Annons:
Etikettnaturlig-hudvård
Läst 9954 ggr
InkaAthilea
6/2/15, 10:04 AM

kokosolja som solskydd?

Hej! Nu börjar ju solbränningssässongen och då är det ju en god idé att införskaffa solskydd. Jag är ju för att ha så naturligt som möjligt. Gillar inte att smeta in min kropp med en massa skräp. Har läst på olika sidor att kokosolja har solskyddsfaktor 15. Har den det? På andra sidor står det att det inte stämmer. Ibland inbillar jag mig att det finns de som inte gillar att folk använder naturliga alternativ. Har nån koll? Hjälp mig gärna att reda ut detta? Kan man använda kokosolja som solskydd eller inte?

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

Annons:
Magi-cat
6/2/15, 10:18 AM
#1

Har också sett det där med faktor 15 för kokosolja. Det låter rätt mycket…Bäst att vara försiktig ändå.

Här säger man 7-15: http://dalaglitter.com/?s=kokosolja

Här är recept på egentillverkade solkrämer:

http://www.enlagomdosgront.se/2014/06/25/sa-gor-du-egen-solskyddskram-och-solskyddsolja/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Niklas
6/2/15, 10:21 AM
#2

"Kokosolja innehåller titandioxid (tiosol) som skyddar mot både UVA och UVB-strålar. Detta gör kokosolja till ett utmärkt solskydd som motsvarar solskyddsfaktor 15. Kokosolja försenar också ålderstecken som rynkor, åldersfläckar och slapp hud och hjälper vid behandling av olika hudåkommor inklusive psoriasis, dermatit, eksem och andra hudinfektioner. Till skillnad från mineralolja, finns det ingen risk för skadliga biverkningar av kokosolja." http://www.morotsliv.com/2012/06/atbar-deodorant-solskydd-och-glidmedel.html


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

InkaAthilea
6/2/15, 12:52 PM
#3

Om inte är det ju hur bra som helst att smörja in sig med ändå. Och bra till mycket annat också. Älskar kokosolja! :)

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

Magi-cat
6/2/15, 1:08 PM
#4

#3 Ja, den är ett bra-att-ha till det mesta. 🙂 Inte kladdar den och man kan t.o.m. äta den!👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

InkaAthilea
6/2/15, 1:31 PM
#5

Bra till tandkräm, som deo, kroppsolja, glidnedel (!) Baka och laga mat med. Som hårinpackning. M.m. Rena universalmedlet! :)

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

InkaAthilea
6/2/15, 1:32 PM
#6

Och som solskydd…eventuellt. :)

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

Annons:
Magi-cat
6/2/15, 2:06 PM
#7

Solskydd också! 😎☀️😃Det myckna solskenet har dock inte besvärat så mycket i år (ännu), så jag kan inte uttala mig personligen om dess förträfflighet som solskydd.😎Fast jag använder den och har inte bränt mig i solen….😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Niklas
6/2/15, 2:11 PM
#8

Kladdar den inte? Hur går det till?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

InkaAthilea
6/2/15, 2:19 PM
#9

Jag har använt den tidigare år. Jag bränner mig sällan så vet som sagt inte om den fungerar eller inte. Man tar en klick och värmer upp mellan handflatorna. ..och bara smörjer. Kladdar väldigt lite. Går snabbt in i hyn… :)

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

Ians
6/2/15, 8:15 PM
#10

Kokosolja "i da shit!" använder ingen annan kräm vinter som sommar, har dock ej legat och stekt med den på stranden. Men jag har ifs inte bränt mig heller. Kombinerar den med betakarotenkapslar under sommaren och har som sagt inte bränt mig. Dock ska man nog inte ligga en hel dag i solen och steka sig, det är få solkrämer som håller för det också! 

Ett tips är att ta med ett jätte paraply till stranden, då kan man fixa skugga var som helst, och köra en stund i solen, en stund i skuggan…..osv

NiklasTyreso
6/2/15, 10:05 PM
#11

Kläder och skugga är bästa solskydden. Solskyddsmedel innehåller titanoxid men ja tror inte på ryktena att det skulle finnas naturligt i kokosolja. Förr gjordes solskyddsmedel med zinkoxid och fortfarande säljs salvor med det ex zinkpasta och idomin. Jag använder idomin på sommaren som motsvarar faktor 15. Den baseras bl a på jordnötsolja. Men sommartid är jag inte i solen i onödan mellan kl 11-15.

Ians
6/4/15, 5:55 AM
#12

Idomin innehåller Bergamott olja, vilket gör huden sensibel för sol, så lite försiktigthet där.

Officielle
6/4/15, 4:45 PM
#13

Har tidigare läst att den skulle ha solskyddsfaktor 15 men sedan läste jag att den inte alls har det, utan att den istället har en solskyddsfaktor omkring 5. 

Kan verkligen hålla med om att den inte har spf 15. Förra sommaren masserade jag in mig med kokosolja innan jag drog till stranden. Efter att jag varit på stranden i ungefär tre timmar åkte jag hem och upptäckte att jag bränt mig på några få ställen. Upptäckte dagen efter att jag blivit riktigt brun, brunare än vanligt. 👍

Brände mig inte svårt men var inte i stark sol särskilt länge heller. Kanske funkar den som en sololja? 

Sett någon annanstans att vetegroddolja har spf 20 men är tyvärr inte så insatt så jag kan inte säga om det stämmer.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Annons:
Volito
6/6/15, 6:36 AM
#14

Läste att  om man blandar (minns inte mängd) Ph-kalk i större mängd vatten och dricker under solningen - fungerar som solskydd.

Ians
6/8/15, 6:40 PM
#15

Här står det om Ph-kalk som solskydd!

http://www.phbalans.com/pH-Kalk

"Tag ett par matskedar kalk under solning (i en PET-flaska med vatten som du dricker klunkvis ur under dagen) så motsvarar detta en solskyddsfaktor kring 10-12. "

Magi-cat
6/8/15, 6:41 PM
#16

#15 Låter lite märkligt…..🤦‍♂️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ians
6/8/15, 7:05 PM
#17

#16……Ja visst gör det men det kan vara värt att prova iaf. Om man är solkänslig.

Niklas
6/9/15, 7:10 AM
#18

Det skulle jag vara försiktig med innan jag visste hur det fungerar. Om det fungerar borde det rimligen ta en stund innan det verkar och då gäller det att veta hur lång den stunden är.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Magi-cat
6/16/15, 8:17 PM
#19

Angående kommersiellt solskydd kan det vara anledning att läsa detta:

http://www.kemikaliesmart.se/veckans-tips-for-en-giftfri-vardag-nytt-test-av-solkramer/

"Precis som tidigare år, kontrollerades om solkrämerna innehåller några hormonstörande ämnen, allergiframkallande ämnen och nanopartiklar. Och tyvärr visar resultatet att endast 11 av de 35 testade solkrämerna får godkänt på alla kriterier. Extra skrämmande är det att två solkrämer från storsäljande märket Nivea innehåller både hormonstörande och allergiframkallande ämnen samt nanopartiklar (Nivea Sun Lotion och Nivea Sun Kids Swim & Play). Icke-godkänt på alla tre testområden med andra ord!"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: