Annons:
Etiketthälsokost-kosttillskott
Läst 664 ggr
Christina_46
7/18/20, 7:00 PM

Kolesterolhalt för hög

Hej 🙂

Jag har precis fått besked om att jag har för hög kolesterolhalt i blodet. Jag undrar om ni har något tips om vad jag kan ta för att få bättre värden?

Annons:
72mm
7/18/20, 8:22 PM
#1

Kort version: Sluta ät socker, ersätt kolhydrater med nyttigt fett (smör/grädde, animaliskt fett, oliv-olja, kokos-olja). 

Lång version: Det första du ska göra är att ifrågasätta det beskedet. Såtillvida du inte lider av någon sjukdom som massivt påverkar dina värden så är det nämligen med all sannolikhet skitsnack. Du kan mycket väl stå inför ditt viktigaste val i livet. Vad du väljer att göra härnäst kan avgöra din livskvalité från och med nu till långt in på ålderns höst. 

Som jag ser det så har du i princip två val; 

1. Lita på din läkare, ta de föreskrivna statinerna.  Dessa kommer effektivt att sänka dina kolesterolhalter genom att hindra din lever från att tillverka ämnet. (jo, kolesterol är inte bara fullständigt centralt och helt nödvändigt, din kropp tillverkar dessutom så mycket som den tycker behövs - det kolesterol och fett du äter har mycket lite med dina blodvärden att göra),  Risken är dock att du kommer få äta dessa mediciner resten av livet och då också skörda alla biverkningar som de medför. 

2. Ta eget ansvar och läs på om vad kolesterol faktiskt är, vad det är bra för och hur det fungerar i din kropp.  Sky svensk skolmedicin som pesten. Investera de timmarna som behövs för att själv lära dig tillräckligt om ämnesomsättning och kost för att kunna göra en egen bedömmning. Din läkare vet troligen inte bättre. Chansen är nämligen att du då kommer att finna att "höga kolesterolvärden" inte är ett problem, det är på sin höjd ett symptom på en inte helt sund metabolism. Googla själv. 

Eller börja här;  

 Lars Bern, svenska

mer Lars Bern

 Sten Ekberg, eng  

Observera att jag inte säger att du ska lita på mig eller någon i ovan länkar utan dig själv, efter att du skaffat dig tillräcklig kunskap. Föreställningen att läkare faktiskt skulle veta något om kost eller hälsovård riskerar att förr eller senare ta livet av dig.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Sindri
7/18/20, 9:56 PM
#2

Jag har haft, enligt läkare, skyhöga kolesterolvärden i drygt 10 år (över 10). Under den tiden har jag gjort två stora hälsoundersökningar (den senaste för 2 år sedan). Båda visade helt perfekta värden (jag är snart 70). ArbetsEKG super, ultraljud på artärer visade 0 så kallad plack, tunna, spänstiga kärlväggar. Ultraljud på hjärtat visade inga som helst störningar, ingen antydan till plack.

Så - du skall som #1 säger starkr ifrågasätta vad din läkare säger. Han/hon har sannolikt fått sin "information" från läkemedelsföretag som vill sälja statiner till alla.
I laboratorieförsök har man visat att blod med plack i sig som tillsätts statiner, löser upp detta plack. Men vad som sker i ens kropp i riktiga livet det vet vi inte. Speciellt för kvinnor ifrågasätts nu dessa undersökningsresultat. Statiner  "äter upp" kroppens muskelmassa och många får rejäl smärta.

Kolesterol är dessutom någon som kroppen tillverkar själv, det är kroppens reparationskit, och vi skall vara glada att de finns. Ju äldre vi blir desto med behöver repareras i kroppens celler.

Detta plack var förut kalk, sedan blev det fett, nu lutar en del forskare åt att det är stärkelse från kolhydrater som täpper igen våra kärl.

För 11 år sedan gjorde jag som #1 föreslår dig, slutade med socker och de flesta kolhydrater. Mina kolesterolvärden gick upp, jag blev allt friskare, gladare och piggare. Idag har jag mer energi än som 50-åring. Så gott som aldrig ens förkyld (fick förkylningsastma i ett par månader varje vinter innan dess), sover bättre.
Jag är som sagt snart 70 och går aldrig till doktorn nuförtiden.

Be din läkare att fär göra en fullständig undersökning med arbetsEKG, ultraljud av dina artärer och annat som hör till om du fortfarande är orolig och tror på vad läkaren säger.

Christina_46
7/18/20, 10:38 PM
#3

Tack snälla, snälla ni för era svar 🙂❤️ Jag har nu läst om äppelcidervinäger. Den ska visst kunna hjälpa till att sända kolesterolhalten. Så jag ska prova det också.. Är det fler som har tips att ge så är det välkommet.

DesK
7/19/20, 10:27 AM
#4

Du har fått bra tips av #1 och #2, utöver det vill jag tillägga att du bör undvika lättprodukter av alla slag och äta aktiva mjölksyrade grönsaker, råa grönsaker och fiberrikt.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Sindri
7/19/20, 11:20 AM
#5

Äppelcidervinäger är bra till mycket, men strunta i det där med att sänka kolesterolhalten. 

Vad har du för värden förresten.

NiklasTyreso
7/20/20, 12:46 AM
#6

Kolesterol bildas i djur och finns i animaliska fetter. Äter man (i huvudsak) vegetariskt får man inte i sig kolesterol. När jag bytte bort smör mot margarin och feta yoghurtar (bytte till 0,5% fetthalt i yoghurten), då blev kolesterolhalten jättefina. Jag äter kött/djurfett med kolesterol 3-4 ggr per månad men i övrigt vegetariskt kolesterol fritt. Kroppen tillverkar det kolesterol den behöver, så det är onödigt att fylla på med mer kolesterol från djur fetter.

Annons:
NiklasTyreso
7/20/20, 12:50 AM
#7

Lågfettprodukter är bra om de minskar intaget av kolesterolrika djur fetter. Men ät gärna mycket rapsolja, olivolja och kokosfett, nyttiga vegetariska kolesterolfria fetter/oljor.

Christina_46
7/20/20, 9:47 AM
#8

Tack så mycket fina ni för alla tips och råd. Jag tar till mig dem, och ska försöka leva lite sundare nu

🙂

72mm
7/20/20, 11:11 AM
#9

#6 "Kroppen tillverkar det kolesterol den behöver, så det är onödigt att fylla på med mer kolesterol från djur fetter."

Kroppen tillverkar mycket riktigt det kolesterol den behöver, så det dietära kolesterolet spelar ingen roll. Äter du mer av det betyder det bara att en mindre andel behöver tillverkas, eller hur?  

Grundregeln är att man bör äta på ett sådant sätt att kroppen själv kan reglera nivåerna. Det gäller inte bara allehanda blodfetter utan också saker som blodsocker, insulin,  kortisol och melatonin. 

#7 "Men ät gärna mycket rapsolja, olivolja och kokosfett, nyttiga vegetariska kolesterolfria fetter/oljor."

Fast du har ju själv ovan konstaterat att kroppen tillverkar det kolestrol som behövs och att du inte kan reglera det genom kosten. 

#7 "Lågfettprodukter är bra om de minskar intaget av kolesterolrika djur fetter."

"Lågfettprodukter" är inte bra om de ersätter naturligt fett (främst mättat animaliskt men även vissa vegetabiliska oljor såsom oliv och kokos) med onaturliga, processade industri-fetter. Rapsolja är enligt mig inte människoföda överhuvudtaget. Personligen håller jag mig ifrån alla "lätt"-produkter.  

Naturligt fett är inte farligt. Det är helt enkelt bara (bra) mat. 

#8 "Tack så mycket fina ni för alla tips och råd. Jag tar till mig dem, och ska försöka leva lite sundare nu"

Om du kan och har tid så försök att laga så mycket mat själv du kan. Lägg lite extra på bra råvaror och undvik i så stor utsträckning som möjligt saker som har en lång innehållsförteckning. Lycka till.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

NiklasTyreso
7/20/20, 9:56 PM
#10

72 mm, jag låter var och en skapa sin egen uppfattning istället för att du och jag som är lika övertygade ska fightas. Kolesteroldiskussioner brukar bli långa. Men jag vidhåller att kolesterol inte är ett problem för människor som inte äter kolesterol(=däggdjursfett), utan väljer nyttiga vegetabiliska oljor. Kroppen bildar det kolesterol den behöver, så man behöver inte äta mer kolesterol. Det är enkelt att äta vegetariskt! Ha det gott!

Condor
8/8/20, 5:03 PM
#11

#0

Ersätt dåliga kolhydrater (godis, vitt bröd, osv.,allt raffinerat och onaturligt)  med bra kolhydrater (fullkorn, potatis, frukt, grönsaker).

Ersätt dåliga fetter (allt animaliskt utom fisk) med bra fetter (nötter, olivolja, avocados, hampaolja, kokosolja).

Träna,!Speciellt konditionsträning är bra för kolesterolet.

Sindri
8/8/20, 6:40 PM
#12

#11 av: Condor
Varför påstår du att alla anialiska fetter utom fisk är dåliga? Underlag tack!

Och gärna underlag på att konditionsträning påverkar kolesterolet. Konditionsträning är jätteviktigt, men hur skall det påverka kolesterolet?

Våra människorhjärnor  utvecklades när vi klev ner från träden och började äta animalier. Från början kanske bara as t.o.m.. Så småningom kom vi ut till kusten och åt mycket fisk och skaldjur. Det satte, enligt vad forskarna tror nu, ordentlig fart på hjärnfunktionen.
Fisk och skaldjur är väldigt nyttigt - om de är "rena" vill säga. Den mest populära, den norska odlade laxen, anser inte jag var männsikoföda, eller etisk att köpa. Det finns mycket annan odlad fisk som är väldigt tveksam att konsumera. Vildfångad fisk från Östersjön är inte heller speciellt nyttig.

Djur som inte är uppfödda i djurfabriker på felaktigt foder innehåller mycket nyttiga fetter och andra näringsämnen. Det är helt magiskt att en ko eller ett får kan leva på bara gräs och skapa en så fulländad produkt som ger oss människor så mycket viktig näring. Det fettet är väldigt nyttig och ger oss mycket näring för lite ansträngning. 

Du måste nog ta och läsa på lite, det du skriver låter som skåpmat för 20-30 år sedan. Kolla upp vad forskarna skriver nu.
Jag vet att många klarar sig bra på enbart vegetarisk kost, själv blir jag sjuk av den.

Men håll inte på och skräms med gamla uppfattningar om att animaliskt fett skulle vara farligt. Själv steker jag helst i talg, det stänker och osar mindre än smör.

Condor
8/9/20, 12:47 PM
#13

#12

Det finns många anledningar till att de flesta animaliska fetter (utom förstås fisk) är dåliga.  De brukar att ha en dålig sammansättning av fettsyror, dvs. en stor andel mättade fettsyror i form av långa kedjor och väldigt lite omättade fettsyror. Dessa höjer endast LDL kolesterolet och det har visat sig att en enda fettrik måltid har negativa hälsoeffekter.

https://www.sciencedaily.com/releases/2018/03/180329083259.htm

Det finns massor av studier som visar att högt intag av omättade fetter, men lågt intag av mättade fetter är bra för endotelcellernas funktion. Det här är en studie som gjordes med män med högt kolesterol.

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11412051

Tvärtom är det med mättade fetter med mycket kolesterol. Endotelcellernas funktion minskar och det leder till arterioskleros.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1283143/

Högt intag av mättade fetter minskar dessutom den inflammationshämmande effekten af HDL:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0735109706013386

Jag har ett par hundtra studier till i evidens med liknande resultat, men har inte tid att gå igenom alla. I alla fall är den vetenskapliga evidensen anledningen till att WHO rekommenderar att inte mer än 10 % av kaloriintaget ska vara mättade fetter.

Att träning höjer HDL och sänker LDL är så kännt att jag är förvånad att någon inte känner till det.  Här an du läsa lite, men googla gärna:

http://www.fyss.se/wp-content/uploads/2017/09/Blodfettsrubbningar.pdf

Animaliska fettrika livsmedel är rika på ALE (advanced lipid oxidation endproducts) och speciellt kött är rik på Neu5Gc, vad som leder till inflammationer.

Jag är ganska uppdaterade med forskningen och jag vet hur det som du verkar att tro på inte är objektiv information, utan sprids ut av lobbyorganisationer som Weston Price,  Atkins foundation och liknande.

Gällande fisken och miljöproblemen har du rätt. Men nu är det på tal om fettet som fisk innehåller och det är ganska nyttigt pga högt Omega 3 och innehåller inte så mycket mättade fetter som t.ex. kött.

I mitt förra inlägg glömde jag att nämna att även växtfetter som extraheras kemiskt räknas till onyttiga fetter, liksom margarin.  Jag vet att de studier där animaliska fetter jämförs med växtfetter, som Weston Prise, Atkins osv. brukar att presentera er, är studier som gjordes med just sådana kemiska fetter.  Jämför man animaliska fetter med kallpressade växtfetter av den bra sorten, vinner växtfettena skyhögt.

Sen finns det även nyttiga mättade fetter i form av medellånga kedjor (t.ex. Laurinsyra), men dessa förekommer i större mängd bara i kokosolja.

Annons:
Condor
8/9/20, 1:17 PM
#14

Tillägg:

På Wikipedia finns det en artikel med referens till olika studier:

https://en.wikipedia.org/wiki/Saturated_fat#Association_with_diseases

Sindri
8/9/20, 6:50 PM
#15

Den första länken är daterad 2018, men de andra är alldeles för gamla för att jag skall tillmäta dem någon betydelse. Det fanns en konsensus förut att blodkärlen slammade igen av fett (innan dess var det kalk), nu lutar många forskare åt att det är stärkelsen i kolhydraterna som förstör blodkärlen. Många forskare vill kalla Alzheimer för diabetes typ 3 och det säger ju vad det handlar om.

Och allvarligt; att skriva om att en milkshake är high-fat? Det är säkert mer socker än fett i en milk-shake, och jag tror på att sockret förstör blodkärl, skapar inflammationer, autoimmuna sjukdomar mm.

Jag vet att ett fall bara är en anekdot, men om mättat fett vore så farligt varför är jag inte död nu efter snart 12 år på den kosten? Varför visar 2 hälsoundersökningar, den senaste för 2 år sedan att mina blodkärl är helt rena från "plack", att kärlväggarna är tunna och spänstiga, jag har t.o.m. sett mitt eget hjärta på ultraljud, inte en tillstymmelse till plack, eller "åderförfettning".

Jag är ändå snart 70  år och borde inte alls vara såhär frisk. Varför slutade min förkylningsdastma och andra krämpor när jag övergick till high-fat och low-carb om det nu är så farligt?

https://www.dietdoctor.com/se/mattat-fett-tar-storre-plats-i-den-traditionella-forskningen

https://diabetes.nu/alzheimers-sjukdom/

https://www.mabra.com/halsa/sa-kanner-du-igen-de-okanda-formerna-av-diabetes/
 Och lobbyorganisationer inom kost fiunns det gott om, och några betalar forskarnas löner, och en stor livsmedalsindustri, framförallt i USA  känner sig hotade av ny forskning. Hur skall de kunna sälja sina enorma skördar, framförallt av majs som man gör glukossirap av?

Jag kan inte omvända dig, men jag tror du har grymt fel och jag tycker det är fel att skrämma folk med att naturligt fett som människan ätit i hundratusentals år helt plötsligt skulle vara farligt.

Condor
8/10/20, 2:39 PM
#16

#15

Gamla studier??? 2001, 2005 och 2006 är gjorda på en tid som vetenskpen var på hög nivå.

Studien från 2018 med milkshaken verkar du inte ha läst. Milkshaken var gjord med mjölk, vispgrädde och glass. Socker fanns det inte i den, men den andra gruppen gav man en shake som var en riktig sockerbomb. Men den var inte lika farlig: "three big bowls of sugar-coated flakes with no-fat milk -- did not experience the same harmful changes to their blood, red blood cells and blood vessels."

Om anektoter skulle ha betydelse, skulle jag kunna säga att jag har frossat godis i 40 år och har inte dött. Samma med rökning och sen ropar jag tjohej, godis och rökning är inte farligt.  Men andra blev sjuka av det. Precis så är det med kosten. Det finns andra som har skadat sig med kosten som du förespråkar. Men jag vill inte döma ut hela kosten. Väljer man nyttiga fetter och äter inte allt för mycket mättat fett är det mer hälsosamt än att äta "Medelsvenssons kost", för den består av vitt bröd,  för mycket kött och chark, för mycket sötsaker, för lite grönsaker och frukt och av färdigmat, snabbmat och annan skräpmat.

Men nu komer överraskningen: När ni lämnar bort tårtor, bullar, kakor, glass, choklad osv. lämnar ni inte bara bort socker, utan även en massa fett, bestående av mättade fettsyror men inga nyttiga omega 3 fettsyror. Ta och kolla i en tabell, tex fineli: Tiramisu 49 % fett, 40 % kolhydrater.  Vem som bakar själv, vet hur mycket fett det hamnar i bakvaror.

Det är inte andelen kolhadrater/fett som är det mest avgörande, utan fetternas och kolhydraternas kvalitet. Vem som äter som en Inuit äter mest bra fetter. Men den genomsnittliga low carb ätaren äter i stället fläsk, kött, grädde, smör osv. och dessa livsmedel har en helt annan sammansättning av fettsyror än det som Inuiterna lever på. Sen beror det också på andra saker om man blir sjuk av en dålig kost, t.ex. generna, livsstilen. Har man mycket stress? Har man en bra relation eller ett helvete? Är man rik eller fattig? Lever man på landet eller i en storstad? Hur mycket rör man på sig? Har man kroniska sjukdomar?

Det där med majsskörden var inget bra argument av dig.  Den största delen av majsskörden konsumeras av grisar som blir till kött. 😂Men jag känner dessa argument och tycker att det är du som har grymt fel och det är fel att sprida ut propaganda för en kost som skadar människor, djur och natur.

Sindri
8/10/20, 6:22 PM
#17

Let's leave it like that!

Upp till toppen
Annons: