Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikett: övrigt
Läst 2292 ggr
Magi-cat
0

fiskolja mot demens

Ser man på - det finns goda nyheter också! Nu har läkarvetenskapen kommit på att fiskolja hjälper mot demens! Det har visserligen alternativt orienterad expertis sagt länge, men nu är det som sagt läkarna också. Och det är glädjande!

http://www.expressen.se/halsa/1.946962/fiskolja-hjalper-demenssjuka

Men hur som helst, hoppas det når fram till de styrande för äldreboendena också, så kanske de boende får chans att må lite bättre….

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Bybo
0

Vad bra… Men visst är väl den också bra till barn som är överaktiva?

Hoppfull
0

Japp! Och vuxna… sönderstressade vuxna…

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

korseett
0

som med allt annat är det balansen mellan omega3 och omega6 som ska vara rätt. Många av oss äter för dålig mat så vi får för mycket av det andra. För mycket omega 6 ger bl.a. ledvärk. för mycket omega3 gör att man lätt får blånader. Mycket omega 6 finns i margariner och växtoljor. omega3 i animalisk form tas lättast upp av kroppen. Lite kuriosa …

Brokenfether
0

Vad är skillnaden mellan Fiskolja och Fiskleverolja?? Är det inte samma sak?

korseett
0

nej fiskolja är fetter från fisk medan fiskleverolja är från levern och innehåller mest någon typ av vitaminer som jag inte kommer ihåg

Magi-cat
0

fiskleverolja fick man mot brist på AochD-vitamin och är ingen källa till Omega 3.

Det är sant att det främst är Omega 3 vi behöver öka på med lax och fiskolja. Omega 6 får vi redan i oss av och balansen är som sagt viktig.

Sedan är Omega 3 också bra mot ångest och depressioner och för hjärtat. Och överaktiva barn, som sagt…

Hoppfull
0

Man måste ta ganska höga doser av omega-3 för att få effekt på stresssymptom vilka verkar vara samma som vid depression (höga kortisolhalter). Jag tror att det funkar (har testat och tyckte att det gav god effekt) men man måste ta minst 7g fiskolja/dag.

Brokenfether
0

#7 Jag har ju ganska kraftig ångest…kan man inte dosera för högt med fiskoljan? Kan det va farligt eller?

Hoppfull
0

Det sägs ju att man bli lättblödlig av mycket fiskolja, alltså att blodet inte koagulerar lika lätt. Så en del avråder från det… men sen finns det de som kunnat visa tydliga samband mellan att bryta depr. och hög stress med höga halter omega-3. Inte mycket till svar va? Generad Själv gjorde jag så att jag åt 8g/dag i kanske en månad, då tyckte jag att jag hade fått effekt så då sänkte jag dosen. Idag äter jag 4g/dag och tror inte själv att det är farligt för mig.

korseett
0

fast om man är rädd för att få för mycket omega3 så är det väl vettigare att dra in på intaget av omega 6 för att enklare få balans. Alltså bort med margarin och olja och fram med ekologiskt smör och bregott som har bra balanser mellan 3 och 6

Magi-cat
0

Man kan förslagsvis ta rekommenderad dos (som det står på förpackningen, det brukar vara i minsta = säkraste laget) och sedan öka på själv med fisk (lax, sardiner, makrill) några ggr i veckan. Att ta ett preparat renodlat under lång tid kan säkert ha sina risker i obalanser, men om man tar hela fisken sas så innehåller den ämnen som balanserar upp.

Och absolut bort med margarin, sånt finns det ingen anledning att sätta i sig Glad (konstgjort; dåligt fett = inget bra)

Även Q10 lär vara bra för hjärtat och vid depression bl.a..( Miraklet Q10 av E. Bliznakov och G. Hunt)

Hoppfull
0

Jodå, men nu pratade vi om att smäcka på med mycket omega 3 för att dämpa kortisol- och adrenalinpåslag och då måste man äta rent omega 3 och i högre dos än den rekommenderade. Annars får man inte den effekten i alla fall. Omega3:s beskrivs ha mycket goda effekter som kortisoldämpare. http://www.paulun.se/p2_pop.asp?idContent=1116I här är en länk där man skriver om detta… annars finns det en hel del om man googlar på omega3 och kortisol.

Jag valde att bara äta den höga dosen 8g en månad för att sedan gradvis sänka den, men får väl säga att jag dör heller av blodförlust vid en ev olycka än leva mitt liv med det kortisolpåslag jag haft. Att ha sådan svår stress i kroppen med allt vad det bär med sig önskar jag verkligen ingen!

I annat fall om det bara är för den vanliga hälsan har korseett helt rätt! Ut med det äckliga margarinet och in med det goda nyttiga smöret :-)

Bybo
0

#12 Aha, då kanske det är i sin ordning att jag här hemma bara har smör, tex på mackorna ..Hellre lite av det, än mycket margarin har jag känt…Sen steker jag i typ Rapsolja :-/

Hoppfull
0

absolut!!! :-)

Bybo
0

åhh, DET lät bra!! Tack :-)

Tuva-Lena
0

#15 Precis som jag bybo! jag har alltid ätit Bregott jag, och struntat i alla lättmaragariner som blir som klister i munnen, och sedan steker jag i rapsolja. Finns ju rapsolja i Bregott oxå.. Räcka ut tungan

Men visst är det väl märkligt hur synen på hälsosamma matvaror kan svänga..? Sunt bonnförnuft tror jag är den bästa hälsogaranten! Cool

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Bybo
0

#16 *skratt* Jag kanske inte e såm dum endå :-)

korseett
0

ett litet tips

rapsolja har mycket omega 6- jag steker i rejält med smör och har man bara koll på värmen så bränns det inte. blir fantastiskt goda såser av det sedan.

Bybo
0

#18 :-) Ibland blandar jag smör och olja, funkar bra…

Brokenfether
0

Jag steker alltid i margarin…fy då så duktig jag är!Generad

Bybo
0

#20 Hahaha…PUSS!

Tuva-Lena
0

Och jag använder Bregott till allting! FörvånadUsch så onyttigt fett sa man för några år sen när alla skulle äta Lätt o Lagom istället. Fast jag äter Omega 3 varje dag - nästan i alla fall - i kapselform.

Och smör är ju mumma när man bakar bullar, eller i såser som du säger korseett. Inget går upp mot smör! Hemlis

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Ulf-S
0

#5, 6: Fiskleverolja innehåller A- och D-vitamin samt Omega 3, det är ju fettlösliga vitaminer vi pratar om här!

Flört 

Men tydligen är inte alla fiskleveroljor likadana. De bra är naturliga, medan andra innehåller syntetiska vitaminer som är mer eller mindre verkningslösa eller skadliga.

Magi-cat
0

ja, fast enligt den info jag har innehåller den inte tillräckligt med Omega 3 för att kunna användas som källa i syfte att inhämta Omega3. A och D-vtamin, javisst, det är oftast det man har den till. Detta sagt förutsatt att det är samma produkt vi talar om.