Annons:
Läst 107 ggr
zickan
2020-11-04, 14:04

Stötta muskel/nerv/skelett läkning

Vill hjälpa killen att stötta läkningen och ny producering efter omfattande knäskada.
Bröt knäskålen som nu verkar läkt. Men drog av muskelfäste, nervfäste, skadade minkisken och så vidare.
Det var 5 månader sedan och ännu inte riktigt fått klarhet om det blir operation eller inte. Men på grund av dålig läkare och koll från deras sida. Bromsades han att övh få böja på knäet. Där sedan tiden på södersjukhuset istället blev förvånade över att de sagt så och omedelbart begärde att han skulle börja böja, långsamt träna. Då hans muskler som varit hela har förtvinat med att förvinna hela 5 cm från hans rätt smala ben.
Stressrönken visade nu att han återfått 3 av dessa 5 cm av att träna via cykel, promenad och de övningar han skulle göra.
Men tyvärr har muskeln som var av, tror det var under eller på sidan av knäet. Inte börjat läka för fem öre och de är oroliga att den muskeln har dött då han blev tillsagd att va stilla så pass länge.
Och han har rätt ont fortfarande men skulle återkomma först efter nyår om att få mer hjälp av att ha haft ont redan i 5 månader. Först då vill de kanske göra något.
Rehab står i hans papper att han skulle ha fått men har inte fått. Och de på specialsjukhuset förstår inte ens hur hans andra läkare kan slarva så med hans rehablitering. Kommer ju ta jätte lång tid att läka utan rätt vård.

Men vi kan ju stötta upp läkningen lite mer inifrån. Jag har äntligen fått min vilja igenom och han går nu med på att ta collagen, msm som jag kör varje dag ihop med c vitamin och d vitamin just nu.
Men vad finns det mer där ute som kanske kan hjälp att bygga upp leder, muskler, nerver, skelett som kan va smart tillsätta?

Finns det för något som kan mildra svullnader vid överansträngning.
Finns det något som kan mildra smärta skapat av just muskel och minisk skada?
Vi kör magnesium spray på jobbet för att lindra nervryckningar. Kanske något som kan lindra även vid ömhet?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

• Redigerat 2020-11-04, 14:23 av zickan
Annons:
Condor
2020-11-04, 15:36

#0:

Med tanke på skadorna som du nämnde, vet jag inte om det här kommer att hjälpa, men det hjälper att bygga upp muskler, brosk, senor osv.

För att bygga upp dessa använder sig kroppen av tillväxtfaktorer (growt factors). Det finns olika sorters growt factors, t.ex. Insulin like growt factor (IGF) eller fibroblast growt factors. Det finns olika tillväxtfaktorer för olika saker i kroppen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Growth_factor

Mest tillväxtfaktorer finns i getens mjölk som den ger de 3 första dagarna efter födelsen (Kallas kolostrum). Andra däggdjur (och människan) tillför allt som ungen behöver för att växa och utveckla ett immunsystem via moderkakan. Geten är det enda däggdjuret som ger dessa till ungen med mjölken som ungen dricker de 3 första dagarna.

Jag har använt en kombination av getkolostrum och gelatinhydrolysat mot broskskador och ett skadat senfäste. Det funkade bra, så bra att det nästan är otroligt. Det finns att köpa i Tyskland, men är tyvärr mycket dyrt:

https://www.ziegengold.eu/ziegengold-mensch/ziegengold-gelenkkur-180g.html

Det innehåller även saker som är bra för immunsystemet (immunglobuliner, vitaminer t.ex.) .

zickan
2020-11-04, 15:40

Värt kolla in :-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: