Etiketthälsokost-kosttillskott
Läst 2360 ggr
kullagulla
2017-01-09, 18:32

Vitaminer och mineraler

Har fått rådet att ta Selen, zink, b3 , b 6.Några bra märken som ni kan rekomendera? Dosering? Har problem med mina hormoner (klimakteriet ) o binjurarna. Äter just nu b12 o folsyra (ska sluta med dom snart, har fått upp mina värden) c vitamin , 500 mg, lite d - vitamin. Börjat med magnesium i låg dos

2Sirius
2017-03-29, 21:08
#1

Ja, B5, B6, C och Magnesium är bra för svaga binjurar. Och C, E, Bioflavonoider, Kalcium, Bor, Magnesium och Sojaisoflavoner är bra mot Klimakteribesvär. Några särskilda märken har jag inte koll på, men tror de flesta är ungefär lika bra :)

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

NiklasTyreso
2017-03-30, 11:46
#2

Jag äter Selen + och B50 från Skip.

Selen får du annars i dig genom att äta fisk (från rena hav, inte östersjön eller insjö) 2-3 ggr per vecka. 

B-vitaminer finns även i bryggerijäst.

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

Näring
2017-04-19, 23:07
#3

Holistics är ett bra märke. Healthleads UK är ett annat. Finns fler också. Annars är linser, bönor, nötter, frön och korn våra naturliga källor till både alla b-vitmaninerna utom b12, och alla mineraler utom jod och kalcium som istället finns i gröna blad. Både selen och zink samt de b-vitaminer du rekomenderats finns således i dessa livsmedel. Kött, fisk och ägg innehåller också dessa ämnen dock i något mindre mängd med undantag för b3. Ska du ta selen är dosen 200µg/dag tills burken är tom, sedan äta ovanstående livsmedel regelbundet. Resten är ingen mening att ta som tillskott då brist återställs så pass snabbt ändå när man börjar äta ovanst. livsm. reg.bund.

Annielle
2017-04-21, 21:39
#4

Selen får man även i sig mycket av om man äter några paranötter om dagen.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Näring
2017-04-22, 14:03
#5

Stämmer bra Annielle! Bra poäng! Man behöver alltså egentligen inte selentillskott heller. Paranötter innehåller så mycket selen att en enda nöt motsvarar en genomsnittlig kapsel selentillskott. Så mycket att man behöver snarare ett par nötter i veckan, än om dagen, om man tänker äta det regelbundet. Så utöver att äta maten jag listade ovan regelbundet, som i sig är tillräckligt, kan man äta ett par paranötter i veckan. Då kan man vara fullständigt säker på att kroppen har tillräckligt.

Annielle
2017-04-22, 14:37
#6

#5

Beror ju också på hur bra man kan ta upp näringen från mage/tarm, om man är mycket stressad eller har varit det under en längre period eller sjuk på annat sätt.

Då behöver man ju mer av både vitaminer och mineraler vilket ju kräver att man äter mer näringstät mat och/eller tillskott i vissa fall.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

kullagulla
2017-05-03, 05:58
#7

#4 Tål inte nötter😢

Annielle
2017-05-03, 10:35
#8

Synd att du inte gör det! 😕

Men Du kan få i dig en hel del Selen om du äter:  Gröna linser, räkor, fisk av alla slag, musslor och andra skaldjur…

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen