naturligt smått och gott utomhus, inte bara standardiserat foder…)

Vilken tur att att gårdsäggen är billigare dessutom! 🏆🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Wony
2014-05-06 12:22
#37

#36 Ja, de är både godare och billigare. Dessutom känner vi de som har hönsen, och de har ett rikt hönsliv. Vid bra väder pickar de runt lite överallt på gårdsplanen under gamla bilar och lite var de vill. Det märks att de här äggen håller en otroligt mycket högre kvalitet än äggen som finns i butik. Tyvärr är det ju så att efterfrågan är väldigt mycket större än tillgången, därför har jag en dröm om att i framtiden själv ha höns. Det behövs fler gårdsägg, där hönsen har ett rikt hönsliv! 🙂

Där märker man dessutom att ägg från olika gårdar har olika smak. Några ägg vi fick av släktingar till sambon smakade till exempel kraftigt av ärter. Medan gårdsäggen här smakar bara ägg. Så även det är spännande, att smak, färg och storlek varierar så mycket. Numera tycker jag att köpe-ägg är rätt trista om jag ska vara ärlig! 😉

tarotlasse
2014-05-06 12:23
#38

# 35

Färgen på gulan har inget att göra om det är burhöns eller inte säger en av mina vänner som har egna höns som är frigående hemma på gården. 

Beror helt och hållet vilket foder han köper på hur färgen och även hur lätt eller svår skalade skalen blir. 

Han kan märka stor skillnad beroende på vilket foder han ger hönsen. 

Sedan kan jag hålla med att jag tycker det smakar mycket bättre med dessa starkt gula ägg och jag tror inte det bara är en synvilla. 

För ett tag sedan köpte jag ett fabrikat  med extra  gula gulor.

Var ett kampanj pris för ett nytt märke 

Har inte en aning om det var från burhöns eller frigåendehöns men fy det var inte goda de smakade fisk inte ägg.

Lasse

Magi-cat
2014-05-06 12:32
#39

Sökte på gul, gulare, gulast gula….

Från Kronägg.se:

ARFÖR SKIFTAR GULANS FÄRG?

Svar: Det beror huvudsakligen på vilket foder hönan har fått och det påverkar inte näringsinnehållet i ägget. Färgen på gulan kommer till största del från tagetes och paprikapulver då vi i Sverige inte använder syntetiska färgämnen.

Alltså beror det på foder och eventuella ingående (färg)ämnen.

De frigående får sin gula gula naturligt…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-05-06 12:35
#40

Har ni förresten tänkt på hur kycklingen kan andas inne i ägget?🤔

Förklaringen är kortfattat diffusion:

http://www.djur.cob.lu.se/Djurartiklar/Djur_2/Egg.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Wony
2014-05-06 12:44
#41

#39 Precis, de får ju inte en massa paprikapulver i fodret… Och som sagt, äggen är så otrolgit mycket godare än de som finns på affären. Det är smaken som är den absolut största skillnaden!

Annons:
tarotlasse
2014-05-06 12:47
#42

Ja du magi-cat intresant fråga hur tusan kycklingen kan andas inne i skalet. 

Men sedan så behöver även frigående höns extra  foder det klarar sig inte helt och hållet på det naturen ger för då blir de inte så  gamla och det skulle vara rent djurplågeri att inte ge dem tillskott av annat foder.

Såg på ett Tv program som hette djurräddarna och där det besökte ett ställe  här i Skåne med frigående höns där hönsen inte fick något extra foder. 

Det var hemskt att se och de hönsen fick avlivas allihop.  

Lasse

Wony
2014-05-06 12:54
#43

#42 Självklart får de extra mat, men de äter till större del fritt ute än många av de höns som värper äggen vi köper i affärer, och sedan kan ju faktiskt det extra fodret variera otroligt mycket. 

De som vi köper från är väldigt ansvarsfulla och sköter om sina höns väldigt väl.

Magi-cat
2014-05-06 13:05
#44

#42 Felet var väl inte att hönsen gick fritt utan att människorna just där inte kunde ta hand om sina djur? Det finns tyvärr många som inte kan.

Liksom det finns djurfabriker med helt oacceptabla förhållanden för djuren.

Jag har sett en vidrig video där en maskin "skördar" kycklingar….Det, vägrar jag tro, är djurens bästa, hur mycket industrifoder de än fått innan "skörd"…(Det går inte till så i Sverige)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarotlasse
2014-05-06 15:23
#45

#44 

Håller helt och hållet med

Magi-cat
2014-05-07 09:04
#46

För att återgår till frukten:

Här är en tydlig artikel om bekämpningsrester i olika frukter…

http://newsner.com/2014/05/sju-av-tio-bananer-matbutiken-har-detta-gift-barn-ar-extra-kansliga-kemikalierna/

Från Naturskyddsföreningen:

http://mb.cision.com/Public/514/9575215/9e42b0a584120f2e.pdf


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-05-15 20:27
#47

De här tjejerna står för en föredömlig insats!

De går sista året i gymnasiet och ville göra något för miljön så att skolan åtminstone ska tillhandahålla ekofrukt i fiket.

I sitt gymnasiearbete valde de att visa skillnaden mellan att äta ekologisk mat och ickeekologisk. De mätte halterna av olika ämnen i urin och fann mätbara skillnader!

Naturskyddsföreningen sponsrade så de skulle ha råd med testerna och proven utfördes av docent Lind vid Lunds universitet.

"Proverna visade att när de ätit konventionellt odlad mat fanns rester av bland annat bekämpningsmedel i urinen och det var en signifikant minskning när de ätit ekomat."

http://www.dn.se/Pages/Article.aspx?id=1119942&epslanguage=sv


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-07-15 18:08
#48

Ny studie vid Newcastle University i Storbritannien krossar myten om att odlingssättet inte spelar någon roll för matens kvalité! Ekologiskt ÄR nyttigare!

Halten antioxidanter är t.ex. 19 - 69 gånger högre i ekologiskt odlad mat. Dessutom innehåller de ekologiska produkterna mindre bekämpningsmedel och mindre av tungmetallen kadmium.

Så - ät grönsaker och helst ekologiskt!🙂 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19213943.ab


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Ians
2014-07-16 13:54
#49

Tack Magi-cat, för länken 😍

Cristine
2014-07-16 16:07
#50

Det är ju Monsanto som spridit  Gmo  och inte bara i frukten utan också i sojan t.ex och tack vare dem finns snart inga bin kvar. De sade i en artikel att de skulle ge upp Europa men det är inte sant för de har kontor i Hälsingborg och säljer till Lantmännen

 http://www.greenpeace.org/sweden/se/press/pressmeddelanden/lantmaennens-genfoder-sprids-oev/

Dessutom är det de som har kommit ut med den nya ogräsdödaren…ta i ett blad och det dör omedelbart.

Så det är där man måste börja och så med lantmännen förståss.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Cristine
2014-07-16 16:21
#51

De som måste bekämpas är Monsanto och Lantmännen.

Monsanto påstod att de skulle lämna Europa men det är inte sant, de är kvar på sin address i Hälsingborg och säljer  till Lantmännen. det är ju inte bara frukten som är utsatt soyan är det också och därmed kött, korv och majs.

http://www.kostdemokrati.se/midi/2013/07/04/at-det-har-och-din-mage-kan-forvandlas-till-en-giftfabrik/

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

tarotlasse
2014-07-17 03:19
#52

#50 

Där får jag tyvärr protestera för är inte gifterna som orsakar massdöden bland Bina har det visat sig. 

Jag såg för några veckor sedan vetenskapens värld.

Där forskarna nu konstaterat vad som orsakar massdöden bland bina. 

Det är ett litet kvalster som äter upp bina sakta inifrån en oerhörd smärtsam 

procedur för bina. 

På grund av bristen a v bin i dag så odlar man nu upp  bi på konstgjord väg och fraktar runt dessa biodlingar med odlade bin runt med stora långtradare över hela USA för  den normala bi stammen klarar i dag inte av polenera alla växter fruktodlingar och jordbruk så därför dessa konstgjort befruktade bilburna  biodlingar som räddar USAs odlingar i dag. 

Forskarna har även konstaterat att bina håller på att dö i det mest avskilda platserna och ute i   Ödemarker  som ligger 100 mil från närmaste bebyggda samhälle och är helt befriade från dessa gifter. 

Men dessa kvalster som äter upp bina inifrån fanns även ute på dessa platser. 

Så idag är katastrofen ett faktum att dessa kvalster ett helt naturligt djur håller på att ta över och förinta den normala bi populationen. 

Så enda chansen att klara det Amerikanska lantbruket att klara sin odling är dessa konstgjort befruktade bin som fraktas runt med lastbilar  det fraktades  tusentals mil  och i olika klimatzoner. 

inga av dessa bin överlevde en hel säsong utan åts upp av dessa kvalster. 

De kan inte heller föröka sig på naturligt sätt på grund av dessa kvalster. 

De visade i Mikroskop hur dessa kvalster åt upp dessa bin långsamt infrån  och det var både en grym och smärtsam död hos bina. 

Det var tydligen mycket starka gifter som krävdes för att döda dessa kvalster men  då dog bina också så fanns ingen mening med besprutning med gifter.

Var samma här i hela Europa och även  här i Sverige där detta kvalster håller på att utrota bina. 

I Polen finns en stor industri där man födde upp humlor som levererades till fruktodlare och bönder i alla länder i hela Europa och framför allt här i Sverigd. 

Man intervjuade fruktodlare på Österlen som sa att utan dessa inköpta konstgjort befruktade humlor och bin så skulle man få lägga ner samtliga fruktodlingar i Sverige i dag på brist av naturliga bin som kunde pollenera blommorna i fruktodlingarna. 

Även grönsaks odlare var i dag tvugna att köpa in framför allt humlor för att kunna forstätta med sina grönsaks odlingar på gruns av att bina dör av dessa naturliga djur kvalster som då äter upp bina och dessa kvalster ökar lavinartat över hela världen. 

Forskarna var fruktansvärd oroliga för utvecklingen just här i Europa som satsat på just humlor i sina odlingar. 

Dels är det helt olika humlearter i syd Europa, England, Norden och man har ingen aning om hur dessa odlade humlor kommer påverka de vilda naturliga humlorna i de olika områdena när det förökar sig med dessa konstbefruktade humlor som då inte är samma sort som de vilda.

Dels att humlorna inte kom ner i ett flertal  vilda blommor och då inte kan pollinera  dessa  vilda blommor så försvinner bina så kommer åtskilda vilda växter också utrotas i framtiden. 

Så man menade på att det vore bättre att även satsa på att föda upp bisamhällen på konstgjord väg även här i Europa för att rädda stor del av Europeiska fauna som inte humlorna kan pollinera. 

Så forskarna var mycket bekymrade över dessa kvalster som dödar bina övver precis hela välden. 

Detta är ju inte alls något nytt i vår utveckling på jorden att andra djurarter utplånar andra djurarter och skedde redan innan vi människor fans på jorden. och börja förstöra naturen med en massa gifter. 

Men människan är nog den art som utplånat flest djurarter men i binas utplåning är faktiskt vi människor helt utan skuld. 

Så är naturen och den är grym i bland. 

Nu håller forskarna på och lägger ner enorma belopp för att få fram ett gift som ska kunna döda dessa kvalster utan att döda bina för att rädda binas exixtens. 

Men är det rätt av oss att stoppa naturens egen process och förändra den naturliga utvecklingen som tydligen är meningen att bina ska  försvinna från vår jord. 

Jag läste att  det är 50 djurarter som  utrotas varje dag på grund av den naturliga utvecklingen och det är ca 100 nya djurarter som tillkommer varje dag de flesta av dessa djurarter är havsdjur och insekter av de som både försvinner och de nya arter som till kommer. 

Ska vi människor verkligen gå in och påverka denna naturliga process och utveckling ja det är en svår fråga när vi nu tittar på bina som håller på att utrotas på ett helt naturligt och på ett sätt som skett åtskilliga gånger i historien utan människors inblandning. 

Så är dessa odlingar på konstgjord väg att  befrukta bin genom provrörs befruktingar  och humlor verkligen rätt sätt att rädda bina eftersom även dessa blir uppätna av dessa kvalster ?

men för närvarande är detta det ända sättet för att rädda våra frukt och grönsaks odlingar som annars inte kan drivas längre på grund av att för få av frutträdens och grönskas blommorna inte kommer bli pollinerade. 

Så ska vi rädda bina med att framställa ett nytt gift eller ska vi odla upp nya som ändå kommer bli uppätna av dessa kvalster innan säsongen är över.

Jag var säger ni jag tycker det är en oerhörd  svår fråga att besvara på.

Men  jag är mest inne på att naturen  får ha sin gång men då  kommer bina dö   ut och  honungen kommer  försvina och en hel del av den vilda  faunan kommer dö ut men det kommer ersättas med nya arter framöver som det alltid gjort tidigare i historien.  

Är det verkligen vi människor som ska avgöra vilket av dessa djur som ska få existera på jorden Biet eller kvalstret?

Lasse

Magi-cat
2014-07-17 18:59
#53

#52 Om pollinerande insekter dör ut är det oerhört allvarligt, vilket jag tror man också poängterade i programmet du talar om.
Om naturen fått ha sin gång hade problemet sannolikt inte uppstått.

Men kanske den här tråden får fortsätta handla om vikten av ekologiska livsmedel!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarotlasse
2014-07-17 20:18
#54

#52 

ja visst är det oerhört allvarligt att Bina håller på att dö ut men det finns ju så många fler insekter som pollinerar. 

Men det räcker ju inte på långa vägar för att kunna pollinera alla frukt. grönsaksodlingar och spannmåls växter över jordklotet. 

För oavsett ekologisk odling eller inte så har det aldrig under jorden historia och utveckling odlats så mycket som det görs på jorden nu. 

Så vad är egentligen det stora problemet djurens och naturens naturliga utvecklings process. 

Eller att vi människor förökar oss så mycket och  att befolkningsmängden ökar så mycket att inte naturen hinner med att förse oss med alla odlingar och resurser. 

För ett av det största hoten för jorden existens är  att vi människor förökar oss i denna takten som vi gör och både växt och djurhållningen ökar enormt på jorden. 

För att vi ska klara  av vår föda så tar vi människor till mängder av knep för att förändra naturens egen naturliga  gång. 

För att inte folk ska svälta och för att vi är så bekväma så tillsätter vi gifter och utvinner och tömmer jordens resurser i allt snabbare takt. 

Så visst är det ytterst allvarligt 

Så är det den ekologiska odlingen som är den viktigaste frågan för jordens existens kan man fråga. 

Precis som ni andra vill även jag ha en giftfri mat och ha giftfri frukt och grönsaker men skulle  vi  i dag  med dagens stora befolkning klara det utan  att människor  på jorden får svälta i ihjäl.  

Så jag är inte säker på den ekologiska odlingen är det största problemet för vår miljö i dag. 

Men jag vet inte och har inte svaret  på denna fråga  jag bara  funderar och spekulerar över den allvarliga situationen  vi har idag med att bina håller på att utrotas för det är ytterst allvarligt. 

Risken är att det blir mindre och mindre ekologiska odlingar  och ännu mer gifter för att få så stora skördar som möjligt om bina försvinner. 

I Polen pratade forskarna på detta odlingscenter av humlor  även om genmanipulering av humlorna så det fick ett längre organ för att på det viset skulle kunna rädda den delen av faunan av  djupa trånga växter som inte humlan klarar av att  pollinera  i dag. 

Humlan kan inte enligt naturlagarna kunna flyga men den vet inte om det så den flyger ändå. 

Ska vi gå in och förändra denna  otroliga djurart ja det tycker jag är en skrämmande  utveckling.  

Hur långt ska vi gå innan vi begränsar vår egen befolknings ökning och minska på vårat intag av naturens resurser. 

I stället för att manipulera naturen. med gifter och genmanipulation för att vi ska kunna föröka oss ännu mer.  

Vi  människor borde begränsa vår egen förökning för att vi även ska kunna klara av en ekologisk odling i framtiden.  och rädda vår miljö. 

Det är vad jag kom fram till  i min egen spekulation och mina funderingar i detta med ekologiska odlingar.    

Lasse

Magi-cat
2014-07-17 22:14
#55

Jag tror det för lite för långt om man ska börja övertyga folk om att inte skaffa barn. Det är en villfarelse att det är det som är problemet.
Vi måste göra något nu: främja det ekologiska. Samt arbeta mot rovdrift och för att jordens resurser bevaras långsiktigt.

Och jo, humlan kan flyga enligt naturlagarna och gör det också.☝️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2014-09-27 19:39
#56

Som sagt, ät ekologisk frukt! I alla fall om man vill undvika gifter…Allra bäst är säkert frukt från egen trädgård, men alla har ju inte det. (min markering i texten)

"           Alla ekologiska äpplen var fria från bekämpningsmedel. 

  • I 89 procent av testerna hittades rester av kemiska bekämpningsmedel. Ett test hade olagligt högt innehåll. 
  • I 86 procent av testerna på svenska äpplen hittades rester av kemiska bekämpningsmedel. Alla ligger under gränsvärdena. 
  • Totalt hittades 41 olika bekämpningsmedelsrester i äpplena.
  • I hela 15 procent av de importerade, oekologiska äpplena hittades två cancerframkallande ämnen, folpet och kaptan. Dessa ämnen är förbjudna i svensk äppelproduktion. Resterna var i lagliga halter, d v s under gränsvärdena. Det är dock svårt att sätta gränsvärden för cancerframkallande ämnen eftersom effekter kan uppstå även vid låga halter och skadan märks först långt senare. Därför borde sådana rester inte få finnas i vår mat."

http://www.naturskyddsforeningen.se/applen


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: