Annons:
Etikettövrigt
Läst 324 ggr
Huygens
11/23/20, 12:45 PM

Bly i kaffefiltret

Trevligt. SVT

Personligen har jag en uppfattning om varför det stoppas bly i kaffefiltret. Frågan är också vilka halter av kadmium som stoppats i filtren.

  • Redigerat 11/26/20, 10:19 AM av DesK
Annons:
Grodan
11/23/20, 12:47 PM
#1

men vaffan… varför?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Pyttelite
11/23/20, 12:52 PM
#2

Fu kan själv läsa testet (om du betalar) sen är det ingen som stoppar tungmetaller i filtren utan det kommer från vår omvärld.

https://www.radron.se/tester/koksmaskiner-stadning/kaffefilter/

Sen bör man ställa sig frågan hur mycket av tungmetallerna hamnar i kaffet och hur mycket stannar kvar i filtret?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 11/23/20, 12:54 PM av Pyttelite
Taggeman
11/23/20, 12:55 PM
#3

Använder Lidl kaffefilter o det var noll bly i deras. : )

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Grodan
11/23/20, 1:19 PM
#4

#3 Super. Vilket annat kaffefilter har noll bly?

#2 Ok. Näe, kan ju inte läsa för jag har inte betalt…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

  • Redigerat 11/23/20, 1:20 PM av Grodan
Huygens
11/23/20, 2:01 PM
#5

För några år sedan (runt år 2015) hittades stora mängde kvicksilver, arsenik, kadmium och bly i barnmaten över hela världen. Spädbarn är betydligt mer känsliga för gifter än vuxna. Forskare varnade för att det kunde skada barnens intelligens och utveckling. Dom multinationella barnmatstillverkarna kunde inte förklara varför dom stoppat dom farliga tungmetallerna i barnmaten, men inte stoppat motsvarande mängd giftiga tungmetaller i den vanliga maten.

Några år gick och förra året dök samma sak upp igen. Kvicksilver, arsenik, kadmium och bly fanns åter i barnmaten igen. T ex People

Som sagt var, jag har en väldigt bestämd uppfattning vem som beordrat detta och varför det görs. Nu i ditt kaffefilter.

Grodan
11/23/20, 2:04 PM
#6

#5 Nyfiken. Kan du dela med dig av din bestämda uppfattning?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Huygens
11/23/20, 2:17 PM
#7

#6 Tyvärr vågar jag inte göra det längre. Men bevisen finns på nätet.

Åsa S
11/23/20, 4:21 PM
#8

Träd suger upp både kadmium och bly ur marken och i luften, vad trodde de var råvaran i kaffefiltren ifall de var förvånade över vad de hittade?

Grodan
11/23/20, 4:44 PM
#9

#7 eh… nähä… vad taskigt ☹


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Huygens
11/23/20, 4:55 PM
#10

#8 Om det är som du säger att: "Träd suger upp både kadmium och bly ur marken och i luften", hur kommer det sej att vi riskfritt kan äta annat från träden?

Svenska fruktodlingar har massvis med äpplen som växer på träd. Vad är din förklaring till att vi riskfritt kan äta svenska äpplen utan att få i oss bly och kadmium, som du säger (naturligt?) sugs upp i träden?

Alltså, medan kaffefilter är giftiga, är alltså motsvarande äpplen det inte, eller? Kanske menar du faktiskt att äpplena är fulla med bly? Hur kan äpplena i så fall säljas som människoföda i butikerna? Kaffefiltren används ju bara lite grann och endast för att filtrerar kaffet, du äter ju inte kaffefiltret.

Men vi äter äpplen, som också kommer från träd.

Pyttelite
11/23/20, 5:05 PM
#11

#10: Jag kan tala för dig att under 50-talet där det fanns industri som släppte ut bly var det förbjudet att äta äpplen och kor dog i blyförgiftning - i Sverige.

Tur att vi blivit bättre på miljölagstiftning!!!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Huygens
11/23/20, 5:15 PM
#12

Javisst, släpper man ut bly i marken där äppelträden växer blir äpplena blygiftiga. Och gör man kaffefilter av träden på blyförgiftad mark blir kaffefiltren blyhaltiga.

Men det är knappast vad som gäller här. Vi har inte blyhaltiga äpplen i butikerna, eller har vi? Fast vi har blyförgiftade kaffefilter. Så bly måste på något sätt tillkommit i kaffefiltren.

Utom i kaffefiltren från Lidl, av någon anledning.

Pyttelite
11/23/20, 5:18 PM
#13

#12: Jag har inte läst testet och heller inte hur testet genomfördes och det framgår inte hur stora mängder man hittat heller.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Grodan
11/23/20, 5:24 PM
#14

deleted


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

  • Redigerat 11/23/20, 6:06 PM av Grodan
Huygens
11/23/20, 5:40 PM
#15

#13 Märkligt, inte sant?

Pyttelite
11/23/20, 6:05 PM
#16

#15: Inte speciellt.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Grodan
11/23/20, 6:06 PM
#17

deleted


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

  • Redigerat 11/23/20, 6:07 PM av Grodan
Åsa S
11/23/20, 7:08 PM
#18

Veden suger upp mera de står ofta i många år och där anrikas en massa miljögifter år efter år ett äpple hänger kortare tid men allt går runt allt vi har spottat ut i miljön hamnar i grönsaker, frukt etc. även naturgödsel innehåller miljögifter man kan inte förstöra världen hur som helst utan att det märks. Men som sagt i delar som står länge och växer länge anrikas mer. Det är ju därför man avråder från att gödsla med aska numera eftersom bly och kadmium blir mer koncentrerat när man eldar upp veden men alla gifterna blir kvar i askan

Huygens
11/24/20, 9:09 AM
#19

Varför är det bly i kaffefiltret nu och varför upptäcktes blyet inte på 1950-talet när olika typer av tungmetallförgiftningar uppmärksammades?

Pyttelite
11/24/20, 9:19 AM
#20

#19: Det har säkert funnits där hela tiden.

Om jag förstår det hela rätt har jämförelsen gjorts med tillåtna riktvärden för dricksvatten.

Mig veterligen är det få som äter upp filtren efter att man bryggt kaffet.

Hade man gjort det korrekt hade man undersökt hur mycket blyrester som funnits i kaffet.

Till det ska tilläggas att de oblekta filtren hade högre halter av bly än de blekta vilket kan förklaras att de oblekta processas mer men i blekningsprocessen finns andra faror.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Huygens
11/24/20, 10:02 AM
#21

Blyet mättes i vattnet (som haft kaffefilter). Och vatten dricker vi.

Pyttelite
11/24/20, 10:04 AM
#22

Nej inte vad jag förstått - hade varit korrekt skulle blymängden mätas i kaffet inte från sönderklippta filterpåsar.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Moon AppleGrey
11/24/20, 10:12 AM
#23

Hur är det med icas kaffefilter då? Var det bly i deras? Någon som vet?
Kan inte läsa artikeln, och nej, tänker inte betala för det…


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

Huygens
11/24/20, 10:25 AM
#24

Nu finns det en mycket viktigare fråga som försvunnit i tråden. Jag upprepar frågan från #5 :

Varför stoppade någon in en massa kvicksilver, arsenik, kadmium och bly i barnmaten över hela världen? Detta inträffade globalt och upptäcktes runt år 2015 när dom multinationella livsmedelsföretagens barnmat undersöktes. Överallt. Från Australien till Japan, USA, Sydamerika, Europa.

Gifterna togs bort ur barnmaten och efter något halvår var skandalen glömd i media. Men sedan, förra året 2019 var det samma sak igen. En massa kvicksilver, arsenik, kadmium och bly i barnmaten över hela världen upptäcktes på nytt. Vem och varför stoppas dessa gifter in i barnmaten? Halterna av giftiga tungmetaller var långt högre än i maten för vuxna från samma multinationella livsmedlesföretag.

Spädbarn är mycket känsligare för gifter än vuxna.

Pyttelite
11/24/20, 10:28 AM
#25

#24: Det är ingen som stoppar i bly utan det finns överallt och är dessutom ett grundämne.

Som du vet finns det vissa fördelar med bly i tekniska lösningar.

Nu har väl knappast barnmat med detta att göra. Tror sällan att spädbarn dricker kaffe.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Huygens
11/24/20, 11:22 AM
#26

Jag hoppas andra läser och förstår.

Pyttelite
11/24/20, 11:29 AM
#27

#26: Jag hoppas det med för det finns ingen koppling mellan kaffefilter och barnmat.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
DesK
11/26/20, 10:18 AM
#28

Huygens, så är du här igen med dina evinnerliga konspirationsteorier! Det finns ingen som helst koppling mellan kaffefilter och barnmat. Dessutom har kaffefilter absolut ingenting med alternativbehandlingar att göra. Därför låser jag tråden nu! INGA KONSPIRATIONSTEORIER här!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

  • Redigerat 11/26/20, 10:19 AM av DesK
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: