Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikett: övrigt
Läst 5005 ggr
Mizzi
0

Ont i ryggen ....

Vet inte om detta är rätt ställe att fråga men jag kör får vi se.

Det är så här att jag vill gärna ha ganska kallt i mitt sovrum när jag ska sova, sover tusen gånger bättre då.

Jag har fortfarande sovrumsfönstret lite på glänt, eller så har jag takfläkten i full gång.

Problemet är att jag får så ont i ryggen då har jag märkt vet inte om det bror på drag eller vad det kan vara.

Hur ska jag kunna ha svalt i mitt sovrum utan att få ont i ryggen ??

Ps  Kan inte sova med Nattlinne eller T-Shirt tycker det blir för varmt, brukar kasta av mig täcket mellan varven också =))

korseett
0

Jag tror inte det lilla du har öppet påverkar något större för då borde du ju frysa. Det är bara bra att ha svalt och bra ventilation i sovrummet. Om du inte fryser så prova med ett tunnare täcke.

Sedan kan du ju också passa på att investera i en bättre madrass om du inte har en sådan förstås. jag har nyligen skaffat mig en tempurmadrass som jag tycker är helskön. När man legat ett tag känns den varm och skön så då är det bra att ha ett svalare täcke

signemo
0

Hje. Troligtvis ett dumt förslag. Men har du möjlighet att ha helt öppet när du är hemmaoch innan du lägger dig.. Då kanske det blir lite svalare en stund iallafall.

Förövrigt låter du som mig. Skulle nog kunna sova ute med varm sovsäck, Nu är jag i och försig 49 så man skulle kunna skylla på klimakteriet, Men jag har nog inga såna svettningar utan det är helt ebnkelt för många grader. Vi har inga element på. Men eldar för att mina svärföräldrar i huset bredvid skall få varmt ( kulvert imellan)=

Var rädda om varandra

Brokenfether
0

Här finns en till som vill ha kallt i sovrummet.Har ett fönster på glänt dygnet runt hela året…håller med dig signemo,jag skulle nog oxå kunna sova ute med varm sovsäck….under, bar himmel…wow va mysigt…Skrattande Drag får jag passa mig för,då smäller det till i nacken…Ledsen

korseett
0

hmm jag såg inte att det stod takfläkten står på på högsta… det kan ge negativt drag och säkert ryggont. Prova ut lämpligt sovmaterial som är tillräckligt svalt för dig och att du inte fryser och sen kan du ju pröva att åtminstone sänka farten på propellern i taket

Brokenfether
0

Ja,jisses…takfläkten hade "stelnat" min nacke och halva rygg för tid o evighet!!Förvånad  Missade oxå det…är man blind eller..??Oskyldig

Ett bra övningstips jag fick av min sjukgymnast för många år sen var mycket bra för stel nacke,rygg och axlar…den övningen kommer här……..>>>

Sitt på en stol,rak i ryggen och utan att röra stolsryggen. Låt armarna hänga utmed sidorna av kroppen och lyft sen axlarna saaaaakta,saaaaakta uppåt så långt du kan….stanna inte däruppe,utan låt sen axlarna sjunka lika sakta tillbaka ner igen…fortsätt upp igen osv ,den övning ska gå rullandes…gör övningen ca 10 ggr…I början känns det som axlarna "hackar" sig uppåt,men det går över efter några ggr….Skrattande

Mizzi
0

Jag har inte heller värme på i sovrummet än =)

Jag kanske ska prova med att sova med bara påslakan utan täcke som jag gör på sommaren =) så kan jag ju ha täcket liggandes i närheten OM jag skulle tycka det blir kallt.

Men visst är det väl alldeles underbart med frisk kylig luft när man ska sova , jag tycker man känner sig så otroligt fräsch och pigg när man vaknar då också =)

Jag skulle absolut också kunna sova ute under bar himmel =) eller så får jag flytta upp till norrland och bo på det där hotellet (vad det nu heter)av is dom har däruppe ;)

Tuva-Lena
0

#6 Du menar ishotellet i Jukkasjärvi! Ja, dom har säkert börjat bygga upp det nu inför den här säsongen. ;)

Vad gäller dina ryggprolem så är det garanterat fläkten som orsakar dem. Det finns ingenting som är så farligt för våra muskler som kyla och drag. Kylan gör att musklerna drar ihop sig och förhindrar cirkulationen. Dom blir stela, och om det fortgår så kan du t o m få bestående skador i muskeln av det. Så stäng av fläkten och ta bort täcket istället om du tycker det är för varmt. Eller om du kan flytta på sängen till ett ställe där draget inte når dig. Just detta att kroppstemperauren "varierar" och du får värmeskov tycker jag tyder på att du är i övergångsåldern - på och av med täcket under natten… tycker därför att du skall testa Remifemin, ett naturmedel som hjälper just vid klimakteriebesvär och värmevallningar. Finns på apoteket eller hälsokost. Då kommer dina nätter att bli betydligt lugnare, för det du upplever stör ju nattsömnen väldigt mycket. Hoppas att det löser sig för dig! Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Mizzi
0

# 7 Oj redan !!! jag är ju "bara" 41 år

Men visst det kanske är så, har ju hormonspiral så någon mens har jag ju inte direkt.

MEN !! varmblodig har jag alltid varit, var likadan redan som ung hemma i mitt föräldra hem.

Min mamma kom in i mitt rum och huttra och ville stänga fösntret mitt i vintern medans jag fräste ifrån att det minsann skulle vara öppet.

Jag kan tala om att jag är en sån som verkligen LIDER på sommaren när det är för varmt ……… då vill ja bo i kylskåpet.

Även om jag älskar sommaren så är jag inte för förtjust i för mycket värme ;)

Tuva-Lena
0

#8 Jag vet inte hur den där "hormonspiralen" påverkar din ägglossning, men då du skriver att din mens är obefintlig så är det troligt att den också påverkar menscykeln på så vis att den ger symptom som liknar klimakteriet. Klimakteriet innebär ju bl a att vissa hormon upphör att produceras, bl a östrogen/progesteron som skall bygga upp livmoderslemhinnan för att möjliggöra den månatliga blödningen. Tror att den är en av bovarna i dramat…. Fundersam

Hoppfull
0

Värmevallningar kan man ha ändå från tonårstiden så det behöver inte vara klimakteriet. Jag kan frysa när jag lägger mig för att vakna en timme senare och "bada" i svett… Man får nog som du säger försöka anpassa sig och ta av sig och på sig under natten allt eftersom värmen just då :-)

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[SvenA]
1

Att du får ont i ryggen är med 99,9 procents säkerhet att du behöver en annan typ av säng och svettas du mycket ska du inte ha konstmaterial i sängen skaffa naturmaterial i samtliga sängkläder och en bäddmadrass av tagel. När det gäller takfläkten så kan inte den påverka ditt ryggomda om den inte blåser direkt på det stället där du har ont.Pröva med en masonitskiva under bäddmadrassen och se du kanske ligger för mjukt det gör de flesta som får ont i ryggen.Fortsätt med det öppna fönstret så länge du inte fryser själv har jag haft öppet i ner 30 år.

Hoppfull
0

Det kan nog vara sant att många ligger för mjukt och får ont i ryggen av det. Men det kan vara värt att besöka en kiropraktor eller naprapat om vad man egentligen behöver. Jag har haft ont i ryggen i hela mitt liv och fått rådet att sova hårt… och gjorde det… tills jag kom till en duktig kiropraktor som sa att det var direkt skadligt för det fel jag har i min rygg. När jag så bytte till en ganska mjuk säng blev ryggen avsevärt bättre.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[SvenA]
0

Det viktiga är att man hittar det man mår bäst av. Har själv haft ryggproblem över  40 år

Tuva-Lena
0

#0 Ja, som du ser Mizzi så har expertisen uttalat sig, så då återstår bara att testa .. Cool

[SvenA]
0

Ett bra sätt att vila ryggen på är att lägga sig plant och sätta en stoleller något annat med en kudde på under benen så att benen ligger i 90 grader uppåt ochböjda vid knävecken man ska inte ha någor högt under huvet det är otroligt skönt och avslappnande, Man kan om man tycker det är skönt tillverka en kudde av frigolit som bör vara 40-45 cm hög har själv gjort det .

Tuva-Lena
0

#15 Precis Eric, och ställningen kallas för "psoas-avslappning", med hänvisning till den speciella muskel du avlastar, nämligen m. psoas major. Cool

[SvenA]
0

#16 Det stämmer jag kom bara inte på det ordet när jag skrev fick prova på det efter en ryggoperation och det var underbart  har efter det fortsatt så fort jag känner av ryggen.

Mizzi
0

Det gick över och blev bättre MEN ……. så i Torsdags efter att jag städat så kom det tillbaka med FULL kraft och mycket värre än första gången.

Jag har inte haft fönstret öppet eller fläkten igång men nu har jag haft redigt ont sedan i Torsdags det känns som om ländryggen är ett stort öppet sår eller att ryggen ska gå av.

Allt är en pina,sitta,stå eller gå och det hjälper inte att röra på mig för att hålla i gång muskulaturen det blir snarare värre.

F*n va det är jobbigt att inte kunna röra sig ordentligt =(((

Kan inte gå till Läkaren heller för jag har bara 300 :- fram till den 19:de =(( bara att bita ihop och stå ut ……….

Tuva-Lena
0

#18 Du bör nog gå på Vårdcentralen och be om att få en röntgen på ryggen. Skulle inte förvåna om du har nåt diskbråck, eller möjligen en läckande disk i ländryggen.. Stackare, har du provat att ta nåt smärtstillande? Såna här gånger har nöden ingen lag, och det finns ett bra medel som man smörjer på onda ryggar m m, som heter Zon-salva.  Finns på apotek. Pröva det så länge tills du får råd med annat. Håller tummarna..;)

Mizzi
0

Jag måste vänta till den 19 :de hur som helst för jag har inte råd innan.

Har ärven fått feber, inte så mycket dock bara 37,5 min normaltemp ligger på 37,2

Tuva-Lena
0

#20 Då kan det vara en begynnande förkylning som visar sig. Ofta börjar den med värk på redan utsatta ställen, och när förkylningen bryter ut så försvinner den värsta smärtan.. Kyss

Mizzi
0

Hm…..men det började i Torsdags och jag har inga som helst tecken på förkylning.

Undrar om det inte är tecken på en inflammation i någon muskel i ryggen ???

Tuva-Lena
0

#22 Mycket möjligt. Då är det bara att vänta ut den, ta magnecyl mot värsta smärtan och vila muskeln, när du inte har råd med behandling. Annars är medicinsk laser ett undermedel vid just inflammationer. Kyss

Mizzi
0

Ja ja får bita ihop tills nästa måndag, under tiden får jag försöka ta det lugnt och hålla ryggen varm så länge.

Pia-F
0

#20 Vårdcentralen kan även skicka hem en faktura…det blir iofs 50 kronor extra men det kan det kanske vara värt…..