Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikett: övrigt
Läst 2087 ggr
Perla
0

BOT-avdrag på skatten (lite OT)

Det här kanske är lite OT men en viktig bit för alla människor är att ha de ekonomiska möjligheter som behövs för att sköta om sin hälsa.

Christina Doctare vill införa ett så kallat BOT-avdrag för att ge människor större ekonomisk möjlighet till förebyggande behandlingar för bättre hälsa.

**Hur skulle avdraget fungera?
**Tanken är att använda samma konstruktion som ROT-avdraget. I dag får man dra av 35 000 kronor på sin självdeklaration för att ta hand om sin risiga kåk mot att de som utför tjänsterna har F-skattsedel och betalar moms. På samma sätt skulle man kunna få göra avdrag för att sköta sin kropp och hälsa, exempelvis med massage, qigong eller akupunktur.

Läs mer på den här sidan:
http://lon-jobb.nu/artikel.phtml?id=1906  

Vi som utövar och använder oss av alternativa metoder för att förebygga och behandla kan ju även ha intresse av att veta vad resp. parti tycker om förslaget.

http://e-health.msn.se/egenvard/Koll_pa_alternativ-vard_infor_valet_2061.html

Tuva-Lena
0

Jättefint tips Perla! Förvånad Det kan amn använda i marknadsföringen. Skall genast gå in o läsa. Återkommer med kommentarer! Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Tuva-Lena
0

Jaha ja, vad jag kunde se så är det sossarna och miljöpartiet, kanske vänstern som är mest positiva till det här. Lär väl dröja med andra ord…synd, men vi får väl se till nästa val då..Räcka ut tungan

korseett
0

jag får väl försöka påverka mitt parti- vet faktiskt inte hur de ställer sig i den frågan

Tuva-Lena
0

#3 Är du politiskt aktiv korseett? isåfall så kan du ju ta tag i den här hjärtefrågan, eller hur? ;) Men jag förstår att det är en lång väg att gå. Först t ex, så vill man skapa ett register över godkända terapeuter - nåt som jag har förståelse för, för det finns ju tråkigt nog, s k terapeuter oxå, som kan åka snålskjuts på sånt här.

korseett
0

vad menas med godkänt i de här fallen? diplomerade utbildningar? eller certifiering?

Tuva-Lena
0

#5 Jag minns när jag gick på Axelsons, då var det "examinerad" det hette. Skillnade mellan diplomerad och examinerad är att en examinerad terapeut har avlagt prov för att bli godkänd, medan en diplomerad endast har genomgått en kurs utan att avlägga prov, och får ett diplom efter avslutad kurs. Vet inte om det har någon betydelse idag, men då var det viktigt..

Brokenfether
0

#6 Får man ett diplom även om man inte var så duktig på kursen???

Tuva-Lena
0

Ja, ett diplom får du när du har gått en kortare kurs, oavsett vad man har snappat upp. Men man förutsätter väl att alla är intresserade och pluggar, för oftast får man stå för kostnaderna själv. Nu när jag gått TuiNa kursen så får jag ett diplom efter avslutad kurs - i januari, men vi har ju haft både teoretisk och praktisk undervisning, och eftersom kursen kostar en del så ligger man i. Sen vill jag lära mig TuiNa, det var ju därför jag sökte kursen om man säger..Flört

Magi-cat
0

Jag tror det ingår i det här förslaget med BOT-avdrag att man ska ha minst 20 p basmedicin (eller om det t.o.m. var 40p)

Bra tänkt, att man ska ha medicinska baskunskaper, men det skulle i praktiken utestänga många duktiga terapeuter som arbetat i många år. Ja, man kunde såklart fortfarande gå till dem, men utan BOT-avdrag.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Perla
0

Det finns många duktiga terapeuter utan examensbevis och det finns en hel del läkare och sjuksköterskor som man kan undra över hur de fick sin legitimation.

Jag tror det måste till ett nytt sätt att tänka när det gäller alternativa behandlingar. Akupunktur och Qigong var ju till för bara några år sedan helt oacceptalbla inom den traditionella vården. Idag är de fullt accepterade och praktiseras av de flesta sjukgymnaster som är knutna till vårdcentralerna.

Tuva-Lena
0

#10 Håller med dig Perla. Samtidigt kan man häpna när man går en kurs, över hur dåliga anatomi/fysiologi kunskaper en del terapeuter har! När jag gick akupunkturkursen satt en tjej bredvid mig som dessutom höll på att utbilda sig till homeatriker - hon visste inte ens var bukspottkörteln låg, eller dess funktion! Nästan livsfarligt att gå till en sån…Numera ingår basmedicin i dom flesta utbildningar på Axelsons, och när jag gick där så läste vi både anatomi och fysiologi m m, väldigt ingående förstås med tanke på vad vi skulle arbeta med. Sen har jag fyllt på frivilligt med mer kunskap på högskolan. Det är en nödvändighet, anser jag, att veta hur kroppen fungerar om man skall utöva ett terapeutyrke.

Perla
0

Jag är både Reiki- och Kognitiv terapeut men inte vet jag om jag anser att jag behöver ställa en diagnos på någon - den biten lämnar jag gladeligen över till legitimerade läkare. :)

Tuva-Lena
0

#12 Ja, sätten är många men knepen är få. Flört Nu behöver du som sagt inte ställa diagnos, men tänk om jag som fysioterapeut inte visste hur musklerna jag skall behandla fäster, eller har för funktion..? Vilket fiasko! Eller vad som händer vid en inflammation, stukning, muskelbrstning m m.. Ingen större idé att börja titta i ögonen på patienten i alla fall.. Skrattande

Perla
0

Slutsatsen man kan dra av detta är att det finns terapueter med olika inriktningar och att alla terapeuter därmed inte behöver ha samma utbildning även om det självklart kan vara bra för alla att känna till hur psyket/kroppen och själen fungerar som en helhet.

Ett större samarbete mellan läkare och olika typer av terapeuter men även mellan olika terapeuter skulle kanske vara att att föredra och skulle kunna vara något att arbeta för att det ska
bli verklighet?

korseett
0

#6 För att få min diplomering krävs det att jag har godkänt slutexamensprov, teroetiskt och praktiskt, godkänd basmedicinutbildning motsvarande 10 p, godkänt specialarbete samt minst 75 externa behandlingar.

Tuva-Lena
0

"15 Så var det även för mig. Har två diplom, ett från varje kurs, men innan jag fick dem så var det både teoretiska och praktiska prov + behandlingar vid Axelsons egen praktik under tio veckor, där allmänheten kan få behandling av oss som går utbildning till en billigare penning. Behandlingarna övervakades av en lärare vid Axelsons. Cool

korseett
0

jo men vi fick bara tillgodorökna oss en liten del av de behanlingarna på Axelsons- resten skulle tas hemma.För att bygga upp en kundkrets antar jag