Radial Tryckvågsbehandling
Jag undrar om någon har erfarenhet av denna sorts behandling mot kroniska smärtor eller idrottskador.???
Hej Mervi! Du är väl ny här? Välkommen in isåfall! 
Jag har aldrig hört talas om radial tryckvågsbehandling eller vad den går ut på. Jag använder medicinsk laser vid behandling av både kroniska och akuta smärtor, typ idrottsskador. Medicinsk laser tillför kroppen den energi som behövs för att en snabb läkning och smärtlindring skall ske. Lasern triggar igång kroppens eget immunförsvar, vilket innebär att både cortison (inflammationshämmande) och endorfin (kroppseget morfin/smärtlindring) utsöndras. Vid synlig skada sker också en effektivare läkning, ex vis bensår o s v, p g a cellstimulering/mitos/celldelning som bidrar till att skadan läker snabbare. ;)
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Nu har jag läst lite på sidan, men jag blir lite skeptisk genom att behandlingen kan framkalla smärta - som visserligen klingar av efter 2-3 dagar, och att man kan ge smärtstillande medel för att dämpa smärtan från behandlingen. Laserbehandling ger ingen smärta, behandlingen tar ca 2-3 min, och smärtan man söker för klingar oftast av under pågående behandling.
En tryckökning i vävnaden, som med den här tryckvågsbehandlingen, kan också ge mindre blödningar vilket också hamnar på minussidan, tycker jag. Dessutom vet man inte om ett ökat tryck i vänaderna kan få ev mindre proppar i blodkärlen att lossna. Det här är min personliga åsikt med dom kunskaper jag har, och jag har som sagt inte prövat den här terapin…
Tack Inga-Lena för all info. Jag har inte själv värk men min man har mycket problem med benen och fötterna. Han har inlägg och har gått hos kiroprator och massör. Hittade tryckvågsbehandlingen på nätet, man söker ju hela tiden. Han har fått akupunktur men det hjälpte inte. Hos doktorer får han ingen hjälp utom smärtstillande och rådet att lära sig leva med detta. Men det är svårt ibland, när man inte kan gå alls, han får så ont efter att ha varit på benen några timmar. Detta kommer och går och det har varit tider när vi har kunnat vandra ute i naturen och sedan plötsligt så kommer smärtorna igen. Det låter inte klokt men så är det. Just nu har han storta problem och har fått nya inlägg i skorna.
**#4 Hej! Om din man är rökare kanske det är "rökarben" han har och den smärtan det ger är fruktansvärd. Jag känner av det ibland när jag är ute och går med hunden. Får stanna och vila benen och sen bär det hemmåt igen. Bot på det..ja,sluta röka…
**
Brokenfether, har röker inte tack och lov. Han slutade någongång på 80-talet. Tack för tipset i alla fall.
Låter nästan som orsaken skulle kunna komma från ryggen, och har han inlägg i skorna så finns det någon felbelastning någonstans. Var dyker smärtorna upp? Är det i benen, fötterna eller i ryggslutet? Sedan: har han åderbråcksben? Det kan finnas så många orsaker, men ofta kommer just bensmärtor ursprungligen från ryggen, såvida man inte har det Brokenfether antyder: "Fönstertittarsjuka" då man blir tvungen att stanna upp för att dämpa smärtan i benen. De kan man få även om man inte röker, det räcker med att vara äldre, och att venklaffarna börjar krångla. Kroppshållningen sedan: är han sned så att han överbelastar någon sida? Inläggen kan också tyda på att han har ett ben kortare än det andra. Det kan i sin tur innebära att han belastat den ena höftleden mer. Kan alltså också vara höftleden, och då är det inte ovanligt att smärtorna går ner utefter benet mot knät…
Som du ser kan det finnas jättemånga orsaker. Märkligt att man inte har gjort någon riktig utredning när han har så besvärligt…
Han har gått genom massa undersökningar och vissa tyder på att det kommer från ryggen. Han får behandling hos kiropraktorn för det. Men han har mycket svår plattfothet och har haft inlägg sedan ungdomens dagar. Det onda sitter oftast i själv foten, framfoten och strålar uppåt mot vrister och smalben. Massagen brukar hjälpa en del på smärtorna på själva benen. Det är ingen som vet riktig var det kommer från. Han själv tror att hans plattfothet är en orsak, och efter att han blivit äldre så blir det ju förslitningar efter felbelastningar, det har också konstaterats att det finns lite. De senaste inläggen han har rättar till hela fotställningen och dessa är nog de bästa han någonsin haft.
Han var hos en läkare i Malmö som har idrottskador som specialitet och han skickade honom till ortopedtekniker i Malmö som gör inlägg på ett annat sätt än de traditionella. Där trampar man inte i gips och gör avgjutning utan han gör det när man ligger på magen, då fixerar han foten i rätt läge och sedan gör avgjutningen. Man ser stor skillnad på benställningen nu.
Trots alla dessa turer har han inte blivit bättre utan får dras med besväret.
Det är därför man söker efter behandlingar och kanske hittar man sådana som inte är så bra, men vad gör man när det är jobbigt.