Annons:
Etiketterklotterplanketoff-topic
Läst 318 ggr
Huygens
2020-11-28 12:53

Kadmium i barngröten

Tydligen har någon stoppat in kadmium i barngröten. Mitt intryck är att motsvarande vuxenmat inte innehåller kadmium. Konspirationsteorin rapporteras av SVT.

Har du små barn kan det vara förnuftigt att inte ge barnen den här speciella förgiftade gröten, som tillverkas av världens största livsmedelsföretag.

Nestlé återkallar ett parti gröt som innehåller allt för mycket kadmium. Det handlar om Sinlac specialgröt, som enligt förpackningen är avsedd för barn med allergi eller laktosintolerans.
Annons:
Maria
2020-11-28 13:05
#1

Det är ju därför man gör stickprov och i detta fall återkallat just den tillverkningsdatumet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Staffan
2020-11-28 13:21
#2

#0 Huygens. Du skriver:

"Tydligen har någon stoppat in kadmium i barngröten. Mitt intryck är att motsvarande vuxenmat inte innehåller kadmium. Konspirationsteorin rapporteras av SVT."

När jag läser artikeln på SVT står det inte alls att "någon har stoppat in kadmium i barngröten".

SVT rapporterar inte om konspirationsteorin, SVT rapporterar om att barnmaten innehåller för mycket kadmium.

Varför ljuger du för?

// Staffan

DesK
2020-11-28 13:21
#3

Huygens ingen har stoppat in kadmium i gröten, kadmium förekommer i jorden där sädesslaget odlas Håll dig till vad som verkligen står och sluta lägga till dina konspirationsteorier! Detta är en varning, inga konspirationsteorier här på sajten, då blir du avstängd igen.
Lika lite som bly i kaffefilter har med sajtens ämne att göra, lika lite har ev förekomst av kadmium i barngröt med sajtens ämne att göra.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

  • Redigerat 2020-11-28 13:50 av DesK
Huygens
2020-11-28 15:20
#4

Varför är det barnmaten som så ofta innehåller dessa tungemetaller i för höga halter, medan vuxenmaten vanligen klarar sej?

Maria
2020-11-28 15:25
#5

Utan att ha en aning så gissar jag på att små barnkroppar tål så mycket mindre av vissa ämnen än vad vi vuxna gör.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pyttelite
2020-11-28 15:26
#6

#4: Det finns olika tillåtna nivåer för vuxna och för barn.

Barnmat har strängare krav eftersom ett barn har mindre volym än en vuxen.

Tyvärr har kadmium, bly, silver, kvicksilver osv unika egenskaper som har använts lite varstans i teknikutvecklingen.

Det finns fortfarande tillämpningar som har kadmium i sig.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 2020-11-28 15:27 av Pyttelite
Annons:
Staffan
2020-11-28 15:29
#7

#4 Huygens

Kommentera gärna mitt inlägg #2 är du snäll.

// Staffan

Huygens
2020-11-28 16:39
#8

#7 Det är gjort i #4.

DesK
2020-11-28 16:45
#9

#8 Huygens, nej #4 är en fråga, inte ett svar på #2. Staffan frågade och jag undrar, varför du ljuger!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Staffan
2020-11-28 17:05
#10

#8 Huygens

Det var inte alls något svar på min fråga.

Varför ljuger du?

// Staffan

Huygens
2020-11-28 17:10
#11

#6 Du nämnde: "Det finns olika tillåtna nivåer för vuxna och för barn."

Jag försökte leta reda på om det faktiskt fanns olika kadmiumgränsvärden för barn och vuxna. Har du en länk till att det verkligen är så? Det enda jag hittade var LMVs gräns och den är samma för spädbarn och vuxna (baserat på kroppsvikt). Vilket får ses som lite bekymmersamt.

Ska man se detta med kadmium ur perspektivet alt behandling, kan man säga att det är lämpligt att undvika vissa kadmiumrika livsmedel. Det vi äter är ju sådant som kan påverka sjukdomstillstånd, spec om det innehåller tungmetaller.

Jag har nämnt det här med kadmium, bly, kvicksilver och arsenik i barnmat i annan tråd. Den intresserade kan lätt leta reda på vad jag skrev. Det räcker mer än väl som bevis att något pågår med en agenda.

Kadmium är ett metalliskt grundämne som finns naturligt i alla jordar och som inte kan brytas ner
Staffan
2020-11-28 17:13
#12

#8 Huygens

Avvaktar svar på min fråga.

Varför ljuger du i #0?

// Staffan

DesK
2020-11-28 17:20
#13

#11 Huygens, du har fortfarande inte svarat på varför du ljuger i #0! Det finns ingen agenda bakom förekomster av olika ämnen i livsmedel, det är en konspirationsteori som du driver in absurdum!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Pyttelite
2020-11-28 17:20
#14

#11: Om du läser i länken du själv angivet ser du att det finns speciella gränsvärden för barnmat enligt EU-lagstiftning.

”Gränsvärden

Det finns gemensamma gränsvärden inom EU för högsta tillåtna kadmiumhalter i många livsmedel, bland annat mjölk, kött, grönsaker, modersmjölkersättning och barnmat för spädbarn och småbarn.

För krabba finns endast gränsvärde för muskelkött från bihang, dvs. vitt kött. Gränsvärde för kadmiumhalt i brunt krabbkött saknas.”


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Condor
2020-11-28 17:22
#15

#11:

Huygens, i artikeln som du länkade till står inte att det finns mer kadmuim i barnmat, utan det står:

"Barn äter mer mat i förhållande till sin kroppsvikt om man jämför med vuxna. Det innebär att de får i sig mer kadmium i förhållande till sin vikt."

Jag undrar också varför du tolkar kadmiumhalter i barnmat som att någon skulle ha "stoppat in" kadmium i barngröten. Den konspirationsteorin har du tänkt ut dig och inte STV.

Grodan
2020-11-28 17:22
#16

någon stoppat in Huygens


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Huygens
2020-11-28 19:35
#17

Det som förbryllar mej med diskussionen är att så få ifrågasätter varför det fanns höga halter av kadmium, bly, kvicksilver och arsenik i barnmaten år 2015 samt år 2019 och inte motsvarande mängd kadmium, bly, kvicksilver och arsenik i mat för vuxna dom två åren.

Av vilken orsak funderar ni inte över det uppenbara förhållandet?

.

Varför fanns (finns?) det höga gifthalter i barnmaten men inte i vuxenmaten? Vad är orsaken?

Staffan
2020-11-28 19:39
#18

#17 Huygens

Frågan kvarstår, varför ljuger du i ditt första inlägg?

// Staffan

DesK
2020-11-28 19:39
#19

#17 Huygens, vänligen svara på frågan om varför du ljuger i #0!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Pyttelite
2020-11-28 19:50
#20

#17: Återigen det finns olika gränsvärden för barnmat och annan mat.

Läste du länken du själv hänvisade till från LVM?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Huygens
2020-11-28 20:39
#21

#20 Jag trodde du skulle komma med fakta. Låt se.

Gränsvärdet för kadmium i maten enligt EFSA (EU) för både vuxna och spädbarn är 2,5 μg/kg-kroppsvikt-och-vecka, länk i #11.

.

Alltså samma kadmiumvärde för vuxna som för mycket känsligare spädbarn enligt EFSA.

Samma värde.

.

Det är anmärkningsvärt då spädbarns hjärnor är mycket känsligare än vuxnas. Spädbarns hjärnor kan lätt störas i sin utveckling.

Varifrån kommer kadmiumet i barnmaten?

Det är naturligt att ifrågasätta varför det finns höga halter av kadmium, bly, kvicksilver och arsenik i barnmat, men inte finns i vuxen mat i motsvarande utsträckning, åren 2015 / 2019.

Ifrågasätta eller bara blint tro på lydmedia?

.

Varför höga halter gift i barnmaten men inte i vuxenmaten?

Vad är orsaken?

Staffan
2020-11-28 20:44
#22

#21 Huygens

"Det är naturligt att ifrågasätta varför"

Ja, så frågan kvarstår, varför ljuger du i ditt första inlägg?

// Staffan

Pyttelite
2020-11-28 20:52
#23

#21: Om du läser i den länken du refererar till är det olika värden för barnmat och annan mat - är det så svårt att förstå?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2020-11-28 20:59
#24

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Huygens
2020-11-28 21:12
#25

Upprepar:

Gränsvärdet för kadmium i maten enligt EFSA (EU) för både vuxna och spädbarn är 2,5 μg/kg-kroppsvikt-och-vecka, länk i #11.

Samma gränsvärde.

DesK
2020-11-28 21:13
#26

Upprepar, varför ljuger du i #0!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Huygens
2020-11-28 21:16
#27

Upprepar:

Tydligen har någon stoppat in kadmium i barngröten. Mitt intryck är att motsvarande vuxenmat inte innehåller kadmium. Konspirationsteorin rapporteras av SVT.

Nestlé återkallar ett parti gröt som innehåller allt för mycket kadmium. Det handlar om Sinlac specialgröt, som enligt förpackningen är avsedd för barn med allergi eller laktosintolerans.
Annons:
Staffan
2020-11-28 21:16
#28

#27 Huygens

Varför ljuger du i ditt första inlägg?

Tänker du skita i att svara på det eller?

// Staffan

Huygens
2020-11-28 21:17
#29

#28 Tänker du skita i att läsa mitt svar?

DesK
2020-11-28 21:19
#30

#29 vi har alla läst dina konspirationsteorier, men vi vill ha svar på varför du ljuger i #0

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Pyttelite
2020-11-28 21:20
#31

#25: Nej då läser du inte din egna länk som anger att det finns olika gränsvärden beroende på livsmedel.

Du har fått länk och citat så du har fel.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Staffan
2020-11-29 08:12
#32

#30 DesK

Såg i din nålade tråd att du skrivit:

"Konspirationsteorier hör inte hemma här, särskilt inte under pågående pandemi. Du som bryter mot detta kommer omedelbart att bli avstängd från sajten."

Huygens har nu med all önskvärd tydlighet visat att han inte tänker svara på frågan om varför han ljuger i sitt första inlägg. Mitt förslag är att du med hänvisning till din tydliga skrivregel i den nålade tråden fråntar honom hans skrivrättigheter här på sajten.

// Staffan

DesK
2020-11-29 08:54
#33

#32 Staffan, nu är Huygens avstängd.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Condor
2020-11-29 11:16
#34

#25:

Huygens, förstårstår du inte vad du läser och citerar?

Du skrev:

"Gränsvärdet för kadmium i maten enligt EFSA (EU) för både vuxna och spädbarn är 2,5 μg/kg-kroppsvikt-och-vecka, länk i "

Det där är inget gränsvärde för Kadmium I LIVSMEDEL, utan det där är ett gränsvärde för vad som anses maximalt bör tas upp med maten PER KILO KROPPSVIKT!!!

För livsmedel finns det olika gränsvärden, beroende på vilket livsmedel som det handlar om, dvs. varje livsmedel har ett eget gränsvärde.

Annons:
Upp till toppen
Annons: