Etikettlivsstil
Läst 771 ggr
tlover
2018-11-30, 21:22

Sömnhygien, rutiner innan sängdags

Det är ju viktigt att ha samma rutin varje kväll för att få bra sömnhygien. Men är det någon som vet om själva tidpunkten är superviktig? Jag skulle nämligen vilja lägga mig 1h senare på helgen men jag vill också ha bra sömnhygien. Jag tänker då att i övrigt så är rutinen densamma

Vad vill du läsa om nästa månad? Rösta!
[
2018-11-30, 21:28
#1

Lägger mig vid samma tid varje kväll, läste en artikel om en studie man gjorde på flera personer som visade att om man la sig vid en annan tid bara under en dag, så kunde det ta upp till en vecka innan kroppen ställt om sig igen. Därför var de emot det där med att vrida klockan två gånger per år också. De trodde också att det var därför många kunde vara trötta och sova dåligt på grund av att man inte går till säng samma tid.

Försöker också att inte titta på mobilen eller skärmar heller då jag upplever att jag blir piggare eller får svårt att sova (iaf inte inom 2 timmar innan jag lägger mig, men idag blev det undantag)

Så är det viktigt att man inte har massa mat i magen när man lägger sig, man bör vänta 4 timmar med att lägga sig efter sista måltiden. Det har jag både fått lära mig av läkare, dietist och åter fått höra det av flera. Dock säger många tvärtom att de måste äta innan de lägger sig, men det ligger och trycker på i magen och det kan ge magbråck och skapa andra besvär så är noga med att äta minst 4 timmar innan jag ska lägga mig.

Sömn är viktigt.

tlover
2018-11-30, 21:40
#2

#1 jag har det knasigt med hungerkänslor och måste äta just innan jag går isäng annars blir jag illamående och kan inte sova. Undra om jag ska skjuta fram sänggåendet en halvtimme då och gå en medelväg

Vad vill du läsa om nästa månad? Rösta!
Knektstugan
2018-12-01, 09:04
#3

Ursäkta en dumm fråga, va är sömnhygien? Aldrig hört det ordet.

W
2018-12-01, 09:15
#4

Inlägget är borttaget

Knektstugan
2018-12-01, 09:18
#5

Jaha tack för svar

[
2018-12-01, 09:31
#6

Det var bra beskrivet wildfire.

Hur gör du Knektstugan? 😃

Knektstugan
2018-12-01, 09:34
#7

Jag sover inte så många timmar behöver inte det nu för tiden så det spelar ingen roll när jag lägger mig för jag vaknar så tidigt ändå. Bara jag lägger mig i sängen så somnar jag bums

[
2018-12-01, 09:39
#8

Va härligt, tänk om man hade det så bra, jag brukar vara jätteseg med att somna, tar timmar att somna in och vaknar så lätt på natten, sover rätt ytligt. Brukade äta valeriana och det gjorde att jag sov bättre och inte vaknade men insomningen är lika svår.

När jag var yngre var jag som du Knektstugan, kunde somna på några sekunder. 😃

NiklasTyreso
2018-12-01, 18:40
#9

För mig är det oerhört viktigt att jag varje dag året runt får vi minst 20 minuter, helst mer, dagljus redan på förmiddagen. Utan dagsljus på förmiddagen, varje dag, brakar min dygnsrytm samman. Regniga dagar när jag är hemma klär jag mig varmt och sitter och läser på balkongen på förmiddagen för att få dagsljus. Arbetsdagar går jag en kort promenad vid förmiddagsfikat.

Mandra
2018-12-23, 08:10
#10

Alla människor är olika. Det allra bästa är att lära sig KÄNNA in själv vad ens kropp behöver. Gäller allt, som sömn, mat, motion osv.
Din egen kropp VET exakt vad den behöver. Så, istället för att lyssna på massa råd "utifrån" - stilla dig och lär dig känna igen din egen kropps signaler! 🙂

Upp till toppen