Hälso-kost?
Vi omges varje dag av fabrikanternas reklam ang sina produkter. Ord som Fullkorn, Low Carb, Low Fat, Glutenfritt, Organiskt, Sportdrink, etc etc
Dessa ord sköljs över oss både i pressen och TV! Och visst är det så att fullkorn är bra och gärna ihop med ordet Organiskt, bättre kan det väll inte bli? Eller betyder dessa etiketter på det vi äter, verkligen att vi per automatik äter hälsosammare mat?
Nja inte enligt denna artikel, där man plockar isär begreppen lite, och tittar lite på vad som gömmer sig bakom, man får liksom en känsla av att det är samma skit, bara ett Nytt sätt att sälja det på.
De slår i slut klämmen fast att "Riktig mat behöver inte en ingredienslista, det ÄR maten"
Så om man har som tumregel att äta mat med så få ingredienser som möjligt, så har man kommit en liten bit på vägen, mot ett mer hälsosam livsföring!

Utan att ha läst länken så ligger det mycket i det.
Att äta giftfritt odlat så nära som möjligt, innehållande alla mineraler man behöver, är mat. De långa rader av färggranna produkter med minimalt äkta vara vi ser i livsmedelsgiganterna är något annat, matsurrogat.
Men allt fler efterfrågar riktig mat så vi kommer att få se mer av det.
(Fast glutenfritt måste man äta om man blivit glutenintolerant, oavsett.)
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Där håller jag med dig M-cat, om glutenintoleransen. Men måste man äta saker som ser ut som normalkost, är då min fråga ex bröd, småkakor, pasta etc
Jag tror det är där problemet ligger, att man skall efterlikna normalkosten. Om jag inte tål äpplen tex så kommer jag ju inte på att äta Vaxäpplen bara för att de ser ut som äpplen!
Utan jag undviker just äpplen. Men maten blir så tråkig säger en del, man känner sig utanför när andra äter säger andra…. hm
Den tråkiga delen är väll mest beroende på dålig fantasi att hitta ersättnings produkter, inte kopior till det man inte tål.
Har man en allergi så måste kan hitta nya vägar. Och att man känner sig utanför köper jag inte riktigt, o det inte handlar om barn som precis fått sin diagnos.
Idag finns det snordyra glutenfria kakor, bröd etc etc Som gör allt för att efterlikna originalen, och inte ens originalen är speciellt hälsosamma, Gud vet hur hur det ligger till med kopiorna.

#2 Glutenfria kakor och glutenfritt bröd äter man ju för att det är gott inte för att det är nyttigt (däremot håller jag med om att det är dyrt så det blir sällan jag köper det).
Själv tycker jag att äter man saker som är "onyttigt" i lagom mängd, då kan det rent utav bli nyttigt.
Som tex juice som dom tar som exempel som nått onyttigt i artikeln kan man dricka efter träning el istället för läsk på kvällen.
Vissa kan faktiskt inte hålla vikten om man bara skulle äta grönsaker och dyl (vilket i princip blir kvar verkar det som) för dom som förbränner väldigt mycket kan det vara nyttigare att äta lite onyttigt också istället för att bara äta nyttigt och gå på svält.
och tål man som jag tex varken mjölk el gluten kan det vara kul att nån gång då och då ändå få äta paj eller nått annat som behöver saker som förbjuds enligt den där listan.
Som alltid med sånadär listor så missar dom totalt att alla är olika.
l'm back

Tyvärr ja, de glutenfria s.k. alternativen innehåller visserligen inte gluten med en uppsjö massa skräp!
Den här brödboken har ett nytänk och innehåller recept utan gluten och utan mjölmixer. Och vansinnigt gott blir det!
http://www.bokus.com/bok/9789187785573/nytt-brod-baka-gott-utan-gluten/
hälsokost?
I grund och botten, desto mer naturligt det är, desto bättre. Mer bearbetat det är, värre är det. Man ska äta en hel mängd olika livsmedel, men aldrig för mycket av ett livsmedel. Det är också bra att få livsmedel som har en mängd av de fem smaker. de fem smaker är surt, beskt, söt, kryddig, och salt.
Sjukdom kommer från en lång period av felaktig kost och livsstil. Det är bra att undvika bearbetade livsmedel av den moderna civilisationen och återgå till naturliga livsmedel.
Det finns studie som visar att östrogen, androgen och tillväxtinsulinfaktorn i mjölk är cancerframkallande. Då behöver de flesta människor inte dricka mycket mjölk.
Enligt Kinesisk medicin, om man äter för mycket söta mat länge, kan det skada njuren, då kan man få smärt i ben och håravfall. Överdriven konsumtion söta mat också påverka funktionen av mjälten, vilket leder till fetma.

Varför ska man gå på alla olika marnadsföringsknep som försöker lura på oss "hälsokost".Bättre är att köpa hälsosamma livsmedel och själv laga och baka sin hälsokost.
Många frukter och grönsaker har gynnsamma effekter på hälsan.
Nötter, linolja, rapsolja och fet fisk innehåller nyttigt fett.
Baljväxter innehåller långsamma kolhydrater som ger fina jämna blodsockervärden.
Fibrer från rotfrukter och fullkorn (om man tål gluten) är bra för tarmfunktionen.
Hälsokost är att äta hälsosamt, inte att köpa produkter som marknadsförs med trendiga mode-ord.

Det är knappast hälsokosten som är det verkligt stora lureriet, utan i själva verket kilometrarna med matsurrogat i mataffärerna som säljs som "livsmedel".

Niklas Tyreso skrev
**Hälsokost är att äta hälsosamt, inte att köpa produkter som marknadsförs med trendiga mode-ord.
**
Där håller jag fullständigt med dig! Tyvärr vill många ha en Qiuck fix! Dvs man köper något som fixar till de obalanser man har, intar det under en period, och så börjar man leva som vanligt igen!
När det är just DEN livsstilen som gjort att man har obalanser i kropp och själ!