Åldersgräns
Finns det någon åldersgräns när det gäller massage,akupressur och annan kroppsbehandlig?Tänker på barn nu. Finns det någon metod ni inte rekomenderar till dom små? Om dom nu behöver sån behandling av någon orsak eller bara för att det är rogivande och skönt.

Vad jag vet, så mår alla bra av massage. Alltifrån gravida, där även fostret får sin del av det, eftersom mamman utsöndrar lugnhormonet oxytycin, spädbarnsmassage och akupressur är bra för att motverka bl.a. kolik, och barn i skolåldern har bra utav massage eftersom de inte blir lika våldbenägna och slåss inte lika mycket, plus att de kan koncentrera sig bättre i skolan……..ja, alla upp till ålderdomen där man använder taktil stimulering har gott av massage.

#1 Tack för ditt svar.
Men finns det inte någon metod som INTE lämpar sig för just barn? Tänker på metoder där man kanske kan skada växande organ eller nåt….
vet inte om jag yrar nu…
när skulle man kunna skada? möjligtvis om man ger tillskott eller fytoterapi. Ett barn kanske inte behandlas av kiropraktor? jag får fråga min när jag kommer dit till veckan

Vare sig naprapater eller kiropraktorer brukar behandla barn vanligtvis. Däremot om föräldrarna anser att det behövs exempelvis pga att de ramlat, cyklat omkulle eller liknande brukar de göra det men då på föräldrarnas eget ansvar. Jag är tveksam till zonterapi med på växande kroppar… det påverkar ju hormoner osv och jag vet inte riktigt hur de ställer sig till det. Min phytonom behandlar inte barn, men jag som förälder kan be om råd för vilka örter som kan vara lämpliga och hjälp med dosering.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Jag brukar ha som rättesnöre att inte behandla minderåriga utan föräldrarnas tillstånd/närvaro. Ibland är det tränare som följer med, fotbollstjejer speciellt som lätt får skador, men då utgår jag ifrån att den tränaren har pratat med föräldrarna innan. Det blir hans/hennes uppgift. 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Då kan man på något sätt summera att det finns "något" som säger att det inte alltid är ok att ge behandlingar till barn. Just såna metoder som kan röra runt i växande organ…har jag fattat rätt folk? 
Japp! I mitt fall så ger jag ibland laserbehandling, och med tanke på att den triggar igång cell förnyelsen, och barn har aktiva tillväxtzoner, så får man vara försiktig med sån behandling på barn/ungdomar. 

#7 Så spännande, vad är det för typ av laserbehandling?
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
#8 Jag använder medicinsk laserbehandling, en mycket effektiv metod för att ta bort smärta, inflammationer och snabba på läkningen av skador - oftast idrottsskador, men även vrickningar, stukningar o s v. Lasern triggar igång kroppens eget försvarssystem och på så sätt får man en snabbare läkning. Dessutom avsöndrar kroppen endorfiner och cortison, som har en viktig uppgift vid all läkning av skador och inflammation. Laserstrålen är dessutom bakteriedödande så ev infektioner påverkas också positivt. Under mina år som fysioterapeut har jag behandlat allt ifrån ryggskott till bihåleinflammationer/bältros.
Den är alltså supereffektiv, men har också vissa kontraindikationer.