Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettövrigt
Läst 2148 ggr
dcos
0

Buteykometoden

Hej.

Tänkte bara se om någon här känner till något om Buteykometoden. Teorin går i korthet ut på att när vi är stressade så andas vi för mycket och ventilerar bort för mycket koldioxid, varvid en skadlig obalans uppstår.

Alla tankar och funderingar emotages tacksamt.

/David.

korseett
0

har inte hört talas om denna metod. Bara motsatsen som säger att vi djupandas för lite däremot. Intressant läsning som nu är bokmärkt.

Tuva-Lena
0

#0 Då blir min fundering så här - rätta mig om jag har fel.:) Vi andas in syre som omvandlas till koldioxid när det har renat blodet i lungorna. För mycket koldioxid i blodet sänker ph-värdet i blodet och leder till "acidos", alltså ren förgiftning. Om vi hyperventilerar, alltså andas för snabbt, så borde alltså blodet bli för alkaliskt, dvs motsatsen till acidos. Enligt min uppfattning så är det ett lika allvarligt tillstånd som om det vore för mycket koldioxid i blodet. Så jag är benägen att hålla med. Glad En väldigt intressant grej du har hittat där! Måste gå in o kolla så kan vi fortsätta spåna kring ämnet! :)

#1 Fast jag håller med dig korseett, att vi djupandas för lite, vi använder bröstkorgen istället för diafragma när vi andas i stressiga situationer. Flört

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

dcos
0

Jag läste nyss boken "kroppen ha sina skäl" av Therese Bertherat. Hon skriver om hur man löser spänningar i, främst den bakre, muskulaturen. En övning där handlade om att slappna av i andningen. Som resultat skulle andningen bli lugnare och långsammare, skrev hon.

Det är mycket som hänger ihop på sätt som jag inte varit medveten om tidigare . Man lär sig massor, tyvärr så är jag glömsk också…

Fundersam

Tuva-Lena
0

Under tråden "massagetekniker" kan du läsa om en metod om kallas "Antigymnastik", och upphovskvinnan till den heter just Therese Bertherat. :)  Kul att du tar upp just det! Och visst är det som du säger, man lär sig massor men det är mänskligt att glömma. ;) Så småningom så kan man sätta ihop sin egen kunskapsbank, genom att använda sig av teorier tagna både på det ena och andra stället. Så är det nog för mig.. :)

dcos
0

#4 Vad spännande. Den boken jag läste handlar just om antigymnastik.

Konstigt. Tråden om massagetekniker fanns här nyss, nu är den borta… Det är väl någon bugg här…

Tuva-Lena
0

#5 Okay, du kan försöka med rubriken "Övrigt" så länge, så kan jag flytta den till rätt plats sedan. Kan vara jag som har klantat mig också…Generad

dcos
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser menyn ut just nu ialla fall (Bifogad fil) Men igår var massagemetoderna med i menyn, ibland i alla fall…

Neroli
0

Rubriken Massagetekninker finna bara under artiklar.

/Susanne

dcos
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Där ser man. Lärde jag mig något nytt. Den menyn ser annorlunda ut. Bifogar bild av den med.

Tuva-Lena
0

#9 Jag förstår inte riktigt vad du menar.. Jag har inte tagit bort några rubriker i alla fall - och inte lagt till några nya heller - men du kan ju använda rubriken Massagetekniker, den säger allt. ;)

Neroli
0

#10 jo, om du klickar på fliken Forum så finns där en rad rubriker. Om du sen klickar på fliken artiklar så ser rubrikerna annorlunda ut.

/Susanne

Tuva-Lena
0

#11 Jaha, nu förstår jag. :) På forumet kan man vilja diskutera varje massageteknik för sig var tanken - alla känner ju inte till alla massagetekniker -  därför skrev jag in alla namnen för sig. Skriver man däremot en artikel - där jag utgår från att den som skriver den redan är insatt i dom olika namnen på teknikerna, så räcker det med rubriken "Massagetekniker". Förstår du nu hur jag menar? ;)