Magmedicin istället för malört?
Jag har en skitfråga!😉 Har ni tips på magmedicin som normaliserar en överaktiv mage. Malört har jag använt med god effekt i flera år, men nu misstänker jag att jag håller på att bli allergisk mot malörten (kliar i ögon). Jag äter surkål varje dag för tarmfloran och mycket fibrer som göder de nyttiga tarmbakterierna, men behöver något mer som normaliserar tarmfunktion. Rysk dragon, en släkting till malört, fungerar bra, smakar gott som te och den ger ingen allergi, men jag kan inte odla tillräckligt med dragon, för bladen torkar till kanske 10 % av mängden skördade blad. Odlade jag 20 kvadratmeter med dragon skulle det nog ge mig tillräckligt för årsförbrukning. Blodrot har jag, men den stoppar bara (adstringerande), men ger ingen normal tarmfunktion (antal tömningar och konsistens) Jag undviker de födoämnena jag vet att jag är allergisk mot, ex gluten och laktos.

Inolaxol granulat är en bra magmedicin 🙂

Tack för svaret! Jag prövade den för ett antal år sedan. Halvbra funkade den för mig. Om jag inte minns fel tillverkas den av psylliumfröskal. Psylliumfrö kändes lenare i magen, så det kanske jag skulle återuppta, eller blötlagda linfrön som är det som traditionellt använts i nordisk naturmedicin. Tack för att du satte mig på ett bra spår. Jag har linfrö hemma! 😀

#2 Ja det sägs att linfrö ska funka. Hoppas du hittar nåt bra:) Själv så har ja provat det mesta å inget funkar, förutom inolaxol.

De flesta bulkmedel görs på psylliumfröslal s k ispaghula, men just den som du rekommenderar innehåller sterkuliagummi. Linfrö innehåller en liknande fiber som den från psylliumfrö. Båda suger upp vatten och bildar ett slem som stödjer tarmslemhinnan och som i tarmen fermenteras av nyttiga bakterier och bildar antiinflammatoriska ämnen. ----++++-----+--- Från SBUs webbsida: "De godkända bulkmedel som finns i Sverige idag, samtliga tillgängliga utan recept, innehåller ispaghula (Vi-Siblin, Vi-Siblin S, Lunelax, Husk Lindroos) som är en löslig fiber eller sterkuliagummi (Inolaxol) som klassas som ett olösligt fibrer" https://www.sbu.se/sv/publikationer/sbu-kommentar/behandling-av-ibs-irritabel-tarm-med-fibrer/ "En vanligt förekommande behandlingsrekommendation vid besvär med IBS är att öka fiberintaget via den dagliga dieten eller genom behandling med läkemedel, så kallade bulkmedel. Fibrer har länge varit ett behandlingsalternativ, framförallt vid förstoppningsdominerad IBS, men det finns även studier som tyder på att behandling med fibrer eventuellt kan förvärra symtom för vissa patienter [2–4]. Fibrer kan delas in i två huvudgrupper beroende på om de är lösliga eller olösliga. Lösliga fibrer kan, i motsats till de olösliga fibrerna, jäsas av bakterier främst i tjocktarmen. Jäsningen leder till produktion av kortkedjiga fettsyror (t ex butyrat) som har antiinflammatoriska egenskaper som skulle kunna ha positiv effekt vid IBS. Jäsningen kan även påverka vilka sorts bakterier som trivs i tarmen (prebiotisk effekt) och skapa en mer gynnsam bakteriesammansättning [5]." https://www.sbu.se/sv/publikationer/sbu-kommentar/behandling-av-ibs-irritabel-tarm-med-fibrer/

Jag har även börjat med potatismjöl som stoppar upp magen lite. Det påstås innehålla resistent stärkelse som göder de goda bakterierna i tarmen.

Är det inte bättre att se över kostvanorna istället för att mickla med medikamentent? Att magen reagerar som den gör har ju en anledning och just nu försöker du medicinera bort ett symptom. Leta efter grundorsaken istället!
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Instämmer med #6 Pyttelite, först bör man försöka komma åt orsaken till besvären och därefter behandla på adekvat sätt. Kostomläggning är nog det allra bästa. Att äta mat med resistent stärkelse och mjölksyrabakterier brukar kunna hjälpa till att få ordning på magen.
Désirée
Afghan lives matter

Vad fick er att förutsätta att jag inte gjort allt som går för att få bra mage? Jo, jag har ju skött min kost noga de senaste 20 åren. Lagar allt från grunden, ingen skräpmat. Jag har fått magen medicinskt utredd (gluten, laktos, havre och kvalster allergisk) och sköter allergikerna. Jag har för säkerhets skull även varit till dietist för att kolla att det inte finns något mer jag kan göra för min mage. Det är för att skolmedicinen bara halvdant lyckats förbättra min mage som jag använder naturmedicin, som ger ytterligare förbättringar som jag inte vill avvara, men fortfarande inte helt bra. Så, jag tänkte att detta borde vara ett bra forum för att få ytterligare idéer om hur jag kan få bättre magfunktion (jag är alltid lös och går ofta på toa). Har ni några idéer?
#8 Vad fick er att förutsätta att jag inte gjort allt som går för att få bra mage?
Så var min tanke också roten till varför men så har jag läst och följt lite av det du skriver och du är oerhört insatt i det här med alternativa metoder och har kunskap om så mycket och jag är helt övertygad om att du gjort ditt absolut allt för att få ordning på din mage.
Nu tänker jag bara ge några exempel från min egen erfarenhet och jag har inga som helst problem med min mage tvärtom jag har vad dom kallar en plåtmage som tål det mesta men jag äter mycket grönt och sunt vilket gör att det sätter fart på magen och rensar ut sånt som jag inte behöver.
Min Farfar lärde mig när han levde att det heter skit och prutt anfall något som inte alls uppskattades av mina konservativa och perfektionister till föräldrar att Farfar lärde sitt barnbarn såna fula ord 😃 men han gjorde lika och åt nyttigt så det rensades ut och här blir mitt tänk kan det vara som så att du är så pass nyttig så din kropp rensar ut och därför får du gå på toa som du gör.
Är vi flitiga med att äta en massa nyttigt och gottigt för kroppen så rensar den ut sig. Det här är bara en tanke och jag kan omöjligt avgöra hur det är för dig men så är det för mig och jag vräker i mig allt möjligt nyttigt gott men jag är också en slarver ibland och det blir onyttigt vilket gör den raka motsatsen att jag får hård mage om jag inte äter och tillför kroppen nyttigt så kan jag få sitta där på tronen och svära när kröken inte vill komma ut 😊

Klokt vandrar! Mycket med nyttig mat och grönt ger mycket fibrer som håller fukt och gör det omöjligt att bli hård eller förstoppad! Förr var min mage sjuk med diare och det fick mig att äta massor med nyttigt, men jag tillfrisknade bara till "konsistens" på magen, inte den fasthet jag hade som ung. Men jag äter bättre nu, mår bättre än för 10-20 år sedan och ska då kanske nöja mig med att min skit idag är helt normal med tanke på mitt fiberintag! Tack, jag kanske ska ändra mitt tänkande om min mage! Den är helt ok utifrån mängden fibrer! Jag kanske ska börja tycka om min mage! Igen.

Molkosan hjälper min mage att hålla "balansen"! 👍