Gallbesvär
Min väninna berättade just ikväll för mig att hon börjat få besvär med gallan.Hon har haft sina första smärtor för någon vecka sen och hon fick vandra omkring på natten i 3 timmar..kunde inte ligga eller sitta.Nu undrar jag om någon har något tips som är bra för gallan och dess besvär? Går det ev att bota gallbesvär?
Brokenfether
Gallan behövs för att spjälka fettet i maten. Äter man mycket lite fett så lagras den och det kan bildas grus/stenar av den höga koncentrationen som i sin tur kan göra ont. Jag får inte ont av att äta fett- jag får ont när jag äter kolhydrater. men viss mat kan verka utlösande som gröna äpplen och gurka tydligen inget som jag märkt.
Äta lite mer fett är ett tips. Ett annat är att göra leverreningskur. Se på sanna Ehdins hemsida bl.a.
Tack Korsett..då hade jag rätt när jag sa till henne att det nog beror på att hon ätit fettfattig kost ett tag och sen slarva hon en helg…
Hon kämpar med sin vikt. tack jag ska genast ringa up henne.
Är det gallsten bör hon söka läkare för det..finns medicin som löser stenar..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
#3 Hej. Det är troligtvis inga gallstenar än, enligt henne själv. Hon har bara haft några rejäla känningar av gallan.Kan ha samband med hennes fettfattiga kost hon kört med ett tag nu och sen slarva hon en helg,det var därefter hon kände av gallbesvären. /B
Min gallblåsa blev bortopererad för ett år sen, men jag kan fortfarande inte äta allt. T ex äggula, äpplen, vindruvor, lök, bönor, juice. Dom hittade 8 rätt stora stenar i blåsan. Smärtan är hemsk och jag fick vänta 1 1/2 år på operationen. Om jag äter nåt av dessa ovannämnda, så sväller magen upp som en tunna och smärtan är likadan som före operationen.