Annons:
Etikettövrigt
Läst 671 ggr
Condor
2020-06-06 11:44

Vitamin K mot Corona

I Holland undersöker vetenskapare sammanhanget mellan vitamin K brist och Corona dödsfall. Det har visat sig att patienter som hamnade på intensivvård och som dog av corona hade brist på vitaminet. I vissa regioner i Japan, där det konsumeras mycket natto (innehåller mes K-vitamin av alla livsmedel), har inte en enda person dött av corona. Nu ska det göras studier:

https://www.theguardian.com/science/2020/jun/05/vitamin-k-could-help-fight-coronavirus-study-suggests

Vitamin K förekommer i många livsmedel, t.ex. grönsaker eller ost, men det finns många varianter.  Bortsett från K1 finns det flera varianter av K2, med olika egenskaper. Den varianten som förekommer i stora mängder i Natto är varianten K2 Mk7.  Natto är livsmedlet med de högsta halterna K2 Mk7.

I artikeln står: "Vitamin K, which is ingested through food and absorbed in the gastrointestinal tract, is key to the production of proteins that regulate clotting and can protect against lung disease.  "

Det är just varianten K2 Mk7 (den starkaste varianten K-vitamin) som aktiverar GLA proteiner (Gamma Carbolyxglutaminsyra) och Osteocalcin och på så vis hjälper mot osteoporos och hjärt-kärl sjukdomar. 

Vem som tar blodförtunnande mediciner ska dock inte ta Vitamin K som kosttillskott eller äta mycket natto.

Annons:
tlover
2020-06-06 12:00
#1

Det finns i te också

l'm back

Pyttelite
2020-06-06 12:18
#2

Tycker att Dr Rob Janssen ska få arbeta ifred och presentera sina findings först innan spekulationerna sätter fart.

Både C och D vitamin har ju varit på tapeten tidigare - men det finns inget som säger att K-vitamin skulle vara skyddet eftersom det faktiskt finns väldigt många oklara parametrar som man inte tagit hänsyn till.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Condor
2020-06-06 12:35
#3

#2

Det finns ingenting som hjälper utan det andra.  Det som hjälper är hela system som är beroende av olika ämnen, som t.ex. vitaminerna som du nämnde.

Vitamin D och K är faktiskt delar av ett helt system.  Vitamin D behövs t.ex. för att syntetisera osteocalcin, men osteocalcin måste aktiveras av enzymer som är beroende av vitamin K, speciellt varianten K2 Mk7. Med andra ord, utan Vitamin K kan vitamin D inte verka på samma sätt, ovsett hur mycket D-vitamin som man tar.

Man kan jämföra det med en kedja, som bara är så stark som den svagaste länken.  Både vitamin D och K är "svaga länkar" bland folk, eftersom det i allmänhet råder mycket brist på dessa vitaminer.

För övrigt spekulerar jag gärna i förväg och sen är jag spännd på om jag hade rätt när studierna är färdiga.

Pyttelite
2020-06-06 12:38
#4

Viktigt att påpeka att om man har något blodförtunnande läkemedel ska man inte mixtra med K-vitamin.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Condor
2020-06-06 13:55
#5

#4

Därför påpekade jag det i mitt första inlägg. 🙂

Vem som köper sig ett preparat, ska föredra preparat där vitamin K2 tillverkas på naturligt sätt genom fermentation med bakterier. Dessa tas lättare upp av kroppen än preparat som syntetiseras ur oljor.

Pyttelite
2020-06-06 16:06
#6

#5 Jättebra och viktigt att det finns ett förtydligande. Enligt livsmedelsverket är det ovanligt att personer i Sverige har brist på K-vitamin. Bara för att man startat upp en studie finns det inga bevis för att antagandet skulle vara korrekt dvs att Corona kan förhindras genom ökat K- vitaminintag. Vi vet inte ens om studien kommer igång. https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/k-vitamin


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
tlover
2020-06-06 17:34
#7

#5 bäst är ju dock alltid naturliga källor då man ännu inte vet hur vitaminer och andra ämnen samarbetar.

l'm back

Condor
2020-06-06 18:42
#8

#6

Det var varken artikelförfttarens eller min mening att det här skulle uppfattas som ett antagande att man kan förhindra corona genom ett ökat vitamin K intag. Det existerar ingenting som kan förhindra corona, inte ens ett vaccin skulle vara 100 %-ig.

Det står ju heller inte att de som äter mycket natto inte får corona, utan att det inte fanns dödsfall i de områden i Japan där det konsumeras mycket natto.

När man behandlar med vitaminer eller spårelement gör man ingenting annat än att man optimerar kroppens egna förmågor att hantera sjukdomen. Det kan påverka förloppet om man får corona. Kroppen har ett eget immunförsvar och system att hålla igång funktioner som skadas av sjukdomen. Dessa stöder man med de riktiga näringsämnen.

Gälande brister, så ser jag att uppskattningen kommer från EFSA och gäller bara för fyllokinon, dvs. vitamin K1. För K2 verkar det inte finnas uppskattningar på livsmedelsverkets sida.

Det där med daglit upptag är "en sån där grej".  Förr i tiden ansågs det att det är tillräckligt att ta upp 30 mg C-vitamin om dagen. Det räckte för att inte få skorbut. Sen upptäckte man en massa andra funktioner i kroppen som det behövs C-vitamin för, t.ex.  kollagensyntesen och immunförsvaret, funktion som antioxidant osv. Därför rekommenderas det idag runt 100 mg per dag.

Samma med D-vitamin. När jag var barn visste man inte lika mycket om D-vitamin som idag. Rekommendationerna gällde för att inte få rakit. Idag använder man sig av "terapeutiska doser" som är mycket högre än det rekommenderade dagliga intaget för att behandla sjukdomar som osteoporos.

Forskningen om Vitamin K har inte kommit lika långt ännu för att ge rekommendationer om hur mycket Vitamin K2 av alla varianter som behövs (Mk-4 , Mk-7.  Av K2 Mk-7 finns det "cis former" och "all-trans former" med olik biologisk tillgänglighet. Det är inte så enkelt att säga hur mycket som behövs av varje form för vem.

De senaste årtionden har man upptäckt att om K2 Mk7 hjälper till att bygga in kalcium rätt, dvs. i alla kroppens ben, minskar också kalkavlagringar i leder och blodkärl.  Vem som försörjer sin kropp bra med K2 Mk7 minskar så att säga risken att dö av hjärt-kärl sjukdomar.

Intessant var att just natto ätarna verkade att klara av sjukdomen bra. I Natto finns det 10-20 gr mer K2 Mk7 än i andra livsmedel som är rika på K vitamin.

Condor
2020-06-06 18:43
#9

#7

Just det!

Upp till toppen
Annons: