Annons:
Etikettövrigt
Läst 317 ggr
shigne
2014-10-15 07:32

15 Oktober bubbel

Gomorron!

Fy vad det är rått och kallt ute, just nu +8 ungefär. Tar väl en stund innan kroppen vant sig vid lite kyligare väderlek.

Idag ska jag röra på fläsket lite innan jag åker till jobbet för några timmar, och kanske jag hinner sitta vid symaskinen en liten stund också - eller så får det bli ikväll… Jag är ingen fan av stress precis! Det jag inte hinner idag, får jag ta itu med imorgon!

En liten undran; på jobbet säljer de vitaminer/mineraler etc. Det är som en hel djungel. Vad är bästa sättet att ta reda på vad man behöver? Frågan har nog varit uppe flera gånger.

Nån som detoxar? Fick en fråga från en kund (då vi säljer sånt också) - kanske det finns en tråd om det med?

Hur som haver - önskar jag er en fin "mitt-i-veckan-dag"!

kram

Annons:
Tuva-Lena
2014-10-15 09:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Go'morrn shigne!

Skrev två inlägg i bubblan igår men inget ville komma fram.. :(

Får se hur det går idag.  Här har det äääntligen slutat regna, det började ju förra lördan och höll på tills igår. Gissa om man blir less?

Just nu tittar solen fram mellan molnen och igår kväll vid elva när jag var ut med hunden så sken norrskenet så vackert! Sitter ju på landet och här finns inga gatlysen som skymmer himlen. Dessutom så var månen "halv", lite magiskt så där och väldans vackert! Åkte in till stan igår för att köpa en bättre antenn. Jo visst ja, nog trodde jag att kabel följde med!🤪Så det blev radion igår kväll också. Fördelen är att jag kommer i säng tidigare.😉Himla skönt när det är helt tyst.

Idag ska jag räfsa löv, hela gården är täckt med löv nu och sen lite annat småfix, måste plantera nytt på kyrkogården också.. fönstren är täckt av flugskit dessutom - jäkla flugor!

Hoppas hinna med lite yoga på eftermiddan, för nu är det några dagar sen och det känns genast i ryggen..

Vitaminer säger du shigne. Äter du en fullvärdig kost så ska du inte behöva några kosttillskott. Det enda nu när vi går mot mörkare tider skulle vara vitamin D3 då, som vi får från solens strålar under sommaren, annars kan du skippa vitaminerna. Tänk på att det här med kosttillskott är en väldans business och hälften av det som säljs behöver vi inte, speciellt inte vi som kan äta riktig mat. Slarvar man blir det en annan sak..

Hoppas att du och alla ni andra får en fin dag!

Kram kram!

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Ians
2014-10-15 17:17
#2

Väldigt många kosttillskott tas inte ens upp av kroppen, utan åker bara igenom systemet! Själv kör jag med egen juice press, och pressar grönsaker och äter frukt. Man får i sig mängder av nyttigheter genom de gröna juicerna, och mycket mer än man orkar tugga i sig när man dricker dem.

D-vitamin är däremot bra nu när det börjar bli mörkt! Så det äter jag från höstdagjämning till vårdagjämning, och solfattiga somrar !

 *********

http://www.halsosidorna.se/Dvitamin.htm

D-vitamin behövs för cellernas tillväxt och nervsystemet. Vitamin D är bra för skelettbildningen då det reglerar kalkbalansen i skelettet och tänderna, något som motverkar benskörhet (osteoporos) och karies. D-vitamin motverkar muskelsvaghet ochhjärt-och kärlsjukdomar och är bra även för hud och hår.

D-vitamin förbättrar upptaget av mineraler. D-vitamin behövs för upptagandet avkalcium och fosfor i tarmen och anses vara bra för fettförbränningen då det hjälper kroppen att ta upp kalcium.

D-vitamin reglerar även hormonbalansen, ökar produktionen av testosteron, höjer sexlusten och är bra för fertiliteten. D-vitamin har en förstärkande effekt på dopamin ochnoradrenalin. D-vitamin tillhör även kategorin hormoner eftersom det kan självbildas i kroppen.

D-vitamin är bakteriedödande och bra för immunförsvaret, det motverkar trötthetoch depression. D-vitamin motverkar även förkylning och influensa. D-vitamin är bra motreumatism, akne, eksem och psoriasis. D-vitamin reglerar immunförsvaret (behövs för T-cellerna en typ av vita blodkroppar) och motverkar inflammationer och cancer. D-vitamin anses kunna hämma tumörtillväxt (bl.a. tjocktarmscancer) och utvecklande av MS (multipel skleros), Alzheimers, Parkinsson m.fl.

D-vitamin är även bra mot leverproblem, förstoppning och närsynthet och förbättrar insulinkänsligheten och minskar risken för diabetes typ 2, se även Insulin.

D-vitamin förbättrar resultaten vid fysisk träning.

************

Så har man inte någon uttalad brist på någon specifik vitamin eller mineral, så räcker det med lite juicer och D-vitamin, samt icke att förglömma Bra mat!

Man behöver inte köpa dyra kosttillskott alls!

Upp till toppen
Annons: