Annons:
Etikettövrigt
Läst 2524 ggr
OsterlindM
8/19/15, 3:12 PM

Mjäll/eksem i hårbotten

Hej! Är det någon som har/haft mjäll eller eksem i hårbotten? Vad har ni gjort för att det ska försvinna? Jag har nämligen haft problem med eksem i hårbotten i flera år. När det var som värst fick jag ligga inne på sjukhuset och fick antibiotika direkt in i blodet via dropp. Innan det fick jag massa olika antibiotika i tablettform och olika salvor men inget hjälpte. Efter sjukhusvistelsen blev det bättre men inte helt bra. Jag gav upp och tänkte att jag får väl leva med det här. Men nu fem år senare har jag ledsnat och googlade lite. Hittade ett schampoo på Apoteket som heter Selsun. Det ska vara mot mjäll och seborroiskt eksem. Jag hoppas verkligen att det är så enkelt så att det försvinner med shampoot. Någon som har testat Selsun mot mjäll eller eksem? Hur tyckte ni att det funkade? Eller har ni något annat tips? För jag står verkligen inte ut med kliande hårbotten mer!

Annons:
NiklasTyreso
8/24/15, 10:09 PM
#1

Apotekets mjällschampon brukar fungera bra. Hade frågan ställts för 100 år sedan misstänker jag att du kunde fått svaret att varje gång du tvättar håret skölja det med avkok av kardborre, rölleka och älggräs. Kardborre innehåller ämnen som arctigenin som idag finns i skönhetskrämer. Rölleka har sårläkande och antiinflammatorisk effekt. Älggräs innehåller salicylater som har en avfjällande effekt och förekommer i vissa salvor. Men att koka örtte varje gång du ska tvätta håret upplever nog vanligt folk idag som omständigt. Ät nyttig omega-3 varje dag för att smörja kroppen inifrån. Det ska vara fräsch kylförvarad olja av god kvalitet som inte smakar härsket.

Volito
8/29/15, 4:57 PM
#2

Kolla i Sanna Ehdin Hälsosåpa. Köpte till min man för en inflammerad hörbotten (som var känslig tom alla eko shampoo) men nu använder själv att tvätta ansiktet med (acne hela livet) och är jättenöjd… Den kan användas till mycket olika syften: detox, sårbehandling, dusha mm.

Ians
8/30/15, 1:18 PM
#3

Låter toppen däen där häslosåpan Volito, ska kolla in den!

Lisabella
9/1/15, 8:42 AM
#4

Jag har haft liknande problem, och har blivit helt besvärsfri när jag använt en schampookaka från Lush som innehåller tjära. Dessutom upplever jag att jag inte alls behöver tvätta håret lika ofta nu, 2-3 ggr/v istället för varje dag som tidigare.

Volito
9/1/15, 4:45 PM
#5

Tjära är kanon, hjälpte min man jättebra, men då fick vi inte längre tag i den shampoo…

oddahviing
9/12/15, 2:08 AM
#6

Jag tycker du ska gå på mer naturliga/ekologiska alternativ med så lite tillsatser/konserveringsmedel som möjligt, t.ex. urtekrams schampon/balsam som jag själv använder, eller gå över till att endast använda rasul lera. Jag vet flera personer som också brukar göra varma oljebehandlingar. Då värmer man upp olja exempelvis olivolja, hampaolja, kokosolja eller linfröolja och sprider jämnt i hårbottnen och sover med det över natten och sedan tvättar ut. Jag gjorde detta på min partner som har psoriasis och det blev faktiskt lite bättre, men det tar tid och man får hålla på i ett par månader, c:a 2 sessioner i veckan. Om inte annat så blir håret finare än det någonsin varit ;)

'-Headlights on the highway-'

Annons:
Upp till toppen
Annons: