Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettövrigt
Läst 3023 ggr
Tuva-Lena
0

Bye bye celluliter!

Det finns inga genvägar. Ska groparna bort krävs en livsstilsförändring. Foto: SARA RINGSTRÖM

4 tips som garanterat hjälper!

Svettiga konditionspass och rätt mat och dryck rår på celluliterna.

- Underhudsfettet har härsknat som gammalt smör, säger Viktklubbs motionsexpert Alan Begström.

På många kvinnor dyker de ovälkomna groparna upp redan i puberteten. Främst på låren och armarna.

- Uppkomsten av groparna beror till största delen på att man är dåligt tränad. Blodförsörjningen till kroppsvävnaderna försämras, vilket leder till ökad mängd slaggprodukter, dålig syresättning av vävnaderna och låg omsättning av underhudsfette, säger Alan Bergström, motionsexpert på Viktklubb.se.

Det leder till att underhudsfettet härsknar, på samma sätt som gammalt smör.

Kvinnor drabbas mest

Kvinnor drabbas oftare än män för att de har mer underhudsfett.

- Den bindväv som ska kapsla in underhudsfettet mellan huden och musklerna, klibbar samman och bildar gropar, säger Alan

Det medicinska begreppet cellulit betyder ungefär "inflammation i fettväven". Groparna är alltså inte en sjukdom och det finns inga kända verksamma behandlingsmetoder.

- Alla krämer, serum piller, pulver och salvor är absolut, helt, etthundra procent verkningslösa. Massage fungerar inte heller och olika skubb- produkter- och vantar är lika verkningslösa, säger Alan Bergström.

Undvik alkohol

Det som måste till är en livsstilsförändring. Med täta konditionspass som gör dig rejält svettig får du fart på blodgenomströmningen i hela kroppen, alltså inte bara i huden. Då kan du rå på groparna.

- Man måste ge kroppen bra näring för att orka träna och för att ersätta det gamla, "härskna" fettet. Man måste dricka mycket vätska - vatten - för att så att säga hjälpa blodet på traven med reningen, säger Alan Bergström.

För snabbast resultat ska man även helt undvika allt som vätskedrivande exempelvis alkohol, och blodkärlssammandragande, exempelvis tobak.

- Är man inte beredd till en avgörande livsstilsförändring får man helt enkelt lära sig att leva med groparna, säger Alan Bergström.

Jo, man kan göra en fettsugning också, men går man upp i vikt kommer groparna tillbaka - ofta värre än innan.

Maria Carlqvist

Kuren mot celluliterna

bo Ät bra mat.

bo Drick ordentligt med vatten.

bo Sluta med alkohol och tobak.

bo Kör minst fyra konditionspass i veckan.

Så uppstår en cellulit:

ci Dålig träning.

ci Blodförsörjningen till kroppsvävnaderna blir sämre.

ci Fler slaggprodukter samlas, syresättningen blir sämre i vävnaderna och omsättningen i underhudsfettet låg.

ci Underhudsfettet "härsknar" när den bindväv som ska kapsla in underhudsfettet (mellan huden och musklerna) klibbar samman och bildar gropar.

Artikeln är hämtad från Aftonbladet 2007-11-27

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Tuva-Lena
0

Ja hör ni, är det inte det ena man skall undanhålla sig från, så är det det andra. Men livsglädjen då? Jag har gärna några celluliter bara jag får njuta av tillvaron. Hårda motionspass! Enligt yogisk folsofi så skall man aldrig anstränga kroppen mer än att man kan ha en normal andning. Så, vad är sanning..? Vad tror ni? Fundersam

Perla
0

Jag tror att det kan vara skillnader i klimat och livsstil som avgör.

Min tanke är att det kan vara så här: Energier flödar ju snabbare i värme och i Indien är det varmt året om vilket ger en naturlig svettning (utforsling av skadliga ämnen). Ett eller flera ansträngande konditionspass i veckan där skulle säkert inte vara hälsosamt för kroppen. Här i norden är det (iaf vanligtvis) kallare temperaturer stora delar av året och då behöver vi röra oss mer intensivt för att hålla igång energierna och få igång svettningen som hjälper kroppen att bli av med slaggprodukter.

I Indien äter de ju också en annan typ av mat än vi gör här i norden vilket också kan vara en bidragande orsak till att hårda konditionspass inte är nödvändiga.

Sen slog det mig…hur vanligt är det med celluliter bland dem som badar bastu typ en gång i veckan? Nån som vet?

Hoppfull
0

Jag tror på kostteorin! Det är skräpet vi äter i form av socker, snabba kolhydrater, äckliga fetter (som i chips och pommes), transfettigt kött och bröd mm som täpper till. För övrigt tror jag stenhårt på den yogiska filosofin att motion/träning ska tillföra energi inte dränera oss, vilket hårda pass ju faktiskt gör.

Sen håller jag med dig Inga-Lena om att njuta… är det så viktigt egentligen med snygga lår? Man blir knappast mera älskad eller älskar sig själv mer om man är cellulitfri Glad

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Renate
0

Jag instämmer med föregående talare.

Kyss hälsningar Renate

CarolineO
0

Alltså… nu blir jag förvirrad…

För ett tag sedan hade de en artikel om att det inte hjälpte att träna, de hade gjort en undersökning där flera kvinnor tränat och gått ner i vikt, och på fler än hälften av dem hade celluliterna bara blivit fler och större….  ?

Tuva-Lena
0

#5 Håller med dig CarolineO, den ena dagen gäller en ny teori, som efter några veckor kan vara förkastlig. Undrar om inte bästa sättet är att leva efter sitt sunda förnuft, eller kanske att "lagom är bäst.."  Glad