Taktil massage
Spännade sajt!!!! Det är ju ett område som är värt att utforska. jag läser en kurs i Taktil massage, det är en massage som skapar oxytocin,ett lugn o ro hormon. Hoppas kunna jobba med det lite i framtiden!
kan du berätta lite om det copia?

ja, visst kan jag göra det! jag har tidigare sett taktil massage som nåt ..lite skönt, avkopplande. nu vet jag bättre. I huden finns en oändligt antal receptorer för beröring, som stimuleras av taktilmassagens lugna, omslutande och svepande rörelser. Man arbetar efter ett speciellt mönster, det skaparett lugn och en trygghet för kroppen, som minns det möstret till nästa gång. man har sett att oxytocinet ger bättre sömn, ökad smärttålighet, mindre stress, mindre aggressivitet, mindre oro, bla. man använder det i friskvård, som ett motmedel mot stress, som uppstår när man har det sympatiska systemet påslaget i kroppen. Motsattsen är det parasympatiska, det är det som sänker blodtryck,puls, andning, ökar blodgenomströmning i huden, sätter igång magen, o.s.v jag skulle kunna berätta mycket mer om detta,det har verkligen blivit ett kärt ämne för mej. Är du nyfiken så sök på taktil massage på google, då hittar du mer, och bättre info. jag är förhoppningsfull om att kunna använda det i framtiden, kanske i kombination med friskvårdsrådgivning. Visst har du ett eget företag?
jag tänker lära mig allt jag behöver! Men det finns ju lite restriktioner som det här med tid och sedan pengar. Och så har jag ju själv problem med kroppen så jag kan inte utföra klassisk massage utan får finna andra, lugnare metoder.
Du kan väl skriva en artikel och skicka till Inga-Lena såvida inte hon håller på med en redan om taktil massage? Jättebra skrivet annars
#2 Skulle verkligen uppskatta om du vill skriva en atikel kring ämnet taktil massage. Du kan lägga in den under tråden "Massagetekniker". Själv är jag ingen expert på det, men vet i stora drag vad den går ut på. :)
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Jag ska försöka skriva en artikel,, bara tiden räcker till *ler* jag läser till undersköterska, sista terminen och det är myckenu,som man säger..Jag har gjort en del praktik på min gamla arbetsplats, och gett massage, det är otroligt uppskattat.jag har masserat ,människor som har ont i rygg, fibro,stressade, männikor med ledproblem, o folk som bara..tyckte att det kändes gött.Den här formen av massage är skonsma för den egna kroppen oxå, och ger ett eget välbefinnande genom den taktila stimuleringen man får av händernas beröring på huden.
#5 Toppen copia! :) men du behöver inte känna dig stressad, utan du kan ta din artikel när du känner att du har tid! Vi kan spara det "göttaste" till sist - som man säger. 

Det låter bra det! Jag ska skriva ett specialarbete på ämnet fibromyalgi i höst, och hoppas kunna använda mej av mina kunskaper om massage även där.Vilken underbar värld som öppnar sig med kunskap,,,, jag har lånat en bok av min lärare som verkar kanonbra, Kerstin Uvnäs Moberg /Lugn och beröring, den innehåller en mängd bra info om vårt behov av beröring. Läste att det kan kopplas till ätandet oxå..hmm, man kanske kan komma tillrätta med det mesta när man blir stor..
#7 Jaa, säkert! :) Visst är det härligt när man efter ett långt kunskapsliv börjar se bitarna falla på plats? Jag har läst både inom vanlig skolmedicin och alternativmedicin, och jag inser idag att utan det ena eller det andra, så hade jag inte haft samma förståelse för det jag sysslar med idag. Båda synsätten behövs. Det är som Neroli skrev i sin presentation, att hon hellre vill kalla akternativmedicinen för komplementär medicin. Och förhoppningsvis har vi kommit dithän inom kort. 

Den här länken går till en kurs i Taktil massage. Såg bra ut ,tyckte jag.kan det vara något för dej, Korsett?
Ordet komlementär medicin låter bra tycker jag! Man strävar efter det friska och på vägen dit kan man ta hjälp av olika alternativ.
det är precis det jag har lärt mig att vi hör till komplementärmedicinen. Att vi jobbar sida vid sida med den traditionella. Vi har ju det holistiska synsättet dvs att se till helheten
#10 Åtminstone är vi på god väg åt det hållet, men fortfrande är det många skolmedicinare som rynkar på näsan åt det vi sysslar med. Tänk när jag började i slutet av 70-talet, då vågade man nästan inte berätta att man arbetade med alternativa behandlingar, och i synnerhet inte massage som associerades med porr. Örtmediciner var något som kallsinniga profitörer lurade folk med, och TCM var kvacksalveri. Jag undrar om "Kvacksalverilagen" fortfarande finns kvar..? På den tiden var det många alternativbehandlingar som föll under den lagen. Tur att forskningen har gått framåt, och framför allt att dom ansvariga har släppt sin trångsynta inställning till alternativmedicinen/komplementärmedicinen. :)