Annons:
Etikettövrigt
Läst 3109 ggr
Magi-cat
10/20/14, 12:20 PM

Nyttiga bananer

Tidigare har vi pratat om giftiga bananer, nu är det dags att ta fram hur nyttiga de är. Särskilt som det nu är lättare att få tag på ekologiska bananer, som inte innehåller en massa gift dessutom.

Bananer är rika på en massa nyttiga vitaminer och mineraler som kan hjälpa till att sänka blodtrycker, minska risken för astma, är bra för hjärthälsan och mycket mer. Behändigt format och lätt att ta med sig som mellanmål också…

http://www.svd.se/traning-och-halsa/10-anledningar-att-ata-en-banan_4021303.svd?sidan=1


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
RobinEH
10/20/14, 1:34 PM
#1

Liknande kan skrivas om de flesta livsmedel. Potatischips innehåller exempelvis 3ggr så mycket kalium som banan, och banan hamnar först på plats 260 på SLVs lista över livsmedel med högst kaliuminnehåll. Vad gäller astma och att bananer skulle minska risken för astma så ljuger SVD rakt ut. Det finns ingen studie från Imperial College of London som visar på att barn löper 34% lägre risk att drabbas av astma vid konsumtion av en banan om dagen.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Magi-cat
10/20/14, 1:55 PM
#2

Och så finns det nackdelar med potatischips som inte bananer har…

Sammantaget är det säkerligen bättre med en naturlig produkt som ekobanan än en kraftigt processad, som chips.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ians
10/20/14, 5:59 PM
#3

Håller fullständigt med dig Magi-cat! Tycker att det är en konstig kommentar ang chipsen från en som är Sajtvärd för Viktminskning. Men kanske är det en kommentar sprungen från rädslan för frukt generellt, där man jämnställer frukt med godis. 

Själv känner jag en som lever mest på frukt, och Rawfood. Hon har gått ner i  vikt, fått mer ork och mår bättre över lag genom att lägga om sin kost, till hög procent Rawfood. Hennes värden är perfekta och hon har blivit av med sin migrän tack vare detta. Så var o en blir nog salig på sin tro 😉Själv äter jag mycket bananer ! Både som frukost lunch och mellanmål lite beroende på hur min dag ser ut.

Gärna slänger jag ner en banan i mina smoothies!

Magi-cat
10/20/14, 6:02 PM
#4

#3 Roligt att höra, Ians! Så skönt att din vän mår bättre och har blivit av med sin migrän!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

RobinEH
10/20/14, 7:01 PM
#5

#3

Banan påstås vara rikt på kalium och rekomenderas att ätas därav. Jag visade väldigt enkelt ett annat livsmedel mycket mer rikt på kalium. Jag visade även att banan hamnar mycket långt ned på listan över livsmedel med högst kaliuminnehåll.

Jag påtalade även att liknande som gjordes för bananer i artikeln kan göras för de flesta andra livsmedel. 

Att jag är Sajtvärd för Viktminskning i Fokus har inget med saken att göra. Och att tolka min kommentar som kanske byggd på rädsla visar enbart på ignorans från din sida, och möjligtvis även problem med läskunnighet. Jag fåreslår att du försöker läsa vad jag skriver istället för att lägga till någon alternativ tolkning, kanske något för dig också Magi-Cat.

Jag påtalade förövrigt att man även i artikeln rent av ljuger om vetenskaplig forskning.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Magi-cat
10/20/14, 7:12 PM
#6

#5 Om artikeln ljuger är det naturligtvis inte bra. Föreslår att du konfronterar tidningen med dina synpunkter.

Din snorkiga kommentar om läskunnighet får stå för sig själv. Det är bra att du förklarade vad du menar, men tillskriv inte dina läsare egenskaper som du uppfinner själv.

Med detta avslutar jag mitt deltagande i tråden. Min intention var att göra en positiv tråd på temat livsmedel med goda egenskaper. Det tycks inte ha lyckats riktigt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
gummimamma
10/20/14, 7:21 PM
#7

Läste någonstans att bananskalen kan torkas, smulas och spridas ut i trädgården, så får trädgårdens växter gödning från skalen  och håller sig friskare. Har inte testat, men kan tänka mig torka bananskal och testa.

NiklasTyreso
10/20/14, 8:58 PM
#8

Det är länge sedan jag kollade uppbananers näringsinnehåll, men om jag inte minns fel innehåller bananer många nyttiga vitaminer och mineraler, men i små mängder.

Dumt att jämföra bananer med något onyttigt som chips, som råkar ha mer kalium, men i princip i övrigt är förstörd mat.

Det hade varit mer intressant att jämföra vitamin och näringsinnehåll i olika frukter och bär. 

Bananer är ok, men människan är allätare. Vi ska äta många olika nyttiga födoämnen.

[rara]
10/22/14, 12:55 PM
#9

I såfall ljugs det på en massa andra sidor med. Efter lite googlande ser jag att det hänvisas till samma studie om bananer och astma på flera ställen. T.ex här:  http://www.nutraingredients.com/Research/Apple-juice-bananas-may-lower-childhood-asthma Tror det är den här studien det referas till: http://erj.ersjournals.com/content/29/6/1161

RobinEH
10/22/14, 7:26 PM
#10

#6

Roligt att höra, Magi-Cat!

#8

På vilket sätt är det dumt att jämföra ett livsmedels innehåll av kalium med ett annat livsmedels innehåll av kalium?

#9

Nej. Den artikel du hänvisar till påstår inte samma sak som SVD. Den artikel du hänvisar till påstår vad den vetenskapliga artikeln påvisar, alltså inte incidens av astmainsjuknande.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

NiklasTyreso
10/24/14, 7:57 PM
#11

#10 av: RobinEH

Som jag skrev är det mer intressant att jämföraolika nyttiga livsmedel med varandra. 

Att jämföra bananer med pommes frittes är som att jämföra rökt mackrill med hasch eller grönt te med Jack Daniels. 

Man kan jämföra aaallt människor konsumerar, men vissa jämförelser är bara dumma.

Ians
10/26/14, 7:09 PM
#12

RobinEH jag anser precis som många andra här att man inte kan jämföra vad som, med vad som. Sedan tycker jag att du får tagga ner lite och hålla en trevligare ton i dina inlägg! Det är inte roligt att diskutera med någon som har en nedlåtande lite aggressiv ton! Några frågor på det? I såfall får du ta det via pm till mig!

tarotlasse
10/29/14, 7:41 PM
#13

Det vill jag knappast hålla med  om. 

Enligt livsmedelsverkets näringsinehålls lista  så  t.ex en Apelsin innehåller betydligt mer vitaminer och mineraler en vad en banan gör. 

Ett glas mjölk innehåller mer  vitaminer och mineraler en vad 10 bananer gör förutom när det gäller innehållet av c-vitamin. 

Vill jag ha ett högt intag av vitaminer och mineraler så är det knappast bananen jag väljer att köpa. 

De ekologiska bananerna ger jag heller inte mycket för den frukt det fuskas mest med.

De ekologiska bananerna klarar tyvärr inte transporterna utan 90 % av de ekologiska bananerna är ruttna vid framkomsten. 

Det är ytterst få fruktimportörer som tar hem ekologiska bananer nu mer.

På den arbetsplatsen jag arbetade på innan så fick vi en fruktkorg med ekologisk frukt levererad varje vecka. 

Vi saknade däremot bananer i fruktkorgen och leverantören förklarade att det var väldigt svårt och  dessutom väldigt dyrt att få tag i ekologiska bananer.   

En av mina klienter som jobbar som truckförare på en av dessa frukt importörer berättade att han har de senaste åren aldrig lossat en transport med ekologiska bananer men han har däremot lastat transporter med ekologiska bananer.   

Min dotter köpte ekologiska bananer när vi var ute och reste för någon månad sedan de såg väldigt  fina ut på utsidan men när man skalade dom var alla både jästa och ruttna innuti. 

Urk säger jag. 

Lasse

Annons:
Upp till toppen
Annons: