Annons:
Etiketthälsokost-kosttillskott
Läst 1066 ggr
jmm
3/11/20, 7:05 AM

Livsmedelsverket vill sänka halterna i hälsokost

Livsmedelsverket vill sänka halterna i kosttillskott När jag läser på om förslaget ser jag att LVM hela tiden refererar till EU-direktiv.

https://www.livsmedelsverket.se/om-oss/press/nyheter/pressmeddelanden/livsmedelsverket-foreslar-maxvarden-for-vissa-vitaminer-och-mineraler-i-kosttillskott?ll=1&AspxAutoDetectCookieSupport=1

Annons:
Pyttelite
3/11/20, 7:46 AM
#1

Bra förslag!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
3/11/20, 7:52 AM
#2

"

De flesta kosttillskotten långt under maxvärdena

De flesta kosttillskott på den svenska marknaden har halter långt under de maxvärden som föreslås."

Det verkar alltså som inte särskilt radikalt.

Man skulle kunna hoppas på att de skulle få bort helt onödiga livsmedelstillsatser, såsom färgämnen också.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
3/11/20, 8:46 PM
#3

Färgämnena är ofarliga och finns där så att man inte förväxlar tabletter. https://www.1177.se/Skane/behandling--hjalpmedel/behandling-med-lakemedel/om-lakemedel/tillsatser-i-lakemedel/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
3/11/20, 8:57 PM
#4

#3 Äsch, nyanser av vitt och möjligen rosa på Valeriana-tabletten i blisterförpackning med tydligt tryck - tror inte det är därför utan för att de tror tabletten ser aptitligare ut. Färgämnen är kosmetiska tillsatser som är tveksamma  och definitivt onödiga.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
3/11/20, 9:04 PM
#5

Läs länken!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
3/11/20, 9:48 PM
#6

#5 "Färgämnen och konserveringsmedel kan i sällsynta fall ge upphov till överkänslighetsreaktioner som klåda, utslag och snuva."

Bättre att hoppas över dem. I alla fall borde kunde själv få välja.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Pyttelite
3/11/20, 10:08 PM
#7

Jo men dom är oxå till hjälp för många. Speciellt om man har många mediciner. Det är ju viktigt att ta sin medicin så det finns både bra och dåliga saker med färg och formskillnader.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
3/11/20, 11:01 PM
#8

Långsökt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
3/12/20, 2:23 AM
#9

#8 Hur många tabletter tar du dagligen?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
3/12/20, 8:27 AM
#10

Inga.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
3/12/20, 12:56 PM
#11

Hur kan du då uttalar dig om att färg och form inte spelar någon roll om man har många tabletter?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


wildfire
3/13/20, 4:44 PM
#12

Jag måste gå på Magi-cats linje här för vi har ingen aning om vad färgämnen gör med oss, det heter ofarligt men visar sig sen att så ofarligt är det inte som utlovats för att inte tala om all skit som våra mediciner innehåller 😕

Dessutom finns doserings askar på apotek så man kan hålla isär sina mediciner och se vad man för dagen har tagit så några färger behövs inte det är kosmetiskt båg ingenting annat.

NiklasTyreso
3/29/20, 10:52 PM
#13

Livsmedelsverket styr inte över mig! Jo, minimera alla konstiga syntetiska färgämnen och ersätt dem med färgämnen från naturens livsmedel. Jag plockar mina naturmediciner i naturen, alla utom de som jag odlar själv! Jag odlar Ashwaghanda, Brahmi/Bacopa monnieri, malört och dragon. Jag plockar många, bl a nässlor, kardborreblad, sötväppling, hallonblad, björkblad (från kraftledningsgata, inte på skogbrukande mark), älgräs, snärjmåra mm, m fl.

Annons:
Mandra
4/1/20, 7:40 AM
#14

Jag är tyvärr tvungen att äta en del skolmedicin - alla är vita! Går hur bra som helst. :)
Färgämnen är inte bra - men det finns naturliga, som Niklas säger. Byt mot dem!

90-talist
4/22/20, 3:51 PM
#15

Vad är då meningen med kosttillskott om de ändå tänker sänka värdena? Man äter ju kosttillskott av anledningen att man vill få i sig mer vitaminer än det man får i sig via maten. Jag tycker detta är ännu ett löjligt sätt att försöka kontrollera vuxna människor.

90-talist
4/22/20, 3:54 PM
#16

Förresten är väl de flesta vitaminer vattenlösliga, alltså ingen risk för överdos. Det enda man ska se upp med är att äta för mycket A-vitamin.

Pyttelite
4/22/20, 6:44 PM
#17

#16 Har du läst remissföslaget?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lia
4/23/20, 9:01 PM
#18

Jag bytte precis ett läkemedel mot ett likvärdigt men som är rosa istället. Annars ser jag ingen skillnad på dem och det kan vara besvärligt i vissa situationer. Jag tar mellan 9-16 receptbelagda tabletter om dagen. Så det har verkligen hjälpt mig i alla fall.

Maria
5/18/20, 12:03 PM
#19

#16 A, D, E och K- vitaminer är fettlösliga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

K
12/12/21, 4:28 PM
#20

Detta är helt klart ren propaganda! Exakt samma slags rykten spreds när H1N1-pandemin varade 2008-2009. Åren gick och ingenting blev "sämre". Tvärt emot blev kvaliteten bättre. Dessutom har man viljat berika produkter med vitaminer, det finns många produkter som är vitaminberikade och detta jobbar livsmedelsverket FÖR. Vad ni nog har sett som Livsmedelsverket vill sänka är däremot giftiga ämnen som konserveringsmedel och liknande. Om det är EN vitamin som man kan 2ta fel" dos av så är det A. Men det finns inga som helst bestämmelser. Det enda råd man kan ge är att sluta oroa sig. Ingenting kommer att ändras i kosttillskotten. Jag tror på en ljus framtid. Vi kommer nog att se många förändringar i form av förbut mot sukralos, krav på avvecklande av teflonliknande ämnen i hushållsprodukter och renare dricksvatten.

Annons:
D
1/11/22, 1:18 AM
#21

Varför berikas inte jordar med exempelvis Selen i Sverige ?

I Finland har man berikat jordarna med Selen sedan 30 år tillbaka, efter att man då upptäckte att människor har brist på Selen.

Livsmedelsverket skriver att det är ovanligt med Selenbrist fast Svenska grönsaker innehåller låga halter … hur kan detta elände fortsätta utan att människor reagerar ? Varför berikas inte Svenska jordar med Selen? varför testas inte människor om dom har Selenbrist i Sverige?

Gör gärna en sökning på "selen covid" och läs vad som kommer upp

Näringsbrist skapar också allvarliga sjukdomar genom att immunförsvaret är nedsatt!

Detta är heller ingen konspirationsteori utan fakta!

D
1/11/22, 1:23 AM
#22

Jag ska iaf. köpa massor av Vitamin D 8000IE och sluta läsa Livsmedelsverkets rekommendationer

D
1/11/22, 11:19 AM
#23

#19: Jag hittade ett ADEK kosttillskott, smart att kombinera alla fettlösliga vitaminer

https://craftednature.se/produkt/adek-multivitamin-droppar-vitamin-a-d-e-k-30ml

ADEK Multivitamin Droppar, Vitamin A + D + E + K - 30ml består av alla fettlösliga vitaminer, som stärker hela kroppen. - CraftedNature.se
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
12/11/22, 9:08 AM
#25

Angående tillsatser så ska man efter EU-beslut fasa ut titandioxid i godis och livsmedel - men inte i läkemedel.
Detta låter något inkonsekvent…

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/cloetta-fasar-ut-fargamne-efter-nya-eu-regler

Norge tar bort karragenan. Inte Sverige.

https://annfernholm.se/2022/11/21/misstankt-skadlig-tillsats-fasas-ut-ur-norska-livsmedel-finns-kvar-i-sverige%ef%bf%bc/?fbclid=IwAR1cHBWhccDVIRqNWDxEo_WINnfhYKsOX6qqGsX0CFPhkztyQcsGaO1TEO0


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

I Norge stormar det kring tillsatsen karragenan, E 407. Forskare tror att ämnet kan bidra till inflammatoriska tarmsjukdomar.
Pyttelite
12/11/22, 9:12 AM
#26

Observera att Karragena är en ”naturlig” tillsats.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Karragenan


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: