Annons:
Etiketthomeopati
Läst 741 ggr
Elliem
2019-07-04 08:35

Fästingbett

vilken dos ska man ta av Ledum palustre D6 vid fästingbett?

om man haft borelia 2 gånger för ca 5-6 år sedan o då blivit behandlad med antibiotika , kan man ta pillren nu?

Annons:
Huygens
2019-07-08 14:04
#1

Kontakta sjukvården.

Maria
2019-07-08 14:10
#2

Jag tycker inte man ska laborera med alternativmedicin varken när det gäller borrelia eller TBE då det är sjukdomar som kan ge allvarliga effekter så jag håller med #1

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2019-07-24 08:22
#3

#0 Om jag förstått det hela rätt så ska man ta Ledum, om man vill använda det, alldeles efter fästingbettet i några dagar.  Det hjälper inte efter längre tid än så.

Alla bett leder inte till borrelios, lyckligtvis, men får man det måste man söka vårdcentral utan att vänta och se till att man får hjälp!

(Jag går själv på antibiotika just nu och är urless på fästingar! 😡)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-07-24 09:06
#4

Angående "kontakta vården" så måste man tyvärr vara envis och helst kunnig själv. Alla stressade stafettläkare på vårdcentralen kan inte så mycket om borrelia.

Jag vet åtminstone en tjej som blev avvisad utan hjälp, trots att hon hade skolbokssymptom på borrelia.

(Hon sökte sig senare till annan vårdinrättning och fick äntligen adekvat behandling, men mycket tid gick till spillo. Som sjuk orkar man inte hur mycket som helst.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lisabet
2019-08-24 17:44
#5

Man kan inte "kontakta vården" bara för att man har fått ett fästingbett. Den här sommaren har jag hittills fått 12 st, och sommaren är inte över än.

Huygens
2019-08-24 17:58
#6

jo, det kan man ->

https://www.1177.se/olyckor--skador/bett-stick-och-vaxter/fastingbett/ -> "Kontakta en vårdcentral om du har en… (etc)"

Annons:
Lisabet
2019-08-24 18:37
#7

Så här står det om man följer länken:
"De allra flesta som blir bitna av en fästing behöver inte söka vård eftersom besvären brukar gå över av sig själv."
Vid symptom, javisst, men inte bara för att man har blivit biten.

Maria
2019-08-24 21:28
#8

Visst kan man men varför besöka vården i onödan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Huygens
2019-08-24 21:52
#9

pga #0

Maria
2019-08-25 07:29
#10

Jag förstår inte riktigt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: