Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikett: massage
Läst 2946 ggr
Tuva-Lena
0

TuiNa kurs i helgen

Åhh, vilken helg! Jag har gått en kurs i kinesisk massage eller TuiNa Massage som det egentligen heter. Den här masssagetekniken kan man likna vid massage kombinerad med akupressur. Genom olika grepp stimulerar man kroppens meridianer och alternerar dessa grepp med akupressur, då man "stannar upp" och stimulerar olika akupunkter.

Två dagar i rad har jag blivit manglad av en professionell massageterapeut som gick kursen samtidigt, och eftersom TuiNan är ganska hårdför tidivis så känner jag mig helt mörbultad, fast på ett skönt och avslappnat sätt. Dessutom turades vi om, så sedan jag hade fått min behandling var det min tur att ge henne TuiNa - full rulle med andra ord - från början till slut. Inte underligt att jag slocknade som ett oskyldigt barn när jag kom hem ikväll! Fast nu är jag på G igen…! Skrattande

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Brokenfether
0

Härligt Inga-Lena…men förstår om det varit jobbigt oxå..Glad Kramen

korseett
0

Vilken skön helg du måste ha haft både nytta och nöje!

den kursen skulle jag med behöva.. å så var det här med tid och pengar igen då…

Tunrida
0

Inga-Lena: Jag har själv funderat över just den sortens massage, att bli behandlad med den alltså. Men om man redan har ont i kroppen, kanske den inte är så lämplig då? Tänkte på det du sa om att den var "ganska hårdför"?

Tuva-Lena
0

#1 Ja det var jobbigt men jämars va uppiggande! Tjohooo!  Skrattande

#2 Visst är det så korseett - tyvärr. Varför skall alltid pengar vara det som sätter gränserna? Speciellt för att få ny kunskap?! Gråter

#3 Inga problem Tunrida! Man anpassar trycket efter patienten! Hela tiden håller du kontakt med den du behandlar för att massagen skall upplevas så behaglig som möjligt. Jag tål gott o väl att gå en repa, eftersom jag inte har några kroppsliga symptom. ;) Man alternerar dessutom "lite hårdare tag" med mer avslappnande strykningar, just för att inte balansen mellan yin och yang skall störas. Rekommenderar dig varmt att gå kursen! Glad

Tunrida
0

#4 Tack för svaret Inga-Lena! :-)

Pia-F
0

Jag håller med Broken…det låter både härligt och samtidigt lite tufft…att du slocknade förstår jag…..men oskyldigt!!??!! tror nog det skulle krävas en veckas massage för det Cool 

Kram på dig // Pia

Tuva-Lena
0

#6 Ha, ha!  Skrattande Då har du inte testat TuiNa! Går ju ut på att "återställa balansen", vet du! Flört Kram tebax, Pia!

Pia-F
0

För många år sen fick jag en typ av massage som låter som det här…men jag har inte den blekaste om vad den hette….det var knådning och små "karateslag" varvat med fjäderlätta beröringar….man satt/låg i en "stol" där det fanns en hålighet för ansiktet…..

Hon som utförde massagen hade blivit upplärd på någon orientalisk plats….Fundersam ingen aning om var….

Massagen var helt suverän…..fick behandling 1 gång i veckan under en period…

Förövrigt funkar min balans utmärkt…om jag har nåt att hålla mig i eller luta mig mot….Flört Den inre törs jag inte ens tänka på …

Tuva-Lena
0

#8 Låter som TuiNa, fast inte karateslag direkt - ha, ha! Men ganska hårda nypor tidvis..

Och balansen, den kommer med stormsteg nu skall du se - den inre menar jag. Efter ett halvår i Elisabeths lära kommer du att vara lugnet självt förkroppsligad. Flört

Pia-F
0

#8 små snabba "karateslag" där hon hade handflatorna mot varandra, de liksom gnuggades mot varandra….inte så drastiskt som det kanske lät….

Vad det gäller Elisabeths lära så kanske mina små grå hittar sina rätta platser…..Flört

LisaL
0

Vad kul Inga-Lena att du varit iväg nu. Jag förstår precis vad du menar. Man blir jättetrött men det är väldigt skönt efteråt. Många klienter säger att de känner sig svävande, de är typ lättare.

Kram LisaL

LisaL
0

Tunrida, jag tycker helt klart att du ska prova. Även om du har ont nu så är det ju det man ska hjälpa upp. Precis som Inga-Lena sa så gör man akupressuren och massagen efter hur klienten har det. Du ska inte vara orolig, du kan ju iaf prova.

Det är lite tanken att hjälpa människor med olika besvär och återställa balansen i kroppen. Så efteråt är det ju skönt även om det kan kännas lite under behaandlingen. Det gör det ju om du är öm i musklerna men å andra sidan så gör klassisk massage eller vad annat du provar också det.Glad

Kram LisaL

Tuva-Lena
0

Hej Lisa!

Ja du, det var en upplevelse! I början tänkte jag att, det här kan väl inte ha sån större inverkan på mig - lite strykningar, några tryck varvat med massage. men ack vad jag bedrog mig! Även om behandlingen kan upplevas "menlös" för an vanlig massör, så går den ju ut på att stimulera meridianerna/akupunkturpunkterna, och det är där som effekten kommer in! Jag sa till en av tjejrna att det känns som jag har gjort ett riktigt hårt träningspass, inte så att det ömmade i musklerna, men jag var så skööönt avslappnad - lite groggy faktiskt! Skrattande