Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettövrigt
Läst 937 ggr
Vattnadal
0

Tips sökes om trasiga handleder

Hejsan alla!

Lägger detta i övrigt, för jag vet inte riktigt vart jag ska placera det. En Sajtvärd får gärna placera det i rätt fack, om det finns något! 

Tänkte att jag skulle kolla om det fanns några kloka tips att få här. För en sisådär 6-7 år sedan var jag med om en (nåja, orsakade en) singelolycka. Då jag höll u ratten när bilen for i diket och voltade runt och mosades, förstördes mina handleder. Jag fick piller jag mådde illa av, salva som inte hjälpte, kortisonsprutades (lite mot min vilja, men det gjorde ONT) och sen röntgades jag. Inga syndliga skador i skelett, så grattis, hör av dig om du har fortsatta problem.

jag fick efter detta inte mer hjälp än en ny ask citodon när de gamla var slut. Efter att ha träffat en ny läkare, fick jag remiss till en ortoped. 2 år senare träffade jag honom, och han konstaterade att det sitter i mjukdelarna. Mina senor mellan alla småben i hand och handled är sönderslitna och helt enkelt trasiga. Jag skickades då till en arbetsterapeut, och har under ett drygt år tränat enligt ett program för att utveckla musklera lite mer. Dessa ska stödja handleden, och göra livet lättare, men inte helt OK.  Räknar nu med att använda ortoser (hendledsstöd med dubbla metallskenor) resten av livet. Visst har jag tränat upp mer styrka, men värken är kvar.

Jag vet att jag kan göra en eller två dumma saker på en dag, inte tre eller fler, då kommer värken. Dammsuga, moppa golv, dkala potatis, bära och lyfta, köra bil od är dumma saker. Kan ibland ha ont flera dagar, ibland bara en. Citodon eller en redig skvätt rödvin tar bort värken tillfälligt. Ett par lugna dagar med vila eller en sisådär 10-12 timmars sömn fungerar mer långsiktigt.

Då jag nu inte kan få mer hjälp av arbetsterapeuten och läkare bara ger smärtstillande, känner jag mig ibland lite uppgiven och less. Jag har ju fått hjälp av homeopat när det gäller allrgin, så när jag såg den här sajten, tänkte jag att det kanske kan finnas några smarta tips här.

Har funderat på glucosamin, då hundarna med ledbesvär får det, men det hjälper väl inte när det sitter i senorna…

Ja, finns det någon som har tankar om detta, hur vansinniga som helst, hojta till!Skrattande

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Tuva-Lena
0

Eftersom jag dagligen arbetar med laserterapi, så är det det första jag vill rekommendera när det gäller värken i dina senor. Jag har sett otroliga resultat med medicinsk laser, både när det gäller kroniska smärttillstånd och akuta skador. Bara härom dagen behandlade jag en tjej som gått med värk i axeln under många år. Hon har inte kunnat ligga på axeln på natten och aldrig kunnat lyfta den över axelhöjd. Efter en behandling ringde hon dagen efter och var överlycklig över att värken var borta och att hon hade kunnat både tvättat fönster, och legat på axeln under natten.

Sedan kan du också prova akupunktur, men då får man se läkningen på längre sikt.

Lycka till!

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

kajanus
0

ett anat ekelt kortvarigt tipps är värme……o vila jag vet det låter tråkigt men lindrar för mig….önskar oxåd et fanns ngt mirakel lycka till

Neroli
0

Johannesörtolja lindrar värk och dämpar ev inflammation.

Bindvävsmassage kanske, måste nog känna hur dina handleder känns.

Det finns ett ledskydd som heter Back on Track. Det reflekterar kroppsvärmen på samma frekvens som infrarött ljus och verkar då smärtstillande.

Lycka till / Susanne

LisaL
0

Jag rek. (givetvis) TuiNa. Det gör troligtvis vansinnigt ont till att börja med men tanken är att mjuka upp och få dina senor och muskler att fungera igen. Kan också vara så att det sitter en del bindväv som måste mjukas upp.

Lycka till hoppas verkligen du hittar något!

Kram LisaL

korseett
0

Det första som jag tänker på som är bra för din återuppbyggnad av senor m.m. är att du intar MSM dagligen. MSM kan man kort och gott säga att den reparerar cellerns så att allt kan få fungera normalt. Är lite av ett universalmedel eftersom det är just den verkan. Får bara kroppen chans till läkning så fixar den mycket på egen hand och att övriga behandlingar fungerar så mycket bättre.

Läs här om MSM en av många sidor om msm men det var bra info på den här. Köps på hälsokost, via nätet eller hos en del terapeuter