Annons:
Etikettövrigt
Läst 1483 ggr
Anonym
Anonym
2/16/15, 6:41 PM

Tandkräm

Har tänkt köpa Urtekrams ekologiska eucalyptus tandkräm men jag undrar en sak innan. den innehåller inte flour och det är bra eftersom att jag vill använda naturlig tandkräm men kommer det göra att jag får hål i tänderna?

Annons:
Näring
2/16/15, 6:50 PM
#1

Det som gör att man får hål i tänderna är socker, inte vilken tandkräm du använder. Så svaret på din fråga är Nej, tandkrämen kommer inte göra att du får hål i tänderna!

Äter du mycket socker kommer du få hål i tänderna oavsett vilken tandkräm du använder. Och omvänt, om du aldrig äter socker kommer du inte få hål i tänderna även om du aldrig borstar tänderna.

Anonym
Anonym
2/16/15, 6:56 PM
#2

#1 Men  om jag äter socker och borstar tänderna med urtekrams tandkräm, kommer jag få fler hål än innan eller kommer det vara som förut?

Ians
2/16/15, 8:35 PM
#3

#2 Det är ju lite svårt att svara på, dels beror det på Vad du äter, hur mycket du äter, och anlag. Dvs hur din emalj är etc

Varför säger jag Vad du äter, jo för att tex sådant som klibbar fast i tänderna och därmed ligger kvar längre mot emaljen är mer skadligt än  sådant som försvinner fortare ur munhålan. Äter du mycket sega kolor, småkakor som lätt ligger kvar mellan tänderna länge osv så är risken större för att man får hål.

Det finns människor som aldrig använder fluor och aldrig har hål i tänderna, sedan finns det de som har sämre emalj och på så sätt lätt får hål i tänderna nästan oavsett vad de äter eller gör. Det har att göra med saliven etc

Är du osäker så peta in ett tandläkarbesök emellanåt och kolla upp hur Din tandstatus är, det är det enda som säkert kan svara på dina frågor.

Anonym
Anonym
2/16/15, 8:41 PM
#4

kan man använda urtekrams barntandkräm eller vilken är bäst?

är weledas orangea naturlig och bra?

Näring
2/21/15, 4:53 PM
#5

#2 Men  om jag äter socker och borstar tänderna med urtekrams tandkräm, kommer jag få fler hål än innan eller kommer det vara som förut?

Det kommer vara som förut. Urtekram är inte sämre än någon annan fluorfri tandkräm. Att använda fluorfri tandkräm leder inte till mer hål, och omvänt, att använda fluor kommer inte leda till färre hål i tänderna. Att fluor är bra för tänderna är en myt.

kan man använda urtekrams barntandkräm eller vilken är bäst?

är weledas orangea naturlig och bra?

Man kan använda Urtekrams barntandkräm. Den är lika bra som vuxentandkrämen. Skillnaden är att den är smakmässigt anpassat till kräsna barn.

Weleda har jag ingen erfarenhet av, men den är sannolikt varken bättre eller sämre än någon annan fluorfri tandkräm. Välj den du gilllar bäst.

Anonym
Anonym
2/21/15, 5:18 PM
#6

#5 Tack för så tydliga, bra svar! 👍

Har beställt Urtekrams tandkräm med mint och grönt te, får se vad jag tycker om den! 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: