Covid-19 vaccin
Hur ställer ni er till det ?
Personligen är jag oerhört emot allt vad vacciner och mediciner heter och främst vill jag se om min kropp med naturliga ämnen men har även fått bita ihop och snällt under protest ta medicin där det alternativa inte hjälpt.
Ett tag var jag inne i tanken att jag ska ta emot vaccin när det kommer men jag som aldrig någonsin tagit sådana vaccinationer har tänkt om.
Kommer ni att vaccinera er mot Covid-19 när vaccin finns tillgängligt ?
Svar nej jag tänkte om och det får bära eller brista för allt har en mening och jag förlitar mig helt på Universum i frågan att ska jag vara med på jorden då är jag och ska jag inte ja då flyttar jag hem oavsett det handlar om Covid-19 eller något helt annat så valet blev väldigt , enkelt jag avstår .

Valde "kanske" Det behövs mer forskning kring detta vaccin (som häller på att tas fram) som verkligen bevisar att det skyddar.

Svarade ja men det är mer ett troligen, vill ha koll på biverkningar och att det verkligen skyddar innan jag vaccinerar mig.
Jag är inte i någon riskzon själv så jag skulle inte vaccinera mig för min egen skull. Jag vill däremot inte sprida smittan till andra som sedan kan sprida vidare till ännu fler personer och för att ett vaccin ska vara riktigt effektivt så krävs det att tillräckligt många vaccinerar sig. Annars kommer viruset bara att fortsätta spridas och riskera livet på alla som av någon anledning inte kan ta vaccinet.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Jag är visserligen inte någon vaccineringsmotståndare, tvärtom, men det känns lite sisådär med ett vaccin som är framtaget så snabbt. Man kan omöjligt ha (tillräcklig) koll på biverkningar och eventuella långsiktiga följder. Om man tillhör en riskgrupp kanske man borde resonera lite annorlunda, min mamma på 75 år som har diverse sjukdomar överväger en vaccination om och när det blir tillgängligt.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Jag är inte alls säker på den vaccinering som kanske kommer början av nästa år.
Hur väl är den testad ? Se bara hur det gick för de som vaccin som togs fram mot svininfluensan där flertalet fick nakolepsi.
Jag kommer med all säkerhet inta att vaccinera mig innan den under lång tid har testats.
Sorg är kärlek som blivit hemlös

Jag har inte blivit vaccinerat mot någonting sen början på 70-talet, när jag vaccinerade mig mot Hong Kong influensan. Egentligen är jag ingen riktig motståndare, man jag anser att man ska väga upp riskerna att vaccinera sig med riskerna att bi sjuk. Säkert tar jag inget vaccin a´la Putins vaccin, som inte ens har blivit testat i fas 3. Med svininfluensan var det ju också en sån där grej. Vaccinet kom ut så snabbtatt det är omöjligt att det gick igenom alla testfaser. Sen blev folk sjuka av det. Men det har man lärt utav och därför finns det ännu inget vaccin mot covid.
Jag är glad att jag inte lät mig skrämmas att vaccinera mig. När jag sen fick svininfluensan, visade det sig att den var mindre allvarlig än den vanliga influensan.
När det gäller covid, är saken helt klar om jag väger upp riskerna och så snart det kommer ut ett vaccin som är testat i alla faser kommer jag att vaccinera mig. Det här är en helt annan sak än svininfluensan. Bara namnet skrämde folk och man visste inte hur farligt viruset är. Jag tyckte att det är idiotiskt att ta ett vaccin som inte är ordentligt testat mot en sjukdom som man inte visste mycket om. Men vi vet hur farlig covid är och om det finns ett testat vaccin tycker jag att risken att inte vaccinera sig är större än risken att vaccinera sig. Därför säger jag ja till att vaccinera mig.
Håller med er alla i frågan vad gäller testningen av vaccinet, det går fort och det kan absolut föra med sig risker som vi väl vaccinet är på plats inte alls har nån aning om hur det ter sig efter en längre tid med biverkningar och kroppens reaktion.
Skulle jag ändra mig i frågan och vilja ta så skulle just den biten avgöra för Covid-19 men visst jag tycker det är bra att vaccin tas fram men det måste så klart vara säkert för människor att ta.
Om många blir sjuka och dåliga, får handikapp med mera vem står till svars då med tanke på att flera forskar och försöker få fram vaccin så vem får bära ansvaret om det här skulle gå väldigt snett och illa ? för det kommer att bli en massvaccination där många kan bli drabbade.
Förhoppningsvis går det bra men vi vet av erfarenheten att det kan medföra risker så som med svininfluensan likaså andra mediciner som kan göra mer skada än nytta i en människokropp.
Jag tror lika benhårt på vaccinationer som jag tror på homeopati. Blir jag inte sjuk efter sprutorna kanske det bara beror på tankens kraft, det viktiga är att det fungerar. Skepsis mot metoder oavsett om det är vaccinationer eller homeopati ogillar jag. Ju mer kategorisk, defensivt och omoget språket hos skeptikern är, desto mer motbjudande blir deras åsikter för mig att lyssna på.